Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Persfotograaf mag niets anders doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Persfotograaf mag niets anders doen?

    Mij komt net ter oren dat een persfotograaf blijkbaar gebonden is aan strikte regels waardoor hij/zij niet actief kan zijn als fotograaf voor huwelijken, portretten, communies, modellenfotografie,....
    Hij/zij riskeert de perskaart te verliezen.

    Klopt dit?

    Ik zie daar nergens een belangen conflict of zie ik dat verkeerd?

  • #2
    Re: Persfotograaf mag niets anders doen?

    Mijn uitleg klopte niet ;-)
    --
    mlap.
    T.T.
    Last edited by mlap; 16 september 2018, 16:16.

    Comment


    • #3
      Re: Persfotograaf mag niets anders doen?

      Ik heb ondertussen al wat opzoeking gedaan en ook op andere kanalen zitten horen...
      Blijkbaar mag een JOURNALIST geen commerciele activiteit doen buiten zijn werk. Een persfotograaf is nog iets anders.

      Maar nu komt de aap uit de mouw. Bij een van ons groeperingen wil een persfotograaf aansluiten om op TFP basis een beetje bezig te zijn met modellenfotografie.
      Hij vind het gewoon leuk om modellen te fotograferen. Meer moet je daar niet achter zoeken.

      Mijn inziens is dat geen echte commerciele activiteit en dus niet in strijd met de voorwaarden. Of zie ik dat verkeerd?

      Comment


      • #4
        Re: Persfotograaf mag niets anders doen?

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Mij komt net ter oren dat een persfotograaf blijkbaar gebonden is aan strikte regels waardoor hij/zij niet actief kan zijn als fotograaf voor huwelijken, portretten, communies, modellenfotografie,....
        Hij/zij riskeert de perskaart te verliezen.

        Klopt dit?
        Dat klopt. Wie een officiële perskaart van de FOD Binnenlandse Zaken wil mag "geen enkele vorm van handel drijven en met name geen op reclame gerichte werkzaamheid uitoefenen, behalve als directeur van een blad, een nieuwsuitzending, een filmjournaal of een persagentschap." Dat geldt voor journalisten en voor persfotografen, zowel in loondienst als freelance. Commerciële fotografie mag dus niet. Er is een Erkenningscommissie die daarop toekijkt. Freelancers moeten bij een aanvraag hun facturen van de voorbije jaren mee indienen en die commissie bekijkt of er (veel) andere inkomsten buiten de journalistiek zijn. Twee jaar geleden was er een en ander te doen over fotograaf Bas Bogaerts wiens perskaart om die reden niet verlengd werd.
        Niet-commercieel (gratis) werk lijkt me geen probleem.

        Comment


        • #5
          Re: Persfotograaf mag niets anders doen?

          Dank je voor je uitleg Erik.

          Comment

          Working...
          X