Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste laptop voor professionele fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste laptop voor professionele fotobewerking

    Dag iedereen!
    Ik ben blij dit forum te hebben gevonden zodat ik jullie input kan vragen.
    Begin volgende maand start ik met een opleiding fotografie om uiteindelijk als zelfstandige te starten. Ik heb momenteel reeds een IMac staan waar ik met Lightroom 6 op werk. Voor mijn opleiding heb ik echter een laptop nodi waar lightroom op geďnstalleerd staat. Ik zit met de volgende vragen:
    1) Welke laptop is het beste voor fotobewerking? Ik twijfel tussen een gamers model van HP dat op Windows draait en de aanschaf van 15inch MacBook pro.
    2) Aangezien ik reeds een iMac heb, werk ik dan beter met Apple verder of zorgt dit niet voor problemen? (Ik dacht een kleine laptop aan te schaffen waarbij ik mijn iMac als scherm op kon gebruiken, maar blijkbaar gaat dit niet.. supernadeel!)
    3) Wat met Lightroom? Ik zou dus op verschillende computers werken en foto’s bewerken. Kan ik met 1 licentie op 2 computers werken?
    4) Werken jullie met harde schijven? Is dit dan via WiFi of een gewone? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    5) Andere input ook welkom!

    Groetjes,
    Stried

  • #2
    Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

    1) Veel hangt af van hoe vlot alles moet verlopen. Zelf heb ik een HP ProBook 650 G1, en hier werkt Lightroom heel goed op. Natuurlijk, er zullen ook wel goede toestellen van Apple zijn hiervoor. (Geen ervaring met dit laatste.)
    2) Laptop gebruik ik meestal om wat voorbereidend werk te doen, de uiteindelijke bewerking doe ik altijd op een Desktop PC met een groter en gekalibreerd scherm.
    3) Je kunt bij Adobe een fotografie licentie nemen, en dan kan je een versie op Desktop en Laptop installeren. (Zo doe ik dat hier. En heb je er ook dadelijk Photoshop bij.)
    4) Ik werk op de laptop met een externe harde schrijf, die ik dan nadien kan aansluiten op de desktop om de foto's definitief over te zetten. Ik sla ook altijd mijn aanpassingen op in een XMP-bestand via Lightroom, dan kan ik de aanpassingen die ik op de Laptop heb gedaan overnemen op de Desktop.
    5) Gebruik een toestel waar je jezelf het beste mee voelt. Al zou ik voor een laptop toch altijd aanraden minimum een i5 met 8GB en een SSD schrijf te gebruiken. 16GB intern zou zelfs nog beter zijn. (Werkt toch altijd een beetje handiger)
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

      Het belangrijkste punt voor een laptop voor fotobewerking is een IPS scherm, dat is het eerste waar je naar moet kijken.
      Voor de rest moet je voor jezelf uitmaken of je veel interne opslagcapaciteit nodig hebt (bijvoorbeeld SSD + een harde schijf met een grote capaciteit of alleen SSD in combinatie met externe harde schijven) of dat de fotobewerkingen zo snel mogelijk kunnen verlopen.
      Hoeveel je kan of wil uitgeven is bepalend voor de andere onderdelen waarmee de laptop sneller kan werken (welk type harde schijf, welke processor, hoeveel werkgeheugen...).

      Maar zonder een degelijk scherm weet je niet wat je aan het doen bent, bij heel veel laptops is de kijkhoek heel erg beperkt (zeker bij de lagere prijsklasse), als je het scherm een paar graden hoger of lager draait, dan krijg je een heel andere belichting te zien, en dan ben je er nooit zeker van of het scherm op dat ogenblik wel in de juiste stand staat ten opzichte van je ogen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

        Als je al bij apple zit, en je hebt geen andere reden om naar Windows te gaan, dan zou ik bij Apple blijven.

        Ik denk wel dat je met een evenwaardige laptop met Windows toch wat eurokes kunt besparen.



        --
        mlap.
        T.T.

        Comment


        • #5
          Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

          specwise zo ik voor een 8th gen cpu gaan. als je met lichtroom werkt is een 8th gen i5 voldoende. voor het meeste foto werk ben je met 16gb ddr4 ram wel goed. 2133mhz is wel voldoende goedkoper als de 3000mhz achtige ram. qua ssd kies je voor een m.2 formaat bv samsung evo 960(1500mbs schrijfsnelheid)
          maar omdat je bij appel zit weet ik niet of deze specs betaalbaar zijn en of ze dit in een laptop aanbieden.
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

            Zoals Bart al aangaf is het scherm het belangrijkste. Je kan dan wel een IPS scherm hebben, maar ik zou ook is kijken of je kan achterkomen hoeveel het scherm afwijkt. Als je niet een speciale HP koopt, grote kans dat het scherm ondanks de IPS belabberde kleur weergave kent. Apple is zoals je zelf weer erg duur , maar de schermen zijn wel zekerder beter op kleur gebied. Ik zou ook investeren in een apparaatje om zowel de laptop als iMac aan elkaar gelijk te trekken zoveel als mogelijk.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

              Het scherm is dat van de XPS13 van Dell - Apple is niet langer de top (wel nog meer dan goed genoeg - maar wel prijzig) - ook de surface pro's schijnen degelijke schermen te hebben (ook niet meteen goedkoop). Helaas voor mij - allemaal met intel cpu's. En zowel de Apple als de Surface-pro is alles gesoldeerd on-board (eigenlijk is dat een laakbare praktijk voor zo'n dure toestellen) - de herstelbaarheid daarvan is bijgevolg laag - en gezien soms ook de flash-chips van de storage on-board vastzitten - kan ik zo'n toestellen aan niemand aanbevelen (je wil je data altijd kunnen verwijderen - bij terugzenden van het toestel - dat is uw eigendom en dus uw recht, meen ik te moeten menen).
              Binnen de goedkopere laptops is er niks dat mij voorlopig kan bekoren - telkenmale buizen de schermen in de reviews (amper 75% SRGB - da's een schande eigenlijk).
              Dus 't notebookje moet een Ryzen (ARM is voorlopig nog te vroeg) on board hebben - dat maakt het extreem moeilijk om iets te vinden wat deftig is. (u mag daarop commentarieren - dat gaat me niet van mening doen veranderen).
              Het scherm is dus vaak de spelbreker. Zakelijke systemen zijn niet noodzakelijk beter qua scherm - tenzij het werkposten zijn specifiek gericht op multimedia (geen games dus).

              Comment


              • #8
                Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                Ik weet niet wat voor een scherm je krijgt, maar bekijk ook eens naar BTO.eu:
                Wil jij je vakantiefoto's en video's bewerken tot ware pareltjes? Dan raden wij een krachtige processor, een videokaart en minimaal 8GB geheugen aan.

                Deze schermen zullen toch wel beetje ok moeten zijn.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                  Oorspronkelijk geplaatst door Stried Bekijk bericht
                  Dag iedereen!

                  3) Wat met Lightroom? Ik zou dus op verschillende computers werken en foto’s bewerken. Kan ik met 1 licentie op 2 computers werken?

                  Groetjes,
                  Stried
                  Je mag met 1 Licentie LR en PS op 2 computers installeren. Maar een MAC licentie kun je denk ik niet op een PC gebruiken en omgekeerd.
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                    BTO is helaas enkel met intel - kende het bedrijf al.
                    Ik ben op dit ogenblik naar een 17" asus ROG-laptop aan't kijken - met een desktop-cpu er in van AMD zoals gewenst. Dat scherm zou degelijk zijn - alleen is de verkrijgbaarheid slecht - en dat zou wel 's kunnen wijzen op een toestel dat gaat vervangen worden (dus wachten we nog even - oftewel komt die in promo, oftewel komt er iets beters - we gaan dus weer 's de lepe uithangen).
                    Ik begin zelfs te overwegen om gewoon een scherm te bestellen van een XPS13 - en dat in een goedkope low-end laptop met ryzen in te bouwen - kan zoiets?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      Je mag met 1 Licentie LR en PS op 2 computers installeren. Maar een MAC licentie kun je denk ik niet op een PC gebruiken en omgekeerd.
                      Jawel dat mag en kan wel, je kunt ze alleen niet tegelijk gebruiken.
                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                        Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                        Ik begin zelfs te overwegen om gewoon een scherm te bestellen van een XPS13 - en dat in een goedkope low-end laptop met ryzen in te bouwen - kan zoiets?
                        Hangt ervan af welk socket dat mobo heeft en of het geschikt voor de CPU die erin zou willen.
                        Veel hangt natuurlijk ook af van de SouthBrige op het mobo en de koeling moet natuurlijk volstaan.
                        Eigenlijk ken ik er niet vanaf van de AMD CPU's, ik ben 25 jaar geleden overgestapt op Intel.
                        Maar iets en een laptop veranderen, vooral als het veel warmte ontwikkeld, kan gevaarlijk zijn.
                        Persoonlijk zou ik mij niet aan wagen.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                          45W lijkt me behoorlijk voor een AMD APU in een laptop. Maar wie ben ik?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                            "Beste" kan je beter vervangen door "minst slechte", is weliswaar hetzelfde maar geeft iok aan dat je eigenlijk best een extern scherm dient te gebruiken
                            Voor de rest zo krachtig mogelijk inake geheugen en videokaart
                            Groetjes

                            Lukathi

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste laptop voor professionele fotobewerking

                              Denk dat Stried er vanonder gemuisd is.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X