Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gardena druppelslang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gardena druppelslang

    Ik overweeg om zo iets aan te schaffen:



    Blijkbaar leg je dit bovengronds tussen je planten.

    1) Bestaan er ook systemen je kan ingraven of is dit niet aan te raden ?

    2) Gaat regenwater geen verstoppingen geven ?

    Enne ik zie het verschil niet tussen een "aansluitgarnituur" ( 2722-10 en 27,29 euro ) en een waterstopcontact (8250-20 en 38,69 euro )

    Hebt u geen zin om lange tuinslangen af te rollen? Probeer de permanent ondergronds gelegde GARDENA waterleiding. U hoeft alleen de slang aan te sluiten.


    Ik heb een kraantje op het terras, op pakweg 2 m is de hoek van ons huis en langs de achtergevel zou ik die druppelslang willen leggen.
    Er moet dus sowieso een korte slang van 2,5 m tot aan de hoek liggen ( ik ga geen terrastegels uitbreken ) , maar het zou handig zijn als ik die slang ergens kon inklikken.
    Rechtstreeks in die druppelslang gaat natuurlijk ook, maar dat koppelstuk zal misschien snel vuil zijn.
    Maar wat moet ik dan kopen ?

    Misschien een vraagje voor Mullie ?
    Last edited by Alfa Centauri; 15 september 2018, 09:09.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Gardena druppelslang

    Als je via een pomp werkt gaat deze continue op en af schakelen omdat het water uit de slang er maar uitdruppelt.
    Voor de pomp gaat dit wel niet goed zijn.

    mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

    Comment


    • #3
      Re: Gardena druppelslang

      Ai ja, niet aan gedacht
      Dat zou best kunnen. Maar is daar dan geen oplossing voor? Ik denk dat er toch maar weinig mensen hun planten irrigeren met stadswater???
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        Re: Gardena druppelslang

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Ai ja, niet aan gedacht
        Dat zou best kunnen. Maar is daar dan geen oplossing voor? Ik denk dat er toch maar weinig mensen hun planten irrigeren met stadswater???
        Toch wel hoor. Hier in Zuid Frankrijks laat onze Gardena timer aan om 02.00 uur voor 15’ om onze beplantingen te bevochtigen via een slang met gaatjes. Ik heb hier nog niet gehoord van regenwater. En geboorde putsten.., wij zitten hier allemaal op rotswanden.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: Gardena druppelslang

          Ik heb zelfs geen kraantje met stadswater op onze gevel, het kraantje dat er staat krijgt regenwater via een pomp.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: Gardena druppelslang

            Sorry, betreffende Gardena weet ik niets en kan ik niet beoordelen.

            De professionele systemen dat wij gebruiken gaan als volgt :
            - Aan de bron (waar het water vertrekt voor de druppelslang) plaatsen wij een drukreductor van 2 bar.
            - Indien de drukreductor buiten ligt en er dus vorst aankan moet deze gedemonteerd kunnen worden om
            vorstschade te voorkomen. (droogblazen is onvoldoende)
            - Op een circuit met drukreductor van 2 bar mogen wij max. 300 lm druppelslang plaatsen.
            - We zorgen ervoor dat het water in het gehele circuit kan rondstromen en niet 1 slang die doodloopt
            op het einde. (uitgezonderd bij hagen) Dus gesloten circuits door gebruik te maken van T-stukken enz.
            - De druppelslangen die wij gebruiken mogen zowel boven- als ondergronds geplaatst worden (geen worteldoorgroei)
            - We zorgen er altijd voor dat indien eens noodzakelijk er een doorspoeling kan gebeuren onder grotere druk bvb 6 bar
            en voorzien op de juiste plaats eindstoppen die we kunnen open zetten.
            - De druppelslangen die wij gebruiken zijn bestand tegen vorst en gaan 10-tallen jaren mee. (kijk dus goed wel wat je koopt)

            Sorry, dat is de professionele uitvoering.

            Betreffende watergifte met druppelslang.
            Het beste is om te zorgen dat de planten reeds het water hebben ontvangen tijdens de vroege uurtjes van de dag.
            (liefst net voor zonsopkomst)
            In de avonduren water geven is niet goed voor de planten.
            Het is beter om de 2 a 3 dagen te laten druppelen dan iedere dag.

            Opgelet : Indien je op verkeerdelijke manier water geeft aan planten in volle grond, dan ga je de
            planten gaan verzwakken en worden ze gevoeliger voor schimmels en parasieten.

            Groetjes,

            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Gardena druppelslang

              Dank je Dirk, maar hier is het natuurlijk huis-tuin-en keuken gebruik.
              Ik heb een strookje kruidentuin van 50 cm bij pakweg 10 meter,dat bijna vlak tegen de zuidergevel staat. ( Thijm, Rozemarijn enz... )
              De planten gedijen daar zeer goed, maar in de zomer kan het er ontzettend heet zijn, dus dan sproei ik die toch wel even in de ochtend.

              Ik heb ook geen idee hoe lang zo'n slang moet "druppelen" vooraleer de plantjes iet of wat water krijgen?
              Volgens Pol is 15' voldoende ?
              Maar tijdens een warme zomer toch misschien dagelijks ? Of toch om de 2 dagen ?

              Anderzijds: zou 15' dagelijks schadelijk zijn voor mijn regenwaterpomp ?
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Gardena druppelslang

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                1) Dank je Dirk, maar hier is het natuurlijk huis-tuin-en keuken gebruik.
                .../...
                2) Ik heb ook geen idee hoe lang zo'n slang moet "druppelen" vooraleer de plantjes iet of wat water krijgen?
                Volgens Pol is 15' voldoende ?
                1) Voor de keuken ben je beter met een vaatwasser. [emoji6]
                2) Ik ben ook curieus om dat te weten, zou het in onze serre willen installeren.
                Ik vrees dat het daar met 15’ enkel goed gaat komen indien elke dag want in een serre is het veel warmer en droogt alles veel sneller.
                Gieten is ook elke dag nodig in de warmere periodes.

                Ben al enige tijd op zoek naar een deftige oplossing, maar wij hebben geen buitenkraantje en ook geen regenwater.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Gardena druppelslang

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  Als je via een pomp werkt gaat deze continue op en af schakelen omdat het water uit de slang er maar uitdruppelt.
                  Voor de pomp gaat dit wel niet goed zijn.

                  mvg
                  Wel dit is nu momenteel ons probleem. Vorig jaar een nieuwe al goed uit de kluiten gewassen haag laten plaatsen als scheiding met de buren. De planten werden in een met blauw steen gemetste bak vol grond geplaatst over een lengte van ongeveer 9 meter. De hovenier vond het best om ook meteen een druppelslang rond de verschillende struiken te voorzien, gezien de beplanting kort voor de zomer werd geplaatst.
                  Sedert dit jaar, dus het tweede jaar wordt de pomp tijdens haar werktijd voortdurend onderbroken. Aanvankelijk dacht ik dat het gelegen was aan de sonde die de vochtigheidsgraad waarneemt in de grond.
                  Nu wij twee weken afwezig waren stel ik wij onze terugkomt vast dat de grond zeer droog is. Ik had de pomp bij ons vertrek getimed om dagelijks 15min te laten aanslaan. Ik vermoed dus dat die tijd veel te kort was, gezien de pomp na enkele seconden onderbreekt. I.p.v. telkens 15min te -bevloeien zal dat uiteraard maar een fractie van die tijd zijn. Te droge grond is dus de oorzaak. Ik heb nu voorlopig weer de sonde aangeschakeld in de hoop dat dit ons tijdelijk verder helpt.
                  Volgens onze sanitair plaatser die trouwens onze pomp heeft geplaatst zou de oplossing erin bestaan expansievat bij te plaatsen. Ik weet niet of dit de oplossing zal zijn...
                  Last edited by enero; 16 september 2018, 19:02.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gardena druppelslang

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                    Als je via een pomp werkt gaat deze continue op en af schakelen omdat het water uit de slang er maar uitdruppelt.
                    Voor de pomp gaat dit wel niet goed zijn.

                    mvg
                    Volgens mijn bescheiden mening, ben je dan beter af met een simpele idustrieele doseerpomp.
                    voordelen: zelfaanzuigend, weinig energieverbruik, en je kan perfect bepalen hoeveel liter per uur/dag je wil toevoeren,
                    wil je dat koppelen aan een vochtmeter, ook geen probleem, en je hebt bij een uitgebreid systeem zelfs de mogelijkheden om
                    over te schakelen en voedingstoffen aan het water toe te voegen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gardena druppelslang

                      Tuurlijk, maak het nog ingewikkelder en met een pak meer componenten.... om elke dag een kwartiertje te laten lopen....

                      Volgens de wet van behoud van gedoe zet je beter zelf af en toe de kraan open en terug dicht.
                      Het enige wat belangrijk is, is het aantal liters dat je geeft. Dus dat zul je eerst eens moeten uitvlooien.

                      Kwartiertje per dag met de druppelslang lijkt me zowieso te weinig. Zet dat elke dag een dik uur aan, en inderdaad als het met een regenwaterpomp gaat, dan met een drukvat.
                      Maar in deze hete zomer was die put toch leeg geweest als je dat water af en toe gebruikt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gardena druppelslang

                        groot drukexpansievat tussen pomp en druppelsysteem plaatsen.

                        Grote ton met water hoog genoeg in de tuin zetten en het zo laten druppelen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gardena druppelslang

                          Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                          Grote ton met water hoog genoeg in de tuin zetten en het zo laten druppelen.
                          Lijkt me het simpelste. Ton van X liter volpompen in 1 keer en laten leeglopen langs een druppelslang. Gemakkelijk om weten hoeveel liter je gegeven hebt, pomp moet maar 1x werken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gardena druppelslang

                            Bestaan er regentonnen waar je een "Gardena-koppeling" op kan vinden?
                            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                            Si non, on devient bonbon
                            Et les gens nous mangent !"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gardena druppelslang

                              Check eens bij Plastiek Van Wauwe in Lubbeek. Als het bestaat hebben zij het. Of kunnen ze het bestellen.

                              Comment

                              Working...
                              X