Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wales - zee, heuvels en mist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wales - zee, heuvels en mist






  • #2
    Re: Wales - zee, heuvels en mist

    bij 1 heb ik de indruk dat het niet helemaal scherp is - en de horizon staat schuin - indrukwekkend zicht wel - mooie kleuren
    bij 2 idem dito scherpte - daar loopt een wandelaar vooraan (?) - die had je misschien meer kunnen uitspelen in dit mooie landschap.
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Wales - zee, heuvels en mist

      Beide foto’s heb ik genomen op f/11 met mijn canon 5D hand held. Was f/16 beter geweest?

      Ik zet ook altijd scherp op het verste punt (heb ik op verschillende plekken aangeraden gekregen) maar misschien is er toch een betere tip?

      Bedankt voor de feedback!


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


      • #4
        Re: Wales - zee, heuvels en mist

        Ik zou eens iets over scherpte nalezen. Als je scherp stelt op het verste punt verlies je vooraan nml scherpte. Als je scherp stelt op een punt ligt de scherpte ong 1/3 voor tot 2/3 achter dat punt. Er bestaan ook tabelletjes waarop je kan zien waar je moet scherp stellen in zo'n landschap als deze.

        Comment


        • #5
          Re: Wales - zee, heuvels en mist



          Ik gebruikte PhotoPills om dit te bepalen, maar misschien begrijp ik het nog niet goed. Ik ben zeer slecht in wiskunde & meetkunde...


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Wales - zee, heuvels en mist

            Inderdaad als je een foto neemt met 24mm,F11 en je stelt scherp op 200m dan gaat jouw foto aanvaardbaar scherp zijn van 1.68m tot oneindig
            Maar wat bedoel jij nu met "het verste punt" : de horizon ? Die ligt wel verder dan 200m he - en dan heb jij niet gedaan wat hier is berekend
            Weet je nog op welk punt in het landschap je hebt scherpgesteld ?
            Als dat de horizon was dan lijkt het logisch dat je vooraan wat scherpte mist.

            In foto1 heb je ook een brandpuntsafstand van 70mm gebruikt - dan gaat de calculator iets anders berekenen.
            Heb ondertussen ook gezien dat er verschillende wandelaars zijn op het pad dat naar omhoog komt

            Groet,

            Peter
            mijn website : klik

            Comment


            • #7
              Re: Wales - zee, heuvels en mist

              Ik denk dat ik inderdaad op de horizon heb scherp gesteld. Dat zal mijn fout zijn. Dat van de 70mm en de calculator wist ik al, maar ik denk dat ik nog altijd op de horizon heb scherp gesteld... Gelukkig vind ik de foto wel nog mooi als achtergrond op mijn laptop (heb wel de horizon al recht getrokken).

              Waar zouden jullie dan op scherp stellen en met welke instellingen?

              Wat neem ik mee:
              Focus niet op het verste deel van de foto leggen (bv achterste bergen of horizon) maar rond het onderwerp (1/3 ervoor en 2/3 erachter is scherp).
              Wandelaars gebruiken op de foto te versterken.

              Heel erg bedankt voor de feedback .

              Comment


              • #8
                Re: Wales - zee, heuvels en mist

                Als je alles van voor tot achter scherp wil hebben - wat jouw bedoeling lijkt geweest te zijn - dan had je kunnen gebruik maken van de hyperfocale afstand - staat ook in het tabelletje trouwens
                Die berekening houdt rekening met de grootte van de sensor (cameragebonden), F11 en 24mm ==> en het resultaat is ... 1,72m ! (heel wat anders dan het verste punt he)
                Concreet gesteld : als je had scherpgesteld op 1.72m zou je foto scherp zijn geweest van 0.68m tot oneindig
                Google het maar eens : hyperfocaal scherpstellen
                Groeten,
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Wales - zee, heuvels en mist

                  Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik vat het graag nog eens samen om zeker te zijn dat ik het begrijp:

                  Als ik de gegevens ingeef in de tool (vuurtoren): onderwerp staat op 200 meter van mij, F11, 70mm dan geeft hij mij 14,51 meter. Dan kijk ik door mijn fototoestel en selecteer ik een focuspunt op ongeveer 14,51 meter van mij. Dan is alles scherp van 7,25meter tot oneindig.

                  Als ik de gegevens ingeef in de tool (heuvels): onderwerp staat op 100 meter van mij, F11, 24mm dan geeft hij mij 1,72 meter. Dan kijk ik door mijn fototoestel en selecteer ik een focuspunt op ongeveer 1,72 meter van mij. Dan is alles scherp van 0,86meter tot oneindig.

                  Concreet:
                  In de foto met de lichttoren. Selecteerde ik dan beter een focus punt op de rotswand?
                  En in de foto met de heuvels selecteerde ik dan beter een focuspunt op de rotsblokken onderaan de foto?

                  Dat lijkt zo dichtbij .

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wales - zee, heuvels en mist

                    Ah, Wales.
                    mag ik de discussie nog wat lastiger maken ?
                    vooreerst spreekt Soulplayer over een Canon 5D, wat niet het makkelijkste toestel is om te beheersen. Hopelijk heb je al voldoende ervaring opgebouwd met minder gesofistikeerde apparaten.
                    Vervolgens wordt er gesproken over f/11 en f/16 . Hoe kleiner het gaatje, hoe lager de sluitersnelheid en hoe meer kans op bewegingsonscherpte vanuit de kant van de fotograaf, ondanks de stabilisatie in het toestel. Zonder de details te kennen van de weersomstandigheden op dat ogenblik (Wales kennende) zou ik eerder kiezen voor f/8 voor een landschapsbeeld zoals voorligt, waardoor de sluitersnelheid hoger komt te liggen. Ofwel met een driepikkel werken.
                    Shoot, zou ik zeggen. Interessant item.
                    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wales - zee, heuvels en mist

                      Dit is mijn derde reflexcamera dat ik heb van een rebel naar 70D tot deze versie. Ik ben er heel tevreden van maar het was mijn eerste reis ermee en ik moet toestel nog beter leren kennen. Het is ook mijn eerste reis met echt focus op weidse landschappen.

                      Ik denk dat ik de vuurtoren hand held trok en voor de andere twee het statief met afstandsbediening.

                      Super hoe er hier feedback gegeven wordt. Ik heb al meer geleerd dan een aantal boeken die ik las (toch specifiek over de scherpte).


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wales - zee, heuvels en mist

                        Foto 2 spreekt mij ook het meeste aan, vooral door de wirwar van lijnen en de zachte kleuren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wales - zee, heuvels en mist

                          Oorspronkelijk geplaatst door Schutters Bekijk bericht
                          Foto 2 spreekt mij ook het meeste aan, vooral door de wirwar van lijnen en de zachte kleuren.
                          Die vuurtoren staat toch zover weg dat je sowieso op oneindig moet instellen? Snap niet wat al die wiskunde hierbij komt doen.

                          Comment

                          Working...
                          X