Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom verlies kwaliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom verlies kwaliteit

    Hey,

    Ik merk dat wanneer ik foto's exporteer vanuit LR (standalone versie), ik heel veel kwaliteit verlies.
    Ik fotografeer in JPEG, en mijn foto's zijn doorsnee omtrent 8 Meg per stuk. Wanneer ik ze echter importeer in LR en vervolgens exporteer, zelfs zonder er iets aan te veranderen, hebben ze nog een bestandsgrootte van tussen de 500 Kb en (uitzonderlijk) 2 Meg. Ik vermoed dat dit ergens een setting in LR is? Heb al gezocht maar vind niks...

    Alvast bedankt!
    Grtz
    Gert

  • #2
    Re: Lightroom verlies kwaliteit

    Ik ben geen expert in LR maar ik neem aan dat je verschillende export profielen kan instellen.
    Zelf gebruik ik de gelijkaardige Corel Aftershot Pro en daar kan ik alles fijn instellen naar gelang wat ik wil van uitvoer.
    Zo heb ik bv een profiel gemaakt voor snelle uitvoer (300KB en 1000pix) maar ook profielen speciaal voor social media, grote print of portfoliodruk.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom verlies kwaliteit

      Onder Export heb je twee tabs, eentje met "File settings" en eentje met "Image Sizing".

      Onder File Settings kan je het type bestand selecteren en de kwaliteit van export. Een JPG kan je normaal tot 85% reduceren zonder echt aanzienlijk verlies. Wil je geen verlies laat je dat gewoon op 100% staan.

      Onder Image Sizing bepaal je hoe groot het resultaat moet zijn. Als daar het "Resize" vinkje niet aan staat blijft je foto dezelfde grootte als het origneel na bewerking. Wat wel belangrijk is, is de resolutie. Voor een scherm in lage DPI is 75 voldoende (websites etc) - voor print heb je daar toch minimaal 300 DPI nodig. Afhankelijk van je fototoestel en de manier van opslaan ga je hier ook aan "upscaling" doen, stel dat je toestel 300 DPI oplevert en je vult daar 600 DPI in dan moet LR de helft van je pixels gaan verzinnen - dat gaat 'redelijk' maar is zeker niet top.

      Deze twee zijn van impact op je export.

      Comment


      • #4
        Re: Lightroom verlies kwaliteit

        Oorspronkelijk geplaatst door iworx Bekijk bericht

        Onder Image Sizing bepaal je hoe groot het resultaat moet zijn. Als daar het "Resize" vinkje niet aan staat blijft je foto dezelfde grootte als het origneel na bewerking. Wat wel belangrijk is, is de resolutie. Voor een scherm in lage DPI is 75 voldoende (websites etc) - voor print heb je daar toch minimaal 300 DPI nodig. Afhankelijk van je fototoestel en de manier van opslaan ga je hier ook aan "upscaling" doen, stel dat je toestel 300 DPI oplevert en je vult daar 600 DPI in dan moet LR de helft van je pixels gaan verzinnen - dat gaat 'redelijk' maar is zeker niet top.
        Een foto van pakweg 6000x3000 pixels (18 miljoen) zal veel groter zijn op 75DPI dan op 300DPI.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Lightroom verlies kwaliteit

          Als een te klein bestand krijg je bij export, heeft dat niets te maken met de DPI’s, maar wel met het aantal pixels (resize) en de compressie. Bij het venster Export let vooral op deze twee parameters. De resolutie in DPI dient alleen om af te drukken.

          Comment


          • #6
            Re: Lightroom verlies kwaliteit

            Hey, probleem helemaal opgelost en nog wat extra bijgeleerd, mega bedankt allemaal voor de info!

            Grtz
            Gert

            Comment

            Working...
            X