Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naar full frame of toch maar niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naar full frame of toch maar niet?

    Hey beste forum leden.

    Ik zit een beetje met de twijfel om over te stappen naar een full frame model.
    Momenteel heb ik een 7d mrk II als hoofd en men oude 7D als soort 2de /back up. Die laatste kan op interesse rekenen van iemand van de vriendenkring dus daar kan ik nog wel wat op recupereren hoewel dat niet wow zal zijn. Zelf ben ik jammer genoeg "rockefeller" niet dus moet ik de overstap goed overwegen.
    Nu zijn er momenteel twee mogelijkheden of ik ga momenteel voor een 5D Mrk III of voor een 6D Mrk II. Ik heb wel al wat reviews enzo bekeken en hoewel de 5D ouder is lijkt deze me meer te overtuigen dan de 6D mrk II aangezien ik dingen als de wifi enzo niet nodig heb.
    Nu is de vraag een beetje is het die overstap volgens jullie waard momenteel , hebben jullie toevallig beiden in gebruik gehad, doe ik nog een tijdje door met men 7D mrk II alleen, wacht ik tot ik voldoende opzij heb voor ineens een 5D mrk IV aan te schaffen, of is het momenteel volgens jullie niet echt "de moeite" om te investeren in fullframe?
    Men 7D mrk II doe ik in elk geval niet weg, aangezien ik deze gebruik voor dingen als vogel fotografie en bij occasie ook op sport evenementen in de buurt.

    Mijn vraag is nogal warrig en onduidelijk geformuleerd allicht maar jullie snappen het punt wel denk ik.

    groetjes
    Andy

  • #2
    Re: Naar full frame of toch maar niet?

    Ben je er voor de volle 100% van overtuigd, dat het een meerwaarde is voor je "beeldvorming"?

    Hoe zit het met jouw objectieven, zijn dat wel toppers voor Het.

    Comment


    • #3
      Re: Naar full frame of toch maar niet?

      heb de 400mm f5.6L , macro 100mm F2.8, sigma 50 mm 1.4 art, canon 70-200mm f4L, Mp-e65
      Men breedhoek zal ik moeten vervangen want dat is de cropped versie alleen

      Comment


      • #4
        Re: Naar full frame of toch maar niet?

        Veel hangt af van wat je fotografeert en welke objectieven je gebruikt.
        EF-S objectieven passen niet op de FF van tegenwoordig, die gaan mits een adapter wel te gebruiken zijn op de EOS R.
        Ik heb de 5D MKIII en ben daar heel tevreden over, eerder had ik de 5D Classic, een 50D, 40D en 350D.
        Het verschil is natuurlijk erg groot tussen mijn eerdere toestellen en de huidige 5D MKIII.
        Maar nu al je 7D II niet meer gebruiken????
        Als je niet te ver van Mol woont mag je wel langskomen om een beetje ondervinding met een FF op te doen.
        Een FF is helemaal anders dan een crop, heeft je een heel ander gevoel ook.

        PS: Ik had uw antwoord nog niet gezien, ik zou bij de 7DII blijven.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Naar full frame of toch maar niet?

          Er is dus al redelijkerwijs naar toe geïnvesteerd. Persoonlijk zal ik dan wat langer geld opzij zetten om de IV te verkrijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Naar full frame of toch maar niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door avdm-ph Bekijk bericht
            Hey beste forum leden.

            Ik zit een beetje met de twijfel om over te stappen naar een full frame model.
            Momenteel heb ik een 7d mrk II als hoofd en men oude 7D als soort 2de /back up. Die laatste kan op interesse rekenen van iemand van de vriendenkring dus daar kan ik nog wel wat op recupereren hoewel dat niet wow zal zijn. Zelf ben ik jammer genoeg "rockefeller" niet dus moet ik de overstap goed overwegen.
            Nu zijn er momenteel twee mogelijkheden of ik ga momenteel voor een 5D Mrk III of voor een 6D Mrk II. Ik heb wel al wat reviews enzo bekeken en hoewel de 5D ouder is lijkt deze me meer te overtuigen dan de 6D mrk II aangezien ik dingen als de wifi enzo niet nodig heb.
            Nu is de vraag een beetje is het die overstap volgens jullie waard momenteel , hebben jullie toevallig beiden in gebruik gehad, doe ik nog een tijdje door met men 7D mrk II alleen, wacht ik tot ik voldoende opzij heb voor ineens een 5D mrk IV aan te schaffen, of is het momenteel volgens jullie niet echt "de moeite" om te investeren in fullframe?
            Men 7D mrk II doe ik in elk geval niet weg, aangezien ik deze gebruik voor dingen als vogel fotografie en bij occasie ook op sport evenementen in de buurt.

            Mijn vraag is nogal warrig en onduidelijk geformuleerd allicht maar jullie snappen het punt wel denk ik.

            groetjes
            Andy
            Ik zou zeggen nee.

            Tenzij je ergens tegen de grenzen van je camera loopt is er geen reden om te upgraden.

            Je geeft eigenlijk geen enkele reden op waarom je wil upgraden.
            Dan blijft er maar een reden over, en dat is ik wil upgraden

            en dan zeg ik nee, ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Naar full frame of toch maar niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
              Ik zou zeggen nee.

              Tenzij je ergens tegen de grenzen van je camera loopt is er geen reden om te upgraden.

              Je geeft eigenlijk geen enkele reden op waarom je wil upgraden.
              Dan blijft er maar een reden over, en dat is ik wil upgraden

              en dan zeg ik nee, ;-)
              Ik zou ze anders niet de kost willen geven die upgraden om up te graden om
              het zomaar eens te zeggen. Zelf doe ik het trouwens ook. Soms omdat ik ben
              uitgekeken op mijn toestel (en hobby), soms omdat ik verliefd word op een
              ander. Een systeemcamera bijvoorbeeld, soms gewoon als beloning en soms
              zelfs om me te troosten.
              Vermeld vrijwillig niet dat het af en toe ook om betere foto's gaat.

              Dit moet ook niet, vind ik. Dit heb je ook met auto's, moto's, fietsen, meubels,
              handtassen, fruitschalen en zoveel meer in onze maatschappij.
              Ja, natuurlijk zijn er belangrijkere zaken dan een upgrade en is er zoveel meer,
              helaas ook zoveel minder.
              Mijn doel is uiteindelijk een Leica. Over de rug van vele camera's wandel ik er
              naartoe. Soms ben ik de weg kwijt. Soms verlies ik mijn interesse. Soms vind
              ik mezelf een onverbeterlijke materialist.
              Toch laat ik me door niemand mijn droom afnemen... en alleen dood zijn is
              goedkoop.

              Comment


              • #8
                Re: Naar full frame of toch maar niet?

                Wel ik schrijf zeker mijn 7D mrk II niet af, ik drop wel men 7D (de oude) omdat het mij opvalt dat die echt enkel als reserve mee gaat in de tas.
                Maar ik wou de fullframe overwegen voor de portret side van fotografie meer aan te spreken als ook nacht fotografie op achtige toer te voelen.
                Van de 7D mrk II ben ik over het algemeen tevreden, alleen ik weet niet..

                Comment


                • #9
                  Re: Naar full frame of toch maar niet?

                  Ja, voor portretten is de 5D echt een sublieme camera vooral met een 135mm erop.
                  Zelf gebruik ik mijn 5D meestal voor landschappen.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Naar full frame of toch maar niet?

                    huur eens een fullframe voor een wake en kijk wat het zegt. Je hebt de meeste lenzen al dus de grootste investering heb je reeds achter de rug.
                    ik werk liever met fullframe maar dat wil niet zeggen dat ik de zelfde foto's niet zou kunnen maken met een crop. sommige zullen anders beweren maar mijn eigen ervaring zegt dat ff nog steeds beter is is in zeer donkere omstandigheden.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Naar full frame of toch maar niet?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
                      Ik zou ze anders niet de kost willen geven die upgraden om up te graden om
                      het zomaar eens te zeggen. Zelf doe ik het trouwens ook.
                      /...
                      Klopt, en ikzelf hoor soms ook bij deze groep ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Naar full frame of toch maar niet?

                        Zelf enkele jaren geleden bewust naar FF overgestapt en nog geen moment spijt van gehad.

                        Verstuurd vanaf mijn LIFETAB_S785X met Tapatalk
                        Greetz Geert.
                        Canon gerief...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Naar full frame of toch maar niet?

                          Ik ben begonnen met de 300D, dan de 10D, de 20D, dan de 30D, dan de 1D mkii en vervolgens de 5D Mkiii

                          Ja, ik durf toch te zeggen dat je een verschil ziet hoor... met dezelfde lens op diafragma f1.2 of f1.4 of f1.8 heb je zeker voor portretfotografie met fullframe iets wat misschien niet in cijfers uit te drukken is maar wat je toch direct "ziet", het onderwerp komt veel meer los van de rest. Ik heb het ooit nog straffer gezien (maar niet met eigen materiaal) op medium format, daar kan je zelfs met minder lichtsterke lenzen dan bij fullframe meer isoleren van de achtergrond. Er bestaan veel meningen en berekeningen over, maar je ziet het wel degelijk op de foto.

                          Als je vooral landschappen fotografeert en je vijst toe tot F8, dan zal dat vermoedelijk niet veel meer uitmaken
                          Voor mij doet het dat wel.... ik ga niet meer terug naar APS-C

                          Groeten,
                          Geert

                          Comment


                          • #14
                            Re: Naar full frame of toch maar niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door avdm-ph Bekijk bericht
                            Wel ik schrijf zeker mijn 7D mrk II niet af, ik drop wel men 7D (de oude) omdat het mij opvalt dat die echt enkel als reserve mee gaat in de tas.
                            Maar ik wou de fullframe overwegen voor de portret side van fotografie meer aan te spreken als ook nacht fotografie op achtige toer te voelen.
                            Van de 7D mrk II ben ik over het algemeen tevreden, alleen ik weet niet..
                            Met je cropcamera kan je uiteraard evengoed portretten maken en kan je evenzeer nachtopnames maken
                            Daarentegen is de 7D wel een ruisbak in hoge iso, de versie II is daarin heel wat beter.

                            Overstappen op FF is een keuze die jij alleen kan maken, ieder persoon heeft z'n eigen voorkeur.
                            Dus het is moeilijk om aan anderen raad te geven over wat het beste is, ik ken verschillende personen die zweren bij een crop camera
                            Maar moest ik in uw plaats zijn dan zou ik nu kiezen voor de nieuwe EOS R, als je het geld ervoor hebt liggen natuurlijk
                            Als je 2de hands gaat dan kan je opteren voor een 5DIII, ook al is het een ouder toestel

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Naar full frame of toch maar niet?

                              Was ook al lang in FF bezig, heel prettig werken trouwens, zou het niet meer willen missen, maar toch een D 500 (ben een Nikon-mens dus) bijgekocht...dijk van een toestel, die mij in het telebereik wel voordeel oplevert....

                              Comment

                              Working...
                              X