Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek,portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek,portret

    Ik wil graag portretten fotograferen met een "brede" landschap als achtergrond.
    Ik heb een D800 en een 24-70mm 2.8.
    Wat stellen jullie voor ter aanvulling?Het mag een oudere lens zijn ook....prime,als het kan,mag ook.
    Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

  • #2
    Re: Groothoek,portret

    Zoiets ?



    Heb je een nikon PC-E 45mm tilt shift voor nodig.

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek,portret

      Van een tilt/shift ken.ik niets vanaf....hoe werkt dit precies?
      Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek,portret

        Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
        Van een tilt/shift ken.ik niets vanaf....hoe werkt dit precies?
        Met een TS kun je de geometrie/perspectief van je onderwerp veranderen:
        Met shift verander je het optisch middenpunt
        Met tilt kantel je de DOF zone


        Heel de uitleg:

        Tilt shift lenzen zijn lenzen die gebruikt worden voor architectuur- portret- en landschapsfotografie. In dit artikel leg ik uit hoe ze werken.


        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek,portret

          Met een 45mm tilt-shift lens wordt de achtergrond niet breder dan met een 24-70 op 45mm.
          Met de tilt-shift kan je wel meer nadruk leggen op het hoofdonderwerp door de achtergrond nog meer onscherp te maken dan wanneer je een andere lens met dezelfde diafragma-opening gebruikt.
          Het is wel een vrij dure lens die vooral wordt gebruikt om bij architectuurfotografie de lijnen "juist" te zetten, en het is ook zeker niet de simpelste lens om mee te werken.

          Een lichtsterke breedhoek-prime kan je ook gebruiken, maar de achtergrond zal dan wel minder onscherp (minder "zacht") worden.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek,portret

            Ik kan beamen wat Black B@ndit zegt:TS-lenzen zijn niet eenvoudig in gebruik.De link hierboven geeft een vrij summiere indruk over hoe je moet werken met TS-lenzen.Niets over belichting etc.Door kantelen van de lens,komen de lichtstralen helemaal anders op je lichtmeting terecht,zodat er hier al een probleem kan ontstaan,enz;
            Maar wat bedoel je juist met een "breed" landschap ???
            Er bestaat een tecniek,maar de juiste naam ontsnapt mij nu;Bressinger of zoiets???
            Principe is éénvoudig.Scherpstellen op je onderwerp,met max opening van je lens.Ik zou 70 mm nemen op 2.8(omdat je die hebt),om zo klein mogelijke DOF te hebben.Body op manueel,geen AF.Onderwerp fotograferen,en dan een aantal opnames,stuk of 10 /12 of meer, maken kloksgewijs rond je onderwerp,met de nodige overlapping.Niets wijzigen aan de instellingen.Je kunt er bv. zes maken met je onderwerp nog wat in beeld,en dan daarrond nog eens zes die de vorige wat overlappen.Je beeld wordt zo breder.
            Dan opnames laden in PS en uitlijnen,en dan panorama maken.Soms gaat stapelen beter.Wat proberen.Pano is meestal best.
            Resultaat:Onderwerp is scherp,en de omgeving die niet op dezelfde afstand staat wordt wazig door je open diafragma.Door het feit dat je breed naast je onderwerp kunt fotograferen,krijg je een breed beeld,te vergelijken met een breedhoek,maar met de DOF van een tele.
            Eens het proberen waard.(komt wat overeen met een TS-lens.)Enig probleem:je onderwerp moet stilzitten.Maar maak je geen illusie,tegen dat een TS juist staat,is je onderwerp ook al futsie.
            De naam van dit techniek valt mij nu helaas niet meer te binnen.

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek,portret

              Het is de bedoeling om meer nadruk te leggen op de omgeving,tuurlijk is het wel de bedoeling om de persoon op de voorgrond scherp te hebben.
              Het zal niet vaak voorkomen dat ik deze lens zal gebruiken,dus zal het de bedoeling zijn om deze wss tweedehands aan te schaffen.
              Nu ben ik onlangs in Italie geweest en heb ik meer foto's genomen met de 24-70mm.
              Nu wil ik graag "wat" breder gaan....maar ik wil er ook geen kapitaal aan uitgeven omdat ik deze lens heel afzonderlijk zou gebruiken.
              Een Tilt/shift systeem is me te duur....
              Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek,portret

                Ja,als je achtergrond meer scherp wilt hebben,moet je je diafragma verder sluiten,en je opnames er rond krijgen meer dof daardoor...Dan heb je een breder beeld met meer dof.En met een langere brandpuntafstand,meer omgeving,zonder de vervorming van een breedhoek
                TS-objectief ?? Laat even passeren.Vraagt veel ervaring om er iets goeds uit te krijgen.

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek,portret

                  Als ik de achtergrond (omgeving) mee in beeld wil brengen, dan gebruik ik daarvoor de 8-15mm fisheye op 15mm:

                  (Voor wie het wil weten: 1Dx, Canon 8-15 f4 L op 15mm, f5, 1/40s, iso 12800)

                  Hier was het echt de bedoeling om te laten zien waar de foto is gemaakt (met de kerk in de achtergrond).
                  Als ik daarvoor een langere brandpuntsafstand had gebruikt, dan stond alleen die ene persoon op de foto, maar dat wou ik niet.

                  Als de achtergrond niet zo onscherp mogelijk moet zijn, dan kan je daarvoor elke breedhoeklens gebruiken, hoe breder hoe beter als je veel van de omgeving mee op de foto wil krijgen.
                  De achtergrond onscherp maken wordt wel moeilijker met een heel korte brandpuntsafstand, zelfs met lichtsterke lenzen, tenzij je alleen een gezicht in de voorgrond wil, want dan moet je heel dicht bij het model komen en dan zal de achtergrond onscherper worden. Maar als het echt de bedoeling is om de achtergrond duidelijk mee in beeld te brengen, dan moet je niet investeren in de meest lichtsterke lens die er bestaat, want dan moet het diafragma toch verder dicht gezet worden (een goedkopere minder lichtsterke lens doet het dan net zo goed).
                  Last edited by Black B@ndit; 6 september 2018, 17:50.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek,portret

                    Binnen je bereik denk ik aan een 35mm f1.4/1.8/2.0
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek,portret

                      BRENIZER;dat is de juiste naam.
                      Verschillende tutorials op Youtube.
                      Misschien is dit iets voor jou????

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek,portret

                        Is dan een bvb 15-30mm 1.8 een betere keus dan bvb een 35mm 1.4 prime?
                        Nikon D800 Tamron 24-70 F2.8 Nikkor 50 mm 1.8 tamron 70-200 2.8 godox AD200

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek,portret

                          Oorspronkelijk geplaatst door Qbek Bekijk bericht
                          Is dan een bvb 15-30mm 1.8 een betere keus dan bvb een 35mm 1.4 prime?
                          Als je veel achtergrond mee in beeld wil brengen, dan is 15mm beter dan 35mm.
                          Bijvoorbeeld een Sigma 12-24 f2,8 DG HSM Art, dat is een van de breedste lenzen die er te vinden zijn voor een full-frame camera (ik weet niet wat er van Nikon zelf allemaal te koop is).
                          (Bij Sigma kijk je naar "DG" lenzen voor full-frame, "DC" lenzen zijn voor crop camera's.)
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek,portret

                            Het Sigma nuance verschil:

                            Sigma 12-24 f4 DG HSM Art
                            Sigma 14-24 f2,8 DG HSM Art

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek,portret

                              De vraag is;hoeveel belang je hecht aan het portrait gegeven,zonder vervorming en de achtergrond in beeld brengen .

                              Comment

                              Working...
                              X