Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verband tussen brandpuntafstand lens en effect van kras in frontlens??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verband tussen brandpuntafstand lens en effect van kras in frontlens??

    Krassen op de frontlens zouden eigenlijk weinig effect hebben op de kwaliteit van de beeldvorming.Er zijn hier al verschillende discussies over gevoerd,met mooie youtube-filmpjes..
    Alleen duidelijk dus op de verkoopprijs.
    Maar wat ik mij afvraag is of dat de brandpuntsafstand van de lens hier geen rol in speelt?
    Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat groothoeklenzen wel wat gevoeliger zijn hier aan.Maar wat is wat gevoeliger?(wat beeldkwaliteit betreft natuurlijk.Door hun constructie met bolle frontlens natuurlijk kwetsbaarder.)
    Als ik kijk naar een grad ND-filter,dan is er een duidelijk verschil in overgang als men deze op een breedhoek zet in vergelijking met tele's.Ooit in een tutorial gehoord dat op tele's men daarom beter een hard overgang gebruikt,omdat een soft te soft wordt.
    Hangt natuurlijk af van de omstandigheden,maar als je dit even test op een blauwe lucht,zie je een duidelijk verschil in overgang.Op de tele is een hard meer een soft,dan op een UW.
    Met dit in het achterhoofd;vraag ik mij af of een kras (ook al is het zeer klein)op een 14 mm niet veel meer invloed heeft op de fotokwaliteit,dan een 300 mm tele bv.
    Iemand hier ervaring mee?
    (Of met andere woorden:heeft er hier iemand misschien een UW met een kras op zijn frontlens,en wat is het effect.)

  • #2
    Re: Verband tussen brandpuntafstand lens en effect van kras in frontlens??

    Hoe meer scherptediepte hoe eerder een kras op de voorlens zichtbaar is. Dus hoe korter het brandpunt en hoe kleiner de lensopening hoe eerder je last zult hebben van een kras op het voorste element. Een krasje dat op een 300mm niet merkbaar is kan een groothoek waardeloos maken.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Verband tussen brandpuntafstand lens en effect van kras in frontlens??

      Leuke review wat dat betreft :
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Verband tussen brandpuntafstand lens en effect van kras in frontlens??

        Ik volg Spanjaart.
        Die filmpjes zijn er waarschijnlijk om je gemoedsrust wat te sussen.Het gaat hier ook om een 28 mm.
        Om flare te voorkomen,kun je het krasje vullen met Oostindische inkt,wat een zwart streepje geeft.
        Ondertussen wat verder geexperimenteerd.Heb op mijn kaduke Sigma 15 mm fisheye,iets naast het centrum van de lens ,een miniscule klever geplakt:2 mm lang en max 0.5 mm breed.
        Wel ik kan je verzekeren dat je dit zeer duidelijk ziet op een opname.Kun je wel met PS corrigeren,maar gezien het gaat om een duidelijke zwarte streep,niet zo eenvoudig.
        Dus mijn conclusie is,zoals Spanjaart het al vertelde:een krasje hoe klein ook,in het centrum van je lens en een UW rond de 15 mm,kan inderdaad je lens ruineren.

        Comment

        Working...
        X