Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schimmel in wagen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schimmel in wagen.

    Deze week ben ik op de hoogte gebracht dat onze wagen die op ons verblijf aan de Côte d’Azur staat binnenin aangetast is door schimmel. De wagen staat meestal binnen en onze garage is ook niet vochtig. Dit is de eerste keer dat wij met de wagen dit probleem hebben. Na de vorige winter was daar nog geen sprake van na 4 maand niet te hebben gereden. Het is pas nu dat zich dat manifesteert na twee maanden stilstand sedert ons laatste verblijf in juni.
    Ik heb wel in april een onderhoud laten doen na 20000km en gevraagd om ook naar de airco te zien en te onderhouden.
    Ik vermoed dus dat dit hiermee te maken heeft. Zou het kunnen dat er codens vocht binnen in de wagen terecht komt als die lang stilstaat?
    Ik,heb ook nog nooit na een rit condensvocht in onze garage zien achterblijven. Zou de afvoerleiding hiervan kunnen verstoppen?
    Enfin volgens mij moet het toch met de airco te maken hebben.
    De wagen wordt anders perfect onderhouden, zowel interieur als exterieur, dus daaraan kan het niet liggen.
    Ondertussen is die nu volledig gereinigd na een paar dagen in volle zon te hebben gestaan met vensters open. Ik heb er mij zelf enkele uren mee beziggehouden. De zetels zijn met een speciaal product gereinigd en alle muffe geuren zijn ondertussen weer weg.
    Maar de oorzaak is er allicht nog.
    Wat denken jullie van zoiets?
    Zal volgende week toch zeker afspraak nemen in de concessie. Het gaat om een Seat Leon met 60000km op de teller.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Schimmel in wagen.

    Laat je de ramen op een kiertje staan als de auto lange tijd stil staat in de garage ?
    Is de interieurfilter vernieuwd bij het onderhoud van de airco ?
    Dampt de vooruit aan wanneer je de airco aanzet op bv. 20° ?
    Als je het interieurfilter eruit haalt en de airco aanzet, komt er dan nog een muffe luchtgeur uit de airco kanalen ?
    Bij het onderhoud is de afvoerleiding voor het condenswater misschien losgekomen. Als je de airco op minimum temperatuur instelt, zijn de vloermatten dan vochtig na een uurtje ?
    Het is best dat je de koeling 5 minuten voor het einde van de rit uitschakelt. Dan kan het condensatievocht in de kanalen opdrogen. Geeft minder kans op schimmels.
    Last edited by notex; 1 september 2018, 23:10.

    Comment


    • #3
      Re: Schimmel in wagen.

      Ik zie 3 mogelijke bronnen van vocht in het interieur

      - condens van de airco
      -lek in het koelcircuit
      - waterinfiltratie na een slecht gedichte ruit of via het open dak

      Van een paar druppels krijg je geen schimmel, dus echt eens tapijten opheffen en in de koffer kijken of er nergens een vijvertrje staat.
      Snel handelen, want het kan je interieur helemaal vernielen.

      Comment


      • #4
        Re: Schimmel in wagen.

        Als er iets mankeert aan de condensafvoer van de airco, dan kan dat inderdaad voor die problemen zorgen.
        Als het aan het regenen was terwijl je er de laatste keer mee hebt gereden (misschien weinig kans in die regio), dan kan het ook zijn dat er langs ergens anders water binnengekomen is (deurrubbers en dergelijke), en dat dat niet de kans heeft om er terug uit te geraken omdat de auto dan twee maanden stil heeft gestaan met de ramen dicht.

        Bij mijn Clio heb ik ooit een probleem gehad dat de voorruit heel sterk aandampte elke keer nadat die had stil gestaan tijdens een felle regenbui.
        De plaats waar de lucht voor de verluchting en verwarming wordt binnengezogen, daar zit onderaan een waterafvoer, maar die zat verstopt door vuil.
        Als ik dan vertrok na een regenbui, dan dampte alles heel sterk aan zodra de verwarming begon te werken, het leek alsof er stoom uit de verluchtingsopeningen kwam.
        Na een paar minuten was dat altijd weer terug in orde, maar ik ben er toch maar zo snel mogelijk mee naar de garage gereden waar ze dan de afvoer terug open hebben gemaakt.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Schimmel in wagen.

          Bedankt alvast voor de interessante reacties en tips.
          Wat betreft de laatste onderhoudsbeurt zie ik op de factuur dat de stof en pollenfilter is vervangen. Vermoedelijk is dit die interieurflilter waarover Notex het heeft. Verder zie ik “nettoyant climatisation”. ik vermoed dat dit om een product gaat om de klimatisatie te kuisen??
          Ik stel geen dampen van de voorruit vast. Onze airco staat steeds tussen de 18 en 20°, tenzij de wagen eens lang in de zon heeft.
          @Notex : spijtig, maar de interieurfilter kan ik er zelf niet uithalen, daarvoor heb ik te weinig kennis van autotechniek. Maar bij mijn bezoek aan de garage zal ik dat zeker vermelden.
          Ik heb ook geen abnormaal vocht vastgesteld onder de voetmatten. Ik heb dus alles grondig gecontroleerd en uiteraard schoongemaakt.
          De ramen staan nu alvast ook op en kier, dit deed ik vroeger niet. Vandaar ook dat ik zeer verrast was van dit plotse voorval.
          @Tommie1: dus onder de tapijten heb ik geen vocht gevonden. Maar toch nog eens vragen aan de bewaker van de résidentie die onze wagen een paar dagen in de zon heeft laten staan met geopende ruiten. Misschien heeft hij toch vocht onder de tapijten gevonden. In de koffer ook geen water gevonden.
          Ik denk ook dat wij er snel genoeg bij zijn om erger te kunnen voorkomen. De zetels heb ik gisteren allemaal grondig met een een apecial schuimcleaner en meet borstel grondig gereinigd en er nadien met een haardrogers opgezeten.
          @Bart: de wagen is vrij van regenbui in de garage gegaan. Wat er wel is gebeurd is dat de wagens kort voor ons vertrek naar mijn gebruikelijke handcarwash is gegaan. Daar wordt de wagen wel volledig met een drukeiniger gereinigd, afgewassen en gedroogd. De man kent onze wagen en weet ook dat ik daar nogal een moeilijke voor ben. Maar je weet maar nooit dat dit een oorzaak zou kunnen zijn.
          Het is wel een feit dat dit probleem zich nu pas voordoet na een bezoek aan de garage in april ll., alhoewel, in juni hebben wij niks vastgesteld tijdens ons verblijf. Tenzij wij natuurlijk de airco in april na ons garagebezoek nier meer hadden aangezet...
          Last edited by enero; 2 september 2018, 09:59.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Schimmel in wagen.

            Met dat interieurfilter bedoel ik inderdaad de pollen/stoffilter.

            In this video I will show you, how to replace the cabin air filter on your Seat Leon 1m / Toledo 2. It's similar to Wv Golf 4, Bora, Skoda Octavia 1.I sugges...

            Zoals je ziet, spotgemakkelijk bij een Seat Leon.

            Bij een Nissan Qashqai moet je eerst het volledige gaspedaal demonteren en daarna de zijkant van het middenconsole verwijderen.
            Dan de zetel platleggen en met je rug op de zetel liggen. Dan begint het friemelen met je hoofd onder het dashboard.
            Eerst met een punttang het oude filter eruit trekken (en hopen dat het er in zijn geheel uitkomt). Het nieuwe filter (in harmonicavorm) moet je bijeenknijpen en dan voorzichtig door een gleufje schuiven. Eens dat de filter door het gleufje zit, plooit hij zich terug open naar de normale vorm.
            Misschien dat die kleine Japannertjes het sneller kunnen, maar ikzelf ben er toch 1,5 uur mee bezig.

            Comment


            • #7
              Re: Schimmel in wagen.

              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Met dat interieurfilter bedoel ik inderdaad de pollen/stoffilter.

              In this video I will show you, how to replace the cabin air filter on your Seat Leon 1m / Toledo 2. It's similar to Wv Golf 4, Bora, Skoda Octavia 1.I sugges...

              Zoals je ziet, spotgemakkelijk bij een Seat Leon.

              Bij een Nissan Qashqai moet je eerst het volledige gaspedaal demonteren en daarna de zijkant van het middenconsole verwijderen.
              Dan de zetel platleggen en met je rug op de zetel liggen. Dan begint het friemelen met je hoofd onder het dashboard.
              Eerst met een punttang het oude filter eruit trekken (en hopen dat het er in zijn geheel uitkomt). Het nieuwe filter (in harmonicavorm) moet je bijeenknijpen en dan voorzichtig door een gleufje schuiven. Eens dat de filter door het gleufje zit, plooit hij zich terug open naar de normale vorm.
              Misschien dat die kleine Japannertjes het sneller kunnen, maar ikzelf ben er toch 1,5 uur mee bezig.
              Ziet er niet moeilijk uit. Ga het eens bekijken.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Schimmel in wagen.

                Vandaag bij Seat Nice eindelijk afspraak kunnen nemen om probleem op te lossen. Heeft dus te maken met de afvoer van het condensvocht van de airco. Een buisje dat langs de middenconsole, kant passagier, van onder het dashboard naar beneden loopt en moet zorgen voor de afoer van het condenswater is lek en het condens loopt dus onder de tapijten en in de isolatielaag, soort feutre, eronder.
                Een nieuwe leiding dus. Vochtige isolatie onder tapijten, kant passagier wordt ook zoveel als mogelijk droog gemaakt.
                Zal een paar dagen in beslag nemen.
                Zeer onpersoonlijke grote concessie VW, Audi, Seat, Skoda met zeer veel personeel en de gevolgen vandien. Receptionisten lopen daar allemaal met iPads rond om alles te noteren en door te geven. Dit bij ons in België in de grote concessies nog niet gezien. Het prijskaartje zal er ook naar zijn. Uurlonen in dergelijke concessies zijn in Frankrijk zeer hoog, 100/u. Dit hebben wij in België ook nog niet gezien, zelfs blij de grote Duitsers niet... Onze taxichauffeur vertelde ons dat het bij Mercedes 166€/u is. Wij mogen dan nog niet klagen.
                Last edited by enero; 10 september 2018, 20:11.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #9
                  Re: Schimmel in wagen.

                  Dubbel gepost
                  Last edited by notex; 10 september 2018, 22:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schimmel in wagen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                    Bij het onderhoud is de afvoerleiding voor het condenswater misschien losgekomen. Als je de airco op minimum temperatuur instelt, zijn de vloermatten dan vochtig na een uurtje ?
                    .
                    Vraag naar de lekkende leiding wanneer je de auto gaat afhalen. Gegarandeerd dat die niet meer terug te vinden is in de afvalcontainer.
                    Zo een leiding gaat bijna nooit lekken. Het is altijd de leiding die losgekomen is aan de opvangbak onder de condensator, door een onvoorzichtige mecanicien tijdens het vervangen van de pollenfilter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schimmel in wagen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Vraag naar de lekkende leiding wanneer je de auto gaat afhalen. Gegarandeerd dat die niet meer terug te vinden is in de afvalcontainer.
                      Zo een leiding gaat bijna nooit lekken. Het is altijd de leiding die losgekomen is aan de opvangbak onder de condensator, door een onvoorzichtige mecanicien tijdens het vervangen van de pollenfilter.
                      Dat is eigenlijk ook waar ik aan dacht, vooral omdat het probleem begonnen is nadat ze er aan hebben gewerkt.
                      Maar dat zullen ze niet gemakkelijk toegeven, want als ze dat doen, dan zijn ze eigenlijk ook verplicht om dat probleem gratis te verhelpen, want ze hebben het zelf veroorzaakt.
                      Als er door die schimmelvorming blijvende schade was ontstaan, wie draait er dan op voor de kosten?
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schimmel in wagen.

                        Wel, toen men mij toonde waar het kanaal vandaan kwam moest ik ook mijn wenkbrauwen fronsen...
                        Eerst en vooral heeft het lang geduurd vooraleer Seat wist of wilde weten vanwaar het vocht kwam. ik heb een tweede opinie moeten vragen aan de man van ons lokaal benzinestation, een goeie technieker, waar ik ook onze wagen laat wassen, maar die dergelijke reparaties niet zelf meer doet. Het was hij dus die mij perfect wist te zeggen dat de reden van het vocht wel degelijk een lek was in de afvoer van het condensvocht. Om mij dit te bewijzen legde hij een eetservet op de tapijtbodem en drukte erop met zijn hand. Het resultaat was dus vochtige plekken op dat servet.
                        Ik heb dus al op jullie aanraden de verantwoordelijke van Seat opgebeld met het bericht dat hij mij de afvoerleiding moet houden. Er zal dus een duchtig woordje gepraat worden morgen. Ik heb ook een vervangwagen moeten huren aan 38€/dag, geen ramp, maar indien zij de oorzaak zijn, uiteraard schandalig. Zonder het nog te moeten hebben over de eventuele restgevolgen van het voorval.
                        Last edited by enero; 11 september 2018, 08:33.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schimmel in wagen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Ik heb dus al op jullie aanraden de verantwoordelijke van Seat opgebeld met het bericht dat hij mij de afvoerleiding moet houden.
                          .... zodat hij weet dat hij de leiding opzettelijk moet beschadigen .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schimmel in wagen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                            .... zodat hij weet dat hij de leiding opzettelijk moet beschadigen .
                            Ik zal dat wel merken.. als ik het niet vraag dan ligt ze toch op de container, enfin.., dat insinueerde jij toch.


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schimmel in wagen.

                              Het zal altijd moeilijk zijn om te bewijzen dat de garage zelf verantwoordelijk is voor dat probleem, als je zoiets voorhebt dan maakt het niet veel uit in welke garage (of welk land) je bent.
                              Dat het onderhoud waardoor de problemen begonnen zijn al zoveel maanden geleden is uitgevoerd maakt het nog moeilijker om gelijk te krijgen.
                              Hopelijk zijn ze een beetje schappelijk met de kosten van die reparatie, als een ervaren technieker al vooraf weet wat er moet gebeuren, dan zou die leiding snel terug op zijn plaats moeten zitten.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X