Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe camera advies

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe camera advies

    hey iedereen,

    ik ben dus op zoek naar een nieuw fototoestel omdat ik opnieuw heel veel zin gekregen heb in fotografie en een deftige cursus wil gaan volgen.
    ik heb reeds een paar toestellen gehad zoals de nikon d90 een hele tijd terug en die had ik vervangen door de olympus om-d e-m10 mark ii die ik dan ook weer verkocht heb omdat ik iets wou dat makkelijker te gebruiken is en heb daarmee nu een panasonic lumix panasonic lumix dmc-fz1000 in mijn bezit.
    ik ben zeker tevreden van de panasonic voor huis tuin en keuken fotografie maar wil terug naar iets beter.
    nu is de vraag naar wat je nu het beste gaat tegenwoordig,
    ik heb een budget van om en bij de 1500 euro en laat mij graag adviseren door jullie.
    kies ik voor een spiegelreflex of een systeemcamera of kan ik bv met een toestel zoals de sony cybershot dsc-rx10 iii of iv evengoede foto's maken als met een spiegelreflex of systeemcamera ?
    trekt een sony rx10 bv. evengoede foto's als een spiegelreflex of systeem met een standaard lens ?
    enfin wat raden jullie aan voor een budget can rond de 1500 euro om mij een beetje meer te verdiepen in de fotografie ?
    dank u op voorhand voor het advies ?

    mvg
    David
    Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

  • #2
    Re: nieuwe camera advies

    deftige cursus wil
    bestaan die dan??

    Alles wat in verband staat tot het "maken" van het beeld is het zien van en jouw "beeldvorming", daarbij speelt jouw kennis, zienswijze en kunde een rol, je kan in feite met eender doosje / objectief je doel bereiken.

    Mijn advies, ga werken aan je "beeldvorming" en zoek daarbij de objectieven en daarna een "passend" body.
    --
    maar ja, volgens mij kan je die stap pas zetten als je kunt lezen en schrijven met je fz1000
    Last edited by in2lapland; 31 augustus 2018, 20:02.

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe camera advies

      Een RX10 zal je ruwweg dezelfde beelden opleveren als een FZ1000 want beide een 1" sensor. Ik zou voor minstens een APS-C sensor gaan en waarom niet een full frame.

      Er is zoveel keus tegenwoordig. Nikon en Canon hebben nog altijd hun traditionele dslr's. Bij de systeemcamera's heb je Sony en Fuji. Sony heeft ook full frame camera's. De A7III is zowiezo een topper. Wil je minder uitgeven dan heb je nog de eerste generatie A7, en die kan je gebruiken voor vanalles maar het is geen snelle camera.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe camera advies

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        deftige cursus wil
        bestaan die dan??
        ik zou denken van wel maar volgens jou niet dan ?
        en bedankt voor je filosofisch antwoord maar daar ben ik niet veel wijzer mee natuurlijk
        Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe camera advies

          Deftige zullen niet bestaan, het is immers 1 grote wildgroei van, waarvan misschien 0.1% je daar brengen waar jij het verder kunt oppakken.

          Wel ja, filosofisch, je moet van je zelf uitgaan en daarbij doen meningen / adviezen van derden er niet toe.

          Maar ja hoeveel topics heb je nu gestart om het juiste in handen te krijgen? Je zwalkt te veel, weet je zeker dat je klaar bent de fz1000, ik denk namelijk van niet. Ik vraag me dus af of welk eender type fotografisch systeem nu wel bij jouw past?

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe camera advies

            Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
            Maar ja hoeveel topics heb je nu gestart om het juiste in handen te krijgen? Je zwalkt te veel, weet je zeker dat je klaar bent de fz1000, ik denk namelijk van niet. Ik vraag me dus af of welk eender type fotografisch systeem nu wel bij jouw past?
            ik ben gewoon zoekende en ben overgeschakeld naar de fz1000 omdat ik jammer genoeg heel weinig tijd had om mij bezig te houden met fotografie en dus daarom deze gekocht.
            is het dan zo abnormaal dat je meerdere dingen uittest om uit zoeken wat je het beste ligt ?
            en de reden dat ik terug zou overschakelen naar een spiegelreflex of systeemcamera is omdat ik da kwaliteit van de foto's met de fz1000 net iets minder vind.
            Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe camera advies

              is het dan zo abnormaal dat je meerdere dingen uittest om uit zoeken wat je het beste ligt ?
              Ja, dat vind ik van wel. Eerst "beeldvorming" en "verdieping" en dan pas tot aanschaf overgaan. Elke keer dat je van merk/body switcht zal er een leercurve doorlopen moeten worden en dat maakt het dat je geen "vooruitgang" boekt.

              omdat ik da kwaliteit van de foto's met de fz1000 net iets minder vind
              Ja,ik ben van mening dat een "upgrade" totaal geen zin heeft als je je niet verdiept hebt in je eigen "beeldvorming" en de fz1000 zal niet onder doen naar het geen je overschakelt.

              Mijn advies ga lekker op stap met je fz1000 en werk aan je beeldvorming, dan weet je wat je wilt en kun je gericht op zoek gaan naar hetgeen er op de markt is.

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe camera advies

                Ik ken totaal de prijzen niet, maar een hele mooie set zou het volgende zijn:
                full frame camera: 24 a 28mm f2.8 / 3.5 ofzo + 50mm f1.8/2.0 + 135mm f2.5/2.8/3.5
                Dan kun je van alles vast leggen, eventueel een setje tussen ringen en je hebt met de 50mm en 135mm een macro lens. Mocht je voor bv de verouderde Sony A7 gaan, dan kun je goedkope oude manuele lenzen erop zetten met adapter en kun je lekker spelen met wat een diafragma en brandpunt doet.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe camera advies

                  Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                  .../
                  Alles wat in verband staat tot het "maken" van het beeld is het zien van en jouw "beeldvorming", daarbij speelt jouw kennis, zienswijze en kunde een rol, je kan in feite met eender doosje / objectief je doel bereiken.

                  Mijn advies, ga werken aan je "beeldvorming" en zoek daarbij de objectieven en daarna een "passend" body.
                  --
                  maar ja, volgens mij kan je die stap pas zetten als je kunt lezen en schrijven met je fz1000
                  Niet elk bakje voldoet voor elk type foto, maar dat weet jij ook ;-)

                  De TS zou meer moeten zeggen dan "kan ik met dat bakje betere foto's maken."

                  @davidbranson55, wat zijn je tekortkomingen met je huidige bakje?

                  Als je dat niet weet, blijf bij je huidige camera.



                  --
                  mlap.
                  T.T.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe camera advies

                    Verouderde a7? Indien men daar 5 jaar geleden uitstekende foto's kon mee maken,dan kan dit nu ook nog.Grootste verschil tusden de 1 en de 2,de 2 heeft iets beter af en stabilisatie.De sensor zal niet zoveel verschillen en dat is toch wel het belangrijkste,Tov. de 3 is er wel een redelijk verschil,die zou ik wel willen inwisselen voor mijn oude veftrouwde 1Maar vermits ik mijn centen momenteel voor andere zaken nodig heb zal dit nog moeten wachten,misschien wachtern op de 4

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe camera advies

                      Voor €1500 heb je al een mooi budget voor een goede camera. Stap eens een degelijke fotowinkel binnen en hou eens verschillende toestellen vast en kijk naar wat jou het best in de hand ligt.

                      Uit eigen ervaring zou ik je de Fuji XT2 wel durven aanraden. Heeft een goede kitlenss (18-55mm) en is de laatste maanden enorm in prijs gezakt. Onlangs gezien voor €1200 met cashback en komt van zo rond de €1900. Goede kwaliteit, maar niet iedereen vindt het leuk werken met al die knoppen bovenop en die x-trans sensor wordt niet ondersteund door eender welke software (mocht je in RAW willen fotograferen).
                      Last edited by philitalia; 4 september 2018, 09:37.
                      Mvg Philip

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe camera advies

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        @davidbranson55, wat zijn je tekortkomingen met je huidige bakje?

                        Als je dat niet weet, blijf bij je huidige camera.
                        ik mis vooral een beetje scherpte in de foto's en ook de scherptediepte is net niet genoeg naar mijn zin.
                        en om even duidelijk te zijn , ik heb wel al een beetje ervaring met spiegelreflex want heb toch een vijftal jaren met de nikon d90 gewerkt.
                        die heb ik dan vervangen door een systeemcamera omdat hij niet meer naar behoren werkte.
                        de systeemcamera heb ik dan verkocht voor de fz1000 omdat de interesse mede door tijdsgebrek eventjes weg was maar ik wou toch nog een degelijke huis en tuin camera.
                        dus nu is gewoon mijn vraag wat tegenwoordig het beste is , spiegel of systeem omdat ik terug wat meer tijd heb en het terug kriebelt.
                        Last edited by davidbranson55; 4 september 2018, 18:24.
                        Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe camera advies

                          Vermoeiend, leg je nu eens neer bij het feit dat beste niet bestaat en dat de "scherpte" die jij mist geheel te zoeken is bij jezelf.

                          En nog maar weer een keer dan:
                          stap 1: verdiep je in je beeldvorming (wat voor beelden wil je creëren?)
                          stap 2: zoek bij 1 de bijbehorende objectieven
                          stap 3: zoek bij stap 2 en 1 de body die past

                          deze stappen zal jezelf moeten doorlopen, en let op dat je een weloverwogen beslissingen maakt...
                          en als laatste redmiddel kan je gerichte "technische" vragen stellen. Vragen in vergelijkstelling heb je feitelijk niets aan, dat resulteert toch enkel en alleen maar in verwarring / onbegrip.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe camera advies

                            Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                            Vermoeiend
                            inderdaad vermoeiend , ik stel toch maar een gewone wit/zwart vraag ze.
                            en goed om te weten dat scherpte en kwaliteit alleen bij jezelf ligt dan kan iedereen vanaf nu een fototoestel van 50 euro kopen.
                            en als je het stoort kan je deze post ook gewoon negeren denk ik dan.


                            .
                            Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe camera advies

                              Er kan geen antwoord gegeven worden op je vraag. Die vraag moet je zelf beantwoorden en ik heb in mijn vorige post(s) een handvat gegeven hoe je tot een weloverwogen fotografisch setje kan komen. Doe er je voordeel mee.

                              En wat is er mis met z'n fototoestel van 50 euro, als dat aansluit bij je nood? Bij mij zal dat dan in de weloverwogen aankopen vallen. Let wel dat scherpte en kwaliteit relatieve begrippen zijn, die een ieder voor zich bepaald. Daar kan dus oneindig over gediscussieerd worden, men zal nooit tot elkaar komen wat dat betreft.

                              Je zult je er toch ooit bij neer moeten leggen, dat je enige tijd moet investeren om het een en ander voor jezelf op een rijtje te zetten, van wat je nu werkelijk wilt. Het zal dan niet uit mogen maken, dat je op dslr of systeem camera uitkomt.

                              Comment

                              Working...
                              X