Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mirrorless en weinig gewicht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mirrorless en weinig gewicht

    Heb een Nikon D750 waar ik heel tevreden van ben.
    Maar zoals meerdere mensen heb ik redelijk wat last van de rug en vind soms de d750 lastig in gebruik (te zwaar)
    Ben opzoek naar een Fuji of Sony die (bijna) even goed is als de d750.
    Welke raden jullie mij aan?
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Mirrorless en weinig gewicht

    Ik wil niet onbeleeft of arrogant zijn, maar als je Fuji en Sony al ondergeschikt vind aan Nikon zou ik bij Nikon blijven.
    Je mag binnenkort de Z6 en Z7 verwachtende zijn, ik zou toch nog even wachten met de aankoop.
    In ieder geval is de Sony A7III voorlopig de beste camera in zijn soort en de A 9 zou nog beter zijn mare...................veel duurder.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Mirrorless en weinig gewicht

      Inderdaad, ik denk dat je best eens naar A7 III of A9 kijkt, beide ook 24 Mp trouwens zoals de D750.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Mirrorless en weinig gewicht

        Zo heb ik dat niet bedoeld.Ik zoek de zelfde specs
        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Ik wil niet onbeleeft of arrogant zijn, maar als je Fuji en Sony al ondergeschikt vind aan Nikon zou ik bij Nikon blijven.
        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
        schitterende maltwhisky op de kast

        Comment


        • #5
          Re: Mirrorless en weinig gewicht

          Ik denk dat jullie hier een misverstandje hebben . Je bedoelt wellicht dat de camera die je zoekt niet noodzakelijk exact even goed moet zijn, terwijl het gelezen werd alsof je zegt dat de alternatieven al per definitie niet even goed zijn... Kan gebeuren.

          Soit, kijk eens naar die 2 Sony's.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Mirrorless en weinig gewicht

            Er zijn ongetwijfeld nog andere merken die evenzeer in aanmerking komen. Ik zou me niet vastpinnen op alleen Fuji of Sony. Ik zou ook niet voor Nikon kiezen want volgens mij hebben die een serieuze achterstand op te halen door te lang te dralen om over te schakelen van spiegel naar systeem, of systeem tenminste als serieuze component mee in hun gamma op te nemen. En bovendien geloof ik dat er inmiddels al verschillende merken zijn die Nikon en Canon evenaren en zelfs overtreffen. Ik raad je aan om heel veel reviews te lezen.
            Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
            www.pixeldude.be
            www.flickr.com/photos/139672558@N07

            Comment


            • #7
              Re: Mirrorless en weinig gewicht

              Gewicht besparen gaat het gemakkelijkste door te kiezen voor een camera met een kleine sensor, daar kan je dan de bijpassende compacte en lichte lenzen kiezen die bij dat systeem horen.
              Op de meeste crop camera's kan je wel full-frame lenzen gebruiken, maar als je zo licht mogelijk op pad wil, dan is dat niet de beste keuze.
              Op een full-frame camera met of zonder spiegel (zoals de nieuwste Nikon "Z" modellen) moet je relatief zware lenzen gebruiken, dat is volgens mij dan ook niet de beste oplossing voor een licht systeem (de body "zonder spiegel" mag dan al wat lichter zijn, de lenzen blijven even zwaar).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Mirrorless en weinig gewicht

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Gewicht besparen gaat het gemakkelijkste door te kiezen voor een camera met een kleine sensor, daar kan je dan de bijpassende compacte en lichte lenzen kiezen die bij dat systeem horen.
                Op de meeste crop camera's kan je wel full-frame lenzen gebruiken, maar als je zo licht mogelijk op pad wil, dan is dat niet de beste keuze.
                Op een full-frame camera met of zonder spiegel (zoals de nieuwste Nikon "Z" modellen) moet je relatief zware lenzen gebruiken, dat is volgens mij dan ook niet de beste oplossing voor een licht systeem (de body "zonder spiegel" mag dan al wat lichter zijn, de lenzen blijven even zwaar).
                Dat is 'de' reden waarom ik (toen als 62 jarige) voor Olympus E-M1 (crop 2) heb gekozen - is enorm gewichtvoordeliger. Zoals onze Bandid zegt zijn het de objectieven die het gewicht uitmaken, niet zozeer de body. Wat bepaalt immers het gewicht? Het glas van de lenzen! En wees gerust bij een crop, het aantal lenzen dat in in een objectief zit zal wel ongeveer gelijk zijn ... maar de respectievelijke diameter en dikte ... oh man, da's een pak minder !
                PS: ik heb nu zelfs het voordeel dat ik 2 Olympus E-M1 mee kan zeulen met 2 verschillende objectieven gemonteerd. Waarom? Bespaart me tijd in de natuur om niet al te veel van objectief te moeten wisselen en ik loop veel minder het risico om stof op de sensor te krijgen.
                Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                www.pixeldude.be
                www.flickr.com/photos/139672558@N07

                Comment


                • #9
                  Re: Mirrorless en weinig gewicht

                  Die 200gr cameragewicht gaat het verschil niet maken.
                  Ik ben overgestapt van de standaard draagriem naar eertje waar de camera aan je zijde of achter je poep hangt (Peak Design).
                  Dat maakt een ongelooflijk verschil.

                  (en het is in elk geval een heel pak goedkoper dan een nieuwe camera)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mirrorless en weinig gewicht

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Die 200gr cameragewicht gaat het verschil niet maken.
                    Ik ben overgestapt van de standaard draagriem naar eertje waar de camera aan je zijde of achter je poep hangt (Peak Design).
                    Dat maakt een ongelooflijk verschil.

                    (en het is in elk geval een heel pak goedkoper dan een nieuwe camera)
                    Ik gebruik ook de Peak Design draagriemen, de bredere. Normaal zou voor mijn camera de smallere moeten volstaan, maar ik koos toch de bredere. Ik heb dan als extraatje er een schouderstuk over geplaatst van een oudere riem want Peak Design heeft dat niet. Wat ik aan PD fantastisch vind is het vliegensvlug wisselen tussen met riem, zonder riem, polssecurity riem, ... door het speciale koppelmechanisme. Heel enthousiast. Maar zelfs met een PD riem zal het verschil tussen een crop of een fullframe een belangrijk gevoelsverschil qua gewicht uitmaken. Misschien 200gr cameragewicht maar wellicht een kg of nog een pak meer in gewicht van objectieven.
                    Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                    www.pixeldude.be
                    www.flickr.com/photos/139672558@N07

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mirrorless en weinig gewicht

                      Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                      Heb een Nikon D750 waar ik heel tevreden van ben.
                      Maar zoals meerdere mensen heb ik redelijk wat last van de rug en vind soms de d750 lastig in gebruik (te zwaar)
                      Ben opzoek naar een Fuji of Sony die (bijna) even goed is als de d750.
                      Welke raden jullie mij aan?
                      De D750 weegt 750 gram De Sony 675 gram dat is een verschil van 75 gram.
                      Al je je telefoon thuislaat dan bespaar je al het dubbele aan gewicht

                      Als je een XT-2 koopt dan kun je je smartphone terug meenemen (150 gram verschil)
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Mirrorless en weinig gewicht

                        Een MFT camera, bij een Oly OM-D 5 11 met een Pana 45-200, weegt minder dan een Nikkor 80-400 en je hebt dezelfde beeldhoek. Je moet alleen lang aan de vreemde bediening wennen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Mirrorless en weinig gewicht

                          Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                          Heb een Nikon D750 waar ik heel tevreden van ben.
                          Maar zoals meerdere mensen heb ik redelijk wat last van de rug en vind soms de d750 lastig in gebruik (te zwaar)
                          Ben opzoek naar een Fuji of Sony die (bijna) even goed is als de d750.
                          Welke raden jullie mij aan?
                          Niet iedereen aanvaard de raad....

                          Als je rug of/en nek pijn doen vh gewicht, wel dit is ergens normaal, fotograferen neemt vaak vele uren in op een dag...
                          En draag je uw camera vaak op nek

                          Mis is de opvatting dat je met 300gr gewichts-winst uw probleem kan... verbeteren

                          Ik ben soms beetje alternatief, ik kijk hoe ik dit gewicht makkelijker kan dragen!
                          Erg belangrijk dat dit de dag v vandaag op vele manieren kan

                          Ikzelf gebruik nu het b-grip systeem (2 riemen, 2 statiefadapters, 2 b-grips)
                          Maar er zijn vele en vele soorten systemen

                          Dit is minder ingrijpend dan veranderen van sensorformaat en/of systeem!

                          Want uiteindelijk zal fotokwaliteit resulteren in een zeker gewicht...

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          portfolio en workshops:
                          https://www.bennybulke.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Mirrorless en weinig gewicht

                            Ik doe dat anders. Ik neem op dagen dat ik het compact wil enkel a6000 met CZ16-70 (of zelfs gewoon een kleine 35/1.8) en een reservebatterij mee.

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Mirrorless en weinig gewicht

                              Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                              Heb een Nikon D750 waar ik heel tevreden van ben.
                              Maar zoals meerdere mensen heb ik redelijk wat last van de rug en vind soms de d750 lastig in gebruik (te zwaar)
                              Ben opzoek naar een Fuji of Sony die (bijna) even goed is als de d750.
                              Welke raden jullie mij aan?
                              Wil je kleinder, dan zul je naar een cropsensor moeten (body is maar een deel van het verhaal, de lenzen zijn belangrijker, FF lenzen +/- zijn dezelfde voor dslr als mirrorless)
                              Wil je dezelfde feeling en kwaliteit dan je Nikon in mirrorless, kijk naar Z6 en Z7. Volgens mij zijn die de toppers op dit ogenblik.
                              Wil je een traditionele setup met overzichtelijke knoppen en goede kwaliteit kijk dan naar de Fuji X-H1 of de verwachte X-T3
                              Ik ben geen voorstander meer van Sony, hou niet van hun menugestuurde toestellen, en de lenzen zijn dan ook nog eens echt duur. Deze toestellen lijken wel populair, maar ik zie er toch niet zoveel rondlopen in reallife.
                              Ik zou tussen de Zreeks en de Fuji kiezen.
                              ps, ben zo moe van al dat Nikon gebash dat die Z serie niet de verwachtingen zou inlossen. Omdat er geen 2 geheugenkaartslots in zitten. Of de AF net iets minder zou zijn. Ik zou daar geen rekening mee houden.
                              Last edited by Rudy; 1 september 2018, 06:25.

                              Comment

                              Working...
                              X