Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defect Canon EF-S 17-85mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Defect Canon EF-S 17-85mm

    In 2012 kocht ik een Canon 60d met als kit lens de Canon EF-S 17-85mm. Het is de lens die ik het meeste gebruik en ik ben er ook tevreden over. Tot nu. Deze week kreeg ik een foutmelding bij het gebruiken van deze lens, namelijk Err01. Bovendien merkte ik zelf op dat het diafragma niet meer opent to zijn grootste stand, maar voortdurend op een zeer klein diafragma staat.

    Na wat zoeken op internet ontdekte ik al snel dat het blijkbaar om een courant probleem bij deze lens gaat en het zou betekenen dat de "aperture flex cable" moet vervangen worden. Ik heb de lens nog niet binnengebracht voor herstelling, dus mogelijk is er een ander probleem. Maar de "symptomen" lijken allemaal richting het vermelde probleem te wijzen.

    Deze lens valt uiteraard niet meer onder garantie, dus dat zou betekenen dat ik zelf voor de herstellingskosten moet opdraaien. Indien het probleem daarmee verholpen is, zou ik het liefst voor deze optie kiezen. Maar aangezien het blijkbaar een gekend probleem is, vrees ik binnen afzienbare tijd opnieuw met dit probleem geconfronteerd te worden. Investeren in een alternatieve lens lijkt dan een betere optie, maar in eerste instantie natuurlijk duurder.

    Zijn er nog mensen die ervaring hebben met dit probleem? Hoeveel de herstelling kost en hoe duurzaam die oplossing is? Tips voor hoe ik dit het beste aanpak?
    https://500px.com/karlmaeckelberghe

  • #2
    Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

    Niet vermaken, zal meer kosten dan wat u ervoor betaald hebt.
    Ik zou gaan voor de Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS USM Nano.
    Ik heb onlangs de 70-300 IS USM Nano gekocht en de AF is zelfs sneller de mijn 17-40 en mijn 27-70.
    De 18-135 is ook weer wat nieuws voor u en ik verzeker u dat u er tevreden van zult zijn.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

      De EF-S 17-85 is inderdaad niet erg betrouwbaar, er zijn er hier op Belgiumdigital al meer geweest die er problemen mee hebben gehad.
      Op de 7D MKII gebruik ik meestal de EF-S 18-135 IS STM als "standaardlens", en ik ben daar heel tevreden over.
      Ondertussen is er de nieuwere versie met Nano USM, optisch is die hetzelfde als de STM versie, maar de Nano USM stelt sneller scherp dan de STM (maar eigenlijk valt de AF-snelheid van de STM versie ook best mee).
      De Nano USM is wat duurder dan de STM, het is een tijdje geleden dat ik de prijzen opgezocht heb, maar heel groot is het prijsverschil waarschijnlijk niet.
      Als ik nu moest kiezen, dan kocht ik de Nano USM versie, maar die was er dus nog niet toen ik de 18-135 STM kocht.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

        dag,
        ooit zelfde probleem gehad. Dit is inderdaad een klassiek probleem, en niet alleen bij de 17-85. Komt ook voor bij veel duurdere objectieven, zelfs de EFs 17-55 F 2.8.
        Als je toch wil laten herstellen: Zoek eens op forumlid JEROEN. Contacteer hem, hij is heel handig. Of zoek een goedkoop tweedehands exemplaar.

        succes
        Filip

        Comment


        • #5
          Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

          Bedankt voor de tips.

          Hoe valt die 18-135mm lens mee qua gewicht en afmetingen? Scheelt het veel t.o.v. een lens met minder zoombereik (of t.o.v. de 17-85)?

          En wat denken jullie van de Sigma 17-70 mm die begint bij f2.8?
          https://500px.com/karlmaeckelberghe

          Comment


          • #6
            Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

            De EF-S 18-135 is zeker geen zware lens, het gewicht is vergelijkbaar met dat van de defecte 17-85 die je nu hebt (de Nano USM is volgens Canon iets zwaarder dan de STM).
            De Sigma 17-70 heb ik nooit gebruikt, maar mijn ervaring met Sigma en Tamron lenzen is dat de autofocus trager (en minder betrouwbaar) is dan die van Canon lenzen.
            Dat geldt toch voor de Sigma en Tamron lenzen die ik zelf heb gehad, nu heb ik alleen nog de Sigma 180mm f2,8 OS macro (als enige niet-Canon lens).
            De beeldkwaliteit van die lens is heel goed, maar die heeft een heel trage AF in vergelijking met alle andere lenzen die ik nu gebruik, dat is voor mij duidelijk het zwakke punt van die 180mm (de andere lenzen zijn allemaal Canon lenzen).
            Bij niet-Canonlenzen is het ook altijd mogelijk dat die niet meer compatibel is als er een nieuwe camera uit komt (dat heb ik ook al meegemaakt).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

              De 18-135mm IS USM Nano niet vergelijken met de 18-135mm IS USM STM aub.
              Prijsverschil is +/- € 50,00 maar de Nano heeft een veel snellere AF en zou ook nog scherper zijn naar de randen toe.
              Het is ook een nieuw ontwerp.
              Gewicht van die lenzen:
              17-85 = 0,475kg
              18-135 STM = 0,480kg
              18-135 Nano = 0,515kg
              De Nano is de 30gr zwaarder dan de 17-85
              En nogmaals de Nano is supersnel qua AF en moet zeker niet onderdoen voor de L lenzen.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                De 18-135mm IS USM Nano niet vergelijken met de 18-135mm IS USM STM aub.
                Volgens de reviews die ik gelezen heb zou er optisch niet veel verschil zijn, dat heb ik zelf niet getest want ik gebruik alleen de STM versie (waar ik eigenlijk erg tevreden over ben), en Nano USM heb ik zelfs nog niet van dichtbij gezien.
                Als de Nano USM volgens de reviews zoveel scherper zou zijn, dan had ik misschien al wel overwogen om de STM te vervangen, en als ik problemen zou hebben met de AF-snelheid van de STM, dan zou dat ook een reden zijn om die lens te vervangen, maar voor de foto's die ik met die lens maak voldoet de STM wat scherpte en AF-snelheid betreft (toch als die gebruikt wordt op de 7D MKII, de AF-snelheid kan ook afhangen van het AF-systeem in de camerabody).

                Als je nu een nieuwe 18-135 koopt, en het prijsverschil is maar 50 euro, dan kies je inderdaad beter voor de best mogelijke versie (tenzij het budget echt beperkt is waardoor die 50 euro extra een probleem is, maar dan zoek je misschien beter een tweedehands exemplaar).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                  Of de Nano nu die € 50,00 extra waard is moet iedereen voor zichzelf uit maken Bart.
                  Maar ik verzeker u dat die Nano een snellere AF heeft dan een L lens.
                  Je mag bijvoorbeeld de oude 70-300 ook niet vergelijken met de Nano versie dat is ook een totaal herziene lens.
                  Best mogelijk dat bezitters van de "oude" 70-300 ook heel tevreden zijn hoor.
                  Zelf kan ik mijn 70-300 niet vergelijken met een oude of een L versie, maar ik ben enorm tevreden met mijn Nano versie.
                  Die zit wel op een 5D MkIII.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                    Indien ik voor een nieuwe lens zou kiezen, zijn extra mm's tele en snellere autofocus niet meteen prioritair. Ik gebruik vooral het breedhoek gedeelte van de zoomlens en heb nooit echt het gevoel gehad dat de 17-85 voor mij te traag scherp stelde. Ik zou dan vooral willen kijken voor een lens met betere optische kwaliteiten. Hebben jullie een idee welke van deze twee voorgestelde lenzen het beste scoort?

                    De Sigma krijgt op dat vlak best goede scores (zie b.v. https://www.dxomark.com/sigma-17-70m...standard-zoom/). De 18-135mm scoort over het algemeen iets minder goed, hoewel het bij de vergelijkingen die ik terugvind nooit over de nano versie gaat.

                    Wat zijn jullie ervaringen op dit vlak?
                    https://500px.com/karlmaeckelberghe

                    Comment


                    • #11
                      Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                      dag,
                      de EFs 15-85 is misschien ook een idee. Optisch beter dan de EFs 17-85, en ook 2 mm breder.
                      Ook die kun je tweedehands vinden.

                      mvg
                      Filip

                      Comment


                      • #12
                        Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                        Ik gebruik vooral het breedhoek gedeelte waarom kijk je dan naar objectieven met van 17-x waarbij x >35 / 40mm ?? Ik zal dan toch eerder kijken naar objectieven 16/18-35mm.
                        en dat sluit dan ook aan op "Ik zou dan vooral willen kijken voor een lens met betere optische kwaliteiten"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                          Dat zou inderdaad het ideale scenario zijn, kiezen voor zo'n lens. Maar aangezien de 17-85 voor mij ook mijn "manus van alles" is, zou ik een te groot bereik missen tot aan de 70-300 mm lens die ik heb. Bovendien lijkt dat toch een ander budget te vereisen.

                          Het gaat voor mij toch eerder tussen die Canon 18-135 nano USM en die Sigma 17-70. Hoe verhouden die twee zich t.o.v. elkaar?
                          https://500px.com/karlmaeckelberghe

                          Comment


                          • #14
                            Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                            Ok, dan blijf je wel hangen in de "minder" verfijnde optische kwaliteiten.

                            Je moet zelf die twee tegen elkaar afwegen en niet afgaan op de "mening van een ander".

                            Comment


                            • #15
                              Re: Defect Canon EF-S 17-85mm

                              Klopt, in ideale omstandigheden zou ik de lenzen een tijd kunnen uitproberen om dan te kiezen. Ondertussen wel handig om de ervaringen van anderen te kennen zodat ik de nodige aandachtspunten heb.
                              https://500px.com/karlmaeckelberghe

                              Comment

                              Working...
                              X