Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies systeemcamera

    Beste mede-forumleden,

    Hier even wat achtergrondinfo zodat jullie mijn noden wat beter kunnen beoordelen.

    Enkele jaren geleden kocht ik met de zuurverdiende centjes van mijn vakantiejob een Sony rx100. Jarenlang vergezelde deze mij trouw op al mijn uitstapjes en werd hij gebruikt voor wat mijn man omschrijft als huis-, tuin-, en keukenfotografie. De kat lag in een vreemde positie of de nichtjes kwamen op bezoek en hup, het ding werd bovengehaald en in auto-mode werden snel wat foto's gemaakt.

    Toen mijn werkuren vorig jaar plots erg onregelmatig werden en ik mijn oude hobbies noodgedwongen vaarwel moest zeggen, ging ik op zoek naar iets nieuw waarbij ik minder gebonden was aan vaste tijden. Bij de tandarts las ik bij toeval enkele artikels in een fotografietijdschrift, dat tijdschrift werd ingeruild voor enkele boeken en al snel had ik de smaak te pakken.

    Mijn oude rx100 heeft enkele weken geleden de geest gegeven, en ik ben dus op zoek naar een nieuwe compagnon die de mogelijkheden van deze compactcamera overstijgt, maar die toch erg compact is. Ik heb even de spiegelreflex van een vriend geleend, maar het werd al snel duidelijk dat dit niets voor mij is. Veel te zwaar en opvallend. Tijdens een fijne avond met familie op restaurant neem ik zo'n grote camera bijvoorbeeld niet mee, hoewel het vaak deze momenten zijn die ik wil vastleggen. Daarom neig ik eerder naar een systeemcamera.

    Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar reisfotografie en portretten van vrienden en familie, maar natuurlijk wel met de bedoeling om deze foto's naar een ander niveau te tillen dan mijn oude kiekjes. Ook zal ik deze herfst een cursus lightroom volgen om de magische wereld van nabewerking te ontdekken.

    Waar bij mijn oude camera de grootste ergernissen ontstonden, was tijdens het fotograferen bij weinig licht. Dit gaat bijvoorbeeld om concerten, zonsondergangen of op restaurant waar een flits storend is voor de andere bezoekers. Ik denk dat toch 30% van mijn foto's zich in een dergelijke context situeren.

    Toen ik met dit verhaal en een budget van 1000 euro incl. lens een fotografiezaak binnenstapte, werd me al snel de Olympus OM10 MKII aangeraden. Deze lag prettig in de hand en qua formaat vond ik deze camera perfect. Thuis zocht ik enkele reviews, en daarin werd de low-light prestatie vaak aangehaald als 1 van de zwaktes van het toestel. Tijdens een tweede bezoek werd me vervolgens de Sony a6300 aangeraden. Deze zou betere prestaties leveren bij weinig licht, maar hierover zeiden de reviews dan weer dat de kitlens maar zo-zo presteert. Een bevriend fotograaf raadde me dan weer de Fuji XT-20 aan. Ik zie momenteel door de bomen het bos niet meer en ook in de andere topics vond ik niet de antwoorden die ik zoek. Ik hoop hier dan ook wat advies te vinden van iemand die niet vanuit verkoopsperspectief spreekt.

    Alvast bedankt voor jullie hulp!

    Groetjes,

    Dinah

  • #2
    Re: Advies systeemcamera

    De Sony 6300 is 'n zeer goede camera. Snelle AF in beter licht.
    Maar de AF in lage lichtomstandigheden is niet denderend.

    BV: Op dit ogenblik van deze post stelt mijn FZ1000 en G80 met DFD AF gewoon scherp in 'n fractie. (buiten, zonder verlichting)
    De A6300 doet dat niet.

    Olympus gebruikers kunnen aanvullen...ivm AF low light.
    Last edited by w00ha; 23 augustus 2018, 20:19.

    Comment


    • #3
      Re: Advies systeemcamera

      Te oordelen aan je relaas wil je ook niet een set lenzen meezeulen. In dat geval kan ik je de Fuji X100F van harte aanbevelen.
      Deze heeft zeer veel professionele features, kan tot in het oneindige geconfigureerd worden naar je eigen wensen en levert door zijn bijzondere sensor technologie ook uiterst goede beelden. Hij is compact en ziet er nog goed uit ook.
      Voor mij is het een echte “overal mee naartoe” camera.
      Een mogelijk minpuntje is de vaste brandpuntafstand, geen zoom dus.

      Comment


      • #4
        Re: Advies systeemcamera

        Als de Olympus u zo goed bevalt, wat is dan het probleem? Wat bedoelt u met een zwakte? Professionele fullframe toestellen zijn altijd beter, hoor.
        En pas op met 'reviews' op het internet.☺
        Succes met de cursus lightroom en met het nieuwe toestel, van welk merk dan ook.

        Comment


        • #5
          Re: Advies systeemcamera

          Ik begrijp dat je door het bos de bomen niet meer ziet! Ik heb zelf vaak dit probleem.

          Ik denk dat je volgende opties zeker dient te bekijken:
          - Olympus om10 mIII: ik zou zeker voor versie III gaan of versie II 2e hands kopen. Persoonlijk vind ik dit een leuk toestel, dewelke ik vaak met een kleine pancake prime gebruik, maar je kan dus alle m43 lenzen erop gebruiken die je wil.
          - LX100 mark II: net verschenen https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-dc-lx100-ii en ik lees tot hiertoe alleen maar positieve dingen. Potentieel nadeel, je kan niet van lenzen wisselen maar de zoomlens covert een veel gebruikte range
          - Sony Cyber-shot DSC-RX100 V: ook hier veel lovende reviews op oa Dpreview
          - XT-20 suggestie vind ik ook een topkeuze met heel veel keuze in lenzen.

          Misschien kan je eens kijken op de buyer guide van Dpreview op beste camera's onder de 1000 euro (de LX zit er nog niet bij want net verschenen): https://www.dpreview.com/reviews/buy...ras-under-1000 alsook best pocketable camera's: https://www.dpreview.com/reviews/buy...usiast-cameras

          Alles hangt er vanaf wat je er mee wil doen en misschien eerst beslissen of je de mogelijkheid wil om lenzen te wisselen. Indien je zegt nee dit ga ik nooit doen dan kan je al wat gerichter gaan zoeken.
          Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

          Comment


          • #6
            Re: Advies systeemcamera

            Dinah, ik heb zowel de Olympus OM-D E-M10 MkII als de Fuji X-T20 en van beide toestellen ben ik zeer tevreden.
            Wat betreft beeldkwaliteit is, volgens mij, de Fuji in het voordeel (meer pixels, grotere sensor) maar met de Olympus werk ik zeker zo graag, niettegenstaande de bediening en menustructuur wat mij betreft moet onderdoen voor de Fuji. Maar da's iets persoonlijk. Scherpstellen is bij de Olympus bij weinig licht (in de schemering) soms een probleem, met de Fuji heb ik in dat opzicht nooit een probleem. Toch neem ik de Olympus net zo graag mee als de Fuji, zeker als er genoeg licht is.
            Zou je voor de Fuji kiezen dan zou ik zeker opteren voor de kit met de XF 18-55 lens. Deze kit kost echter het dubbele van een Olympus kit.
            De Olympus (vooral de MkI) vind je wel veel 2e hands en kan je voor een prijsje op de kop tikken "om te proberen". Zo heb ik het ook gedaan met daarna een MkII als resultaat

            Comment


            • #7
              De Olympus E-M10MkII + 14-42mm pancake heb ik bijna altijd mee. Lekker compact, licht en een fijn bereik. De prima stabilisatie is ook een echte meerwaarde.
              Het moet dus niet steeds de D500 te zijn [emoji6]

              Jaja
              Last edited by Franciskine; 26 augustus 2018, 15:10.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Advies systeemcamera

                Ik heb Fuji en mijn vriendin Olympus. De Fuji wint wel van beeldkwaliteit en ruis bij hoge ISO. Olympus is heel compact en klein. Fuji heeft een voortreffelijke, kleine kitlens de 18-55 maar ook de f2 primes zoals de 35f2 en 50f2 zijn echt klein. Nog een mooi klein toestel van Fuji is de X-E3.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #9
                  Re: Advies systeemcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                  Te oordelen aan je relaas wil je ook niet een set lenzen meezeulen. In dat geval kan ik je de Fuji X100F van harte aanbevelen.
                  Deze heeft zeer veel professionele features, kan tot in het oneindige geconfigureerd worden naar je eigen wensen en levert door zijn bijzondere sensor technologie ook uiterst goede beelden. Hij is compact en ziet er nog goed uit ook.
                  Voor mij is het een echte “overal mee naartoe” camera.
                  Een mogelijk minpuntje is de vaste brandpuntafstand, geen zoom dus.
                  Een camera die velen, het plezier in de fotografie terug hebben doen ontdekken !!

                  Persoonlijk voor mij is de vaste brandpuntafstand geen issue, maar het allergrootste minpunt is de trieste batterijduur.
                  Groetjes

                  Lukathi

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies systeemcamera

                    Als je open staat voor 2dehands, dan kan je hier op het forum een Fuji Xt-1 vinden en heb je nog geld over voor de 18-55 kitlens.
                    The bitterness of cheap quality remains, long after the sweetness of low price has gone.
                    Fuji XT-2 + .......

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies systeemcamera

                      Ik heb een FujiX-T20 en ik vind dat je moet er over even denken. Ik gebruikt vaker dan mijn Nikon, omdat het is klein en de jpg uit camera zijn meestal echt goed. Ik ben zo blij dat ik zeker de X-
                      T3 bestellen en ik ben niet meer zeker wat te doen met de Nikon :-)
                      I am Italian. Please pardon my Dutch :-)
                      Some of my photos at www.pessolano.net

                      Comment

                      Working...
                      X