Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoclub met DOKA?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoclub met DOKA?

    Howdy. Eerste post hier en al dadelijk een vraag.

    Digitale fotografie is leuk, heel erg leuk, maar toch zou ik graag ook opnieuw wat analoog fotograferen. Ik heb hier nog enkele rangefinders uit de jaren stilletjes liggen en het is zonde om ze niet te gebruiken. Het liefst van al zou ik zelf m'n foto's ontwikkelen en daar heb ik dan uiteraard een DOKA voor nodig. Zelf eentje inrichten behoort helaas niet tot de mogelijkheden - m'n appartement heeft de grootte van een uit de kluiten gewassen garderobekast. Heeft er iemand weet van fotografieclubs, het liefst in Oost-Vlaanderen, die nog een DOKA hebben? Ik heb al even bij de Oost-Vlaamse Unie voor Fotografie gepolst maar zij konden me niet verder helpen en ook m'n goede vriend Google had geen pasklaar antwoord.


  • #2
    Re: Fotoclub met DOKA?

    Oorspronkelijk geplaatst door bikerchick Bekijk bericht
    Howdy. Eerste post hier en al dadelijk een vraag.

    Digitale fotografie is leuk, heel erg leuk, maar toch zou ik graag ook opnieuw wat analoog fotograferen. Ik heb hier nog enkele rangefinders uit de jaren stilletjes liggen en het is zonde om ze niet te gebruiken. Het liefst van al zou ik zelf m'n foto's ontwikkelen en daar heb ik dan uiteraard een DOKA voor nodig. Zelf eentje inrichten behoort helaas niet tot de mogelijkheden - m'n appartement heeft de grootte van een uit de kluiten gewassen garderobekast. Heeft er iemand weet van fotografieclubs, het liefst in Oost-Vlaanderen, die nog een DOKA hebben? Ik heb al even bij de Oost-Vlaamse Unie voor Fotografie gepolst maar zij konden me niet verder helpen en ook m'n goede vriend Google had geen pasklaar antwoord.

    Ik kan niet direct helpen met een fotoclub maar ik ben wel 'gevorderd' in doka werk.
    Enige tips : wat je kan doen om te starten:
    • Films ontwikkelen kan je thuis zelf doen - wat chemie en een ontwikkeltank volstaat
    • Kleurendruk is extreem moeilijk - ga uit van één goede foto per DAG



    Dus wat je kan doen:

    films:
    Zw/W film ontwikkelen is relatief eenvoudig: een donkere ruimte om de film in de tank te doen. Er bestaan zelfs speciale 'zakken' om de film in de tank te krijgen bij daglicht. Ontwikkelen zelf kan altijd in daglicht.
    Kleurenfilm is gelijkaardig maar technisch moeilijker: heel wat meer chemie nodig en er moet zeer precies gewerkt worden.
    Diafilm is iets tussen in: moeilijker dan Zw/W gemakkelijker dan negatief-kleur.
    afdrukken
    het leukste is natuurlijk in de doka, maar kleurendruk is ENORM moeilijk - zonder nu in detail te gaan.
    Wat men veel doet is de negatieven inscannen en deze dan met de printer afdrukken, of een alternatief procede gebruiken zoals bv .cyanotype

    YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Fotoclub met DOKA?

      Bikerchick gaf aan dat "plaatsgebrek" de reden was dat het thuis niet kan. ;-)

      --
      mlap.
      T.T.

      Comment


      • #4
        Re: Fotoclub met DOKA?

        Enkel ontwikkelen van z/w daar heb je ongeveer de ruimte van 2 A3 vellen voor nodig en een waterafvoer. En dat moet je niet permanent laten staan, gaat tussen 2 sessies in een curverbak. Zo doe ik het nu ook voor zowel 135, 120 als 4x5. Voor kleur en dia te ontwikkelen heb je niet meer plaats nodig (tegenwoordig maar 1 bad meer dan z/w) maar het is gewoon moeilijker omdat de temperatuur veel stabieler en juist moet zijn. Dia is erger dan kleur als het op juist zijn aankomt.

        Wat veel plaats vraagt is afdrukken. Een vergroter vraagt evenveel plaats ingepakt als opgesteld. Daarom de vraag is vooral of je gaat afdrukken. Als je bvb inscant dan heb je echt niet veel plaats nodig.

        Andere vraag is waar ga je de film laten drogen?

        Comment


        • #5
          Re: Fotoclub met DOKA?

          Oorspronkelijk geplaatst door bikerchick Bekijk bericht
          Howdy. Eerste post hier en al dadelijk een vraag.

          Digitale fotografie is leuk, heel erg leuk, maar toch zou ik graag ook opnieuw wat analoog fotograferen. Ik heb hier nog enkele rangefinders uit de jaren stilletjes liggen en het is zonde om ze niet te gebruiken. Het liefst van al zou ik zelf m'n foto's ontwikkelen en daar heb ik dan uiteraard een DOKA voor nodig. Zelf eentje inrichten behoort helaas niet tot de mogelijkheden - m'n appartement heeft de grootte van een uit de kluiten gewassen garderobekast. Heeft er iemand weet van fotografieclubs, het liefst in Oost-Vlaanderen, die nog een DOKA hebben? Ik heb al even bij de Oost-Vlaamse Unie voor Fotografie gepolst maar zij konden me niet verder helpen en ook m'n goede vriend Google had geen pasklaar antwoord.

          Heel mooi dat je met analoge fotografie wil beginnen , dat doe ik al van m'n 17de en nu ben ik pas 66.
          Om te starten heb je echt niet zoveel nodig hoor, gewoon Z/W ontwikkelen : belichte film; ontwikkeltank ; goede thermometer ; een maatbeker en chemikalien , en ook een plaatsje dat je stikdonker kan maken , een WC is groot genoeg.
          Als je iets niet begrijpt geef maar een seintje; ik wil je altijd helpen
          Grts
          Maurits

          Comment


          • #6
            Re: Fotoclub met DOKA?

            Hi,

            Als ik jou was , nam ik contact op met de Oost-Vlaamse Federatie.
            bvb. Met het Bestuur. Als Freddy van Vlaanderen het niet weet, weet niemand het !



            mvg,
            Paul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Fotoclub met DOKA?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Ik kan niet direct helpen met een fotoclub maar ik ben wel 'gevorderd' in doka werk.
              Enige tips : wat je kan doen om te starten:
              • Films ontwikkelen kan je thuis zelf doen - wat chemie en een ontwikkeltank volstaat
              • Kleurendruk is extreem moeilijk - ga uit van één goede foto per DAG



              Dus wat je kan doen:

              films:
              Zw/W film ontwikkelen is relatief eenvoudig: een donkere ruimte om de film in de tank te doen. Er bestaan zelfs speciale 'zakken' om de film in de tank te krijgen bij daglicht. Ontwikkelen zelf kan altijd in daglicht.
              Kleurenfilm is gelijkaardig maar technisch moeilijker: heel wat meer chemie nodig en er moet zeer precies gewerkt worden.
              Diafilm is iets tussen in: moeilijker dan Zw/W gemakkelijker dan negatief-kleur.
              afdrukken
              het leukste is natuurlijk in de doka, maar kleurendruk is ENORM moeilijk - zonder nu in detail te gaan.
              Wat men veel doet is de negatieven inscannen en deze dan met de printer afdrukken, of een alternatief procede gebruiken zoals bv .cyanotype

              YMMV
              Bedankt, maar ik ontwikkelde al zelf m'n foto's toen de Berlijnse muur er nog stond.

              Comment


              • #8
                Re: Fotoclub met DOKA?

                Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                Bikerchick gaf aan dat "plaatsgebrek" de reden was dat het thuis niet kan. ;-)

                --
                mlap.
                T.T.
                Klopt. Ik woon in een piepkleine studio. Ik weet dat z/w ontwikkelen niet veel plaats inneemt, maar ik heb niet eens een badkamer die ik helemaal kan afsluiten en bovendien heb ik al genoeg spullen zonder dat daar ook nog een vergroter, etc bijkomt.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoclub met DOKA?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Hi,

                  Als ik jou was , nam ik contact op met de Oost-Vlaamse Federatie.
                  bvb. Met het Bestuur. Als Freddy van Vlaanderen het niet weet, weet niemand het !



                  mvg,
                  Paul
                  Bedankt Paul, maar zoals in m'n post staat heb ik dat al geprobeerd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoclub met DOKA?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mauritsius Bekijk bericht
                    Heel mooi dat je met analoge fotografie wil beginnen , dat doe ik al van m'n 17de en nu ben ik pas 66.
                    Om te starten heb je echt niet zoveel nodig hoor, gewoon Z/W ontwikkelen : belichte film; ontwikkeltank ; goede thermometer ; een maatbeker en chemikalien , en ook een plaatsje dat je stikdonker kan maken , een WC is groot genoeg.
                    Als je iets niet begrijpt geef maar een seintje; ik wil je altijd helpen
                    Grts
                    Maurits
                    Dat is heel lief van je, Maurits, bedankt.

                    Comment

                    Working...
                    X