Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grasmaaier reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grasmaaier reinigen

    Het maaidek van mijn oude (overleden) grasmaaier reinigde ik steeds met de tuinslang of met de hogedrukreiniger.
    Niet de beste manier om roest te voorkomen natuurlijk

    Ik heb mij voorgenomen dit niet meer te doen op mijn nieuwe toestellen. ( robomaaier + nog een kleine gewone maaier )
    Maar soms als het redelijk droog is, kleeft er eigenlijk weinig gras aan het maaidek; dan is stof eigenlijk de grootste vervuiler.

    Ik vroeg me af of het mogelijk is om dan je maaidek met een luchtcompressor te reinigen ?
    Heb al eens gezocht op joetjoep maar ik kan niet direct zo'n toepassingen vinden.

    Zijn er hier mensen die dat doen, of zal dat sowiewo niet (goed) werken ? Ik spreek wel degelijk over stof en zand, dus niet over aangekoekt gras.

    Nu gebruik ik dit:

    Deze handige Toolland grasmaaierborstel met houten handgreep heeft nylon borstelharen en een harde kunststof schraper. De borstel is ideaal om gras dat
    Last edited by Alfa Centauri; 18 augustus 2018, 13:01.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Grasmaaier reinigen

    ik reinig de mijne nooit. De volgende maaibeurt worden de resten van de vorige automatisch verwijderd en zijn er weer resten van de de huidige. Je kan bezig blijven
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Grasmaaier reinigen

      Ik poets die van mij zelden. Als die teveel gras laat liggen kijk ik eens naar ophopingen van nat gras.
      En van een grasmachine stel ik maar 3 eisen:
      -Het moet een alu kast zijn.
      -De wielen moeten gelagerd zijn.
      -De motor moet een Honda zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Grasmaaier reinigen

        Hier wordt de maaier telkens gereinigd na een beurt. Is het maar stof, toch wordt het eruit geborsteld. Soms zou ik er eens met de compressor doorgaan, maar dat is maar een paar keer gebeurd. Als het vochtig is en er hangt modder achter het mes dan wordt die zoveel mogelijk afgekrabd met een stuk tuingereedschap. Enkel de opvangzak wordt af en toe met de hogedrukreiniger gereinigd, want als de poriën er volledig van dicht zijn is er een slechte luchtcirculatie en een minder goeie opvang van het gras. Het gaat om een Honda voor het begrip.
        Last edited by enero; 18 augustus 2018, 16:57.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Grasmaaier reinigen

          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
          Hier wordt de maaier telkens gereinigd na een beurt. Is het maar stof, toch wordt het eruit geborsteld. Soms zou ik er eens met de compressor doorgaan, maar dat is maar een paar keer gebeurd. Als het vochtig is en er hangt modder achter het mes dan wordt die zoveel mogelijk afgekrabd met een stuk tuingereedschap. Enkel de opvangzak wordt af en toe met de hogedrukreiniger gereinigd, want als de poriën er volledig van dicht zijn is er een slechte luchtcirculatie en een minder goeie opvang van het gras. Het gaat om een Honda voor het begrip.
          Idem hier, uitgezonderd de zak die nog nooit gereinigd werd wegens niet gebruik ... altijd mulchen, wat met een robotmaaier trouwens ook standaard is. [emoji6]

          Robotmaaier wordt bovenkant van stof en vuil ontdaan met zachte borstel of met natte doek.

          En ik denk dat TS zijn huidig grasmachien standaard uitgerust is met een mes om te mulchen ... zo hebben ze ons toch wijsgemaakt.

          Mulchen = niet meer naar containerpark en geen meststoffen meer nodig en veel tijdwinst. [emoji106]
          Last edited by VerSeg; 18 augustus 2018, 18:06.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Grasmaaier reinigen

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Idem hier, uitgezonderd de zak die nog nooit gereinigd werd wegens niet gebruik ... altijd mulchen, wat met een robotmaaier trouwens ook standaard is. [emoji6]

            Robotmaaier wordt bovenkant van stof en vuil ontdaan met zachte borstel of met natte doek.

            En ik denk dat TS zijn huidig grasmachien standaard uitgerust is met een mes om te mulchen ... zo hebben ze ons toch wijsgemaakt.

            Mulchen = niet meer naar containerpark en geen meststoffen meer nodig en veel tijdwinst. [emoji106]
            Ja maar wanneer ik mijn grasmachien gebruik ga ik zeker de opvangzak er op plaatsen. Af en toe de tuin eens "stofzuigen" kan geen kwaad.

            @ Enero: maar jij gebruikt je compressor wellicht ook nog voor andere zaken?
            En wat is dan een goede compressor?
            Ik vind stof/zand op een grasmachine zeker zo erg als nat gras hoor.
            Deze zomer hebben we geen gras moeten maaien, maar andere zomers kan je na een droge dag ( maaien) gemakkelijk je naam op de grasmaaier schrijven. (zoveel stof/zand)

            Ik heb vandaag gehakseld in de tuin, en dat toestel is ook volledig netjes gemaakt alvorens het weer op zijn plaats werd gezet. Ik zit zo in mekaar.

            Maar de grasmachine afspuiten doe ik niet meer: zal ook slecht voor de lagers van de wielen zijn.
            ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
            Si non, on devient bonbon
            Et les gens nous mangent !"

            Comment


            • #7
              Re: Grasmaaier reinigen

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Ja maar wanneer ik mijn grasmachien gebruik ga ik zeker de opvangzak er op plaatsen. Af en toe de tuin eens "stofzuigen" kan geen kwaad.

              @ Enero: maar jij gebruikt je compressor wellicht ook nog voor andere zaken?
              En wat is dan een goede compressor?
              Ik vind stof/zand op een grasmachine zeker zo erg als nat gras hoor.
              Deze zomer hebben we geen gras moeten maaien, maar andere zomers kan je na een droge dag ( maaien) gemakkelijk je naam op de grasmaaier schrijven. (zoveel stof/zand)

              Ik heb vandaag gehakseld in de tuin, en dat toestel is ook volledig netjes gemaakt alvorens het weer op zijn plaats werd gezet. Ik zit zo in mekaar.

              Maar de grasmachine afspuiten doe ik niet meer: zal ook slecht voor de lagers van de wielen zijn.
              Mijn compressor is al een oude. Ooit gekocht in de Macro van het mer "Perel". Betekent niet veel maar doet zijn werk. Wordt hier vooral gebruikt om de bandenspanning van de wagens bij te houden.
              Ik weet echt niet wat momenteel een goeie compressor zou zijn. Als dat maar voor sporadisch gebruik is moet dat niet zoveel kosten; Die van mij zou wel wat meer druk moeten kunnen opslaan, maar het is allicht zijn ouderdom die dit meebrengt. Maar voldoet nog.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Grasmaaier reinigen

                Ik heb een goedkope elektrische grasmaaier met een plastieken "kast", die zal nu ruim 15 jaar oud zijn, en de onderkant daarvan is nog nooit gereinigd na het maaien.
                Het voordeel van plastiek is dat het geen last heeft van vocht dat er achterblijft in het maaisel dat er tegen hangt.

                Als je perslucht wil gebruiken, en je wil daarbij niet telkens wachten tot de compressor terug voldoende druk levert, dan heb je een vrij zware compressor nodig.
                Met een kleinere compressor gaat het wel, maar dan moet je wat meer geduld hebben (continu blazen op hoge druk gaat dan niet).
                Ik heb zelf deze compressor https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...-A1/p100232477 (niet 100% dezelfde, de compressor + motor is dezelfde, maar het drukvat van mijn compressor is wat kleiner, dit is een recentere versie).
                Die werkt prima, maar als het blaaspistool continu gebruikt wordt, dan zakt de druk vrij snel.
                In de beschrijving staat "geluidsarm", die beschrijving zou ik er zeker niet aan geven, want ik vind dat die wel redelijk veel lawaai maakt, maar voor de rest kan ik er niets verkeerd over zeggen.
                Ik heb wel de maximale druk wat lager ingesteld, want 10 Bar is voor niets nodig (8 Bar is voldoende, de compressor op het werk levert maximum iets meer dan 7 Bar, en dat is voldoende voor alle machines die er op moeten werken), hoe hoger de druk, hoe lager het rendement van een compressor wordt, en de mechanische belasting van alle onderdelen wordt dan ook zwaarder.
                De motor van deze compressor is 1,8Kw (2,45 PK), zwaardere compressors zijn gewoonlijk driefasig omdat anders de startstroom te groot wordt (dan is het mogelijk dat de zekering uitvalt als de compressor inschakelt).
                Koop zeker geen compressor "zonder olie", en ook geen met een motor met koolborsteltjes (dat zijn de goedkoopste die er te vinden zijn), want die gaan niet lang mee.

                Een stalen borstel is ook niet aan te raden voor een metalen grasmaaier, want daarmee beschadig je de poedercoating en dan krijg je vroeg of laat roest of corrosie (aluminium heeft ook een beschermlaag nodig).
                Last edited by Black B@ndit; 18 augustus 2018, 21:36.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Grasmaaier reinigen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  zwaardere compressors zijn gewoonlijk driefasig omdat anders de startstroom te groot wordt (dan is het mogelijk dat de zekering uitvalt als de compressor inschakelt).
                  Echt zware compressors worden onbelast gestart met behulp van een ontlastklep. Pas wanneer de motor op toeren is , wordt deze klep terug gesloten en levert de motor vermogen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grasmaaier reinigen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                    Ja maar wanneer ik mijn grasmachien gebruik ga ik zeker de opvangzak er op plaatsen. Af en toe de tuin eens "stofzuigen" kan geen kwaad.
                    Buiten uzelf extra werk bezorgen mag je het nut ervan eens uitleggen. [emoji1]

                    Wat een compressor betreft ...
                    Als men al een compressor heeft, dan kan men die gebruiken maar voor die reden alleen zou ik er geen kopen.
                    Een standaard zachte borstel dat bij een vuilblik zit doet heel snel zijn werk voor de bovenkant en daarna eventueel met een vochtig zeemvel. [emoji106]

                    De onderkant van uw nieuw machien wordt logischerwijze minder vuil door het mulchmes.
                    Een standaard mes om op te rapen met bak/zak lift het gras hoger op.
                    Een mulchmes houdt het gras lager om meer te versnipperen.
                    Dat is met dat machien zo omdat het mulchen met één mes gebeurt.
                    Sommige merken zoals Honda gebruiken twee messen boven elkaar en daar is de mulchfunctie iets anders geregeld net door het dubbele mes.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grasmaaier reinigen

                      Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                      Echt zware compressors worden onbelast gestart met behulp van een ontlastklep. Pas wanneer de motor op toeren is , wordt deze klep terug gesloten en levert de motor vermogen.
                      Dat systeem zit er ook wel op de Lidl compressor, bij het uitschakelen van de pressostaat wordt de druk van de persleiding afgeblazen (je hoort dat duidelijk).
                      Omdat er een terugslagklep op de aansluiting van de tank zit valt daardoor de druk op de persklep weg, daardoor wordt het aanloopkoppel (en de startstroom) lager.
                      Dat is ook nodig omdat een enkelfasige motor geen heel groot startkoppel heeft.
                      Als je bij zo'n compressor de stekker uit trekt terwijl die bijna de maximumdruk heeft bereikt (net voor de pressostaat uitschakelt en de druk van de persleiding laat), en je steekt die dan terug in, dan is er een heel grote kans dat de motor niet voldoende startkoppel levert om de compressor terug in gang te krijgen, als je dan niet zo snel mogelijk de stroom terug onderbreekt dan is het mogelijk dat de elektromotor verbrandt (dan moet je eerst de druk laten zakken voor je die terug inschakelt).
                      Bij mijn vorige compressor heb ik ooit de startcondensator moeten vervangen omdat die zelfs zonder druk op de tank al niet meer wou starten.
                      Gelukkig had ik dat op tijd door en waren de motorwikkelingen nog niet verbrand.
                      Die compressor heb ik zo'n 25 jaar gebruikt, maar toen die bij de Lidl in de aanbieding stond heb ik toch maar een nieuwe gekocht (die van de Lidl heeft een grotere capaciteit, de oude werkte nog en die heb ik weggegeven aan iemand die die nu nog gebruikt).

                      Echt zware compressors voor industrieel gebruik zijn meestal schroefcompressors, en die draaien in "vrijloop" als de maximale druk bereikt is, die blijven dus continu draaien (meestal toch, zeker in grote bedrijven).
                      Voor zware zuigercompressors bestaat er ook een soort "vrijloop" waardoor de elektromotor niet continu in en uit moet schakelen.
                      Maar dat soort compressors wordt tegenwoordig veel minder gebruikt omdat die voor veel meer lawaai en trillingen zorgen dan schroefcompressors, het rendement van schroefcompressors is ook hoger dan dat van zuigercompressors, en dat maakt voor veel bedrijven een groot verschil in de energierekening.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grasmaaier reinigen

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Buiten uzelf extra werk bezorgen mag je het nut ervan eens uitleggen. [emoji1]

                        Wat een compressor betreft ...
                        Als men al een compressor heeft, dan kan men die gebruiken maar voor die reden alleen zou ik er geen kopen.
                        Een standaard zachte borstel dat bij een vuilblik zit doet heel snel zijn werk voor de bovenkant en daarna eventueel met een vochtig zeemvel. [emoji106]

                        De onderkant van uw nieuw machien wordt logischerwijze minder vuil door het mulchmes.
                        Een standaard mes om op te rapen met bak/zak lift het gras hoger op.
                        Een mulchmes houdt het gras lager om meer te versnipperen.
                        Dat is met dat machien zo omdat het mulchen met één mes gebeurt.
                        Sommige merken zoals Honda gebruiken twee messen boven elkaar en daar is de mulchfunctie iets anders geregeld net door het dubbele mes.
                        Omdat gras slechts héél langzaam vergaat, ook mini-mini snippertjes.
                        Mijn overbuur gebruikt zijn robotmaaier zelfs niet meer omwille van deze reden.
                        Nu, dat vind ik wel wat overdreven, maar als ik toch een maaier heb, kan het zeker geen kwaad om af en toe een traditioneel te maaien. Enne...dat beetje gras wegdragen daar zal ik niet van sterven hoor
                        Ik moet toch nog iets doen in mijnen hof

                        Enne is dat een speciaal mulchmes onder onze maaiers, Freddy? Ik denk van niet, waarom leveren ze er dan nog een zak bij. Het enige dat ze doen is een "stop" op de uitlaat leveren, zodat - wanneer er deze op staat - het gras nog een extra toertje doet en naar onderen valt, ipv door de uitlaat.
                        Imho hé
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment


                        • #13
                          Grasmaaier reinigen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                          Omdat gras slechts héél langzaam vergaat, ook mini-mini snippertjes.
                          Mijn overbuur gebruikt zijn robotmaaier zelfs niet meer omwille van deze reden.
                          Nu, dat vind ik wel wat overdreven, maar als ik toch een maaier heb, kan het zeker geen kwaad om af en toe een traditioneel te maaien. Enne...dat beetje gras wegdragen daar zal ik niet van sterven hoor [emoji6]
                          Ik moet toch nog iets doen in mijnen hof [emoji6]

                          Enne is dat een speciaal mulchmes onder onze maaiers, Freddy? Ik denk van niet, waarom leveren ze er dan nog een zak bij. Het enige dat ze doen is een "stop" op de uitlaat leveren, zodat - wanneer er deze op staat - het gras nog een extra toertje doet en naar onderen valt, ipv door de uitlaat.
                          Imho hé
                          Gras verdwijnt heel snel Marc, natuurlijk niet als je,pas maait als het een halve meter hoog staat.
                          Het fijn gemalen gras dient als,ideale meststof voor je gazon en neemt de nood aan bijkomende meststoffen weg.
                          Met een robotmaaier haalt men telkens maar millimeters weg, daarom rijdt die ook regelmatiger rond dan dat we zelf zouden doen.
                          Voor onze machines bestaan twee soorten messen, het gewone opraapmes zoals ze dat wel noemen en het mulchmes.
                          Ik heb meteen een mulchmes willen bestellen omdat we altijd mulchen, maar de dealer vertelde dat er geen aanpassing nodig was.
                          Dan maar aan een andere dealer gevraagd (de uwe nu) en kreeg hetzelfde antwoord op die vraag ... staat er standaard op en het is het opraapmes dat men in accessoire kan bekomen.
                          Ik ga ervan uit dat ze.er toch iets van kennen en de laatste heeft zich voor de zekerheid geïnformeerd.
                          Ze werken beiden hoor, maar het ene al beter om te mulchen en het ander beter om op te rapen.
                          Nu veel hebben we het nog niet kunnen gebruiken hé ... bijna geen gras meer na de aankoop. [emoji6]

                          Een mes kost Iers van een 27 of 29€ ... had u dat al eens doorgestuurd als ik me niet vergis.

                          Hier al jaren geen zak meer gebruikt en alleen maar mulchen. [emoji106]

                          En onze Honda was met een dubbel mes geleverd om te mulchen, ook daar was een zak bij.
                          Die werken niet met een stop, maar met een verschuifbare klep.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grasmaaier reinigen

                            Volige woendag nog evens het handduwerke bovengehaald. Zo eentje met eedraaiende cylinder waar de messen getorst rondom de cilinder zitten. Nog eens zoals in de oude tijd, het machientje die wij als kind ettelijke keren hebben moeten hanteren van ons ouders. Enkele jaren terug heb ik er nog zo eentje op de kop kunnen tikken, dit om een smal wegje achter onze omheining mee proper te houden.
                            Na al die droogte begint het gras er dus weer groener uit te zien maar nog niet in de staat om er gemotoriseerde grasmaaier op te gebruiken.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grasmaaier reinigen

                              Nog een voordeel van een handduwerke: ge kunt die ook op zondag gebruiken
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

                              Comment

                              Working...
                              X