Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schroeven in hardhout met boormachine?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schroeven in hardhout met boormachine?

    Voor de bevestiging van een Nesling schaduwdoek plaatste ik hardhoutpalen. Hieraan moet ik RVS plaatjes met oog vastschroeven. Ik heb daarvoor:

    - 4 x 40 mm T20 RVS Torx schroeven
    - 3 mm houtboor
    - mijn ouwe getrouwe Metabo klopboormachine 450W (250W afgegeven vermogen) (deze)

    Ik krijg de schroeven er niet in, mijn boormachine blokkeert. Ik gebruikte parafine en siliconespray...ik krijg de schroeven er slechts voor de helft of 3/4 in.

    Volgens 2 gecontacteerde hardhoutverkopers heb ik de juiste boordiameter.(Bij 4 mm schuiven ze er idd gewoon in en uit).
    Ik merk wel dat de schroefdraad dicht op elkaar ligt (zoiets), dat lijkt na wat googelen niet altijd zo voor dergelijke vijzen.

    Is het omdat mijn boormachine hier totaal niet voor geschikt is?
    Moet ik zoiets aanschaffen: Bosch professional accuboormachine GSR 12V-15 ? "geschikt voor de zwaarste schroef en boorklussen"

  • #2
    Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

    Voor een paar schroefjes toch geen nieuw machine aankopen.
    Een heb je geen rakenjak waar je een bit op kunt zetten?
    En dan gewoon met de hand er in draaien.

    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

      Koop anders voor 2 euro een 3.3 mm of 3.5 mm boortje.

      Klaarblijkelijk is het hardhout van de palen echt "hardhout" en zoals mlap zegt kun je het ook nog met de hand proberen in te draaien.
      http://www.smuttynose.nl

      Comment


      • #4
        Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

        Die boormachine heeft (voor zover ik kan zien op de foto's) maar één snelheid, en dat is dan meestal een hoog toerental waardoor er niet genoeg koppel geleverd wordt om die schroef in het hardhout te krijgen.

        De Bosch die je voorstelt is de lichtste uit de "Pro" reeks, en die zou volgens de uitleg geschikt zijn voor de zwaarste klussen?
        Op het werk hebben we er zo eentje, dat is een prima boormachientje voor licht werk, maar ik zou die niet meteen aanraden voor schroefwerk in hardhout.
        De "7mm" die ze opgeven voor schroeven geldt zeker niet voor hardhout, in minder sterke houtsoorten zal dat nog wel lukken, maar niet in het hout waarvoor je huidige boormachientje ook niet sterk genoeg is.

        Als het echt maar om een paar schroeven gaat, probeer dan ergens een sterker boormachientje te lenen in plaats van er een te kopen.
        Tenzij je die boormachine achteraf nog meer gaat gebruiken natuurlijk, anders is het wel een dure aankoop voor een paar schroeven...

        Deze zal wel sterk genoeg zijn, en die is goedkoper dan de Bosch: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/PARKS...20V/p100227921
        Als je die niet dagelijks gebruikt, dan zal die ook wel vele jaren heel blijven.
        In dit filmpje zie je iemand die er schroeven mee in hardhout draait, dat lijkt niet echt problemen op te leveren: https://www.youtube.com/watch?v=bqB062oJUpc&t=1316s
        Last edited by Black B@ndit; 17 augustus 2018, 18:52.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

          Je gebruikt de verkeerde schroeven.

          Ik moet zelden voorboren wanneer ik schroefwerken moet uitvoeren in hardhout.
          Op de markt bestaan daarvoor speciaal "zelfborende schroeven" die boren en schroeven in 1-zelfde beweging.
          Koop schroeven voor hardhout zou ik zeggen.

          Producten aan je vijs smeren zoals je schrijft geeft een omgekeerd effect.

          Groetjes,

          Dirk

          Comment


          • #6
            Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

            Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
            Je gebruikt de verkeerde schroeven.

            Ik moet zelden voorboren wanneer ik schroefwerken moet uitvoeren in hardhout.
            Op de markt bestaan daarvoor speciaal "zelfborende schroeven" die boren en schroeven in 1-zelfde beweging.
            Koop schroeven voor hardhout zou ik zeggen.

            Producten aan je vijs smeren zoals je schrijft geeft een omgekeerd effect.

            Groetjes,

            Dirk
            Inderdaad en gebruik schroeven waar je een bus kan in steken. Type 'Torx' of 'inbus' zijn heel goed want daar heb je vooreerst geen last om de schroevendraaier in de schroefvoor te houden.

            https://www.mapeco.be/pagina/overzic...ven-en-bouten/

            Het te gebruiken kopstukje moet je wel effen afchecken indien die bij de doos is mee geleverd of indien je die afzonderlijk moet kopen.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

              Is niet het directe anrwoord op je vraag....maar waarom gebruik je geen houtdraad bout...gaatje boren...bout er in en dan met steek/ring sleutel of ratel verder...

              Comment


              • #8
                Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                De meningen zijn verdeeld.

                - Ik kocht de Azobe palen bij Desindo. (http://desindo.be/) Zij drukten erop dat er moet voorgeboord worden. Achteraf suggereerden zij silicone ofzo te gebruiken.
                - De schroeven zijn deze die Nesling voorziet, ze kwamen in originele Nesling verpakking via een Nesling online verkoper. (Torx kop, hoewel de foto op de website kruiskop toont) . Al het andere beslag van Nesling ziet er kwalitatief hoogstaand uit.
                - Boortjes vond ik in de winkels ofwel 3mm ofwel 4mm, geen tussenmaat. Wel bij Gadero (3,5mm; hoge verzendkosten maar op mijn vraag zouden ze deel terugbetalen zodat ik 10 € zou betalen... voor 2 boortjes in briefpost!) . Bij navraag bevestigden die mij dat 3mm echter voldoende is.

                Alhoewel ik de "klussen fase" in mijn leven normaliter voorbij ben, lijkt het mij wel interessant van dat Lidl Parkside machientje achter de hand te houden. Dank voor de info Bart.

                Mogelijks moet ik ook eens uitkijken naar een meer kwalitatieve Torx bit en/of alternatieve schroeven. Uw link Wim ga ik eens goed raadplegen.

                Comment


                • #9
                  Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                  De meningen zijn verdeeld.

                  - Ik kocht de Azobe palen bij Desindo. (http://desindo.be/) Zij drukten erop dat er moet voorgeboord worden. Achteraf suggereerden zij silicone ofzo te gebruiken.
                  - De schroeven zijn deze die Nesling voorziet, ze kwamen in originele Nesling verpakking via een Nesling online verkoper. (Torx kop, hoewel de foto op de website kruiskop toont) . Al het andere beslag van Nesling ziet er kwalitatief hoogstaand uit.
                  - Boortjes vond ik in de winkels ofwel 3mm ofwel 4mm, geen tussenmaat. Wel bij Gadero (3,5mm; hoge verzendkosten maar op mijn vraag zouden ze deel terugbetalen zodat ik 10 € zou betalen... voor 2 boortjes in briefpost!) . Bij navraag bevestigden die mij dat 3mm echter voldoende is.

                  Alhoewel ik de "klussen fase" in mijn leven normaliter voorbij ben, lijkt het mij wel interessant van dat Lidl Parkside machientje achter de hand te houden. Dank voor de info Bart.

                  Mogelijks moet ik ook eens uitkijken naar een meer kwalitatieve Torx bit en/of alternatieve schroeven. Uw link Wim ga ik eens goed raadplegen.
                  Als die echt degelijk zijn, zijn die Parkside machientjes zeker niet te duur ! ( en zelfs zonder koolborsteltjes zie ik )
                  Batterijen zeer betaalbaar: 20 euro .
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                    Weet je wat ook helpt?
                    Vet aan de schroef doen.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                      Red Falcon heeft overschot van gelijk: VET ERAAN!!
                      Zoals mijn grootvader altijd placht te zeggen: " vet is geen verlet § 't is goed voor de snee & ge affeseert er nog wat mee ! "

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                        Ik gebruik liever kaarsvet. die veroorzaken geen kringen wanneer het warm is.
                        https://www.fotospotter.be
                        Je suis content d’être heureux

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                          Vreemd dat niemand een slagschroevendraaier komt aanbevelen, nochtans iets wat de "echte" vaklui gebruiken in dit geval.
                          Regelmatig krijgen we de vraag wanneer men beter een boor/-schroefmachine kan gebruiken en wanneer een slagschroevendraaier. Want met beide machines kan je schroeven bevestigen, en met beide modellen kan je in diverse materialen boren.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Vreemd dat niemand een slagschroevendraaier komt aanbevelen, nochtans iets wat de "echte" vaklui gebruiken in dit geval.
                            https://www.gereedschapcentrum.nl/bl...evendraaier-2/
                            Misschien omdat dit veel te duur is om 4 schroeven in te draaien ;-)


                            --
                            mlap.
                            T.T.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schroeven in hardhout met boormachine?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                              Misschien omdat dit veel te duur is om 4 schroeven in te draaien ;-)


                              --
                              mlap.
                              T.T.
                              Er zijn ook betaalbare alternatieven.

                              Aangezien 1 van de batterijen van mijn vorige schroefboormachine toch de geest gegeven had heb ik mij een Milwaukee 12V set aangeschaft (de borsteloze schroefboormachine en slagschroevendraaier).
                              Wat een verademing is die slagschroevendraaier ! en wat een power (135Nm).
                              Het is ook gewoon veel lichter in de pols. Met een torx schroef kan je gewoon met je linkerhand een dikke schroef indraaien. Door het slageffect heb je heel weinig tegenkracht zoals bij een schroefboormachine.

                              Voor "zwaar" schroefwerk in hout gebruik ik mijn schroefboormachines enkel om voor te boren. Het schroeven zelf altijd met de slagschroevendraaier.
                              Je moet er wel het lawaai bijnemen
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X