Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag aan Apple-gebruikers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag aan Apple-gebruikers

    Ik ben bijna 'om', en wil binnen niet al te lange tijd overstappen op een Apple. Nu wil ik graag het volgende weten: standaard komt een Apple met 256mb werkgeheugen.
    Raden jullie aan om dit meteen uit te breiden bij Apple, of kan je dat later ook zelf doen?
    Het scherm: CRT of LCD?

    Alvast bedankt voor jullie hulp.

    Groetjes, Ebbie
    Groetjes, Ebbie
    mijn foto-log

  • #2
    Re: Vraag aan Apple-gebruikers

    Het ligt er louter aan voor wat je die apple wilt gebruiken. Grafisch gezien zou ik voor een "zware" mac kiezen. 1GB werkgeheugen, een proceccor die goed draait (1.8 of 2 ghz dualproceccor) en een harde schijf die je zelf wilt van capaciteit (minimum 40 gb). Als je dan een scherm wilt nemen dan zou ik kiezen voor een PC scherm flatscreen (bv. een 17 of 19 inch van Acer). Deze heb ik zelf ook en ik heb grafisch ontwerper in bijberoep,... dus..

    Ik wil zelf ook overgaan tot een nieuwe mac, maar binnen een half jaartje gaan we een huis bouwen en dat gaat voor. Daarna zal ik waarschijnlijk een nieuwe Mac aanschaffen. Momenteel werk ik op een oude G3 blue en een PC.

    Wat wel goed is van Mac zijn de nieuwe Imac's (ook G5) Dat vindt ik een mooi alternatief als je voor 't eerst start met een apple.

    Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

    Comment


    • #3
      Re: Vraag aan Apple-gebruikers

      Nog iets vergeten te melden: zie site:
      Refurbished iPhone ✓ 2 jaar garantie ✓voor 23:59 besteld volgende dag in huis ✓gratis verzend of afhalen ✓ hoogste kwaliteit ✓ruim assortiment


      Tim W.
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: Vraag aan Apple-gebruikers

        Wat je ook wil gaan doen: 256 mbyte is absoluut te weinig. 512 is de minimum en meer is altijd beter. Nu is de prijs van geheugen (80 euro extra voor 256 mbyte) bij Apple precies wel duurder als bij andere leveranciers van geheugen... ik denk zelfs dat het bijna de helft scheelt! Ikzelf heb eigenlijk steeds mijn machines door Apple laten uitrusten met meer geheugen (zeker is zeker, denk ik dan), maar het moet vast wel mogelijk zijn om dat afzonderlijk aan te kopen en te installeren. Let er wel op dat het geheugen dat je bijkoopt bruikbaar is in je toestel.

        Wat je keuze voor een scherm betreft, zal het een beetje afhankelijk zijn van wat je precies wil doen. Mijn devies: haal alleszins kwaliteit in huis; beter een klein en degelijk model dan een groot waar ge zeer ogen van krijgt. Bij de kwaliteitsmerken is groter vaak ook beter, maar ik denk dat dan het budget je maximum grootte gaat bepalen. De cinema displays van Apple zijn absoluut aan te raden, maar zijn begrijpelijkerwijs niet voor iedereen een optie. Over schermen is hier al erg veel verteld.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag aan Apple-gebruikers

          Apple vraagt teveel geld voor z'n uitbreidingen... Wij kopen alle onze macs aan bij www.x-alt.be (in Nederland de grootste Apple verdeler dacht ik, www.x-alt.nl voor u dus...) die mensen weten dat Apple teveel vraagt voor geheugen en halen hun geheugenuitbreidingen ergens anders, ik dacht Kingston al zijn die ook niet van de goedkoopste maar je hebt wel kwaliteit en levenslange garantie voor minder geld dan Apple vraagt.

          Ik heb net een 20 inch Imac G5 in bestelling staan daar, hopelijk kunnen ze hem leveren de komende week (het is verschrikkelijk moeilijk om aan een nieuwe Mac te geraken, Apple levert zeer slecht de laatste tijd...). Naar het schijnt levert Apple tegenwoordig sneller de BTO machines (Build to Order, gecustomiseerd door Apple) dan de gewone configuraties (standaard configuraties).

          Moest ik van jou zijn ik zou naar de nieuwe Imac G5 kijken, de PowerMac G5 zijn heel mooi maar verschrikkelijk duur en overkill naar mijn mening. Ik zou enkel een Powermac G5 kopen als je zware video-editing gaat doen omdat je dan moet kunnen uitbreiden met extra opslag en speciale videobewerkingskaarten. Voor allround Photoshop gebruik volstaat de nieuwe Imac G5 ruimschoots... Alles wat je moet hebben zit erin, zorg gewoon voor 1GB geheugen, 512 is te weinig voor een beetje fotoverwerking...

          Wij zaten aan net geen 2000 euro (ex btw) voor een 20 inch imac G5 met 1GB geheugen... Single 1.8Ghz G5, 160GB hd, 20inch tft van 1680x1050 pixels, firewire en usb2, dvd-r/rw drive en de antenne voor wifi zit al ingebouwd. Zie het ook als een zeer draagbare vaste computer, je kan die zeer snel even meenemen, je hebt enkel een dik scherm, toetsenbord en muis mee te nemen...
          Last edited by Wim; 7 oktober 2004, 11:36.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #6
            Re: Vraag aan Apple-gebruikers

            PowerMac G5 dual 2ghz, 3 gb geheugen. Draait als een ZONNETJE.
            Kost wat, maar dan heb je ook wat.

            Comment


            • #7
              Re: Vraag aan Apple-gebruikers

              Oorspronkelijk geplaatst door ebbie1971
              Ik ben bijna 'om', en wil binnen niet al te lange tijd overstappen op een Apple. Nu wil ik graag het volgende weten: standaard komt een Apple met 256mb werkgeheugen.
              Raden jullie aan om dit meteen uit te breiden bij Apple, of kan je dat later ook zelf doen?
              Het scherm: CRT of LCD?
              Geheugen : alles hangt uiteraard af van wat je wil gaan doen. Maar om OS X vlot te laten draaien is 512mb echt wel nodig. 256mb zal ook werken maar je ervaart de kracht en souplesse van OSX beter met extra ram. Wil je geheugenintensieve toepassingen gebruiken (HDfotobewerking, videobewerking) dan is 1Gb de betere keuze.

              Schermen : is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Als je gaat voor een all-in-one dan heb je geen keuze : (iMac = LCD en eMac = CRT).
              Ga je voor de Powermac dan zou ik voor een LCD gaan. Een scherm is een investering voor lange termijn. Over 5 jaar wil je echt geen CRT meer op je desk staan hebben. Bovendien zijn de Apple displays echt wel buitengewoon gaaf (zowel beeldkwaliteit als design).

              Voor alle vragen over Macs kan ik je het forum van Intermactivity aanraden : http://forum.im.be
              Last edited by cr26118; 7 oktober 2004, 15:02.

              Comment


              • #8
                Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                Zelf heb ik een Apple G4 Dual 2x1 Ghz.
                256 MB RAM is absoluut te weinig, hoe meer RAM hoe beter, maar ook hoe duurder je de aankoop maakt. Maar ik zou toch minimum 512 MB erbij steken. Je hoeft niet Apple geheugen zelf te nemen, want Apple koopt zijn geheugen soms ook aan bij anderen (waaronder Kingston).

                Over schermkeuze, ik kan je een Apple Studio Display ten zeerste aanbevelen. Heb zelf een 17" versie en de kwaliteit hiervan is perfect !

                Succes !

                Comment


                • #9
                  Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                  Oorspronkelijk geplaatst door ebbie1971
                  Ik ben bijna 'om', en wil binnen niet al te lange tijd overstappen op een Apple. Nu wil ik graag het volgende weten: standaard komt een Apple met 256mb werkgeheugen.
                  Raden jullie aan om dit meteen uit te breiden bij Apple, of kan je dat later ook zelf doen?
                  Ik heb een G5, en ik heb tegelijk met de aanschaf van de G5, bij Macwarehouse 1Gb aan Kingston DDR geheugen bij besteld. Apple is met z'n eigen geheugen-strips erg duur. Kingston is net zo goed, voor veel minder geld. Voor bijv. PhotoShop CS is 1Gb geen overbodige luxe.

                  Kingston Apple Geheugen
                  Canon EOS 1D-mkIII, 15mm fish-eye f/2.8, 16-35mm f/2.8 L, 24-70mm f/2.8 L, 50mm f/1.4, 70-200mm f/2.8 L IS, 400mm f/4.0 DO IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                    Oorspronkelijk geplaatst door ebbie1971
                    standaard komt een Apple met 256mb werkgeheugen.
                    Raden jullie aan om dit meteen uit te breiden bij Apple, of kan je dat later ook zelf doen?
                    Het scherm: CRT of LCD?
                    Zelf werk ik met een 'oude' iMac: 800MHz G4 met 512MB geheugen. Ik kan alles doen wat ik wil, PS draait soepel, zelfs voor de zware bewerkingen. Beetje geduld hebben af en toe, maar het is een hobby, dus dat moet kunnen. En met geduld bedoel ik dan geen minuten, maar enkele seconden. Niet om tegenop te zien.
                    Koop je een PowerMac, dan kan je achteraf zelf gemakkelijk geheugen bijsteken. Voor de nieuwe iMac G5 weet ik dat niet. Maar je vindt zeker wel behulpzame websites die je daarin verder kunnen helpen.

                    Succes met je aankoop, en veel plezier ermee!!
                    Canon Eos 30D - 24-105L f:4

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door NataliaNL
                      PowerMac G5 dual 2ghz, 3 gb geheugen. Draait als een ZONNETJE.
                      Kost wat, maar dan heb je ook wat.
                      jamaar, jamaar, jij hebt wel de rolls-royce van de mac's thuis
                      ik gun het je van harte en ben een beetje jaloers

                      heb een architectenbureau en draai sinds 1988 op mac en mijn bevindingen zijn:
                      -inderdaad zoveel mogelijk 1Gb
                      -heb nu 5 mac's in gebruik, 2 G4, 2 oudere iMacs en één bolletje Imac G4/17"/1GbRam en die doet het prachtig voor toch vrij zware bewerkingen van photoshop, I-movie en rendering van archicad

                      zou je echt de nieuwe Imac aanbevelen met 17" liefst 20" scherm en daar ben je jaaaaren goed mee
                      minimaal 1Gbram en de bijgeleverde grafische topkaart

                      ik oefen een vrij beroep uit en moet dus uiterst kompetitief blijven met mijn collegas en met een ±4 jaarlijkse upgrade van hardware blijf ik nog steeds vooruit op het 'andere' kamp
                      de verkoop van je hardware brengt echter nog steeds veel meer op dan welke PC ook

                      daarnaast heb ik gratis downloadable upgrades van apple-software en slechts om de x-aantal jaren een nieuwe 'te betalen upgrade' nodig want alle tussentijdse upgrades van windows hebben ik niet nodig en blijven compatibel met mac
                      vb: ik werk nog altijd met office 98, geen enkel probleem met welke configuratie dan ook dus waarom upgraden?

                      mijn bureau is gelinkt aan een PC-wereld van ±250PC-s en ik werk sinds 5 jaar volldig compatibel samen met deze mensen van de 'andere wereld' dus het moet toch kunnen dacht ik,

                      hoop doet leven,

                      een gekke wereld, je moet alleen de juiste kant weten te kiezen,
                      aan jou de keuze,

                      waarom leeft apple nog? waarom kiezen mensen voor apple?
                      waarom zou een zelfstandig architect nog voor appel kiezen indien die PC's zoveel meer rendement zouden bieden?

                      -ben ik wel 'goed' bezig
                      -heb ik de juiste 'tools'

                      hoe kan het dat ik dan nog zoveel werk heb?


                      mvrgr
                      pie

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                        Ebbie,

                        Apple iMac G5, niet twijfelen !

                        (17" of 20", draadloos muis en toetsenbord, 512Mb RAM of meer)

                        Veel suc6 met je keuze,

                        Een zeer tevreden iMac G4-gebruiker
                        "Away put your weapon, I mean you no harm"

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                          Ik heb vandaag de Imac G5 ontvangen, echt een goed 20 inch scherm dat ze gebruiken, de kijkhoek vond ik enorm groot voor een tft, het geluid is ook goed van kwaliteit, de speakers zitten onderaan en reflecteren hun geluid op je bureau zodat het recht naar je toe komt... eigenaardig omdat je ze totaal niet ziet en enkel een vlak scherm voor je neus hebt... Het scherm geeft langs de zijkanten wel iets meer licht dan in het midden dus uniformiteit is iets minder maar ik blijf erbij dat TFT nog niet geschikt genoeg is voor professionele beeldbewerking en heb liever een gewone goede CRT... Voor de rest is de koeling doodstil, geen stofzuigergeluiden op je bureau dus... het ding weegt wel meer dan ik verwacht had... Maandag eens Photoshop en Office installeren...

                          wim
                          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                            maar ik blijf erbij dat TFT nog niet geschikt genoeg is voor professionele beeldbewerking en heb liever een gewone goede CRT
                            Ik sprak gisteren de zaakvoerder van Authentic nog (www.authentic.be). Zij zijn toonaangevend in België als het gaat om grootbeeld prints, lichtbakken enz... Op de luchthaven in Zaventem (tussen bagage en gates) ken je wellicht de zeer grote foto's van België die daar hangen naast de roltrappen. Dit is een van hun realisaties.

                            Nu, Authentic is bijna volledig overgeschakeld op enkel TFT schermen, en als zij als professioneel bedrijf in de beeldbewerking ermee werken...

                            Maar akkoord, de gewone winkel TFT's zijn hiervoor nog niet geschikt.

                            En... succes met je G5 !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraag aan Apple-gebruikers

                              Ja ik zie ook meer en meer grafische bedrijven naar tft overschakelen... Ik vermoed dat ze misleid worden door de agressieve marketing die verschillende tft fabrikanten voeren. TFT blijft serieus problemen hebben om in donkere partijen zonder kleurafwijking details weer te geven (je mag stellen dat je de donkerste 5% niet correct ziet en de helderste 5% ook niet) en ze hebben nog steeds een dubbel zo laag contrast (+-500:1) als een crt scherm (+1100:1) maar de maximale helderheid is wel groter (en natuurlijk de scherpte ook). De kijkhoek vormt steeds minder een probleem maar het effect is er wel nog steeds.

                              Als je een beetje rond kijkt in prepress bedrijven dan kom je veel Barco Calibrator schermen tegen, ook op prepress beurzen zie je gewoon niet anders. http://www.barco.com/prepress/
                              Ze kosten verschrikkelijk veel geld (3000 euro voor de Personal Calibrator en bijna 6000 euro voor de Reference Calibrator, ex btw) en het grote verschil is dat het scherm intern hardwarematig wordt gecalibreerd ipv het signaal van je videokaart te veranderen. Zo komt het dat ook na jaren gebruik die schermen nog steeds hetzelfde weergeven omdat de fout (door tolerantieverschillen van componenten onder invloed van tijd) op de plaats waar ze ontstaat wordt gecorrigeerd en niet wordt gecompenseerd door de videokaart (onnauwkeuriger en hoe ver kan je videokaart een beeldscherm dat afwijkt blijven corrigeren op een goede manier?).

                              We hebben 3 Barco's staan en ik zie me nog zo vlug niet veranderen naar een TFT scherm... Een goedkoper alternatief dan Barco is Lacie ( www.lacie.com ), als je een 19 of 22 inch Lacie CRT scherm hebt en de Blue Eye calibrator van Lacie (die overigens ook met niet-Lacie schermen werkt) kan die ook hardwarematige calibratie uitvoeren maar binnen welke tolerantie weet ik niet... Een 19 inch crt met calibrator kost dan +- 825 euro ex btw wat al iets betaalbaarder is dan Barco...

                              Maar om terug on-topic te zijn, ik was wel onder de indruk van het 20 inch scherm hoor, enkel de onevenwichtige backlight is wat jammer... Ik denk dat ze daar meer zorg aan besteed hebben in de nieuwe Cinema Displays van Apple... ik kan me wel voorstellen dat ze wat moeten besparen hebben om de Imac toch nog betaalbaar te houden...

                              wim
                              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

                              Comment

                              Working...
                              X