Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama winkelrekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panorama winkelrekken

    Heeft iemand ooit foto's moeten nemen van rayons in winkels om er een soort panorama van te maken? Mijn klant wil graag overzichten hebben om intern te gebruiken bij de inrichting van nieuwe winkels in de toekomst. Zo weten de nieuwe winkels hoe alles ingericht moet worden (visueel).

    Ik heb vrijdag een test gedaan, niet met het beoogde resultaat momenteel. Zoals je hieronder kan zien nam ik 4 foto's vanop ongeveer dezelfde afstand tov het product (foto 1). En statief telkens een meter opgeschoven. Als ik de foto's gewoon over elkaar leg in Photoshop, dat gaat ook niet (foto 2). Perspectief bij producten wijzigt natuurlijk, dus niet bruikbaar voor panoramabeelden (foto 3). Ik heb ook een test gedaan met de telefoon (panoramafunctie), maar ook hier niet het beoogde resultaat.

    Iemand tips/tricks hoe het dan wel kan/moet? Dit moet toch op een of andere manier mogelijk zijn :-)






  • #2
    Re: Panorama winkelrekken

    1 Veel nauwkeuriger werken, kijk eens naar onderlijst 2x schuin 2x recht.
    2 Belichting en wb op M.

    lijn op de grond trekken evenwijdig aan het rek, camera met statief over lijn evenwijdig verplaatsen en afdrukken met een afstandsbediening, foto's 1/3 overlappend maken, ik doe het altijd middelste scherpstelpunt op de rand van de vorige foto. Belangrijk is dat de camera dezelfde afstand houd en evenwijdig blijft aan het rek. De foto's met PS of ander programma aan elkaar plakken, goede programma's kunnen veel corrigeren, maar kunnen ook in de war door de aanwezige patronen in de rekken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Panorama winkelrekken

      Bovenstaande foto's waren test shots, dus je tips zijn zeer welkom voor een mogelijke definitieve shoot. Dit moet dan voor de klant ook nog realistisch blijven qua budget (winkel is vrij groot). Heb jij ook voorbeelden van jouw uiteindelijke resultaten?

      Comment


      • #4
        Re: Panorama winkelrekken

        Belichting en WB op M is een must. Een andere oplossing als het rek niet te breed is, is het gebruik van een zeer groothoekobjectif (fish eye). Dat zou meer rendabel zijn want een panorama eist veel werk en nauwkeurigheid. Je kan de vervorming corrigeren met de software Hugin. Dat is helemaal gratis en je kan zowel vervorming van een Fisheye corrigeren als een panorama maken.

        Comment


        • #5
          Re: Panorama winkelrekken

          Met welke lens en welke camera;FF of APS,is dit opgenomen???
          Wat is de vrije afstand tussen het onderwerp en je camera?? Bepaalt wel een beetje welke lens je moet gebruiken.
          Vergeet niet als je een fisheye defisht,je toch een deel van beeldmateriaal verliest.Je bekomt ongeveer hetzelfde als een 15 mm wide.Alleen goedkoper.
          Die Hugin,heb ik een aantal jaren geleden gebruikt,en je moest daar toch zelf een aantal parameters zelf inbrengen.Is nu misschien verbeterd,maar was alles behalve vlot werken.
          Ik kan alleen maar hjanssen volgen in zijn antwoord.
          Zet ja AF uit,manuele belichting,vast diafragma,blijf van je zoomring af.
          Opname is vrij eenvoudig:
          Bepaal met een vouwmeter je afstand loodrecht op het rek en zet een kleine markering..Aan het einde van het rek zelfde procedure.Gebruik een laser pointer,(zoals die er zijn om loodrechte lijnen te bekomen,vb.Bosch;Black and decker,Kruidvat)Of trek een lijntje.Heb je tegelbevloering
          gebruik dan de voegen eventueel om op te richten.
          Richt die op het afgelezen punt.Op deze lijn zet je dan twee poten van je statief en verschuif dan progressief.Kom niet meer aan de instellingen van je camera of objectief.Gebruik liefst een ontspanner.Je kunt natuurlijk ook de timer in je camera gebruiken.
          Open dan in PS Photomerge en normaal moet je dan een behoorlijk resultaat hebben.
          Gebruik geen al te grote breedhoek.
          Maar alles hangt natuurlijk af van de werkruimte die je hebt.

          Comment


          • #6
            Re: Panorama winkelrekken

            Alvast bedankt allemaal voor de input. Dit was met een Nikon FF, 14-24mm op 14mm. Vrije afstand is max een meter. Ik heb me gebaseerd op tegels in de winkel, maar dat wil niet zeggen dat die op een gelijke afstand liggen van het rek... Ik bespreek met de klant wat de verdere stappen zijn. Hij dacht dat dit veel eenvoudiger zou zijn (smartphone panoramas is toch ook op 1, 2, 3 geflikt?)

            Comment


            • #7
              Re: Panorama winkelrekken

              Met een 14-24mm moet dat zeker lukken. Je moet maar zorgvuldig werken. Dus alles manueel en dezelfde brandpuntafstand en dezelfde afstand houden. Foto’s 1/3 overlappen. Ik den dat met eender welke software (zelfs Photoshop) moet dat lukken.

              Comment


              • #8
                Re: Panorama winkelrekken

                Als je op 1 m moet werken lijkt mij de perspectief verandering nogal groot wanneer je de camera van standpunt gaat verschuiven over een lijn in de breedte daarom zou ik werken met een vast centraal standpunt.

                Het beste resultaat ga je behalen met een technische lens, die kan je eventueel gaan huren of kopen indien je meer werk in die richting wil doen.
                Zulke foto's samenvoegen in PS is geen probleem.

                Comment


                • #9
                  Re: Panorama winkelrekken

                  Je kan geen pano maken van een 3D situatie door je statief te verplaatsen.
                  De vluchtlijnen zijn dan telkens anders, met dit resultaat.

                  Centraal vanuit 1 punt werken, met een lens die later toelaat om te stitchen.

                  Dpaul
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Panorama winkelrekken

                    Centraal vanuit 1 punt werken, met een lens die later toelaat om te stitchen.
                    Welke lens heb je in gedachte ?
                    Wat je zegt is volkomen juist.
                    Maar in de situatie van TS,is de werkafstand max. 1 M.
                    Gezien de omvang van het rek,zie ik op dit ogenblik niet in hoe hij van één centraal punt dit rek in zijn geheel of in deeltjes kan fotograferen zonder deformatie;
                    ik denk dat hier maar één oplossing is,alles in vakjes fotograferen met een lens die min. afwijkingen heeft,en alles nadien manueel stitchen.Veel werk.
                    NB:Heb eens geprobeerd met mijn 24 mm TS mijn boekenkast te fotograferen,maar zelfs 24 mm geeft reeds een wat wa-deformatie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Panorama winkelrekken

                      Naar mijn ervaring (in soortgelijke opstellingen) moet je toch minstens 50mm hanteren om vervorming te minimaliseren om panoramastitches deftig te krijgen op korte afstand...
                      Je kan van 1x4 foto's (zoals je nu gedaan hebt) naar 3x8 foto's gaan. Dus op 3 verschillende hoogtes en 8 foto's in de breedte (elke 50cm). Heeeeeel veel (precisie)werk!
                      De kans is ook groot dat het niet natuurlijk zal ogen, maar gezien het doel van de foto maakt dat waarschijnlijk niet zoveel uit.

                      Gr, V.
                      http://www.catchlight.be
                      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                      Comment


                      • #12
                        Re: Panorama winkelrekken

                        De reden dat m.i. een verschuivend standpunt hier niet gaat werken is net omdat de items in het rek zo dicht op elkaar hangen.
                        Vanop 1m fotograferen en telkens 50cm verschuiven (hoogte-breedte) gaat die items doen overlappen. Dan mag je nog 2 weken proberen te stitchen, het zal niet werken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Panorama winkelrekken

                          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                          De reden dat m.i. een verschuivend standpunt hier niet gaat werken is net omdat de items in het rek zo dicht op elkaar hangen.
                          Vanop 1m fotograferen en telkens 50cm verschuiven (hoogte-breedte) gaat die items doen overlappen. Dan mag je nog 2 weken proberen te stitchen, het zal niet werken.
                          Je staat er verstelt van wat die stitchprogramma's ervan maken! Ik heb eens een pano gefotografeerd met een FE, ik had mijn gewone 15mm niet bij me, en onder het motto "niet geschoten is altijd mis' gewoon de FE foto's in PS gestopt en er kwam een gewoon rechte pano uit.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X