Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Li-Ion batterij "gezwollen"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Li-Ion batterij "gezwollen"

    We hebben hier een kleine pocket camera LUMIX DMC-TZ40 waar ik ooit eens een set extra batterijtjes voor kocht op Ebay.
    Dacht hem vandaag eens te gebruiken, maar de batterij was natuurlijk leeg.

    Klepje open, weerhaakje achteruit en ... de batterij hoort er uit te springen ( veertje onderaan )

    Tot mijn verbazing kreeg ik de batterij er niet uit, ook niet met een lichte tik.

    Dan maar met een zakmes tussen de batterij en de behuizing, de batterij iets naar boven kunnen wrikken , en vervolgens met een fijne tang ( en veel kracht ) de batterij er uit gekregen.

    Resultaat: de batterij was lang beide zijden een paar mmdikker geworden en leek dus een buikje te hebben. = gereed voor containerpark !

    Ik heb nog 2 andere batterijen van die reeks, maar die zijn niet zo erg als deze. Ook weggooien ? En wat is de reden van dat verdikken ?




    PS: 1 originele Panasonic batterij kost ongeveer 40 euro, en op een daguitstap gebruik je er makkelijk 3, dus ik zou in de toekomst weer voor aftermarket willen gaan, maak kan je op één of andere manier de veiligheid ervan inschatten ?
    Last edited by Alfa Centauri; 5 augustus 2018, 11:29.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Li-Ion batterij "gezwollen"

    Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
    PS: 1 originele Panasonic batterij kost ongeveer 40 euro, en op een daguitstap gebruik je er makkelijk 3, dus ik zou in de toekomst weer voor aftermarket willen gaan, maak kan je op één of andere manier de veiligheid ervan inschatten ?
    Geen airco plaatsen en 200 originele batterijen kopen hé. [emoji1]

    Neem jij meer dan 1000 foto’s op een dag met zo’n toestel?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Li-Ion batterij "gezwollen"

      Waarschijnlijk zitten er in die accu 2 lithium-polymeer cellen, dat zijn geen ronde cellen, maar wel platte cellen.
      En die kunnen onder bepaalde omstandigheden dikker worden: http://blogg.improveme.se/michaelcot...-lipo-battery/
      Bij ronde cellen gebeurt dat minder omdat alles beter bij elkaar gehouden wordt door het oprollen, en een ronde verpakking kan ook gemakkelijker druk verdragen aan de binnenkant dan een platte verpakking.

      De bruikbare capaciteit zal waarschijnlijk een stuk minder geworden zijn, maar zo'n kleine celletjes zullen niet meteen in brand vliegen terwijl ze gebruikt worden (als dat gebeurt, dan is dat meestal tijdens het laden, of als ze werkelijk mishandeld worden zoals bijvoorbeeld door een kortsluiting).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Li-Ion batterij "gezwollen"

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Geen airco plaatsen en 200 originele batterijen kopen hé. [emoji1]

        Neem jij meer dan 1000 foto’s op een dag met zo’n toestel?
        Ge zou er nog van verschieten!
        Met twee batterijtjes kom ik met dat toestel zeker de dag niet door. Er zit ook een GPS functie in ( echt waar) en die slurpt ontzettend veel power.

        Enne... Ik koop goedkope batterijtjes omdat ik voor een airco aan het sparen ben
        Last edited by Alfa Centauri; 5 augustus 2018, 14:45.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Li-Ion batterij "gezwollen"

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Waarschijnlijk zitten er in die accu 2 lithium-polymeer cellen, dat zijn geen ronde cellen, maar wel platte cellen.
          En die kunnen onder bepaalde omstandigheden dikker worden: http://blogg.improveme.se/michaelcot...-lipo-battery/
          Bij ronde cellen gebeurt dat minder omdat alles beter bij elkaar gehouden wordt door het oprollen, en een ronde verpakking kan ook gemakkelijker druk verdragen aan de binnenkant dan een platte verpakking.

          De bruikbare capaciteit zal waarschijnlijk een stuk minder geworden zijn, maar zo'n kleine celletjes zullen niet meteen in brand vliegen terwijl ze gebruikt worden (als dat gebeurt, dan is dat meestal tijdens het laden, of als ze werkelijk mishandeld worden zoals bijvoorbeeld door een kortsluiting).
          Thx Bart, ik was er toch niet gerust in.
          Ik laat ze nu niet meer in het toestel steken. Als ze er moeilijk in gaan, gebruik ik ze niet meer want dan krijg ik ze er wellicht ook niet meer uit.
          Voor de prijs van 1 origineel kan ik gemakkelijk 3 andere kopen.
          En na een tijdje komt er toch sleet ( capaciteitsverlies) op.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Li-Ion batterij "gezwollen"

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Ge zou er nog van verschieten! [emoji3]
            Met twee batterijtjes kom ik met dat toestel zeker de dag niet door. Er zit ook een GPS functie in ( echt waar) en die slurpt ontzettend veel power.
            .../...
            Voor de prijs van 1 origineel kan ik gemakkelijk 3 andere kopen.
            En na een tijdje komt er toch sleet ( capaciteitsverlies) op.
            Ik heb hier ook zo’n toestelletjes Marc met eveneens een GPS module die steeds actief staat.
            Dat verbruikt vermoedelijk meer, maar toch kan ik met twee originele batterijen al ongeveer 1000 foto’s maken.
            Wel zonder flits natuurlijk want dat pakt nog veel meer.
            Vermindert de capaciteit met de jaren ... ja die vermindert, maar na jaren gebruik nog steeds de eerste batterijen (1 bijgeleverde en 1 bijgekocht).
            Zoveel heb ik daar dus nog niet van te klagen. [emoji16]

            En ik vind dat heel goede toestelletjes met redelijk goede kwaliteit en simpel mee te nemen. [emoji106]
            Trouwens de FZ 1000 en FZ 2000 zijn ook uitstekende toestellen.

            Dat de camera-merken veel vragen voor een batterij klopt zeker, alleen is het niet altijd zo duidelijk welk alternatief echt goed is ... al bestaan die zeker wel, zelfs gewoon uit dezelfde fabriek met een andere naam op.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Li-Ion batterij "gezwollen"

              Ik heb hetzelfde gehad met originele Nikon EN-EL5 batterijen. Na 3 à 4 jaar waren 2 van de 4 batterijen 2mm gezwollen waardoor ze niet meer in de camera gingen. Steeds opgeladen met de originele lader of in de camera.

              Comment


              • #8
                Re: Li-Ion batterij "gezwollen"

                Totnogtoe alleen maar tegengekomen met chinese clonebatterijen van de FW50, en dan was dat nog maar aan de lichte kant - onnodig te zeggen dat die batterijen naar bebat vertrokken zijn ter recyclage.
                Ik gebruik zowel originele laders als een dubbele lader met monitoring van de batterij. Maakt weinig tot geen verschil als ik eerlijk moet zijn.

                Comment

                Working...
                X