Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berglandschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Berglandschap

    [IMG]Italy by Margaux Vanhaute, on Flickr[/IMG]

    ISO: 100
    S: 1/400
    F: 1/4,8

  • #2
    Re: Berglandschap

    Sorry Margaux, uw foto's zijn niet scherp en dat is des te jammer want hier heb je wel een heel mooi beeld geschoten.
    Een beetje bijwerken in Photoshop en je hebt een prachtfoto, echt waar hoor.
    Maar ja, een beetje te blauw (witbalans), onscherp, en overbelicht. Moet toch beter kunnen ondanks de felle zon.
    Kijk een lens is op zijn best rond een diafragma van f/5,6 en jij zit eronder.
    Maar voor een landschapsfoto gebruik je beter een diafragma vanaf f/11 en ietsje hoger als het moet maat niet tot f/16.
    Maar uit deze foto kan ik toch uitmaken dan je oog hebt voor compositie en dat is wel heel belangrijk in landschapsfotografie.
    Doe zo verder en neemt de commentaren die nog gaan volgen ter harte.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Berglandschap

      Compositie is best goed imo.
      Voor dit soort landschappen zou ik een diafragma van f/8 of f/11 nemen en scherpstellen op één vd huizen (puntmetering).

      Belichting is gezien het onvergeeflijke licht pal op de middag best wel goed (weinig uitgebrand en geen schaduwen verstopt).
      Het harde licht en de reflectie door het water vervaagt hier zoals te verwachten de kleuren en details (minder contrast). Dit kan je verbeteren door een CPL (polarisatiefilter) te gebruiken.
      Last edited by tcf; 5 augustus 2018, 14:15.

      Comment


      • #4
        Re: Berglandschap

        Bedankt voor de tips!

        Comment


        • #5
          Re: Berglandschap

          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
          Het harde licht en de reflectie door het water vervaagt hier zoals te verwachten de kleuren en details (minder contrast). Dit kan je verbeteren door een CPL (polarisatiefilter) te gebruiken.
          Een CPL op het middaguur?
          Ik zou veel eerder een lichte ND Grad gebruiken.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Berglandschap

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Sorry Margaux, uw foto's zijn niet scherp en dat is des te jammer want hier heb je wel een heel mooi beeld geschoten.
            Een beetje bijwerken in Photoshop en je hebt een prachtfoto, echt waar hoor.
            Maar ja, een beetje te blauw (witbalans), onscherp, en overbelicht. Moet toch beter kunnen ondanks de felle zon.
            Kijk een lens is op zijn best rond een diafragma van f/5,6 en jij zit eronder.
            Maar voor een landschapsfoto gebruik je beter een diafragma vanaf f/11 en ietsje hoger als het moet maat niet tot f/16.
            Maar uit deze foto kan ik toch uitmaken dan je oog hebt voor compositie en dat is wel heel belangrijk in landschapsfotografie.
            Doe zo verder en neemt de commentaren die nog gaan volgen ter harte.
            Goede analyse.
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Berglandschap

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Een CPL op het middaguur?
              Ik zou veel eerder een lichte ND Grad gebruiken.
              Contrasten worden het hardst "weggevaagd" bij hard (middag) licht, zeker hier wanneer je nog eens een overvloed aan gereflecteerd licht krijgt via de watermassa. Het is net dan dat een CPL net het beste zijn werk doet.
              Mooiere doortekening vd wolken tgov de lucht - beter contrast en kleuren op de achterliggende bergketen.

              Een ND grad gaat de "waas" over de bergen niet verhelpen en bovendien zal de bergflank rechts voor de helft donkerder zijn dan onder. Ikzelf maak liever een "aangepaste" grad in PS via een masker zodat alleen de delen die ik wil worden afgeschermd.
              Last edited by tcf; 6 augustus 2018, 15:12.

              Comment


              • #8
                Re: Berglandschap

                Heel knap landschap - mooie compo
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Berglandschap

                  Wel met de commentaren eens. Como-meer?
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Berglandschap

                    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                    Contrasten worden het hardst "weggevaagd" bij hard (middag) licht, zeker hier wanneer je nog eens een overvloed aan gereflecteerd licht krijgt via de watermassa. Het is net dan dat een CPL net het beste zijn werk doet.
                    Mooiere doortekening vd wolken tgov de lucht - beter contrast en kleuren op de achterliggende bergketen.

                    Een ND grad gaat de "waas" over de bergen niet verhelpen en bovendien zal de bergflank rechts voor de helft donkerder zijn dan onder. Ikzelf maak liever een "aangepaste" grad in PS via een masker zodat alleen de delen die ik wil worden afgeschermd.
                    Ik wil even opmerken dat het filter niets doet als je de zon voor of achter je hebt.
                    Het beste is de zon op negentig graden van je camerapositie te houden voor een optimaal effect.
                    Trouwens, je ziet al in de hoeken wat een cpl met deze foto zal doen.
                    Ik raad het gebruik van een CPL ook af bij een UWA lens omdat deze nooit de volledige lucht kan opnemen.
                    Een ND Grad zal die waas inderdaad niet verhelpen, maar een cpl ook niet omdat die waas daar nu eenmaal is, maar met een ND Grad zal je meer contrast hebben.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Berglandschap

                      Met in mijn achterhoofd (en ervaring) dat een CPL ook wat beter door mist heen "prikt", zou ik een CPL hier wel ingezet hebben.
                      Waarom : Het lijkt dat de zon ongeveer in de 90° hoek staat, dus dat is al een zekerheid van de werking.
                      Mist/nevel is niets meer of minder dan licht dat op waterdeeltjes valt, en reflecteerd/blinkt.
                      Met 50 mm heb je zeker geen vlekken in de lucht. (de vignetering heeft daar niet zoveel mee te maken)
                      @ Margaux : Blijven plaatsen hoor, en als je LR hebt, daar zit een pracht dehaize-filter op. Dat doet ook redelijk zijn werk.
                      En slurp dit soort discussies op, en probeer er je lering uit te trekken. En wie er dan gelijk heeft, is niet belangrijk, en kan je in de praktijk uitproberen.
                      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                      Vriendelijke groeten, Johan

                      Comment


                      • #12
                        Re: Berglandschap

                        Johan, hoe kom je tot de conclusie dat de zon op 90° staat?
                        Voor zover ik kan zien zijn het enkel de boomkronen die beschenen worden.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Berglandschap

                          Het is Italië , dus de zon staat er zeker hoog, maar aan de schaduwen te zien staat de zon, denkelijk aan de linkerkant.
                          Niet op 90° , maar de pola heeft niet persé precies 90° nodig.
                          Misschien dat Margaux ons uit de droom kan helpen ?
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: Berglandschap

                            Als je de foto op ware grootte (3828 x 2562) bekijkt zie je dat de zon van links komt. Ik denk ietwat in tegenlicht.
                            Alleszins moet een CPL inderdaad niet op 90° staan om te werken. Ik gebruik hem zelfs met de zon pal in mijn rug of frontaal.

                            Mijn foto van een tijdje geleden, http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ay-561878.html, werd genomen met een CPL op 18mm met de zon quasi pal achter mij en ik kan je vertellen dat het verschil tss neutraal en max. echt groot was. Zo'n contrast in de lucht kan je naar mijn ervaring nooit bereiken met iets anders dan een CPL.

                            De waas links over de bergen komt niet alleen door het felle (en gereflecteerde) licht vanuit de lucht maar evenzeer door de reflecties van het wateroppervlak die je met een CPL drastisch kan reduceren.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Berglandschap

                              Ik denk dat ik jullie ook niet kan helpen met waar de zon toen stond. Daar heb ik niet echt rekening mee gehouden op dat moment. Maar toch bedankt voor de vele reacties en tips!

                              Comment

                              Working...
                              X