Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info qualiteit foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info qualiteit foto's

    Beste leden . Ik heb onlangs een fotograaf ingehuurd aan 100 euro per uur . Die beloofde me van volle qualiteit foto's . Ik krijg deze binnen met een resolutie van 2736x1824
    Hij beweert doordat ze op 300dpi staan dat dit volle qualiteit is en dat ik daardoor afdrukken kan maken tot wel 2meter zonder probleem . deze werden genomen met canon 6d mark1
    Ik ben zelf fotograaf maar hij wil niet luisteren naar mijn en hij moet zijn gelijk halen . Nu met eventueel jullie meningen zal ik mijn gelijk kunnen halen hoop ik

  • #2
    Re: Info qualiteit foto's

    Gaan we weer.

    Let wel dat een 1024x863 ook gewoon gebruikt kan worden voor "extreem grote" afdrukken, dus de vraag is hoe gedetailleerd heb jij schriftelijk die goede man op pad gestuurd.
    Wat die man aan apparatuur heeft doet er feitelijk niet toe.

    Comment


    • #3
      Re: Info qualiteit foto's

      Het feit dat je 300dpi heeft, betekent helemaal niets. Dat kan je altijd wijzigen zonder verlies aan kwaliteit. Wat echt telt is het aantal pixels. Als deze foto’s zijn met een professionele camera opgenomen, lijkt mij dat het aantal pixels gering is. Je kan meer pixels aanmaken met interpolatie, maar daar heb je een verlies aan kwaliteit.
      Langs een andere kant, een afdruk maken van 2 meter betekent ook niets. Je kan vergroten zoveel als je wilt (ook 4 meter), maar de pixels worden steeds groter. Als de resolutie vermindert, moet je de afdruk kijken vanuit een grotere afstand door verlies aan details.
      Ik denk dat voor deze prijs kan je een grotere resolutie opeisen.

      Comment


      • #4
        Re: Info qualiteit foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Gaan we weer.

        Let wel dat een 1024x863 ook gewoon gebruikt kan worden voor "extreem grote" afdrukken, dus de vraag is hoe gedetailleerd heb jij schriftelijk die goede man op pad gestuurd.
        Wat die man aan apparatuur heeft doet er feitelijk niet toe.
        Het doet er wel toe elk apparatuur er gebruikt is.

        Volle kwaliteit van foto's ( zoals TS aangeeft dat overeengekomen is ) is voor mij alle pixels.
        Dus hangt het af van de gebruikte aperatuur.

        Eventueel kunnen ze gekropt zijn, maar het zou toch in de buurt moeten zijn van wat de sensor van de camera aankan.


        --
        mlap.
        T.T.

        Comment


        • #5
          Re: Info qualiteit foto's

          Van een professioneel die foto’s van volle kwaliteit belooft, kan je toch meer pixels verwachten. Deze resolutie komt op ong. 4Mpx. Dat is meestal voldoende, maar dat is en minimum.

          Comment


          • #6
            Re: Info qualiteit foto's

            Je kan toch bij de gegevens van de camera opzoeken hoe groot pixelmaat van de camera is en dat is de hoogste kwaliteit. Dit is beslist meer dan de gegeven waarde.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Info qualiteit foto's

              Was ik net aan het denken!
              (dpreview)
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Info qualiteit foto's

                Als hij zijn camera op "small jpeg" had staan, kan dit "volle resolutie" zijn. :-)
                Zo gaan er natuurlijk meer beelden op 1 kaartje.
                Het feit dat hij over 300 dpi spreekt, zegt al genoeg.
                Vraag de Raws.
                DPaul
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Info qualiteit foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Het feit dat hij over 300 dpi spreekt, zegt al genoeg.
                  Dat zeg mij niks.

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  Als hij zijn camera op "small jpeg" had staan, kan dit "volle resolutie" zijn.
                  Vraag de Raws.
                  Ik heb de indruk dat die zal je nooit krijgen.

                  Voor professionele foto’s kan je toch iets (veel) meer verwachten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Info qualiteit foto's

                    De RAW beelden krijg ik uiteraard niet . We hadden afgesproken om de volle qualiteit foto's . Hij zegt dat dit geen 5 MP is dat dit niet kan . ZIjn camera werkt op 20 mp en zijn foto's zijn zo
                    dan ook afgeleverd . ? Een camera van 5mp is materiaal van 15 jaar geleden is zijn antwoord
                    Dan is het vervormt door dat ik er niks van ken enz...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Info qualiteit foto's

                      Waar is er sprake van 5 MP? Hij moet jou JPGs van 5472x3648 kunnen afleveren! Daarvoor moet ie bv enkel in Lightroom zijn RAWs exporteren als JPGs.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Info qualiteit foto's

                        Indien niet duidelijk gespecifieerd is kwaliteit een relatief begrip, maar 2736x1824 (4mp) is dat zekers niet.
                        Is nipt voldoende om een aanvaardbare A4 print van te maken.

                        Mogelijk heeft hij sterk moeten croppen en is dat de reden dat hij geen afbeeldingen met hogere resolutie
                        kan afleveren.
                        Kan ook zijn dat hij het output process van zijn beeldverwerking programma niet onder controle heeft en
                        denkt dat kwaliteit enkel bepaald wordt door dpi-setting maar dat is niet zo.
                        Hij moet het aantal pixels definiëren en dat is optimaal 5472x3648 voor het gebruikte toestel.

                        Dat hij geen RAW files wil afleveren kan ik best begrijpen maar om kwalitatief aanvaardbare
                        2 meter afdrukken te maken heb je meer dan 40mp nodig.
                        www.polartha.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Info qualiteit foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                          Indien niet duidelijk gespecifieerd is kwaliteit een relatief begrip, maar 2736x1824 (4mp) is dat zekers niet.
                          Is nipt voldoende om een aanvaardbare A4 print van te maken.

                          Mogelijk heeft hij sterk moeten croppen en is dat de reden dat hij geen afbeeldingen met hogere resolutie
                          kan afleveren.
                          Kan ook zijn dat hij het output process van zijn beeldverwerking programma niet onder controle heeft en
                          denkt dat kwaliteit enkel bepaald wordt door dpi-setting maar dat is niet zo.
                          Hij moet het aantal pixels definiëren en dat is optimaal 5472x3648 voor het gebruikte toestel.
                          Kwaliteit is uiteindelijk meer dan het aantal pixels.
                          Zoals het gebruikte materiaal
                          Maar deze is ook afhankelijk van je instellingen in je camera, het gekozen standpunt, enz...
                          Dat hij geen RAW files wil afleveren kan ik best begrijpen maar om kwalitatief aanvaardbare
                          2 meter afdrukken te maken heb je meer dan 40mp nodig.
                          Om het aantal pixels te bepalen moet je weten hoe groot de afdruk moet worden, maar ook de gewenste kijkafstand is belangrijk.

                          Over de kijkafstand wordt meestal niets gezegd, men gaat er dan van uit dat hoe groter de afdruk, hoe groter de kijk afstand is, en hoe lager de dpi mag zijn om toch een scherp beeld te zien. En dan heb je echt geen 40mp nodig voor een afdruk op 2meter.
                          ( Ik veronderstel dat 2 meter de langste zijde is)
                          Je kunt af drukken met minder dan 100dpi en toch een scherp beeld zien.

                          Wil je echter met je neus tegen de print ook een scherpe afdruk zien, dan zal de dpi een stuk hoger moeten zijn.



                          --
                          mlap.
                          T.T.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Info qualiteit foto's

                            Is allemaal wat buiten de kwestie, afhankelijk van de leeftijd kan een persoon met goede ogen 180 tot 240dpi onderscheiden. Voor een grote print voldoet in principe een lagere DPI, maar dit hangt volledig van de bestemming af. Een grote print kan details weer geven welke niet toonbaar zijn op kleinere prints, tenminste indien de resolutie voldoende hoog is. En om die details goed te kunnen zien ga je juist van op een kleinere afstand kijken. Voor 2x1,3m print heb je bij 100 DPI 110mp nodig.

                            Waar het hier om gaat is dat de fotograaf heel duidelijk het verschil niet verstaat tussen DPI en de resolutie van een foto. DPI wordt gebruikt om de resolutie van een afdruk te definiëren niet voor de resolutie van een bestand daarvoor wordt het aantal mpixels gebruikt. Een bestand van 300DPI heeft totaal maar dan ook totaal geen enkele betekenis, dat zegt totaal niets. DPI (dots per inch ) krijgt enkel een betekenis als je de grote van een afdruk gekent is.
                            www.polartha.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Info qualiteit foto's

                              Natuurlijk de kwaliteit betreft niet alleen het aantal pixels, maar het werk van de fotograaf. Wat helemaal niet klopt zijn de redenen om dit formaat te verantwoorden. We hebben al gezegd dat 300dpi betekent niets. Langs een andere kant een foto van 2736x1824 pxl heeft 2736x1824/1024/1024 en dat levert 4,76 Mpxl. We zijn dus heel ver van de 20 MPxl van zijn camera.

                              Comment

                              Working...
                              X