Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem breedbeeldlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleem breedbeeldlens

    Hey,

    Wij hebben voor onze reis naar Schotland een (2dehands) breedbeeldlens gekocht: de welbekende Tokina 11-16 2.8
    Camera is Nikon D7200.

    We stellen nu vast dat er enkel op f2.8 correcte belichting is.
    Alle andere fotos zijn overbelicht, ongeacht of we nu op M, S, A of automatisch fotograferen.

    Doen we iets verkeerd? is er ergens een instelling?

    Andere lenzen doen het wel correct op deze camera.

    Zelf fotografeer ik altijd op M, met "streepje in het midden".

    Kan de lens defect zijn? Kan dit getest worden?

    Alvast bedankt voor jullie mening!
    Last edited by ALFIrE; 3 augustus 2018, 21:25.

  • #2
    Re: probleem breedbeeldlens

    Hoi

    misschien zit het diafragma vast waardoor hij altijd op volle opening blijft ?
    Dat kan je eventueel controleren via de DOF preview knop (instelling F3 in de menu). als je dan een hoge F-waarde instelt moet je het diafragma horen klikkenals je op de knop drukt. En als je van voor in de lens kijkt dan zie je de opening ook kleiner worden.


    Mijn eigen Tokina 12-24 op de D7100 is ook gesneuveld (defecte flatcable binnenin de lens waardoor hij diafragma-problemen kreeg en onjuiste belichtingen tot gevolg).

    Comment


    • #3
      Re: probleem breedbeeldlens

      Is het er eentje met ingebouwde scherpstelmotor of zonder ?

      Mvg Yves
      What you see is what you get

      Comment


      • #4
        Re: probleem breedbeeldlens

        Oorspronkelijk geplaatst door Bke Bekijk bericht
        Hoi

        misschien zit het diafragma vast waardoor hij altijd op volle opening blijft ?
        Dat kan je eventueel controleren via de DOF preview knop (instelling F3 in de menu). als je dan een hoge F-waarde instelt moet je het diafragma horen klikkenals je op de knop drukt. En als je van voor in de lens kijkt dan zie je de opening ook kleiner worden.


        Mijn eigen Tokina 12-24 op de D7100 is ook gesneuveld (defecte flatcable binnenin de lens waardoor hij diafragma-problemen kreeg en onjuiste belichtingen tot gevolg).
        ik hoor hem duidelijk klikken.
        aan de opening zie ik geen verandering?

        Comment


        • #5
          Re: probleem breedbeeldlens

          Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
          Is het er eentje met ingebouwde scherpstelmotor of zonder ?

          Mvg Yves
          met ingebouwde motor!

          het is deze lens:

          Comment


          • #6
            Re: probleem breedbeeldlens

            Oorspronkelijk geplaatst door Bke Bekijk bericht

            Mijn eigen Tokina 12-24 op de D7100 is ook gesneuveld (defecte flatcable binnenin de lens waardoor hij diafragma-problemen kreeg en onjuiste belichtingen tot gevolg).
            is dit herstelbaar? betaalbaar?

            Comment


            • #7
              Re: probleem breedbeeldlens

              Alles is herstelbaar, maar ik denk dat je toch best eerst navraagt hoeveel de herstelling zal kosten.
              Meestal weten ze dat in de winkel al wel ongeveer, je kan de lens gewoonlijk ook opsturen om ze te laten herstellen, en dan laten ze eerst weten hoeveel de herstelling zal kosten, maar dat opsturen + het nakijken van een lens of camera is ook niet gratis...

              Je hebt die lens tweedehands gekocht, heb je die nog getest voor je op reis vertrok of heb je die meteen in de fototas gestoken zonder ze eerst uit te proberen?
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: probleem breedbeeldlens

                Oorspronkelijk geplaatst door ALFIrE Bekijk bericht
                ik hoor hem duidelijk klikken.
                aan de opening zie ik geen verandering?
                het nu zou kunnen dat het eerder het mechanisme in de camera is dat het meeste klik-geluid maakt.
                In de mount van het objectief zit een lipje dat je naar links/rechts kan bewegen waardoor de grootte van het diafragma verandert. Het is maar een wilde gok, maar misschien kan je eens kijken of dat lipje niet scheef zit ofzo. (lipje wordt vanuit een motortje in de camera aangedreven).

                Wanneer je op de DOF-knop drukt en het diafragma op bvb. F22 instelt dan zou je dat toch moeten kunnen zien in het objectief + het beeld in de zoeker zou veel donkerder moeten worden. Als dat allemaal niet gebeurt dan is er duidelijk iets mis met het objectief.


                Het probleem dat ik zelf had was een gekend probleem bij Tokina, en had een vaste herstelkost. Ik geloof dat ze daar toen ongeveer 120 € (+25% van de nieuwprijs) voor vroegen, maar ik heb uiteindelijk gewoon een ander objectief gekocht (Sigma 8-16 ).

                Groetjes,
                Bart

                Comment


                • #9
                  Re: probleem breedbeeldlens

                  Wellicht een domme vraag, maar herkent uw camera de lens?
                  Ik ken niks van Nikon maar op mijn 5D wordt elke lens herkent.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleem breedbeeldlens

                    Haal de lens er eens af en kijk naar de achterkant. Daar zit een klein hendeltje dat je kan verschuiven. Normaal moet je dan ook je diafragma zien sluiten. Kijk eens of dat soepel en zonder kracht kan. Er zit een veer in dus die moet ook meteen terug openen als je die los laat.
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleem breedbeeldlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door ALFIrE Bekijk bericht
                      Zelf fotografeer ik altijd op M, met "streepje in het midden".
                      Kan jij dat dan beter dan de camera?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleem breedbeeldlens

                        Olie op de lamellen misschien, waardoor die enkel nog f/2.8 geeft en niet verder dicht gaat ?
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleem breedbeeldlens

                          update: vandaag de lens binnengebracht bij camtech...

                          Comment

                          Working...
                          X