Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherm hardwarematig gecalibreerd en afdrukken niet correct

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherm hardwarematig gecalibreerd en afdrukken niet correct

    hallo,

    ik heb mijn scherm al geruime tijd hardwarematig gecalibreerd met eye one. elke maand maak ik opnieuw een profiel aan. bij mijn laatste afdrukken echter is er teveel rood in de meeste foto's geslopen. ik weet niet direct waar het fout gelopen is. enkel het profiel dat eye one heeft aangemaakt wordt geladen door windows, de raw beelden zijn adobe rgb, ik werk in photoshop ook met adobe rgb en de jpeg's voor afdruk zijn srgb. het bundeltje foto's dat ik onlangs bij photobox heb laten afdrukken toont te veel rood. op mijn scherm zien de foto's er in ieder geval correct uit. mijn vroegere afdrukken waren veel accurater.

    deze foto hier http://www.pbase.com/d_fekt/image/34155577 bevat een geel metrostel (op mijn monitor dus), maar op de foto is die bijna oranje/rood.

    ik heb deze avond al talrijke topics doorzocht, maar ik vind niet direct een antwoord. waar loopt het fout? iemand een idee? misschien eens een testafdruk bij ander labo proberen?


  • #2
    Re: scherm hardwarematig gecalibreerd en afdrukken niet correct

    Of ik begrijp je vraag verkeerd of het antwoord is simpel.

    Als je geen profiel gebruikt voor je printer ga je nooit perfecte prints krijgen.
    Je scherm calibreren gaat je de juiste kleuren geven op je scherm en pas indien je ook je printer calibreert ga je hetzelfde uit je printer zien rollen als wat je op je scherm ziet.

    Dus printer calibreren of ergens een goed profiel zoeken dat overeenkomt met je printer en het gebruikte papier en inkt. Zodoende zal je sterk genoeg in de buurt komen dat er geen groot verschil meer zal zijn.

    Comment


    • #3
      Re: scherm hardwarematig gecalibreerd en afdrukken niet correct

      ik heb thuis geen eigen printer. ik heb ze laten afdrukken via photobox. en vroeger waren de prints daar wel veel accurater dan de laatste keer.

      Comment


      • #4
        Re: scherm hardwarematig gecalibreerd en afdrukken niet correct

        Oorspronkelijk geplaatst door mister s.
        hallo,

        ik heb mijn scherm al geruime tijd hardwarematig gecalibreerd met eye one. elke maand maak ik opnieuw een profiel aan. bij mijn laatste afdrukken echter is er teveel rood in de meeste foto's geslopen. ik weet niet direct waar het fout gelopen is. enkel het profiel dat eye one heeft aangemaakt wordt geladen door windows, de raw beelden zijn adobe rgb, ik werk in photoshop ook met adobe rgb en de jpeg's voor afdruk zijn srgb. het bundeltje foto's dat ik onlangs bij photobox heb laten afdrukken toont te veel rood. op mijn scherm zien de foto's er in ieder geval correct uit. mijn vroegere afdrukken waren veel accurater.

        deze foto hier http://www.pbase.com/d_fekt/image/34155577 bevat een geel metrostel (op mijn monitor dus), maar op de foto is die bijna oranje/rood.

        ik heb deze avond al talrijke topics doorzocht, maar ik vind niet direct een antwoord. waar loopt het fout? iemand een idee? misschien eens een testafdruk bij ander labo proberen?
        Dear Mister S....

        Ik vrees dat het niet zal lukken zonder een apart printerprofiel aan te maken.
        Ik heb die lijdensweg(?) ook "bewandeld"
        Het kostte me veel papier, inkt en wat vieze woorden af en toe...
        Je kan je zo'n profiel laten maken voor slechts 50 dollar...

        De website is niet denderend maar haar "profile" is dat wel
        Je krijgt direct alle instructies en jouw testprints stuur je naar haar toe via de post. Het profiel word je toegestuurd via e-mail.
        Zij, ze heet dus Cathy, doet metingen met een spectrometer.
        De resultaten van jouw prints herken je niet meer terug
        Misschien zijn er wel Belgische firma's of wie dan ook, die dat ook kunnen.

        Er moet zelfs telkens een nieuw printerprofiel worden aangemaakt voor elke papiersoort die je wil gebruiken.

        In een gesloten systeem, meestal voor thuisgebruik, kan je best alles kalibreren: de monitor, de printer, de scanner als je die gebruikt en de camera.
        Verwacht ook niet teveel van een monitor van 100 euro
        Ik bedoel hiermee dat zelfs een duurdere monitor zijn beste tijd heeft gehad na 4 à 5 jaar gebruik...
        De LCD-monitoren maken vooruitgang maar persoonlijk vind ik deze nog niet geschikt voor fotobewerking.
        Ben je een beetje bij kas dan zou ik bijv. een monitor van Lacie kunnen aanraden. Die moet je tegenwoordig kunnen krijgen aan iets van een 750 euro
        Ik wijk wat af zeker

        Als je de prints door een labo laat afdrukken wees er dan zeker van dat je jouw profielen insluit anders loopt het fout.
        Of je zou "madammen geluk" moeten hebben

        Vriendelijke groeten,
        theokus
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: scherm hardwarematig gecalibreerd en afdrukken niet correct --> update

          ondertussen heb ik me een epson r800 fotoprinter aangekocht. met de papierprofielen van epson heb ik op het epson premium glossy photopaper nu een veel accuratere afdruk verkregen. de rood/oranje zweem die ik had bij de online labo-afdrukken is verdwenen. alleen is de afdruk nog net ietsje te donker op dit papier tov de schermweergave. ik ga nog wel verder testen met ilford papier en hun profielen.

          misschien is het toch aan te raden om door cathy's profiles een papierprofiel te laten aanmaken?

          Comment

          Working...
          X