Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bergfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bergfotografie

    Kortelings ga ik naar Rocky Mountains in Canada om daar aan landschapsfotografie te doen . Nu denk ik daar situaties tegen te komen waarbij een gedeelte van een berg in de schaduw ligt en de top van de berg in de zon blaakt . Welke instelling zou ik dan moeten gebruiken op mijn camera . Ik werk met de Nikon D7200

  • #2
    Re: Bergfotografie

    Alleen de situatie ter plekke bepaalt de instellingen, daar is geen gulden regel voor.

    - Je kunt het eventueel wel overbruggen door bracketing toe te passen. (eerst gemiddelde zoeken en dan minimaal 5 beelden in serie) enige ervaring is wel gewenst
    - manueel, na vaststellen welk gemiddelde belichting je nodig hebt
    - gebruik van grijsverloop filters, hoewel dat dan mogelijk weer ander moeilijkheden met zich mee brengt

    Comment


    • #3
      Re: Bergfotografie

      Een verloopfilter zeker, en soms kan ook een pola helpen. Alles is afhankelijk van de omstandigheden.

      Comment


      • #4
        Re: Bergfotografie

        Ik heb de Haida Slim Pro II MC ND1.8 64X in mijn bezit . Kan ik het hier mee doen ?

        Comment


        • #5
          Re: Bergfotografie

          Dat is geen verloopfilter.

          Comment


          • #6
            Re: Bergfotografie

            Sorry , inderdaad . Deze filter heb ik gekocht om watervallen te fotograferen met een lange sluitertijd . Ik denk dan dat ik de grijsverloopfilter laat vallen want als ik het internet raadpleeg
            zou mij dat een duur grapje kosten en dat voor sporadisch gebruik of ben ik mis ?
            Last edited by noliko; 4 augustus 2018, 13:11.

            Comment


            • #7
              Re: Bergfotografie

              Qua belichting: In A-stand en gebruik puntmetering op de lucht en dan op de schaduwdelen vd scene. Aan de hand daarvan bepaal je je middenpunt (zone V). Zet hem dan op M met die belichting en maak de foto. Bekijk het histogram goed en check of je niet te diep in de schaduwen zit en de highlights niet zijn uitgebrand. In raw kan je zonder probleem 1 stop overbelichting recupereren in ACR/PS. Schaduwen zijn lastigeren want daardoor ga je snel ruis tevoorschijn halen.

              Als het verschil tussen licht en donker te groot is, is het dynamisch bereik van je sensor niet voldoende om de scene in één keer te vatten. Ik persoonlijk gebruik dan geen bracketing maar maak gewoon 2 foto's (op statief natuurlijk) in de M stand: één met de highlights onder controle en één met de schaduwen onder controle.

              Later in PS voeg je beide dan samen en maak je de "overloop" aan de hand van een masker.
              Een goed startpunt voor je masker is het blauw kanaal omdat daar het meeste contrast tussen de lucht en de voorgrond zit. Dat masker kan je dan verder verfijnen door een curve erop toe te passen of het blauw kanaal op zichzelf toe te passen in bv overlay mode. Lokaal kan je ook altijd wat "bijborstelen". Dit veronderstelt wel dat je weet hoe je een helderheidsmasker aanmaakt en verder kunt verfijnen.

              Comment


              • #8
                Re: Bergfotografie

                Bedankt tcf voor je deskundige uitleg maar dit lijkt me wat te ingewikkeld voor mij . Ik ken wel iets van photoshop maar zo ver wil ik niet gaan . Ik heb besloten om mij de Haida Grijsverloopfilter met schroefdraad te kopen in de veronderstelling dat deze hetzelfde werkt als een polarisatiefilter . Draaien met die filter tot het donkere gedeelte bv. een helder verlichte lucht wat tempert en het lichte gedeelte de donkere voorgrond oplicht , of ben ik mis .

                Comment


                • #9
                  Re: Bergfotografie

                  Een nd grijsverloop in schroef uitvoering is geen optie, dan bepaalt het filter de compositie en niet jij. Het verloop zit bij dit soort filters in het midden, je kunt dus niet eerst je compositie bepalen en daarna maar wat gaan draaien aan het filter.....

                  En ik denk dat je met 1 nd filter ook niet goed weg komt....

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bergfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                    Bedankt tcf voor je deskundige uitleg maar dit lijkt me wat te ingewikkeld voor mij . Ik ken wel iets van photoshop maar zo ver wil ik niet gaan . Ik heb besloten om mij de Haida Grijsverloopfilter met schroefdraad te kopen in de veronderstelling dat deze hetzelfde werkt als een polarisatiefilter . Draaien met die filter tot het donkere gedeelte bv. een helder verlichte lucht wat tempert en het lichte gedeelte de donkere voorgrond oplicht , of ben ik mis .
                    Een ND (verloop of niet) werkt niet zoals een CPL hé, de schroefdraad dient om de filter op je objectief te draaien. Je kan hem dan wel draaien (aan het voorste gedeelte vh objectief) maar zoals "lapland" zei zit je dan wel gevangen in de compositie maw de scheiding zal altijd in het midden staan.

                    Het voordeel ve ND grad is dat je die in het kader op en neer kan bewegen totdat hij past in jouw compositie, bv 2/3de lucht en 1/3de voorgrond.
                    Fotograferen met een ND in een vatting vraagt wel wat meer tijd qua opstellen etc... en ik weet niet of dat mogelijk is op je reis. Als je met familie/niet fotografen bent ervaren die dat altijd als zeer vervelend dat je om de haverklap stopt en een kwartier bezig bent om een foto te nemen.

                    Werken met een masker in post is echt niet zo moeilijk hoor en eigenlijk de enige manier om een perfect aangepaste ND grad te maken in PS, één die maw perfect past voor die specifieke foto.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bergfotografie

                      In orde . Bedankt voor jullie uitleg .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bergfotografie

                        Als je iets wilt kopen;koop dan een pola.
                        Die ND's-grad:laat maar zitten.
                        Zoals tcf zegt:verschillende opnames.Combineren in PS is echt niet zo moeilijk.
                        Bestaan tutorials over.
                        Ik zou één opname maken met matrixmeting .Dan één met spot op de lucht of heldere delen,en dan één met spot op de donkere delen.
                        Wel RAW of Jpeg en RAW.
                        Als je nadien die tutorials bekijkt over samenvoegen,dan heb je toch je materiaal al.Met die matrix heb je al een normale opname,en misschien is de raw-bewerking al voldoende voor een goed resultaat.
                        Effect van ND-grads is vrij behoorlijk te bekomen in PS.
                        Pola-effect kun je niet imiteren in PS.
                        Als je nadien wat verder wilt verdiepen in PS,dan heb je toch al je materiaal om bepaalde bewerkingen te doen.
                        Conclusie:Vergeet die ND-grads.Koop eventueel een pola.Verzamel zoveel mogelijk materiaal tijdens deze unieke reis,zodat je nadien met wat meer ervaring in PS,het één en ander kunt bewerken.Zie dat je ook een RAW-kopie hebt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bergfotografie

                          Bedankt voor je uitleg . Pola heb ik al in mijn bezit .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bergfotografie

                            Bergen fotograferen is niks anders dan landschaschappen fotograferen.
                            Een mooi landschap bestaat uit 50 % mooi licht, 25 % uit compositie en 25% uit techniek. Het aller belangrijkste is het licht waarmee je die berg gaat fotograferen. Gebruik het gouden uur, gebruik het blauwe uur en uw foto zal er al veel beter uitzien dan wanneer je tijdens de dag zal zitten prullen met verloopfilters die uw bergtop donkerder maken. Gebruik TPE ( de app of op de pc ) om uw foto te plannen.
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                            Comment

                            Working...
                            X