Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherpte

    ik heb een vraagje , ik ben al een hele tijd lid van BD ,maar er iets wat mij al een tijdje opvalt , is er iets veranderd met de software of iets anders in BD ,ik mis vooral scherpte in mijn foto's vooral de verkleinde foto's , mijn foto's worden zoals altijd naverscherpt bij het verkleinen ,maar het valt mij op als ik het beeld rechtstreeks op mijn pc bekijk en dan via de website dat het verschil toch groot is ,vooral in de fijne details die echt verloren gaan .
    ik werk met dropbox wat ee rechtstreekse link is zonder tussenstation , vroeger had ik dit probleem niet , voor mij is het niet zo leuk om mijn werk zo te presenteren , kunnen jullie mij daar in helpen ,doe ik iets verkeerd ?

  • #2
    Re: scherpte

    zelfde mening : ik kan natuurlijk niet vergelijken met "vroeger was het beter"(;>), maar het is opvallend dat wanneer een groter beeld beschikbaar wordt gesteld, de scherpte en voornamelijk het onderscheid scherpe zone/ onscherpte veel beter tot zijn recht komt. De laatste week zijn daar toch verscheidene voorbeelden van geweest waar de reacties unaniem waren en aanraadden de grotere afbeelden te bekijken
    jammer genoeg heb ik onvoldoende achtergrondkennis om voor mijn eigen inzendingen die "klik-link"naar een groter beeld te maken.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: scherpte

      Welke browser gebruik je op je foto's op BD te bekijken. Zelf in het verleden ondervonden dat scherpte en kleuren in iexploren niet is wat het zou moeten zijn en ben overgestapt naar Firefox Mozilla met een beter resultaat om mijn foto's terug te zien. Ook exporteer ik via Smugmug en dit zou je toch ook moeten voor jou lukken.
      Probeer het even en zie of het resultaat beter is.

      Gr, Daniel.

      Comment


      • #4
        Re: scherpte

        Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
        Welke browser gebruik je op je foto's op BD te bekijken. Zelf in het verleden ondervonden dat scherpte en kleuren in iexploren niet is wat het zou moeten zijn en ben overgestapt naar Firefox Mozilla met een beter resultaat om mijn foto's terug te zien. Ook exporteer ik via Smugmug en dit zou je toch ook moeten voor jou lukken.
        Probeer het even en zie of het resultaat beter is.

        Gr, Daniel.
        ik werk met chrome , maar ik zal morgen eens jou tip onderzoeken ,dus het zou kunnen dat jullie mijn foto's scherper zien dan ikzelf ,
        ook zal ik eens bekijken hoe ik via smugsmug kan transporteren , alvast dank voor jullie moeite

        Comment


        • #5
          Re: scherpte

          toevallig je browser niet ingesteld op bvb 110% zoom ? Als afbeeldingen dan mee gezoomd worden, lijken ze meestal ook minder scherp.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: scherpte

            Ieder beeld dat via een browser wordt aangeboden wordt door die browser 'aangepast'.
            Ofwel wordt het beeld uitvergroot, ofwel verkleind. Dit heet te maken met de eigenschappen van het img-tag in html. Normaal kan je dat tag de perfecte afmetingen van je beeld doorgeven en zal het beeld dat ook die afmeting hebben. Maar, meestal staat daar een fix-waarde in en dan worden de beelden dan uitvergroot, verkleind.
            Daar heb je geen inpact op.
            Bij Firefox (en ook wel bij andere browsers) wordt ook nog gebruik gemaakt van een css (lees, hoe wordt een beeld aangepast alvorens op het scherm te plaatsen) en dat verandert dus ook je beeld.
            Hier wat uitleg:
            https://css-tricks.com/almanac/prope...age-rendering/
            https://developer.mozilla.org/en-US/...mage-rendering

            Wat die zaken juist doen zal voor veel van ons Chinees lijken (en dat is geen verwijt), maar ik wou gewoon duiden dat inderdaad, beelden wel degelijk door de browser kunnen bewerkt zijn alvorens ze aangeboden worden en helaas dat kunnen wij niet veranderen of tegenhouden want dit gebeurt aan de kant van de provider.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: scherpte

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Wat die zaken juist doen zal voor veel van ons Chinees lijken (en dat is geen verwijt), maar ik wou gewoon duiden dat inderdaad, beelden wel degelijk door de browser kunnen bewerkt zijn alvorens ze aangeboden worden en helaas dat kunnen wij niet veranderen of tegenhouden want dit gebeurt aan de kant van de provider.
              Alles hangt af waar uw afbeeldingen gehost worden.
              Gebruikt men een gratis dienst, dan heeft men daar vaak geen controle over.
              Heeft men zelf een (meestal betalende) hosting en beheert men de pagina zelf, dan kan men daar wel iets in configureren.
              Maar als men foto’s op een site zoals BD implementeert, dan heeft de webmaster van die betreffende site ook wat beslissingsrecht over de implementatie.
              De browser zal weergeven zoals het geïmplementeerd is en ook volgens het schermtype want op een smartphone zal die foto er wel wat kleiner uitzien dan op een 34” scherm.
              Feit is dat er ook niet veel foto’s in ware grootte online gezet worden en zeker bij vele gratis hostings verkleind worden.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: scherpte

                Als ik een foto 2 x met LR naar Dropbox exporteer met als enige verschil andere afmetingen dan valt het mij op dat vooral de kleurintensiteit verschilt tussen beide beelden.
                Ik stel mij eerder de vraag of er aan de kant van Adobe niks gebeurt bij het exporteren.
                Als dat dan voor kleur zou kunnen spelen dan zou dat ook voor andere aspecten het geval kunnen zijn maar ik zoek het eerder in die hoek.
                Voor een beeld dat bv 5000 pixels breed is dat je exporteert als een beeld van 1024 pixels is de berekening van de waarde per pixel t o v omliggende waarden van die pixels er omheen wel nogal wat verschillend dan wanneer je datzelfde beeld exporteert als een beeld van 2000 pixels.
                Daarom denk ik soms dat een 1 op 2 verhouding beter is dan bv een 1 op 1,73 verhouding ...
                misschien moet ik zo eens e e a uitproberen ...
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: scherpte

                  Moderator Note: Verplaatst van ChitChat (alles behalve fotografie!) naar Algemeen. D'er zijn er hier nog met scherpteproblemen!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: scherpte

                    Ik gebruik al een tijdje "imgur" voor het betere werk, de rest verkleint alles en de kwaliteit gaat er stukken op achteruit.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: scherpte

                      Gisteren met een foto van m'n vrouw (die ik ook naar Imgur verwezen had na het debâcle van Photoshop) gemerkt dat een bestand van ±200KB opgeladen naar Imgur en opnieuw gedownload een grootte had van ±100KB. Dus blijkbaar ook bij Imgur (ik gebruik het alleen voor m'n screenshots) een zekere compressie.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: scherpte

                        N.a.v. de vraag in landschappen bij de foto van Jos, ben ik gelijk gaan vergelijken , maar ik zie geen verschil tussen de website- en de versie op BD.
                        Ik heb geen website , maar bij mijn eigen foto's zie ik geen verschil tussen de LR- versie en de BD- versie.
                        Wat gebruik ik : PS/LR - Firefox en Picture-Push. (12 Euro per jaar) Al jaren heel tevreden over/mee.
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: scherpte

                          ik heb even een controle gedaan bij de uploads via Flickr, en daar is geen compressie toegepast.
                          een foto die in flicker is opgeslagen aan 475 kb staat op BD ook op 475 kb.
                          D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                          https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                          Grt. Jos

                          Comment


                          • #14
                            Re: scherpte

                            Oorspronkelijk geplaatst door Josca Bekijk bericht
                            ik heb even een controle gedaan bij de uploads via Flickr, en daar is geen compressie toegepast.
                            een foto die in flicker is opgeslagen aan 475 kb staat op BD ook op 475 kb.
                            Dat klopt omdat BD geen compressie doet (gewoon doorlinken).
                            Je moet kijken naar de grote van de foto voor- en na upload naar flickr (dan weet je of flickr de foto aanpast of niet)
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: scherpte

                              voor en na upload heeft de foto dezelfde grote, dus geen compressie.
                              D 7500 > 16/85 > 70/300>105
                              https://www.behance.net/joscaeymae0afa
                              Grt. Jos

                              Comment

                              Working...
                              X