Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hot pixel op D5500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hot pixel op D5500

    Hallo,

    Een technische vraag:
    Een paar weken terug ontdekte ik tijdens het inzoomen op de LCD van mijn Nikon D5500 een wit kruisje in het beeld. Bij nader inzien bleek dit zelfs op meerdere foto's voor te komen.
    Enig opzoekwerk leerde me dat het zou gaan om een hot pixel op de sensor...

    Ik heb hierrond een paar vragen:
    - Valt hieraan iets te verhelpen? Kan dit hersteld worden? Hiermee bedoel ik de sensor, niet de foto's.
    - Is er een eenvoudige manier om zo'n pixel te herstellen via Photoshop Elements, op meerdere beelden tegelijk (dus in batch of bulk)?
    - Mijn camera is iets meer dan drie jaar oud. Moet ik dit aanzien als mogelijke slijtage of is dit heel uitzonderlijk en zonder meer een defect...?
    - In geval van herstelling: iemand een idee van het bedrag van dergelijke herstelling?
    Of moet ik mij er niet onmiddellijk zorgen over maken? Op volle schermgrootte op mijn 27" scherm (en in effen donkere vlakken) is de pixel goed zichtbaar als wit puntje.... Bij kleinere afdrukken (in album bvb) vermoed ik (en hoop ik) dat dit niet zichtbaar zal zijn...

    Het jammere aan de zaak is ook dat ik over een paar dagen op reis naar Zuid-Afrika vertrek. Veel tijd om iets te herstellen zal er hoedanook niet meer zijn

    Alle feedback ivm een gelijkaardig probleem is welkom.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Hot pixel op D5500

    Als dat ene pixeltje een storend element is op foto's die je wil laten afdrukken, dan kan je dat eigenlijk heel snel wegwerken tijdens de bewerking in Photoshop Elements, maar daar zal je dat op elke foto apart moeten doen.
    Misschien zijn er wel andere fotobewerkingsprogramma's waarmee je dat kan toepassen op een heleboel foto's in één keer, maar voor zover ik weet gaat dat niet in Photoshop Elements.
    Dat heb ik toch nog niet gevonden, ik gebruik Elements voor de bewerking van mijn foto's, misschien kan het wel, maar ik weet dan niet hoe het moet.

    Bij kleinere afdrukken zal je dat witte puntje waarschijnlijk niet zien.

    De sensor van een camera kan vervangen worden, maar dat is niet goedkoop.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Hot pixel op D5500

      Je zou is moeten kijken of er in de Camera niet een functie zit die de dode pixel kunt markeren, zodat de camera dit al wegwerkt.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Hot pixel op D5500

        If you've noticed hotspots in your digital photos, areas where a stuck pixel in the camera's sensor has rendered very bright spots of color that don't belong in the image, you're not alone.

        Comment


        • #5
          Re: Hot pixel op D5500

          Ik was ondertussen met verlof en kon de discussie even niet meer opvolgen.
          Alsnog bedankt voor de reacties!
          De link bevat inderdaad heel wat nuttige informatie (en ik kijk ook nog na of mijn D5500 zo'n functie bevat).
          Bedankt!

          Comment

          Working...
          X