Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beeldscherm calibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beeldscherm calibratie

    Voor fotobewerking thuis gebruik ik een iMac.
    De kleurenweergave hiervan is prima.

    Om op andere plekken te werken was ik op zoek naar een laptop.
    Mijn keus viel op een Acer 17 laptop.
    Prima laptop, helderheid en contrast is prima.
    Maar... er zit een enorm verschil in de kleurweergave tov de iMac
    De kleuren zijn dus verschillend.
    Via het internet een icc kleurprofiel voor deze laptop geïnstalleerd, maar de kleurafwijking is nog steeds groot.

    Ik ben benieuwd hoe ' jullie' hiermee omgaan.
    Correcte kleurweergave is toch wel belangrijk.

    Ik heb gelezen dat naast Apple pc's ook de turfaces en de Dell XPS serie een goede kleurweergave hebben.
    Anderzijds is een beeldscherm callibratietool kopen en een nieuw kleurprofiel maken.
    In het verleden een spider gehad, maar deze gaf ook niet de beste resultaten.

    Ik ga het liefst voor een 17".
    Maar die zijn bij Apple en Microsoft onbetaalbaar.

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: beeldscherm calibratie

    Laat ons al 1 ding uit de wereld helpen en dat is dat er geen schermen gemaakt worden voor Apple specifiek. Apple geeft daar een mooie fancy naam aan maar die komen uit serieproductie net naast de ander merken.
    Waar je wel moet op letten is welk soort scherm het is. Welke technologie er in zit. Daar is het aan te raden uit te kijken naar IPS technologie.
    Veel schermen zijn TN technologie en die zijn niet geschikt voor fotobewerking maar zijn gemaakt om spelletjes op te spelen of kantoortoepassing waar het niet uitmaakt of de kleuren er voor de helft naast zitten.

    Een TN scherm callibreren is een maat voor niets. Je kan van water geen wijn maken.
    Echter zal je dat wel succesvol kunnen doen met een IPS scherm.

    Dus in conclussie: Een pc kopen waar een IPS scherm in zit (laptop) of een los IPS scherm kopen. In beide gevallen callibreer je die met regelmaat en dan loopt alles als een trein.

    Comment


    • #3
      Re: beeldscherm calibratie

      Hoi Scannie,

      De enig correcte methode is een extern apparaat gebruiken om je beeldscherm(en) te kalibreren. X-Rite en DataColor Spyder zijn de meest gebruikteen kosten meer dan 100 €, omdat zo’n systeem eigenlijk behoorlijk complex is. Als je zeer weinig afdrukt, laat afdrukken of deelt met (kritische) anderen, dan is zo’n systeem niet nuttig. In dat geval zoek je instellingen die je beide beeldschermen zoveel als mogelijk gelijk laten lijken en dan is de kous af.
      Anders is het een must, want dan heb je een “absolute referentie” nodig en dat is juit het specifieke aan die kalibratietoestellen. Ik heb een Spyder en kon daardoor afgedrukte foto’s weigeren van een afdrukcentrale omdat ze te veel afweken van het beeld op mijn beeldscherm. Ze hebben er niet eens over in discussie gegaan omdat ik liet weten dat ik met een gekalibreerd beeldscherm werk.
      Hou er echter rekening mee dat, indien je beelscherm te goedkoop is zo’n kalibratietoestel het beeld ook niet goed krijgt.
      Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van de Acer.

      Groetjes,

      Riho
      Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
      Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

      Comment


      • #4
        Re: beeldscherm calibratie

        Is er wel een correcte manier om een scherm te kalibreren?
        Ik vraag het mij af!
        Bij een vriend gezien:
        Een Pc twee schermen verschillend van merk, laat ze mij schermen X en Y noemen.
        Eén kalibratie apparaat en uiteraard ook één en hetzelfde softwareprogramma.
        Beide schermen in dezelfde omstandigheden gekalibreerd en scherm X en scherm Y hadden hetzelfde wit en zwart van maar waren erg verschillend van elkaar in al de andere kleuren, na het kalibreren
        Beide schermen waren van het IPS type.
        Welke van de twee was nu correct? Allebei of geen? En waarom waren de kleuren zo verschillend terwijl wit en zwart gelijk waren?
        Wat is nu eigenlijk een correct gekalibreerd scherm vraag ik mij dan af?

        Weet je wat ik belangrijkste vind?
        Dat je geprinte foto's gelijk zijn aan wat je op je scherm ziet.
        Helemaal hetzelfde zal het nooit zijn maar toch bij benadering.
        Is dat niet het meest belangrijke?
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: beeldscherm calibratie

          Oorspronkelijk geplaatst door scannie Bekijk bericht
          Voor fotobewerking thuis gebruik ik een iMac.
          De kleurenweergave hiervan is prima.
          ...........
          Als je Mac scherm thuis niet gekalibreerd is dan zullen ook die kleuren niet "prima" zijn
          Dus begin alvast met je meest gebruikte scherm te kalibreren en dan pas kan je gaan vergelijken met andere

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: beeldscherm calibratie

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

            Weet je wat ik belangrijkste vind?
            Dat je geprinte foto's gelijk zijn aan wat je op je scherm ziet.
            Helemaal hetzelfde zal het nooit zijn maar toch bij benadering.
            Is dat niet het meest belangrijke?
            Is uiteindelijk de bedoeling van kalibreren ! ?

            En normaliter als je correct werkt, moeten die twee schermen een gelijkaardig resultaat geven !
            Groetjes

            Lukathi

            Comment


            • #7
              Re: beeldscherm calibratie

              Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
              Is uiteindelijk de bedoeling van kalibreren ! ?

              En normaliter als je correct werkt, moeten die twee schermen een gelijkaardig resultaat geven !
              Als je kalibreert en afdrukt is het de bedoeling dat je beide kalibreert.
              En ik ben er trouwens 100% zeker van dat die vriend (het dus niet over mij) alles correct had gedaan.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: beeldscherm calibratie

                Als een scherm maar 79% van SRGB kan weergeven gaat daar na calibratie in 't beste geval 79% van overschieten.
                Als het 2e scherm 95% binnen SRGB kan tonen, kan dat dus serieuze verschillen geven in weergave.

                Calibratie moet er wel gaan voor zorgen dat de kleuren overeenkomen als u recht voor dat scherm zit.

                De hoek waarin je voor't scherm zit heeft ook nog 's z'n invloed - en daaraan verhelpt calibratie relatief weinig. 2 schermen naast elkaar zelfs dezelfde kunnen door dat gegeven toch verschillen geven.

                Er zijn laptops in de Dell XPS-reeks waarvan de schermen van 't beste zijn wat er te vinden is - en over't algemeen gaan we er van uit dat ook Apple meestal vrij aardige retina's heeft, er zijn ook surface pro's met degelijke schermen (het jammere is dat ze zo kwistig met lijm zijn). Verder qua laptops vind ik vb. niks deftigs qua scherm met een AMD Ryzen (Intel en Apple en Microsoft ze staan alle 3 op de do-not-buy-lijst, we pogen ook ethisch te investeren) - en da's pijnlijk. Vroeg of laat verschijnt er wel een NUC-achtige - en dan zoeken we een deftige display die niet te groot is.

                Google en soms vindt u reviews van schermen - incl. kleurafwijkingen e.a. details rond kleurweergave.

                Ikzelf gebruik een colorhug (Open Source) of een oude spider2 (entry model) - dat werkt voor mij goed genoeg. De recentere calibrators zijn beter, maar 't is zoals met waspoeder...

                Comment


                • #9
                  Re: beeldscherm calibratie

                  Wat ik ook wens op te merken is dat sommige schermen van laptops, gewoon niet voldoende spectrum sRGB dekken om kleurechte fotos weer te geven. De redden waarfom ik een laptop heb, maar toch een apart scherm, dat ik gebruik voor photobewerking. Met een goeie grafische kaart vwelteverstaan.
                  Voordeel: het losse scherm kan je meenemen moest je een (voortijdige) panne hebben met je laptop enhet geheel komt niet ZOveel duurder uit dan een laptop met een 'goed' scherm.

                  Comment

                  Working...
                  X