Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Naaimachine zorgt voor brandgevaar

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Naaimachine zorgt voor brandgevaar

    Mijn echtgenote deed een klein naaiwerkje aan gordijnen met de naaimachine. We verlieten de woning voor een 20 minuutjes. De naaimachine bleef ongebruikt op de keukentafel staan.

    Toen we terug thuiskwamen schrokken we ons een bult van een luid gekletter als van een machinegeweer van zodra we de deur openden.

    De naaimachine was op hol geslagen en supersnel aan het draaien, de naald was versplinterd en er hing een brandlucht!
    Hoe dat mogelijk is, het is ons een raadsel. Maar mochten we nog lang weggebleven zijn was het niet ondenkbaar dat de keuken in de fik zou staan!

    Ooit waarschuwde een brandweerman mij om de koffiezet uit het stopcontact te trekken, ook al staat de schakelaar af. De elektrieker lachte dit nadien weg. Maar met de ervaring van vandaag zal ik toch eens mijn ronde doen in huis van wat uit de stekker kan.

  • #2
    Re: Naaimachine zorgt voor brandgevaar

    Vroeger (en misschien nu ook nog) had een naaimachine een voetpedaal met een regelbare weerstand met koolborstels.
    Het kan best dat daarin een sluiting ontstaat dat de motor op volle toeren laat draaien.

    Ik denk dat omgevingstemperaturen elektrische componenten ook sneller kunnen laten doorslaan.
    In de vliegclub van Brasschaat is de hangaar in de fik gegaan door kortsluiting in een batterijlader.

    Comment


    • #3
      Re: Naaimachine zorgt voor brandgevaar

      De koffiezet zou normaalgezien geen probleem mogen geven als de schakelaar uitgeschakeld is, maar ik denk dat heel veel mensen wel eens vergeten om die schakelaar uit te zetten, en dan kan het verwarmingselement oververhitten als het thermostaatje defect raakt. Die kans is vrij groot, want de fabrikant steekt daar een zo goedkoop mogelijk exemplaar in dat zeker niet oneindig lang blijft werken zoals het zou moeten.
      Daarom zit er nog een extra veiligheid ingebouwd, maar dat ding geeft ook geen 100% zekerheid...

      Frietketels, droogkasten en allerhande laders voor de gsm, laptop en nog een heleboel andere apparaten (niet alleen de lader, ook de accu kan in brand vliegen) staan ook heel hoog in de lijst van mogelijke oorzaken van woningbranden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Naaimachine zorgt voor brandgevaar

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De koffiezet zou normaalgezien geen probleem mogen geven als de schakelaar uitgeschakeld is
        Vroeger was dat met de meeste zaken zo waar een echte schakelaar in zat.
        Nu hebben veel toestellen een soort soft-schakelaar ... een gedeelte blijft dan steeds onder spanning staan, zo ook sommige koffie-apparaten.
        Daarom zit er nog een extra veiligheid ingebouwd, maar dat ding geeft ook geen 100% zekerheid...
        Klopt, maar dat is meestal een oververhittingsbeveiliging op het verwarmingselement en “als” die doorslaat, dan warmt het niet meer ... maar daarom zit niet heel het toestel zonder spanning en kan de elektronica nog steeds een risico betekenen.
        Frietketels, droogkasten en allerhande laders voor de gsm, laptop en nog een heleboel andere apparaten (niet alleen de lader, ook de accu kan in brand vliegen) staan ook heel hoog in de lijst van mogelijke oorzaken van woningbranden.
        Reken daar maar TV’s bij (volgens verzekeringen).
        Hier al eens brand ontstaan in de binnensirene van ons alarm. [emoji20]
        Gelukkig op tijd erbij.
        Vorig jaar in veel toestellen beginnende brand gehad, maar dat kwam dan door 400V op alles door losgekomen nulleider bij werken.
        Maar dat kan ook gebeuren terwijl je niet thuis bent en dan heb je pech.
        In de wijk is een woning afgebrand door brand ontstaan in de tellerkast ... die kan men moeilijk uitschakelen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Naaimachine zorgt voor brandgevaar

          Hey juppekes

          Bij mij thuis gaan bijna alle stekkers uit het stopcontact wanneer de toestellen niet in gebruik zijn.

          En als we gaan slapen of boodschappen doen, doe ik nog eens extra mijn ronde.

          Enkel de vaste inbouw toestellen blijven onder stroom staan.
          Bootjes

          Comment

          Working...
          X