Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Errorcode r19

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Errorcode r19

    Ik stel vast dat mijn Nikon Df bij het scherpstellen een foutcode geeft: r19. Ik vind daar nergens iets van terug in de handleiding, ook op het wereldwijde web krijg ik hierover geen uitsluitsel. Bij het gebruik van mijn Sigma lens 85 mm 1.4 weigert hij zelfs automatisch scherp te stellen. Dan kan ik ook de instellingen sluitersnelheid en diafragma niet meer veranderen. Heeft iemand dit al eerder ondervonden, en zoja, wat is de oorzaak van deze foutmelding ?

  • #2
    Re: Errorcode r19

    An error code on your Nikon DSLR can indicate one of many things. This guide will tell you what they mean and how, where possible, to fix them.


    Hier misschien een indicatie van de error
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Errorcode r19

      Kan het te maken hebben met de buffer?
      "my nikon d810 the buffer size shows at R19 when using large nef, 14bit, losless compressed"
      "Mine too is R19 and I can shoot 31 images at full resolution before it fills up Maybe my Sandisk Extreme Pro CF card is the reason."
      "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

      Comment


      • #4
        Re: Errorcode r19

        Is inderdaad geen error code maar een indicatie vd buffer.
        r19 betekent dat je nog 19 foto's kan maken vooraleer de interne buffer vol geraakt. Wanneer hij op r0 staat zou je pas een probleem kunnen hebben.

        Dat dat je scherpstelling beïnvloed zou dus in principe niet kunnen/mogen.

        Probeer eens op manuele scherpstelling en belichting op M ... dan zou je normaal zowiezo een foto moeten kunnen maken.
        Kijk eventueel ook je mem card na (format) of die nog naar behoren werkt.
        Last edited by tcf; 22 juli 2018, 09:54.

        Comment


        • #5
          Re: Errorcode r19

          Dat van die buffer zal inderdaad wel kloppen. Nooit eerder opgemerkt dat daar een indicatie voor werd gegeven. Ik heb het ontdekt toen mijn camera niet mee wou scherpstellen met het objectief Sigma DG HSM EX 85 mm 1.4. Met al mijn Nikor lenzen stelt hij wel scherp. Diezelfde lens stelt wel scherp op een andere body. Heel raar. Intussen even de tijd genomen om wat lenzen te wisselen en te proberen: blijkt dat die Df geen AF heeft met de Sigma lenzen (85 mm en 100-300 mm), en wél met alle Nikors, zelfs met de oude 70-210mm. Dit is mij nu pas opgevallen, ook al omdat de meeste van mijn lenzen Nikors zijn en dus geen probleem gaven.
          Zijn er nog Df-bezitters die dat probleem hebben ? Of is het gewoon eigen aan die camera ?

          Comment

          Working...
          X