Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5D mark II - technische problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 5D mark II - technische problemen

    Hallo,

    Ik heb een Canon 5D Mark II met een EF 24-105mm f/4l is usm objectief. Wegens tijdsgebrek gebruik ik het toestel maar weinig.
    Het toestel heeft firmware versie 1.0.7 en een shuttercount van slechts 20777.

    Heel recent kreeg ik al een paar keer de Error 20, maar bij een uitstapje gisteren is het helemaal beginnen foutlopen: afwisseling tussen Error 20 maar ook Error 01: communicatie met de lens die fout loopt.
    Ik heb de contacten eens nagekeken en met een droge doek mooi gewreven, maar die zien er eigenlijk tiptop in orde uit. Aangezien ik maar 1 lens gebruik is deze er amper af geweest.

    Op een bepaald moment kon ik enkel nog foto's nemen als ik niet ingezoomed had. Ook hoorde ik de motor van de lens plots meer lawaai maken: probeerde constant te focussen.

    En kort daarna is de viewfinder dan ook veel donkerder gaan ogen en zie ik er een lichte korreling in.

    => Heeft iemand een idee wat hier kapot kan zijn en of dit nog met een aanvaardbare kostprijs te repaperen is ?

    Stuur ik dit best door naar een officieel Canon service center of zijn er betere alternatieven ?

    Bedankt voor jullie tips en advies !

    Groeten,
    Nick

  • #2
    Re: Canon 5D mark II - technische problemen

    Tip: je zou eerst moeten kunnen uitsluiten of het de camera, dan wel de lens is. Dus toch wat shoots doen met een andere lens. Heeft de camera daarmee dezelfde problemen -> zaak voor een Canon service center.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon 5D mark II - technische problemen

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Tip: je zou eerst moeten kunnen uitsluiten of het de camera, dan wel de lens is. Dus toch wat shoots doen met een andere lens. Heeft de camera daarmee dezelfde problemen -> zaak voor een Canon service center.
      Zoals Lesc zegt, je zou het eens moeten proberen of je het ook met een andere lens ook hebt.
      Je schrijft, ik gebruik het toestel en lens weinig, en daar kan ook al een probleem liggen.
      Lenzen met AF-motor verslijten terwijl ze in de kast liggen. De motor kan vastlopen zoals ze zeggen en dit gebeurt regelmatig bij lenzen
      volgens ik gehoord heb bij techrepair.
      Het advies is dus je lenzen met AF-motor regelmatig te laten werken zodat ze niet vastlopen.

      Ipv je lens en toestel op te sturen, kan je beter een afspraak maken bij techrepair zodat ze direct ter plaatse kunnen kijken wat er aan de hand is. (zo werk ik altijd)
      Bij opsturen moeten zij beginnen zoeker, terwijl als je erbij bent jij je verhaal kan doen.

      Veel succes en hopelijk komt het snel in orde.

      Groetjes,

      Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Canon 5D mark II - technische problemen

        Als de zoeker veel donkerder is geworden, dan lijkt het er op dat het diafragma van de lens defect is waardoor het niet meer terug open komt.
        In "rust" staat dat diafragma altijd volledig open, daardoor kan er zoveel mogelijk licht binnen geraken in de camera, daardoor krijg je een zo helder mogelijke zoeker, en werkt het AF-systeem optimaal.
        Als het diafragma (gedeeltelijk) dicht blijft in "rust", dan komt er dus minder licht in de camera waardoor de zoeker donkerder wordt en het AF-systeem te weinig licht krijgt om goed te kunnen werken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon 5D mark II - technische problemen

          bedankt. Ik had hier enkel nog een vaste 50 mm 1.4 liggen en daarmee geeft de camera helemaal geen problemen.
          Het is dus de EF 24-105 die om zeep is.

          Ik veronderstel dat ze deze ook wel kunnen repareren, zo'n lens kost al genoeg ?

          Comment


          • #6
            Re: Canon 5D mark II - technische problemen

            Die 24-105 kan gerepareerd worden, maar het is toch altijd best om eerst te informeren of de kostprijs van die reparatie niet hoger wordt dan wat die lens nu waard is als je ze zou verkopen, want dan kan je misschien beter een tweedehands exemplaar kopen.
            Als die samen met de 5D MKII is aangekocht, dan is die ondertussen ook al wat jaren oud.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon 5D mark II - technische problemen

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Die 24-105 kan gerepareerd worden, maar het is toch altijd best om eerst te informeren of de kostprijs van die reparatie niet hoger wordt dan wat die lens nu waard is als je ze zou verkopen, want dan kan je misschien beter een tweedehands exemplaar kopen.
              Als die samen met de 5D MKII is aangekocht, dan is die ondertussen ook al wat jaren oud.
              Net even opgezocht: aangekocht als kit in februari 2009 (dat is al langer geleden dan ik dacht). 20.000 clicks in bijna 10 jaar
              Ik zal vooraf even informeren wat de reparatiekost zou zijn. 2e hands kosten ze toch nog zo'n 400 - 600 euro als ik snel even kijk.
              Altijd wel tevreden geweest van de lens.

              Comment

              Working...
              X