Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 15 mm fisheye-Canon 8-15 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 15 mm fisheye-Canon 8-15 mm

    Ik heb zowel een Sigma 8 mm (ff) en een 15 mm fisheye.
    Nu heeft die 15 mm problemen met zijn diafragma.
    Mijn vraag:zijn er hier mensen met een Canon 8-15,en gebruiken zij de tussenliggende mm frequent??
    Heb hier ook een 70d met 1.6 en dan komt mijn 8 mm op ongeveer 13 mm.Maar de IQ is niet hetzelfde als een 15 op een 5d.
    Ik twijfel dus:is het de moeite om een nieuwe 15 te kopen,of beter een 8-15.(tweedehands)
    Bijkomend probleem:deze lenzen worden gezien hun typisch karakter niet frequent gebruikt.

  • #2
    Re: Sigma 15 mm fisheye-Canon 8-15 mm

    Ik heb de Sigma 15mm fisheye gehad, dat was zeker geen slechte lens
    Ik was er heel tevreden over, maar heb uiteindelijk toch de "speciale Canon fisheye-zoomlens" (het was de eerste in zijn soort) gekocht omdat die nog meer mogelijkheden biedt.

    Nu heb ik dus de Canon 8-15, die wordt hier altijd op een full-frame camera gebruikt, en dan vind ik eigenlijk alleen de twee uiterste standen (8 en 15mm dus) bruikbaar.
    Daar tussenin zit je met een soort vignetting waar niets mee aan te vangen is, op 15mm krijg je een rechthoekige foto, op 8mm is dat een ronde.

    Tot nu toe heb ik die dus nog niet op een crop camera gebruikt.
    Ik heb ze toch even op de 7D II gezet, op 8mm zie ik afgeronde hoeken (zwart), en die verdwijnen ergens rond de 9mm, op 10mm zijn ze zeker helemaal weg.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 15 mm fisheye-Canon 8-15 mm

      Ik gebruik ze ook alleen op FF,maar had even op een 70d geprobeerd (8mm x1.6 crop is 12.8en benadert de 15 mm fish)
      Nu ook even verder uitgetest,en de beeld kwaliteit valt best mee/
      Maar als ik goed begrijp,gebruik je alleen de twee uitersten 8-15 mm.
      Dus ik heb nu een 8 mm,en alleen een 15 mm zou nodig zijn.
      Met mijn 8 mm op een 1.6 crop kom ik dus al in de buurt.
      Daarnaast heb ik ook nog een Sigma 12-24,dus die 15 mm heb ik ook al,maar geen fish.
      Je voelt eigenlijk wel het probleem.
      Afscheid nemen van een lens vind ik altijd moeilijk.Vandaar het getreuzel.

      Comment

      Working...
      X