Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

    Hallo,

    Het is hyper dringend tijd om over te stappen naar een nieuwe camera. Mijn D70 stamt nog uit het bronzen tijdperk en begint aan de buitenzijde kleverig te worden zodat het niet meer leuk is om er foto's mee te nemen
    Daar mijn werkveld zich meestal beperkt tot natuur fotograferen en semi makro had ik in combinatie van zijn functionaliteit en zijn vrij lage kostprijs aan de Nikon D-5600 gedacht om ook nog mijn huidige lenzen te kunnen blijven gebruiken als dat kan. Deze lenzen zijn een Tamron SP AF, XR Di LD 28-75mm (macro) en een Sigma APO 135-700mm. Beide zijn het AF modellen.

    Mijn vraag is of ik deze kan gebruiken met de D5600 en of er eventueel enige beperkingen zijn?

    Groeten,
    Ron

  • #2
    Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

    Bij de Sigma moet er HSM op de lens staan en bij de Tamron weet ik het niet, maar de Tamron website zal wel licht in de duisternis brengen welke lenzen cq aanduiding een interne AF-motor hebben.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

      Als deze lenzen geen interne motor hebben kun je aan de vatting het schroevendraaiertje vinden. Aangezien je Full frame lenzen hebt zou in dat geval ook een tweedehandse D600 of D700 een enorme verbetering kunnen zijn.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

        Hoi Spanjaart, heb de Sigma APO lens jaren geleden nog van jou gekocht. Da's ook toevallig zeg. Beide vernoemde lenzen hebben een interne motor, waarvan de Sigma wel traag is, doch ik heb daar geen snelheid voor nodig wegens dat ik er doorgaans natuurfoto's mee maak. Spijtig zijn het geen full frame lenzen denk ik. De Tamron zeker al niet daar ben ik 100% zeker van. Ik zie nergens HSM op de lenzen vermeld staan. Heb jaren echt bitter weinig gefotografeerd en neem nu de draad weer op wegens dat ik meer vrije tijd heb en ben gestopt met motor rijden (compact camera gebruik wegens amper bagage plaats).

        Comment


        • #5
          Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

          Hoi,

          beide lenzen zijn geschikt voor Full Frame.
          Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD Aspherical IF SP AF
          DI wil zeggen, geschikt voor FF. DI II wil zeggen, alleen geschikt voor APS-C camera's.
          Sigma 135-400mm f4.5-5.6 DG APO Aspherical
          DG wil zeggen, geschikt voor Full Frame. DC wil zeggen, alleen geschikt voor APS-C camera's.
          HSM is de Sigma term voor stille en snelle scherpstelmotor.
          Tamron gebruikt voor zulke scherpstelmotoren aanduidingen als USD, PZD en RXD
          Beide lenzen hebben een interne scherpstelmotor, echter niet van die snelle en stille varianten.

          Comment


          • #6
            Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

            Bedankt allen voor uw respons! De Sigma is een 135-400mm f4.5-5.6 D APO Aspherical, geen DG. Vermoedelijk dus nog een ouder model.

            Nu nog wachten op de levering van de D5600 body.

            Gegroet en tot binnenkort.

            Comment


            • #7
              Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

              Blijkt dat beide lenzen geen AF werking hebben op de D5600 die ondertussen is geleverd. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de software mogelijks een update zouden kunnen krijgen zodat dit mogelijks verholpen zou kunnen zijn. Had nochtans een mailtje van De Beukelaer Wilrijk gekregen dat de Tamron zou werken met de D5600, niet dus, grrrrr.

              Heeft iemand ervaring met zo'n lens software update?

              Heb ondertussen een Nikkor 55-200 VRII gekocht zodat ik toch aan de slag kan. De Sigma APO 135-400mm is niet zo erg om met manuele focus te werken en dat vind ik niet zo erg, maar aan de Tamron was ik wel gehecht wegens zijn kwaliteiten en prachtige lichtsterkte.

              Comment


              • #8
                Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

                Een software update zal je geen motor installeren in je lens.
                Ik weet niet hoe oud jouw exemplaar is, maar exemplaren van nà juni 2008 hebben wèl een scherpstelmotor.
                Debeuckelaer ging er van uit dat jij info vroeg over een nieuw exemplaar, vandaar zijn antwoord dat er een motor in zit.

                Comment


                • #9
                  Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

                  Nee hoor, ik had hen geschreven dat het een lens van 2004 betreft. Hij doet AF op de D70 met interne motor, in de lens, vandaar mijn gedacht, na de bevestiging van De Beuckelaer, dat hij wel ging werken. Ik heb dus gewoon pech dus. Wel vind ik het echt wel moeilijk voor de klant om ergens info (database) te vinden waar duidelijke info staat over wat er compatibel is om miskopen te vermijden. Heb het net afgespeurd doch niets gedetailleerd kunnen vinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lenzenvraag wegens overstap naar Nikon D-5600

                    Op de D70 werkt hij op de motor in de D70 via de “schroevendraaier”.
                    En het net afgespeurd? Dan heb je toch niet op de site van Tamron gekeken...

                    Comment

                    Working...
                    X