Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een zwaar dilemma.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een zwaar dilemma.

    Op mijn Canon 5D MarkIII gebruik ik nu de volgende lenzen:
    -EF 17-40mm
    -EF 24-70mm
    -EF 70-300mm

    Van de drie lenzen ben ik uiterst tevreden maar er wringt iets.
    De 17-40 overlapt teveel de 24-70, of is dat maar een idee?
    Eigenlijk speel ik met de gedachte de 17-40 te verkopen en de Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG ervoor in de plaats te kopen.
    Maar langs de andere kant ken ik de 17-40 door en door en kan er eigenlijk moeilijk afscheid van nemen temeer omdat ik die Sigma lens totaal niet ken.
    Wie kan mij helpen te beslissen?
    Last edited by Red Falcon; 1 juli 2018, 08:53. Reden: 24-70 instede 27-70
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Een zwaar dilemma.

    Overlap vind ik persoonlijk absoluut niet erg, en een 17-40 is veel veelzijdiger. Met een 12-24 heb je enkel maar breed of ultrabreed. Bij het minste dat je iets beperkter wil gaan voor een meer standaard prent kan je meteen van lens gaan wisselen...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Een zwaar dilemma.

      Verkoop de 24-70 !
      L
      Groetjes

      Lukathi

      Comment


      • #4
        Re: Een zwaar dilemma.

        Wat heeft dat voor nut. Is veruit het meest veelzijdige bereik.

        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Een zwaar dilemma.

          Mijn persoonlijk gedacht:!
          Overlap is eigenlijk een gemak van werken, (minder objectieven wisselen)
          En 12 mm op FF is enkel goed voor heel specifieke opnames en beperkt gebruik,
          als er op 12mm personen in beeld komen heb je het al zitten,
          dan eigenlijk liever een fisheye met minder scherpteverloop.
          Zoals gezegd, “mijn persoonlijk gedacht” is dat een gecorrigeerde 16 á 18mm groothoek in FF normen
          meer dan breed genoeg is.

          Comment


          • #6
            Re: Een zwaar dilemma.

            Ik heb oa een Sigma 12- 24 ,een Canon 17 (ja geen typfout)-35,en verder nog het één en ander.
            Practisch:de 12-24 gebruik ik zelden,de 17-35 gebruik ik als wandellens op een 5d.
            Dus als je echt niet gebeten bent door dat UW-virus,zou ik de andere commentaren nog eens goed lezen.
            Maar alles hangt af van het type van fotografie.

            Comment


            • #7
              Re: Een zwaar dilemma.

              iedereen bedankt voor het meedenken, tof gasten.
              Maar die 24-70 is nu eens iets dat ik maar kortelings heb maar geen haar op mijn kop die eraan denkt dat juweeltje weg te doen.
              Dat met die 17-40 is een haat liefde verhouding.
              Het is nu mijn derde, niet dat er iets aan de twee vorige iets scheelde maar ik vind het eigenlijk een ongelukkig bereik.
              Er zou zoiets als een 16-70mm moeten bestaan, dat zou ideaal zijn voor mijn gebruik.

              Dus die 12-24 ondanks de goede revieuws die ik erop na las komt er niet.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Een zwaar dilemma.

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                Wat heeft dat voor nut. Is veruit het meest veelzijdige bereik.

                Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                Veruit het meest veelzijdige bereik ?
                Dan zou ik voor jou zeggen " verkoop alles en hou je 24-70 ! "
                Zal voor iedereen wel verschillen, zeker !? Een paar stappen vooruit/achteruit en je overbrugt die mm's !


                Heb een tijdje een 24-70 gehad, maar kon me alleszins niet bekoren.

                Vandaar als men hier "raad" vraagt, mijn advies ...
                L
                Groetjes

                Lukathi

                Comment


                • #9
                  Re: Een zwaar dilemma.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Overlap is eigenlijk een gemak van werken, (minder objectieven wisselen)
                  (ruime) overlap is inderdaad gemakkelijk, vandaar mijn FF 4.0 set 17-40 / 24-105 / 70-200 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een zwaar dilemma.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                    Veruit het meest veelzijdige bereik ?
                    Dan zou ik voor jou zeggen " verkoop alles en hou je 24-70 ! "
                    Zal voor iedereen wel verschillen, zeker !? Een paar stappen vooruit/achteruit en je overbrugt die mm's !


                    Heb een tijdje een 24-70 gehad, maar kon me alleszins niet bekoren.

                    Vandaar als men hier "raad" vraagt, mijn advies ...
                    L
                    Ik heb jaren (analoog) met vaste brandpunten gewerkt en inderdaad een paar passen langs hier of daar en er zal wel een goed standpunt bij zijn.
                    Maar wat doe aan de boord van een meer waar het bewegen erg ingeperkt is?
                    Verleden jaar op stap geweest met enkel mijn 17-40 en ondervond dat ik te dikwijls mm's te kort kwam en vandaar de keuze voor een 24 -70.
                    De 24-105 Robert, vond ik teveel lensvervorming hebben op mijn 5D op 24mm, heel jammer natuurlijk want voor de rest (en vooral op een crop) een droom van een lens.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een zwaar dilemma.

                      Ik persoonlijk zou 17mm op FF niet meer kunnen missen, ook al zit er een EF 24-105 f4L IS in mijn fototas.

                      Soms kùn je geen stappen achteruit zetten.
                      Een paar weken geleden Alhambra en Caminito del Rei gaan bezoeken en - god - wat was ik gelukkig dat ik de EF 17-40 f4L meehad op mijn FF!

                      Bijna geen "bewegingsruimte" tijdens deze 2 bezoeken.
                      En toch heb je op 40mm bijna een standaardlens als je inzoomt.

                      Mijn suggestie: gewoon bijhouden die handel!


                      Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
                      Last edited by GeertB; 30 juni 2018, 11:48.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een zwaar dilemma.

                        Ik denk dat ik geen antwoord kan geven op de vraag, alles hangt af van de plaats waar je zit en hoe je het materiaal wil dragen. Ik heb gewoon de luxe dat ik alles in de jeep kan gooien maar als het in een rugzak zou moeten, ja hallo....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een zwaar dilemma.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                          Veruit het meest veelzijdige bereik ?
                          Dan zou ik voor jou zeggen " verkoop alles en hou je 24-70 ! "
                          Zal voor iedereen wel verschillen, zeker !? Een paar stappen vooruit/achteruit en je overbrugt die mm's !


                          Heb een tijdje een 24-70 gehad, maar kon me alleszins niet bekoren.

                          Vandaar als men hier "raad" vraagt, mijn advies ...
                          L
                          Heb ik gezegd dat ik enkel een 24-70 gebruik en de rest nutteloos vind ?

                          Het "paar stappen"-verhaal heeft met de vraag van TS niets te maken en hij gaf ook niet aan dat hij aan de 24-70 twijfelde. Het ging over het nut of onzin van overlap tussen breedhoek en standaardzoom.



                          Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een zwaar dilemma.

                            Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                            Mijn suggestie: gewoon bijhouden die handel!
                            +1



                            Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een zwaar dilemma.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Ik heb jaren (analoog) met vaste brandpunten gewerkt en inderdaad een paar passen langs hier of daar en er zal wel een goed standpunt bij zijn.
                              Maar wat doe aan de boord van een meer waar het bewegen erg ingeperkt is?
                              Verleden jaar op stap geweest met enkel mijn 17-40 en ondervond dat ik te dikwijls mm's te kort kwam en vandaar de keuze voor een 24 -70.
                              De 24-105 Robert, vond ik teveel lensvervorming hebben op mijn 5D op 24mm, heel jammer natuurlijk want voor de rest (en vooral op een crop) een droom van een lens.
                              Natuurlijk, als je beperkt bent in je bewegingsvrijheid, dan wil je minder of meer mm's :-)

                              Maar zo zal elk objectief wel eens te kort of te lang zijn !? De allrounder bestaat nog niet !



                              Maar mijn ervaring is dat je daarom niet per sé slechtere beeldvorming krijgt, integendeel !

                              "Beperkingen" maken je creatiever !

                              En niet de eerste keer dat ik nieuwe/ interessantere dingen ontdekte omdat ik met mijn voeten moest zoomen ipv te blijven staan en wat in te zoomen !


                              ... Als je ziet wat een prachtige fotografie men kon leveren met een paar vaste objectieven !? En primes zijn nog altijd kwalitatiever en lichtsterker dan hun telebroertjes !

                              Maar het belangrijkste is wat JIJ wilt, Red Falcon !

                              Luc
                              Groetjes

                              Lukathi

                              Comment

                              Working...
                              X