Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

    Ik bedoel, wat heb je nodig om comfortabel YouTube, vrtnu, Stevie enz... te kunnen bekijken?
    Maar dan echt zonder horten of stoten of dropouts?
    En is de speedtest van telenet hier een betrouwbaar instrument voor?
    ( van op een ipad of andere tablet)

    En hoe moet ik ping/jitter interpreteren?
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

    Voor youtube hangt dat af van de de kwaliteit. Een 4 k stream vraagt meer dan een low res stream.
    Zodra je rond de 15-30 mbps zit zou je 4K probleemloos en vlot moeten kunnen streamen.
    Ping is vooral belangrijk voor gamen en voor de eerste respons bij het openen van een pagina.

    Comment


    • #3
      Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

      Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
      En is de speedtest van telenet hier een betrouwbaar instrument voor?
      Die geeft natuurlijk de snelheid dat men kan halen vanaf die specifieke server en dat zal meestal wel ongeveer overeenkomen met wat je internetaansluiting te bieden heeft.

      Als Telenet u bijvoorbeeld 200 Mbps geeft als limiet, dan heeft een snellere WiFi niet echt veel nut.
      De effectieve resultaten zullen ook afhangen van de server waarop dat filmpje staat ... is die server overbelast, dan kan je alsnog haperingen ondervinden.

      En hoe verder je van het AP af gaat met je mobiel toestel, hoe meer risico op wat trager netwerk (WiFi).
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Die geeft natuurlijk de snelheid dat men kan halen vanaf die specifieke server en dat zal meestal wel ongeveer overeenkomen met wat je internetaansluiting te bieden heeft.

        Als Telenet u bijvoorbeeld 200 Mbps geeft als limiet, dan heeft een snellere WiFi niet echt veel nut.
        De effectieve resultaten zullen ook afhangen van de server waarop dat filmpje staat ... is die server overbelast, dan kan je alsnog haperingen ondervinden.

        En hoe verder je van het AP af gaat met je mobiel toestel, hoe meer risico op wat trager netwerk (WiFi).
        Ja dat snap ik.
        In de tuin geeft de telenet speedtest 32 Mbps, en in mijn bureau ( maar dan zit ik vlak naast het WAP - Linksys N300 ) geeft ie 42 Mbps. ( op een Xperia Z2 tablet - niet de recentste ) - maar çava, geen problemen.

        Maar in het midden van het huis, krijg ik maar 6,9 Mbps, in de woonkamer is het wisselend - moet ik nog es overdoen, maar daar heb ik soms toch ook niet altijd optimale streaming.
        Ik heb absoluut geen noodzaak aan topsnelheden, ben geen gamer, maar kijk wel vrij regelmatig VRTNU, VTM, Stevie, 4TV enz.....

        Ik weet het, heb de vraag in het verleden nog eens gesteld en ben dan uiteindelijk blijven aanmodderen - vooral omdat ik geen echte kei ben om zulke nieuwe dingen te installeren.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

          Je kunt eventueel een gratis accespoint of powerlines halen bij een telenet center.
          Die op een strategisch punt plaats kan helpen.
          Ik heb een AP gehaald en haal nu 85Mbps buiten in de tuin.
          Ik had al wel een UTP kabel langs de zolder lopen en heb hem daar tussen geplaatst.
          Mss een idee.
          Met de vriendelijke groeten, Ruud.

          Comment


          • #6
            Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

            Alfa, die snelheden op een Telenet aansluiting zijn niet goed, dat moet beter kunnen.

            Als ik vlak naast mijn access point sta, dan haal ik 180 MBPS op mijn iPad.
            Bedraad op mijn computer haal ik kort tegen de 200 mbps.

            Controleer de volgende stappen maar eens:

            1. Router - Acess point
            Zorg dat er slechts één toestel de DHCP heeft aan staan! Als er 2 zijn, dan krijg je conflicten en drop outs. Dat kan soms maanden goed gaan, en dan ineens begint alles te flippen. (been there, done that).

            2. Controleer je internetsnelheid bedraad
            Verbind je computer met een ethernet kabel aan je telenet router, en doe de speedtest. Als je dan niet boven de pakweg 170 geraakt, dan is het probleem duidelijk bij Telenet. Uiteraard doe je dat als je niet met andere toestellen bezig bent. Doe het een keer of 3-4, want soms is die test ook niet direct goed.

            3. Geef al je Routers en AP dezeflde SSID en Paswoord.
            Ik heb 1 router (Telenet), en 2 AP's. Allemaal hebben die dezelfde naam en paswoord.
            Dan vindt je computer of tablet makkelijker het sterkste netwerk. (kan het niet goed verklaren, toch werkt het).

            4. Lukt het nog niet, denk dan aan het toevoegen van extra AP's.
            Vermijd powerline en range extenders, want die leveren altijd miserie.

            Comment


            • #7
              Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Als Telenet u bijvoorbeeld 200 Mbps geeft als limiet, dan heeft een snellere WiFi niet echt veel nut.
              Toch even een kleine kanttekening hierbij. Een hogere wifi snelheid kan natuurlijk wel nuttig zijn wanneer je vanaf lokale bronnen wil gaan streamen en zeker als dit met meerdere devices tegelijk gebeurt.

              Bob

              Comment


              • #8
                Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
                Toch even een kleine kanttekening hierbij. Een hogere wifi snelheid kan natuurlijk wel nuttig zijn wanneer je vanaf lokale bronnen wil gaan streamen en zeker als dit met meerdere devices tegelijk gebeurt.
                Bob
                Klopt volledig voor lokaal, ik heb ook enkel geantwoord op de originele vraag.
                wat heb je nodig om comfortabel YouTube, vrtnu, Stevie enz... te kunnen bekijken?
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Klopt volledig voor lokaal, ik heb ook enkel geantwoord op de originele vraag.
                  Point taken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                    Oorspronkelijk geplaatst door gervaisbob Bekijk bericht
                    Point taken
                    Een access point dan. [emoji16]

                    Natuurlijk bij aanschaf van een toestel, dan moet men met alles rekening houden en dan zou ikzelf ook zeker aanbevelen wat jij hier aangekaart hebt.
                    Beter reserve genoeg want een mens koopt steeds van alles bij dat draadloos werkt, zeker TS.
                    Nietwaar Marc? [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Alfa, die snelheden op een Telenet aansluiting zijn niet goed, dat moet beter kunnen.

                      Als ik vlak naast mijn access point sta, dan haal ik 180 MBPS op mijn iPad.
                      Bedraad op mijn computer haal ik kort tegen de 200 mbps.

                      Controleer de volgende stappen maar eens:

                      1. Router - Acess point
                      Zorg dat er slechts één toestel de DHCP heeft aan staan! Als er 2 zijn, dan krijg je conflicten en drop outs. Dat kan soms maanden goed gaan, en dan ineens begint alles te flippen. (been there, done that).

                      2. Controleer je internetsnelheid bedraad
                      Verbind je computer met een ethernet kabel aan je telenet router, en doe de speedtest. Als je dan niet boven de pakweg 170 geraakt, dan is het probleem duidelijk bij Telenet. Uiteraard doe je dat als je niet met andere toestellen bezig bent. Doe het een keer of 3-4, want soms is die test ook niet direct goed.

                      3. Geef al je Routers en AP dezeflde SSID en Paswoord.
                      Ik heb 1 router (Telenet), en 2 AP's. Allemaal hebben die dezelfde naam en paswoord.
                      Dan vindt je computer of tablet makkelijker het sterkste netwerk. (kan het niet goed verklaren, toch werkt het).

                      4. Lukt het nog niet, denk dan aan het toevoegen van extra AP's.
                      Vermijd powerline en range extenders, want die leveren altijd miserie.
                      Tommie,

                      Ik heb de laptop eens aan de Telenet router in de garage aangesloten. ( eerste vier tests ) en daarna aan de UTP die in mijn bureau uitkomt ( maar dat is gewoon een 20 meter lange kabel die ook in die telenet router zit )
                      Ah, ja, eens via Firefox gedaan en ook eens via Chrome, maar wellicht maakt dit niet uit

                      Dit zijn de resultaten:



                      Last edited by Alfa Centauri; 23 juni 2018, 21:19.
                      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                      Si non, on devient bonbon
                      Et les gens nous mangent !"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Tommie,

                        Ik heb de laptop eens aan de Telenet router in de garage aangesloten. ( eerste vier tests ) en daarna aan de UTP die in mijn bureau uitkomt ( maar dat is gewoon een 20 meter lange kabel die ook in die telenet router zit )
                        Ah, ja, eens via Firefox gedaan en ook eens via Chrome, maar wellicht maakt dit niet uit

                        Dit zijn de resultaten:



                        Niet slecht deze resultaten.
                        Zijn normale resultaten voor Telenet.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                          foutje
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                            Dat lijkt dus prima in orde te zijn.
                            Heb je de rest al geprobeerd?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat is tegenwoordig een "goede" wifi snelheid?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                              Tommie,

                              Ik heb de laptop eens aan de Telenet router in de garage aangesloten. ( eerste vier tests ) en daarna aan de UTP die in mijn bureau uitkomt ( maar dat is gewoon een 20 meter lange kabel die ook in die telenet router zit )
                              Ah, ja, eens via Firefox gedaan en ook eens via Chrome, maar wellicht maakt dit niet uit

                              Dit zijn de resultaten:



                              Maar wat zijn de resultaten via WiFi, want daar ging het om. Je kabels zijn in ieder geval oké.
                              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                              Comment

                              Working...
                              X