Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera stuk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera stuk



    Tijdens de vakantie heeft iemand mijn Olympus C300 (3.2Mpix, 2.8x opt zoom, compactcamera, van sept 2001, toen 460 euro in duitsland) op de grond laten vallen en de lens is hierdoor stuk.
    Volgens de fotozaak is dat een hele dure herstelling (200 a 300 euro, hoewel ze nog zullen bellen van zodra olympus de juiste prijs kent) zodat ik mij beter een nieuw toestel koop.
    Het probleem is dat de jongen die het toestel heeft laten vallen niet bereid is om alle onkosten te vergoeden en ik nog niet zeker ben dat de verzekering wil tussenkomen. Ik heb nu een aangifte gedaan bij de reisverzekering, als deze niet wil tussenkomen zullen we via de familiale proberen als het dan nog niet te laat is. Probleem is ook dat de familiale een vrijstelling heeft van 200 euro wat niet weinig is (de reisverzekering bv heeft 75 euro).

    Mijn toestel is nu binnengedaan maar binnenkort zullen ze bellen wat ik moet doen: herstellen of als total loss aangeven.
    Als ik hem laat herstellen en de verzekering komt tussen is dat een goede zaak.
    Als ik hem laat herstellen en de verzekering komt niet tussen wordt dit waarschijnlijk een kleine financiele aderlating wegens de hoge herstelkost.
    Als ik hem niet laat herstellen en de verzekering komt tussen gaan ze me misschien maar een 100tal euro teruggeven want het toestel is al 3 jaren oud.
    Als ik hem niet laat herstellen en de verzekering komt niet tussen ben ik gewoon mijn toestel kwijt.

    Wat raden jullie mij aan?

    Belangrijk om weten is ook dat ik voor het toestel 4 keer 128MB Smarmedia heb en nog 16MB Smartmedia. Dat gaat over een 250Euro aan geheugen waarvoor al twee jaar geen nieuwe toestellen gemaakt meer worden.
    Als ik mijn toestel dus niet laat herstellen ben ik dus dat ook nog kwijt. En dan zwijg ik nog van mijn 6 sets rechargable batterijen.

    Of weten jullie een mogelijkheid waar ik dat geheugen kwijt kan aan een deftige prijs?

    In de vlugte heb ik gezien dat een 4MPix, 3x zoom van Olympus (C360 'maar' 260 euro kost).

    Wat zouden jullie doen?

  • #2
    Re: Camera stuk

    Oorspronkelijk geplaatst door Roel W


    Het probleem is dat de jongen die het toestel heeft laten vallen niet bereid is om alle onkosten te vergoeden en ik nog niet zeker ben dat de verzekering wil tussenkomen.

    Sorry hoor maar voor zo'n dingen dient nou juist een familiale verzekering hoor. Die jongen heeft normaal ook een familiale verzekering (moet normaal mee ingeschreven staan bij z'n ouders) dus moet hun familiale daarvoor betalen. Een eventuele vrijstelling moeten ze dan zelf bijpassen.

    Klinkt misschien grof, maar dat men eens leert om z'n verantwoordelijkheden op te nemen!
    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

    Comment


    • #3
      Re: Camera stuk

      Zo denk ik er ook over, maar probeer maar eens iemand te dwingen te betalen zonder sluitend bewijs. Als de verzekering tussenkomt wil hij wel 'een stuk' betalen. Precies alsof ik eraan kan doen dat zijn familale zo eengrote vrijstelling heeft. Dat is volledig zijn probleem.

      Ik heb nu al een aangifte gedaan bij de reisverzekering gedaan en mss was dat niet zo slim want als zij de verantwoordelijkheid afwijzen is het mss te lang geleden om aangifte te doen bij de familiale.

      Gisteren hebben we een kleine reunie gehad en heb ik de kans gehad om hem er nog eens over aan te spreken (want zelf doet hij alsof zijn neus bloedt).
      Als je dan redeneringen moet horen als: ik ben student dus voor mij is dat veel meer geld als voor jou want je werkt al, het is ook jouw fout om zo een duur toestel mee te nemen op een avontuurlijke reis, ik zou nooit aan iemand geld durven vragen als het mijn toestel geweest was, als de verzekering maar 100 euro zou teruggeven is dat toestel ook maar zoveel waard,..... kan je wel koken van woede maar sta je nog nergens. Heel frustrerend te moeten constateren dat er zo een mensen bestaan.
      Maar uiteindelijk ben ik de dupe.

      Maar wat moet ik nu doen: herstellen of niet en vanaf welk bedrag niet meer?
      Last edited by Roel W; 5 oktober 2004, 14:14.

      Comment


      • #4
        Re: Camera stuk

        Ik weet nog niet zo zeker of je in dit geval op een familiale verzekering kan rekenen hoor.
        Ik heb een maand of twee geleden (tevergeefs) naar een (betaalbare) verzekering voor mijn fotomateriaal gezocht en toen heeft iemand mij van Fortis enkele voorbeelden gegeven van situaties waarop je geen beroep kan doen op je familiale verzekering. Als ik het goed onthouden heb dan is het vallen van het toestel enkel verzekerd door de familiale van de jongen als jij het toestel vasthoudt en dat de jongen er per ongeluk tegenaan loopt waardoor het valt. Het uit handen geven van je materiaal betekent dus dat je geen beroep kan doen op de (eventuele) verzekering van de jongen. Als dit nu niet juist is, dan hebben ze mij ofwel iets wijs gemaakt, ofwel worden de gaten in mijn grijze cellen groter. Het eerste lijkt mij onwaarschijnlijk.

        Verder lijkt het mij ook belangrijk te weten in welke omstandigheden de jongen in het bezit kwam van de camera. Als hij die gewoon genomen heeft, lijkt het me nogal duidelijk dat hij voor de kosten opdraait. Als hij het gevraagd heeft ook eigenlijk, maar als je zelf het toestel aan iemand geeft "Hier, schiet maar eens een paar plaatjes", dan vind ik het niet zo evident dat die jongen daar (volledig) voor opdraait. In dat geval vind ik het ook wel belangrijk of hij er inderdaad voorzichtig genoeg mee is geweest.

        Om dan op je vraag te antwoorden "Wat zouden jullie doen?".
        Eerst zien dat je toch iets kan lospeuteren van de verzekering (of naargelang de omstandigheden van de jongen in kwestie), en op zoek gaan naar een tweedehandse C300. Als de nieuwe C360 nu 260 euro kost, zal een drie jaar 'oude' C300 misschien wel goedkoper zijn dan de vrijstelling bij een eventuele verzekering. EN ondertussen kan je wel je kaartjes en batterijen blijven gebruiken.

        @Aragorn: Nee hoor, naargelang de omstandigheden klinkt het helemaal niet grof. Verantwoordelijkheid ontlopen komt wel meer voor...
        Last edited by naxx; 5 oktober 2004, 14:25.
        NaXX

        Comment


        • #5
          Re: Camera stuk

          Ik zou geen herstelling van die prijs laten doen aan een digitaal toestel van 3 jaar oud. Ik vind persoonlijk dat de gast die je toestel heeft laten vallen door dit feit de nieuwe eigenaar geworden is van een gevallen Olympus.

          En je schadeloos moet worden gesteld door de verzekering en de gast zelf met het bedrag van de herstelling, daar leg je nog wat boven op en je gaat van start met een nieuw toestel.

          Je kan niet verlangen van een nieuw toestel te krijgen, je krijgt ook geen nieuwe auto terug als ze daar tegen botsen hé. Maar een herstelling van een drie jaar oude camera niet verstandig.

          my2cents
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Camera stuk

            Kijk even naar de prijs van een identiek of vergelijkbaar tweedehands toestel, en neem dat als "kostprijs". dat zou hij kunnen vergoeden, of zijn ouders natuurlijk. Wat jij met die centen doet is jou zaak, oftewel koop je dan dat tweedehands toestel, of je legt bij voor een nieuw.
            Dat geheugen is op zich ook niet zo een probleem, 1 Gigabyte kost tegenwoordig maar iets meer dan 120€ ;-)
            maar grootste probleem zal zijn het geld te krijgen van die camera...

            Comment


            • #7
              Re: Camera stuk

              Ik denk dat je voor een vervanging moet gaan. gelijkwaardig aan wat je had, dus waarschijnlijk word dat dan een 2e handse camera.
              Of die gast nu verzekerd is hiervoor of niet, dat is zijn probleem. Hij is de enige die je aan moet spreken.

              Dus met andere woorden: stel hem in de gelegenheid een gelijkwaardig vervangingsproduct te leveren die je geheugenkaartjes aankan.
              Iemand die apparatuur van een ander leent moet daar tenslotte "als een goed huisvader" zorg voor dragen.

              Comment


              • #8
                Re: Camera stuk

                Hoe het precies gebeurd is: de camera stond op een stoel 'geparkeerd'. hij wilde op die stoel gaan zitten en heeft de camera op de grond gezet. Om ongelukken te vermijden heb ik gevraagd om de camera te geven en toen hij hem wilde aanreiken is hij uit zijn handen gevallen. Maar als hij niet bereid is een verklaring in die aard te ondertekenen sta ik dus nergens.

                Ik heb al op verschillende sites gezocht naar een C-300 maar heb er geen enkele gevonden.

                Wat hier gezegd wordt over vergoedingen en zo is allemaal goed en wel maar als die jongen zegt: ik betaal niet heeft dat allemaal geen nut. Ik denk dat ik er beter aan doe om via legale weg mij n gelijk te krijgen. Dus eerst via de verzekering proberen, dat is voor elk van ons beter. Of via de familiael, dan moet hij een aangifte doen waarin hij ondertekend dat hij het toestel heeft laten vallen. Ik denk dat er ook wel ergens in de polis vermeld zal staan dat hij dan de franchise moet bijpassen en niet zomaar compromissen kan sluiten.
                Als hij dan niet wil betalen heb ik een sluitend bewijs om eventueel verder te gaan. Het is mss odioot om voor oziets een vrederechter of zo in te zetten maar ik ben principieel in die dingen.

                Comment


                • #9
                  Re: Camera stuk

                  De reisverzekering van Joker-travel is anders heel goed maar ook daar ga je niet meer terug krijgen dan de 'huidige waarde' van het toestel...net als bij de andere verzekeringsinstellingen (ze betalen echt niet meer dan noodzakelijk hoor!)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera stuk

                    Mijn moeder heeft ooit zo eens iets voorgehad met een videcamera van mensen die ze tijdens hun reis hadden leren kennen. Ze hebben dat bij de verzekering aangegeven dat het toestel op tafel lag en dat m'n moeder dit er in het voorbijlopen het afgestoten. Is toen zonder problemen door de verzekering aanvaard hoor.
                    Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera stuk

                      Roel,

                      Zoals je wellicht weet is een familiale verzekering geen wettelijk verplichtte verzekering en is het best mogelijk dat je 'student' en zijn ouders geen familiale verzekering hebben.
                      In dit geval zou de persoon die je schade berokkend heeft moeten instaan voor het vergoeden van de schade, doch hier ga je het volgende probleem hebben. De persoon in kwestie verwerpt zijn verantwoordelijkheid. Wil je op hem de schade verhalen zou je moeten kunnen bewijzen, eventueel door getuigen verklaringen dat hij we degelijk in fout is. Je had ook de persoon ter plaatse reeds een soort schuldbekentenis kunnen laten tekenen. Als hij dit toen reeds weigerde dan had je door de plaatselijke bevoegde instanties een pv kunnen laten opmaken.
                      Ik vrees dat als de verzekering niet tussenkomt, je volledig zelf zult kunnen opdraaien voor de kosten van de herstelling.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera stuk

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
                        Mijn moeder heeft ooit zo eens iets voorgehad met een videcamera van mensen die ze tijdens hun reis hadden leren kennen. Ze hebben dat bij de verzekering aangegeven dat het toestel op tafel lag en dat m'n moeder dit er in het voorbijlopen het afgestoten. Is toen zonder problemen door de verzekering aanvaard hoor.
                        Voila, da's zo'n situatie waarbij je beroep kan doen op je familiale verzekering.
                        NaXX

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera stuk

                          Oorspronkelijk geplaatst door Roel W
                          Hoe het precies gebeurd is: de camera stond op een stoel 'geparkeerd'. hij wilde op die stoel gaan zitten en heeft de camera op de grond gezet. Om ongelukken te vermijden heb ik gevraagd om de camera te geven en toen hij hem wilde aanreiken is hij uit zijn handen gevallen. Maar als hij niet bereid is een verklaring in die aard te ondertekenen sta ik dus nergens.
                          ik zou voorzichtig zijn om dat zo te formuleren bij aangifte...
                          je hebt hem gevraagd om die camera te geven...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera stuk

                            Hebben jullie nog ideen waar ik kan ien voor een 2de hands C-300?

                            Ik heb al zonder resultaat gezocht op www.ebay.be, www.kapaza.be, www.2dehands.be en www.marktplaats.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera stuk

                              Is het dit type?

                              http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?...sPageName=WDVW

                              Indien wel, dan zou ik er zeker geen 200 euro herstellingskosten aan geven, je vindt voor een beetje meer geld al een gelijkwaardig toestel.

                              Groetjes en hopelijk kom je met die jongen toch nog tot een oplossing

                              Loes

                              Comment

                              Working...
                              X