Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d850 of fuji xh1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon d850 of fuji xh1

    ik heb nu een nikon d600 en een fuji xt-20. Mijn nikon D600 is aan vervanging toe. Ik heb nu enkele maanden met de fuji xt-20 getrokken en ben heel tevreden over de beeldkwaliteit alleen is het naar bediening toe iets minder vlot dan bij mijn nikon (de xt-20 is een heel klein model en met de Xt-20 kan je ook niet tethered fotograferen in studio). Ik ben net gestart in bijberoep en twijfel nu enorm of het een nieuwe nikon wordt (d750 of D850) of dat ik toch de stap zal zetten naar fuji (ik heb namelijk het geluk gehad om tweedehands een aantal goede primelenzen van fuji te kunnen kopen (14mm, 35mm, 56 en 90 mm en ik vind het ergens ook wel handig dat je al ziet wat je beeld zal worden alvorens te trekken). Ofwel wordt het dan de xt-2 of eerder de xh1. Ik zal in de toekomst ook vaker trouws doen en ik doe vooral portret (studio en op locatie).

  • #2
    Re: nikon d850 of fuji xh1

    Probeer eens die Fuij uit. Heeft hij fijne bediening, koop die dan. Als ik zo hoor ben je er tevreden over en heb je al een mooie set primes. Staat een 23 a 24mm nog op je verlanglijstje?
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: nikon d850 of fuji xh1

      voorlopig staat dat nog niet op mijn lijstje. ik moet eerst uitmaken in welk merk ik verder investeer. de nikon d850 heeft bijna dubbel zo veel megapixels, is een fullframe en wordt enorm hoog aangeprezen. Qua scherpstellingsmogelijkheden, gebruiksgemak, .... weet ik niet zo goed of er veel verschillen zijn met de fuji xh1.

      Comment


      • #4
        Re: nikon d850 of fuji xh1

        Oorspronkelijk geplaatst door vankarin Bekijk bericht
        ik heb nu een nikon d600 en een fuji xt-20. Mijn nikon D600 is aan vervanging toe. Ik heb nu enkele maanden met de fuji xt-20 getrokken en ben heel tevreden over de beeldkwaliteit alleen is het naar bediening toe iets minder vlot dan bij mijn nikon (de xt-20 is een heel klein model en met de Xt-20 kan je ook niet tethered fotograferen in studio). Ik ben net gestart in bijberoep en twijfel nu enorm of het een nieuwe nikon wordt (d750 of D850) of dat ik toch de stap zal zetten naar fuji (ik heb namelijk het geluk gehad om tweedehands een aantal goede primelenzen van fuji te kunnen kopen (14mm, 35mm, 56 en 90 mm en ik vind het ergens ook wel handig dat je al ziet wat je beeld zal worden alvorens te trekken). Ofwel wordt het dan de xt-2 of eerder de xh1. Ik zal in de toekomst ook vaker trouws doen en ik doe vooral portret (studio en op locatie).
        de Tethered Capture Plug-in voor Fujufilm is enkel beschikbaar voor FUJIFILM GFX 50S / FUJIFILM X-T1 / FUJIFILM X-T2 / FUJIFILM X-Pro2 / FUJIFILM X-H1:


        de Fujifilm X-H1 is het broertje van de X-T2 en ontworpen voor Video - fotografisch geen verschil
        voor o.a. tethered fotograferen in een studio kun je bvb wachten tot september e.k. voor de nieuwe Fujifilm X-T3

        Comment


        • #5
          Re: nikon d850 of fuji xh1

          Oorspronkelijk geplaatst door ASA 400 Bekijk bericht

          de Fujifilm X-H1 is het broertje van de X-T2 en ontworpen voor Video - fotografisch geen verschil
          oh jawel ...je vergeet de IBIS die de X-H1 heeft
          Ook is die iets groter met betere grip zodat die iets beter in de hand ligt bij 't gebruik met grotere lenzen

          Comment


          • #6
            Re: nikon d850 of fuji xh1

            Is de AF/tracking van die fuji's wel toereikend bij minder goede licht omstandigheden ?
            Toch niet onbelangrijk als je op een comfortable manier trouwreportages wenst te maken.
            Als je fuji gaat zou ik wachte op de volgende iteratie.
            D850 kun je niet vergelijken met de fuji's is zowat het zelfde als mercedes E-class met een VW-golf vergelijken.
            www.polartha.com

            Comment


            • #7
              Re: nikon d850 of fuji xh1

              Beide toestellen ken ik trouwens niet in de praktijk. Maar met een Nikon D850 met bij behorende lenzen zal veel zwaarder zijn, dan de Fuij. Ook iets om in je achterhoofd te houden.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: nikon d850 of fuji xh1

                Ik vind dat je hier ook moet rekening houden met het sensorformaat
                nl wil je met erg beperkte scherptediepte werken bij je weddings of shoots aan de lopende band of occasioneel eens

                Ik denk dat je met beide systemen proffesioneel aan de slag kan, maar dat het ook ligt aan welk systeem je het makkelijkst ligt

                Kijk je niet gek op gewicht of omvangs kruisvaarders, soms scheelt het nog geen halve kilo op gans de set!

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: nikon d850 of fuji xh1

                  Als je met de xt-20 gewerkt hebt dat zul je merken dat de x-t2 en de x-h1 eigenlijk nog handiger zijn in gebruik en door hun grotere body ergonomischer. De x-h1 is het neusje van de zalm. Inderdaad je hebt al heel mooie primes.

                  Heb je de vele megapixels en full frame wel nodig?
                  dubbele megapixels betekent ook grootere bestanden om te verwerken.

                  Al klanten gehad die je vragen om foto's af te drukken op paar meters grootte?

                  welke lenzen heb je voor Nikon? Die D850 eist wel het beste glas als je er alles wilt uithalen.


                  Als je al het voordeel ondervonden hebt van een EVF dan ga je volgens mij toch wel iets missen aan een spiegelreflex en zou ik zeker wachten om et zien wat nikon gaat brengen als mirrorless full frame.

                  Belangrijkste is waarmee jij het liefste gaat fotograferen.
                  De D850 mag dan misschien de mercedes zijn. De VW golf is misschien veel leuker voor je.
                  Je klanten gaan zich niet bekommeren of dat nu met een D850 of Fuji gefotografeerd is. Die zien dat verschil niet hoor.
                  https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon d850 of fuji xh1

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                    Je klanten gaan zich niet bekommeren of dat nu met een D850 of Fuji gefotografeerd is. Die zien dat verschil niet hoor.
                    Ik was ooit op een bruiloft als gast. Ik werkte er met de 30D (concurrent van de Nikon D200) + 24-70 F2.8L. De ingehuurde fotograaf werkte met de Canon 400D (concurrent van de Nikon D50) + 18-55 F3.5-5.6 kitlens + opzet flits.
                    Maar hij maakte wel mooiere foto' s als ik maakte. Huwelijks fotografie is ook niet zo mijn specialiteit en ik wou me niet opdringen. Dus zeg niet per definitie dat de Nikon D850 noodzakelijk is.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon d850 of fuji xh1

                      Zelf ben ik vooral nog een Canon-shooter en heb geen ervaring met Nikon, maar heb ook een klein Fuji-Setje (X-e2s, met de 14, 18-55 en de 56). Ik heb onlangs de X-H1 eens even kunnen uittesten, en het is wel een zalig toestel om mee te werken, en de IBIS is héél goed !!! Wat ook opviel is dat de 56 heel snel scherpstelde op de X-H1.

                      Maar ik weet eerlijk gezegd niet of het toestel nu al geschikt is voor kritische opdrachten als een huwelijksreportage. Ik lees toch veel klachten over dat het toestel bevriest. En dat word dan toestel afzetten, batterij eruit halen en opnieuw opstarten. En dat doe je niet graag als je voor een klant staat.... in een studio kan je er nog wel eens één keer mee wegkomen (maar zeker ook niet teveel), maar tijdens een huwelijksreportage kan je dat missen als kiespijn !!!
                      Ik zit op een Facebookgroep specifiek gewijd aan de X-H1 en onlangs een ferm kwade reactie gelezen van een huwelijksfotograaf.
                      Geen enkele verkeerde opmerking over de beeldkwaliteit (meestal super beoordeeld, maar dat is Fuji), ergonomisch fijn toestel (vond ik ook, ik vind het zeker niet erg dat hij wat groter is). Blijkbaar is hij nogal gevoelig welke kaartje erin steekt, en de laatste firmware lost misschien veel op, maar dat is nog even afwachten.
                      Persoonlijk heb ik de indruk dat de X-T2 op dit moment toch nog bedrijfsszekerder is. Dan moet jij u afvragen hoe belangrijk die IBIS voor u kan zijn.
                      In studio maakt dit geen verschil, maar tijdens huwelijksreportages misschien wel. Ik weet van mezelf dat met de 56 fotograferen op 1/60 nog tricky is, maar met de X-H1 heb ik daar geen enkel probleem mee, en ik slaag er in om zelfs op 1/8 nog scherpe foto's te maken.
                      Ik weet niet wanneer u de beslissing wilt nemen, of je eventueel nog even kan afwachten hoe de X-H1 evolueert ???

                      Zoals ik het bekijk : zowel Fuji als Sony zijn heel sterk bezig, zijn heel innoverend en maken echt wel toffe camera's, maar als het op bedrijfszekerheid aankomt, ze het toch nog wel moeten afleggen tegenover Canon en Nikon.
                      Ik heb mijn 56 toch eens laten nakijken door Fuji en mijn lens is 6 weken weggeweest. Als ik met Canon iets voor heb, rijd ik naar Bergen-Op-Zoom en ten laatste 5 dagen daarna is mijn probleem opgelost. Met gratis sensor-cleaning en check-up inclusief als ik wil. Voor Nikon moet je bij Procirep in Brussel zijn dacht ik.

                      Dus ja ... stof tot nadenken
                      Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon d850 of fuji xh1

                        Ik heb al met veel merken gewerkt, en heb onlangs ook de D850 afgewogen tegen de X-H1.
                        Heb de 850 niet genomen vanwege:
                        Voor mij heeft de Fuji:
                        -Betere bediening en ergonomie
                        -Ibis (zeker voor jou primes belangrijk)
                        -Duidelijk betere zoeker (ik hoef niet meer zo een spiegelsysteem waarmee je in het donker minder ziet, en geen compensatie direct kunt zien, en nog iets, ik hoef nu niet meer na het fotograferen de camera onlaag te houden en naar het lcd te kijken, maar zie mijn foto perfect in de zoeker, denk daar eens over na!!!)
                        -Minder Mpixels, 24 is al veel. Je moet het nog kunnen verwerken he.
                        -Geen Front/backfocus perikelen
                        -Duidelijk goedkopere body en grip.

                        Voordeel voor de Nikon:
                        -Duidelijk sneller (zeker voor sportfotografie kan dit helpen)
                        -Lager batterijverbruik
                        -Robuster gebouwd
                        -Breder lenzenaanbod en meer tweedehandsmateriaal te koop.
                        -Meer resolutie als je dat wilt

                        Keuzes......

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon d850 of fuji xh1

                          inderdaad heel wat stof tot nadenken. bedankt alvast voor jullie bevindingen
                          als ik overga naar een zwaarder model van fuji is het inderdaad omdat het ergonomischer zou zijn. De xt-20 is te klein (zeker voor een iets zwaardere lens en voor een flits op de camera). Anderzijds is het wel aangenamer om met iets lichter model te werken (in vergelijking met mijn nikon).. Vandaar dat ik denk dat het eerder de xt-2 dan de Xh1 zou worden (heb last van een tenniselleboog). Ik vind wel dat ik met de Xt-20 in combinatie met de primes die ik heb al zeer mooie resultaten behaald heb. Prachtige bokeh. Heel mooie kleuren. Ik gebruik hem vooral op locatie en werk graag met weinig scherptediepte. In studio grijp ik toch meestal nog naar mijn nikon. Als ik moet flitsen (met de flits op de camera) gebruik ik ook veel liever mijn nikon (ik heb een redelijk zware godox flits en die staat eigenlijk niet in verhouding met mijn xt-20). Ik zou graag op termijn de 16-55 2.8 en misschien later ook 50-140 2.8 kopen en die lijken mij zwaar om op een xt-2 te zetten of heb ik het mis ? (zeker zwaar om op een xt-20 te gebruiken).
                          mijn xt-20 heeft mij ook al af en toe in de steek gelaten (ik heb al een aantal keer alles moeten resetten - problemen met mijn kaartjes).
                          @stapperke : ik durf ook niet fotograferen op 1/60 met mijn 56 mm.
                          @rudy : betere bediening en ergonomie : daar kan ik nu met mijn xt-20 nog niet over oordelen. Maar het feit dat je je foto ziet in de zoeker zoals hij zal zijn is een immens voordeel. Je ziet onmiddellijk wat vb. een kortere sluitertijd van effect zou hebben op je beeld.
                          #rudy : wat bedoel je met : geen front/backfocus perikelen ??
                          Body en lenzen zijn inderdaad een stuk goedkoper bij fuji.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon d850 of fuji xh1

                            Ik heb nu ongeveer een 20 tig tal trouws gedaan met 2 xh1 en kom van canon 5dmk4. De fuji toestellen hebben voordelen maar zeker ook nadelen. De grootste voordelen zijn het feit dat je stil kan werken en dat je meestal alles bij je hebt in een schoudertas. Ik werk meestal spontaan en kunnen werken zonder dat je constant tak tak tak hoort is super. Mensen hebben het niet door dat ze in beeld gebracht worden in dit vooral bij de opmaak en in de kerk. Na een tijdje werken ermee kan je je beelden in je zoeker goed evalueren en kan je de nodige aanpassingen doen. Nog een voordeel is dat je scherpte vlak iets groter is dan met een full frame. Zo kan je echt familie fotos enzo doen op 1.2 en iedereen scherp in beeld krijgen. De electronische sluiter is zeker ook een meerwaarde. Als ik met de 5 d werkte had ik meestal de 24-70 erop. De rest bleef in de koffer en nam ik enkel bij me omdat ik inschatte dat ik die kon gebruiken. Nu zit bijna alle lenzen bij me en kan ik veel creatiever zijn zonder te moeten rondlopen met kilos aan materiaal. Nadelen zijn er zeker ook : grootste nadeel is de autofocus vooral bij slechte licht omstandigheden. Alles die beweegd bij weinig licht is heel moeilijk in beeld te brengen op het moment dat je wil afdrukken. Het lukt , maar neemt wat tijd in beslag waardoor je soms ‘het moment’ mist. Als je er een tijdje mee werkt kan je beginnen anticiperen en dit lukt dan wel. Ook overdag reageerd de focus anders dan bij de 5d. Als je rap een paar beelden na elkaar wil maken heeft de fuji iedere keer een beetje tijd nodig om zijn focus goed te zetten, alsof die iedere keer zijn lengte gebruikt om opnieuw te focussen. De lock ups kom je ook regelmatig eens tegen. Ik ben zodanig getraind dat ik deze binnen de 2 sec weer goed krijg . Als je graag een mooie bokeh hebt heb je bij fuji maar 2 lenzen die ik kan vergelijken met de 5d: de 56 en de 90. Nadeel van de 56 is wel de ca, massas aanwezig bij 1,2 en echt onregelmatig. Als je reeksen maakt kan het wat paarser zijn, dan wat meer magenta, dan groen,... Dit wil zeggen in nabewerking dat je echt foto per foto mag gaan corrigeren. MAAR de ergonomie, het creatief zijn, de prijs, de kleuren maken voor mij dat ik deze toestellen heel graag heb en ze nu al enkele maanden mijn werkpaarden zijn. Zo erg zelf dat er eentje binnen moest voor een sd kaart die nie wou blijven zitten dat ik meteen een nieuwen besteld heb omdat ik het echt niet meer zag zitten om heel de dag met de 5 d rond te lopen. Mijn setup nu voor trouw reportages is 2 x xh1 voor overdag en recepties en 5d mk4 voor avondfeest.
                            www.alexvdb.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon d850 of fuji xh1

                              sony a7iii of a7riii, heb je geen DSLR meer nodig voor avondfeest en heb je daarbij al de voordelen van geavanceerde systeemcamera's.
                              www.polartha.com

                              Comment

                              Working...
                              X