Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Muziekrechten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Muziekrechten

    Zoals vele onder ons die in een fotoclub zijn maken we graag reeksjes met muziek. Heb de nieuwe richtlijnen van het (vroegere) CLVB gekregen en wie daar aan uit kan is ne krak. Men kan gratis muziek gebruiken van YouTube Library en dat is het zowat. Ik heb een mailtje naar SABAM gestuurd en antwoord gekregen met mijn vraag en die wil ik ook hier voorleggen: Als de componist meer dan 70jaar overleden is mag ik dan zijn muziek gebruiken. Het antwoord van SABAM was volmondig JA. Maar nu komt het: hoe weet ik dat de rechten niet zijn overgenomen door een nog levende componist? Voorbeeld : Johan Stauss jr is al lang overleden maar de rechten zitten bij Andre Rieu.
    Weet iemand waar men dat kan opzoeken of heeft iemand nog interessante ideeën.
    Bedankt al op voorhand.

  • #2
    Re: Muziekrechten

    interessante vraag ik lees graag mee
    Peter
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: Muziekrechten

      Ik denk dat ik weet hoe het zit. Aangezien André Rieu de muziek heeft opgenomen, bezit hij de rechten van zijn uitvoering. Dus als je een amateur muziek gezelschap hebt die Johan Strauss jr uitvoert, dan bezit deze gezelschap de rechten. Dus een proef kan zijn om de muziek aan te zetten en dan Shazam aanzetten. Heb je prijs, dan kun je op je klompen aanvoelen dat iemand met commerciële belang de rechten bezit. Vind jij het niet, dan zit je safe. Maar als ik een lied van Rocco Granata op YouTube zwier. Ook al speel ik zelf de accordeon en zang. Dan ben ik illegaal bezig. Rocco kan mij dan voor het gerecht zwieren. Dit vertelde een oud collega van mij die ook artiest was.

      Gebruik midi van oude muziek stukken en je hebt geen last.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Muziekrechten

        Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
        ... Voorbeeld : Johan Stauss jr is al lang overleden maar de rechten zitten bij Andre Rieu...
        Waar heb je dat vandaan?
        Lijkt me klinklare onzin...

        Comment


        • #5
          Re: Muziekrechten

          the beatles : ook overleden, de rechten zaten bij Michel Jackson. wie nu de rechten van de beatles....

          dus het kan blijkbaar wel, dat iemand de rechten WEL koopt.
          En rocco granada ( omdat die hierboven is aangehaalt ) heeft enkele mensen die actief zoeken naar ... illegaal ( is op tv geweest ooit )

          "gebruik MIDI van oude muziekstukken " .... noppes : als het deuntje er in zit hebt ge evengoed vlaggen.
          want anders speel ik Rocco granada op een gitaar en dan mag dat ? noppes : het deuntje telt , niet welke klank er aan hangt ( midi is een noten partituur met een aanpasbare klank ) en voor zover ik weet ( ik kan der 1 of 2 naast zijn, vanaf het moment dat je lied 7 noten gebruikt die overeen komen met een ander pleeg je plagiaat ( Euro visie songfestival al gebeurt , en natuurlijk ook met andere...)

          Comment


          • #6
            Re: Muziekrechten

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            the beatles : ook overleden, de rechten zaten bij Michel Jackson. wie nu de rechten van de beatles....

            dus het kan blijkbaar wel, dat iemand de rechten WEL koopt.
            En rocco granada ( omdat die hierboven is aangehaalt ) heeft enkele mensen die actief zoeken naar ... illegaal ( is op tv geweest ooit )

            "gebruik MIDI van oude muziekstukken " .... noppes : als het deuntje er in zit hebt ge evengoed vlaggen.
            want anders speel ik Rocco granada op een gitaar en dan mag dat ? noppes : het deuntje telt , niet welke klank er aan hangt ( midi is een noten partituur met een aanpasbare klank ) en voor zover ik weet ( ik kan der 1 of 2 naast zijn, vanaf het moment dat je lied 7 noten gebruikt die overeen komen met een ander pleeg je plagiaat ( Euro visie songfestival al gebeurt , en natuurlijk ook met andere...)
            Ja 't zou de eerste niet zijn die voor plagiaat gedagvaard wordt omdat zijn eigen deuntje "er verdacht veel op lijkt"

            Comment


            • #7
              Re: Muziekrechten

              Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
              the beatles : ook overleden, de rechten zaten bij Michel Jackson. wie nu de rechten van de beatles....

              dus het kan blijkbaar wel, dat iemand de rechten WEL koopt.
              En rocco granada ( omdat die hierboven is aangehaalt ) heeft enkele mensen die actief zoeken naar ... illegaal ( is op tv geweest ooit )

              "gebruik MIDI van oude muziekstukken " .... noppes : als het deuntje er in zit hebt ge evengoed vlaggen.
              want anders speel ik Rocco granada op een gitaar en dan mag dat ? noppes : het deuntje telt , niet welke klank er aan hangt ( midi is een noten partituur met een aanpasbare klank ) en voor zover ik weet ( ik kan der 1 of 2 naast zijn, vanaf het moment dat je lied 7 noten gebruikt die overeen komen met een ander pleeg je plagiaat ( Euro visie songfestival al gebeurt , en natuurlijk ook met andere...)
              Rocco Granada is ook nog geen 70 jaar dood he. Maar als je zegt vanaf 7 noten die overeenkomen, dat het al illegaal is. 7*(Zeg even voor het gemak maximaal 20 noten) = 140 nummers. Nou ik denk dat er veel meer nummers zijn dan 140 nummers. Verder zijn er veel moderne stukken die klassieke stukjes melodie gebruiken. Wat dachten we trouwens van de Ringtoon van Motorola, dit is ook een klassieke liedje.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Muziekrechten

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Maar als je zegt vanaf 7 noten die overeenkomen, dat het al illegaal is. 7*(Zeg even voor het gemak maximaal 20 noten) = 140 nummers. Nou ik denk dat er veel meer nummers zijn dan 140 nummers.
                je snapt het blijkbaar niet jij schrijft een nummer , en de eerste 7 ( of 9 ? ) noten komen helemaal overeen met een ander liedje, ( en dieje is nog geen 70 jaar dood ) , wel dan pleegt ge plagiaat. Want de rechten op dat liedje zijn van den eerste maker van dat liedje ( het zou jammer zijn dat er maar 140 liekes waren.. dan was den top 1000 nooit goed van de grond gekomen denk ik

                Comment


                • #9
                  Re: Muziekrechten

                  Ik zie dat er al verschillende mensen hun gedacht hebben gezegd en ik vind het nog altijd spijtig dat er in dit landje zoiets bestaat als SABAM die de kleine hobby-ist zijn pleziertje afneemt. Ik begrijp wel dat de (muziek)artiest graag zijne boterham verdient, maar dat zou dat toch niet van ons moeten komen die 1 of 2 keer in een jaar enkele foto's projecteren en er een muziekske eronder zet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Muziekrechten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                    Rocco Granada is ook nog geen 70 jaar dood he. Maar als je zegt vanaf 7 noten die overeenkomen, dat het al illegaal is. 7*(Zeg even voor het gemak maximaal 20 noten) = 140 nummers. Nou ik denk dat er veel meer nummers zijn dan 140 nummers. Verder zijn er veel moderne stukken die klassieke stukjes melodie gebruiken. Wat dachten we trouwens van de Ringtoon van Motorola, dit is ook een klassieke liedje.
                    Je moet uw kansberekening eens nakijken.

                    Als we er van uitgaan dat er ca 40 noten gebruikt worden, dan zijn er 40^7 mogelijkheden. Dat is verdomd veel. (163840000000)
                    Zels al zou het nog maar 10 noten zijn, dan is 10^7 ook al een respectabel getal.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Muziekrechten

                      Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                      Ik zie dat er al verschillende mensen hun gedacht hebben gezegd en ik vind het nog altijd spijtig dat er in dit landje zoiets bestaat als SABAM die de kleine hobby-ist zijn pleziertje afneemt. Ik begrijp wel dat de (muziek)artiest graag zijne boterham verdient, maar dat zou dat toch niet van ons moeten komen die 1 of 2 keer in een jaar enkele foto's projecteren en er een muziekske eronder zet.
                      Dat mag zolang je er niets aan verdiend.

                      vb een optreden van een dansgroep, als ze geen inkom vragen, moet er ook geen sabam betaald worden voor de liedjes.
                      Vragen ze wel inkom, dan moet er wel betaald worden.

                      dus voor jouw als hobby-ist zijn er nog mogelijkheden ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Muziekrechten

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                        Dat mag zolang je er niets aan verdiend.

                        vb een optreden van een dansgroep, als ze geen inkom vragen, moet er ook geen sabam betaald worden voor de liedjes.
                        Vragen ze wel inkom, dan moet er wel betaald worden.

                        dus voor jouw als hobby-ist zijn er nog mogelijkheden ;-)
                        volgens mij klopt dit niet hoor
                        zelfs indien je er niks aan verdient zal je nog moeten betalen
                        ==> http://www.sabam.be/sites/default/fi...hows_shows.pdf
                        gehanteerde parameters zijn inkomgeld (inclusief sponsoring) en oppervlakte van de zaal
                        0 euro staat niet in de tabel
                        mijn website : klik

                        Comment


                        • #13
                          Re: Muziekrechten

                          Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                          Dat mag zolang je er niets aan verdiend.

                          vb een optreden van een dansgroep, als ze geen inkom vragen, moet er ook geen sabam betaald worden voor de liedjes.
                          Vragen ze wel inkom, dan moet er wel betaald worden.

                          dus voor jouw als hobby-ist zijn er nog mogelijkheden ;-)
                          wij gebruiken in de club van die "rechten vrije" muziek met het foto salon, en zelfs dan moeten we nog betalen.

                          basta en Sabam... en betalen zult ge

                          Comment


                          • #14
                            Re: Muziekrechten

                            Bedankt voor de info,
                            Dat ga ik eens navragen bij de dansgroep.

                            --
                            mlap.
                            T.T.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Muziekrechten

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Je moet uw kansberekening eens nakijken.

                              Als we er van uitgaan dat er ca 40 noten gebruikt worden, dan zijn er 40^7 mogelijkheden. Dat is verdomd veel. (163840000000)
                              Zels al zou het nog maar 10 noten zijn, dan is 10^7 ook al een respectabel getal.
                              Inderdaad, even verkeerde berekening.
                              Waar een wil is, is een weg
                              ---------------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X