Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

    hallo, ik wil hier een vraagje posten, en wat advies, meningen als je wil,... verkijgen.

    Ik heb momenteel een FF Nikon D600, met nikon 24-70 2.8, een sigma 70-200 2.8, en een Sigma 50 mm 1.4. Ook SB-900, battery grip, tassen en statieve, polar filter, nd filter, enz enz.

    Nu wil ik compacter gaan en merk natuurlijk dat de verkoop van dit alles een grote verliespost is. En dit terwijl het toch zeer goed materiaal is! Ik wil een camera die ik snel op veel plaatsen wil meenemen, maar ook een camera waar ik eens echt wat meer advanced wil/kan gaan zie je, en dat is een dilemma, want wat te doen? Dit alles verkopen aan een lage prijs (terwijl die FF echt heel goed is), en overstappen naar een systeemcamera??

    Die 24-70 is werkelijk te groot om mee te nemen overal (en daardoor blijft alles thuis bij uitstappen)... dus ik dacht mss aan een heel vreemd alternatief... namelijk ergens tweedehands een nikon 24 mm 2.8 af-d bijkopen.

    Lijkt me terug veel compacter, en ik shoot graag wide, en met een fixed lens met vaste f... Het is wel een oude lens dus ik vraag me af of die goed gaat zijn op een D600 FF...

    Of is deze optie compleet ridicuul?

    Zijn er mensen die hier ook al voor gestaan hebben, en uiteindelijk knopen hebben doorgehakt?? Ik heb echt moeite om mijn FF D600 te downsizen door hem te houden.

    thanks voor comments...

  • #2
    Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

    Je wil compacter gaan. Heb je al een keer de D600 + 50mm een hele dag mee gehad, zonder grip ? Is dat klein genoeg voor je ?

    Indien ja, koop dan gewoon een paar primes erbij. Indien niet, tja... Kleiner dan dat kan je een D600 plus lens niet maken. Maar als je verkoopt en je koopt iets anders tweedehands, kan het best zijn dat je niet eens iets extra moet uitgeven. Als je nieuw koopt, doe je op termijn altijd verlies...

    Veel succes met je keuze.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

      Als 'compacte' set, voor op de fiets, gebruik ik: D800(zonder grip), 24 2.8, 50 1.4, 85 1.8 of 135 2.0 en een Soligor TC 2. Dit alles gaat in een klein tasje in de fietstas.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Als 'compacte' set, voor op de fiets, gebruik ik: D800(zonder grip), 24 2.8, 50 1.4, 85 1.8 of 135 2.0 en een Soligor TC 2. Dit alles gaat in een klein tasje in de fietstas.
        Dank je voor reakties. De D800 is nog een pak groter dan mijn D600 denk ik... Is dat nog portable met een 24 2.8? Het lijkt me een wreed oud lensje, maar toch goede, doch oude reviews. Hoe presteert die lens als ik vragen mag?

        Comment


        • #5
          Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

          Voor wat het waard is ...
          IK heb 3 Nikons en na een lange zoektocht om wat "compacter" te gaan ben ik uiteindelijk bij Olympus terechtgekomen.
          De Olympus E-M10MkII (of MkIII) met bv. de 14-42mm pancake is een compacte combinatie met prima beeldkwaliteit en toch nog ruimte voor uitbreiding.
          Ik ben er in elk geval zeer tevreden over.
          HIER een kleine voorbeeldgalerij, weliswaar met verschillende lenzen.

          Iets groter en zwaarder - maar een fantastische camera - is de Olympus E-M1MkII ...
          Wel een prijskaartje om even van te slikken, maar wat een systeem. Ik gebruik mijn Olympussen momenteel meer dan de Nikons, maar dat verschilt van opdracht tot opdracht.

          Jaja
          Last edited by jaja; 8 juni 2018, 10:16.
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

            ik heb mijn D610 met lenzen verkocht en ben overgegaan naar Panasonic G80 en volgend jaar komt er wel een G9 bij. Bevalt prima en scheelt de helft in gewicht (voornamelijk door het verschil in gewicht met telelenzen)
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

            Comment


            • #7
              Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

              Kan je de x100 reeks van Fuji aanraden vaste 23(35 equivalent) f2, compact, die velen terug zin in fotograferen heeft gegeven !
              Groetjes

              Lukathi

              Comment


              • #8
                Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

                Ik heb mijn Canon aps-c materiaal omgeruild voor M43 (Olympus) en vond de sensor te klein om mooie achtergrondblur te bekomen.
                Zoals je in mijn onderschrift kan lezen zit ik nu al geruime tijd bij Fujifilm en dit naar volle tevredenheid kan ik mijn kit net zo compact maken tov M43 en toch mooie achtergrondblur bekomen.
                Sony A7 mkIII
                Is all I need :-)

                Comment


                • #9
                  Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

                  Hoi,

                  ik heb met mijn D850 een vakantie Sevilla gedaan met 95% van de tijd een 24 mm AF-D lensje erop.

                  Traveling light...
                  Alleen op de boot op de rivier heb ik een Tamron 24-70 G2 gebruikt.
                  Die 24 mm beviel me meer dan prima...
                  Met mijn grote emmer megapixeltjes kan ik de cam ook rustig op de DX stand zetten.
                  Dan "zoom" je een beetje in naar fictief 36 mm, dat vind ik wel leuk spelen en je bent actief bezig met je compositie.
                  Ik neig voorlopig nog niet naar een systeemcamera...

                  Comment


                  • #10
                    Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

                    Ja, het blijft toch een beslissing zeg. Ik wil ook terug naar dat echte fotograferen, maar dan compacter, maar niet met veel minder kwaliteit zie je. Hierbij denk ik aan de X-series van Fuji. X-Pro2 is ook niet heel klein bijvoorbeeld, maar is ook weer groot genoeg om nog verder te gaan met hoofdzakelijk lensen die heel wat schelen in prijs en gewicht. X-E3 ook absoluut meer portable en kan dezelfde lenzen hebben dan de X-Pro2. Aan de X100F heb ik ook gedacht, maar dat kan geen primaire camera zijn vind ik. Ik wil ook vaak meer wide gaan.. en mss later een echte portret lens of zo..

                    Comment


                    • #11
                      Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                      Met mijn grote emmer megapixeltjes kan ik de cam ook rustig op de DX stand zetten.
                      Elke pixel die weg is blijft weg, ik heb in fotosjop[ een DX-frame, die ik over de opname leg en dan nog de kompositie kan aanpassen.

                      Dat is de 24 2.8 die ik ook heb, tevreden over.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                        Sjieke riem

                        Comment


                        • #13
                          Re: compacter maar hoe? of gedeeltelijk? wat te doen?

                          Hoi,
                          dat riempje vond ik wel wat hebben, kleurde goed bij m'n telefoonhoesje...
                          En 'n manier op op te vallen of NIET op te vallen... (camera met raar motief riempje of met hoofdletters schreeuwend D850 erop...)
                          Boefjes herkennen dat op 500 meter afstand...

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Elke pixel die weg is blijft weg, ik heb in fotosjop[ een DX-frame, die ik over de opname leg en dan nog de kompositie kan aanpassen.

                          Dat is de 24 2.8 die ik ook heb, tevreden over.
                          Ik maak m'n compositie graag ter plekke, met de camera. Dat vind ik meer uitdaging.
                          En op DX formaat heb ik nog een dikke 20 Mp over... Daar kom je niet gemakkelijk te kort aan.
                          Wat is beter, wat is gemakkelijker? De verschillen binnen een hobby.

                          Comment

                          Working...
                          X