Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mobiele Lightroom catalogus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mobiele Lightroom catalogus

    Hi, ik zou graag mijn lightroom catalogus mobiel maken met een externe SSD. Deze wil ik zowel op mijn laptop als op mijn imac gebruiken

    Mijn vragen :

    volstaat het om enkel mijn lightroom catalogus te gaan verplaatsen naar de SSD en dan bij instellingen de op de SSD geplaatste catalogus te gaan aanvinken om te gebruiken?

    Kan ik ergens in lightroom selecteren dat hij bij het importeren de foto's naar EN de lightroom catalogus op de SSD EN naar mijn HD bij afbeeldingen importeert? zo heb ik telkens automatisch een backup

    Ik denk eraan de T5 samsung SSD 500GB aan te schaffen
    "http://Kevin-V.com
    [SIZ

  • #2
    Re: Mobiele Lightroom catalogus

    Oorspronkelijk geplaatst door kevinva Bekijk bericht
    Hi, ik zou graag mijn lightroom catalogus mobiel maken met een externe SSD. Deze wil ik zowel op mijn laptop als op mijn imac gebruiken

    Mijn vragen :

    volstaat het om enkel mijn lightroom catalogus te gaan verplaatsen naar de SSD en dan bij instellingen de op de SSD geplaatste catalogus te gaan aanvinken om te gebruiken?
    Neen. Je moet èn je Catalogus èn je Previews.Irdata overzetten. Optioneel - ttz als je er gebruik van maakt - je Smart Previews.Irdata overzetten. Anders ga je in de problemen geraken. Catalogus openen via finder (dubbelklik) of binnen LR op zoek gaan eens opgestart.

    Oorspronkelijk geplaatst door kevinva Bekijk bericht
    Kan ik ergens in lightroom selecteren dat hij bij het importeren de foto's naar EN de lightroom catalogus op de SSD EN naar mijn HD bij afbeeldingen importeert? zo heb ik telkens automatisch een backup
    Dat is bij mijn weten niet zonder omweg te realiseren. Je kan wel telkenmale wanneer je afsluit en LR je vraagt een BU te maken dit doen echter wordt er geen BU gemaakt van je originele beelden enkel van je Catalogus. Daarom zou ik een kopie maken op de HD (of een andere schijf) dmv het klassieke slepen in finder. Hou wel in de gaten dat je niet je folder met beelden op je SSD door mekaar gaat haspelen.

    Oorspronkelijk geplaatst door kevinva Bekijk bericht
    Ik denk eraan de T5 samsung SSD 500GB aan te schaffen
    Denk er dan ook aan om die schijf op de juiste manier te formatteren, ttz. dat ze zowel kan gelezen worden door OsX als door Windows (exFAT).

    Slu!

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: Mobiele Lightroom catalogus

      Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
      Dat is bij mijn weten niet zonder omweg te realiseren. Je kan wel telkenmale wanneer je afsluit en LR je vraagt een BU te maken dit doen echter wordt er geen BU gemaakt van je originele beelden enkel van je Catalogus. Daarom zou ik een kopie maken op de HD (of een andere schijf) dmv het klassieke slepen in finder. Hou wel in de gaten dat je niet je folder met beelden op je SSD door mekaar gaat haspelen.
      In de import dialog kan toch aanvinken dat je foto's tijdens de import naar een 2de lokatie gecopieerd worden? (staat rechts bovenaan in de import dialog)
      Ik gebruik deze optie altijd. Ik importeer naar mijn interne SSD, en er wordt een automatisch backup van al de geimporteerde foto's op een externe HD gezet.

      Voor BU van de catalog gebruik ik idd ook de optie bij afsluiten van LR (backup van de catalog gaat naar skydrive).
      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
      Website - 500px - Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Mobiele Lightroom catalogus

        Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
        In de import dialog kan toch aanvinken dat je foto's tijdens de import naar een 2de lokatie gecopieerd worden? (staat rechts bovenaan in de import dialog)
        Ik gebruik deze optie altijd. Ik importeer naar mijn interne SSD, en er wordt een automatisch backup van al de geimporteerde foto's op een externe HD gezet.

        Voor BU van de catalog gebruik ik idd ook de optie bij afsluiten van LR (backup van de catalog gaat naar skydrive).
        Ik schreef: "Dat is bij mijn weten niet zonder omweg te realiseren." Ter verduidelijking: dit afgezet naar jouw workflow. Indien je de genoemde optie aanvinkt gaan idd alle beelden naar je HD. Als je nà import de slechte beelden weg gooit op je SSD blijven ze verder leven op je HD. Hou dit maar eens bij. Indien je eerst alle beelden bewerkt en pas dan de sleepoptie toepast hou je enkel de beelden over die ook zouden herkent worden door je Catalogus. Een echte BU is het technisch gesproken niet: het is geen 1:1 meer na verwijderen foto's op je SSD.
        't Is maar hoe je het bekijkt en wat jij prettig werken vindt.
        Strikt gesproken heb je wel gelijk als je die optie aanvinkt maar waarom vraag je dan dat zo'n optie bestaat als je die 'altijd' gebruikt.
        Btw, IK gebruik die niet (meer). Als ik importeer en er gaat iets fout heb ik sowieso een kopie op mijn XQD. Eenmaal geïmporteerd zitten de NEF's op mijn HD waarvan automatisch een BU wordt gemaakt. Na afhandeling verhuist alles naar een bibliotheek op mijn NAS inclusief de originele NEF's.

        Slu!

        Tjerri

        Comment


        • #5
          Re: Mobiele Lightroom catalogus

          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
          Ik schreef: "Dat is bij mijn weten niet zonder omweg te realiseren." Ter verduidelijking: dit afgezet naar jouw workflow. Indien je de genoemde optie aanvinkt gaan idd alle beelden naar je HD. Als je nà import de slechte beelden weg gooit op je SSD blijven ze verder leven op je HD. Hou dit maar eens bij. Indien je eerst alle beelden bewerkt en pas dan de sleepoptie toepast hou je enkel de beelden over die ook zouden herkent worden door je Catalogus. Een echte BU is het technisch gesproken niet: het is geen 1:1 meer na verwijderen foto's op je SSD.
          't Is maar hoe je het bekijkt en wat jij prettig werken vindt.
          Ik gebruik dit dan ook enkel en alleen als BU oplossing. En echt een omweg vind ik dit niet, daar dit een standard LR optie is.

          Ter info, mijn workflow.
          - LR catalog op interne SSD + backup naar Skydrive bij afsluiten van LR (automatische backup in de cloud)
          - Import nieuwe foto's naar interne SSD + backup met LR backup optie tijdens import naar externe HDD
          - Bewerken foto's op interne SSD
          - Na bewerking, verplaatsen foto's naar NAS schijf welke gesynced wordt naar een cloud service + delete van de import files op de externe HDD

          In deze workflow zijn er dus niet veel dingen manueel bij te houden (niks eigenlijk).


          Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
          Strikt gesproken heb je wel gelijk als je die optie aanvinkt maar waarom vraag je dan dat zo'n optie bestaat als je die 'altijd' gebruikt.
          Ik heb dit topic niet geopend, noch de vraag gesteld. Alvorens zulke reactie te schrijven,lees eens 2 keer de thread na.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Mobiele Lightroom catalogus

            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht

            Ik heb dit topic niet geopend, noch de vraag gesteld. Alvorens zulke reactie te schrijven,lees eens 2 keer de thread na.
            't Is voor iedereen warm zeker ...

            Comment

            Working...
            X