Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reflectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reflectie

    hallo
    ik tracht een clos-upfoto te maken van één en meerdere parels
    maar voor welke opstelling ik ook kies steeds krijg ik een reflectie van mijn eigen camera in de parel
    heb ook al geprobeerd met pol-filter maar ook dit geef niet het goede resultaat
    ik werk met een lichttentje , de belichting is ik goed maar steeds die reflectie
    weet er iemand om dit op te lossen?
    mvg
    mielke
    grijs
    mielke :-)

  • #2
    Re: reflectie

    Probeer eens een karton bedekt aan de voorzijde met een zwarte niet reflecterende laag (stof of geschilderd)of een zwart karton (maar die reflecteren soms toch wat),en alleen een opening voor het voorste lenselement.
    Ruimte waarin je werkt zo duister mogelijk.
    (Een TS-lens kan ook oplossing bieden.Je camera dient dan niet loodrecht voor je onderwerp te staan als je shift).

    Comment


    • #3
      Re: reflectie

      De oplossing van demuro zou zijn de eerste methode die ik zou proberen. Anders bestaan polafilters voor de verlichting (gelatine, denk ik). In dit geval gebruik je ook een polafilter op de camera zodat de polarisatie van het licht en die ontvangen door de camera in tegengestelde richting staan.

      Comment


      • #4
        Re: reflectie

        Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
        De oplossing van demuro zou zijn de eerste methode die ik zou proberen. Anders bestaan polafilters voor de verlichting (gelatine, denk ik). In dit geval gebruik je ook een polafilter op de camera zodat de polarisatie van het licht en die ontvangen door de camera in tegengestelde richting staan.
        FWIW ... voor volledige uitdoving staan die niet in "tegengestelde" richting maar 90° verschoven tov van elkaar ... kwestie van te weten hoe gepolariseerd licht en pola filters eigenlijk werken .. JFYI

        Comment


        • #5
          Re: reflectie

          Ik denk dat de term reflectie tot verwarring leidt.
          Ik denk,als ik de opstelling van TS voor ogen hou,dat hij meer een probleem heeft met weerspiegeling van de body,en niet met belichtingsreflecties van het onderwerp,veroorzaakt door belichting.
          Beide zijn reflecties.Belichtingreflecties,kun je eruit halen met pola's,of proberen met een betere opstelling van de lichtbronnen.
          Je eigen zien in een spiegel of een reflecterend onderwerp,en dit proberen te vermijden,doe je met je camera opstelling te wijzigen zodat je onzichtbaar bent of je eigen onzichtbaar maakt.
          Dus ik geloof niet in al dat pola-gedoe.
          Wat wel nuttig zou zijn,is te weten welke vergrotingsfactor,afmetingen van onderwerp,en opstelling ( lens,afstand,ext tubes,close-up lens etc TS gebruikt.
          Maar ik blijf bij mijn zwart karton.

          Comment


          • #6
            Re: reflectie

            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            FWIW ... voor volledige uitdoving staan die niet in "tegengestelde" richting maar 90° verschoven tov van elkaar ... kwestie van te weten hoe gepolariseerd licht en pola filters eigenlijk werken .. JFYI
            Dat klopt. Dat is wat ik wilde zeggen. Ik zei “tegengestelde” in algemene betekenis want hoe dan ook moet man draaien en zoeken. Het gaat niet om de graden te meten.

            Comment


            • #7
              Re: reflectie

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Ik denk dat de term reflectie tot verwarring leidt.
              Maar ik blijf bij mijn zwart karton.
              Ik ook!

              Comment


              • #8
                Re: reflectie

                Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                Dat klopt. Dat is wat ik wilde zeggen. Ik zei “tegengestelde” in algemene betekenis want hoe dan ook moet man draaien en zoeken. Het gaat niet om de graden te meten.
                lees de literatuur ter zake .. daar worden schijnbar wel degelijk graden gemeten voor de beste, meest functionele, gemiddelde opstelling in functie van de beste polarisatiehoek voor elke gebruikte lamp ..

                Comment

                Working...
                X