Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

    Hoi iedereen,

    Ik ben nieuw hier en had graag jullie advies gehad voor de aankoop van een lens voor landschapsfotografie en 1 voor macrofotografie.

    Ik heb een Nikon D3200 met de standaard lens 18-55mm. Welke lenzen zouden nog een goede aanvulling zijn hierop voor landschaps en macro fotografie? Liefst onder de 500 euro
    Last edited by slalon85; 28 mei 2018, 11:14.

  • #2
    Re: tips voor lensen landschaps fotografie en macro fotografie

    Tamron 17-50 F2.8
    Die heb je onder de 500€.

    Echte macro lenzen zijn duur, zoek iets tweedehands van 90mm of 150mm, en begin daar al eens mee te spelen.

    Comment


    • #3
      Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

      De meesten schieten landschap met breedhoeken, dus de 17-50 kopen voor landschap zal wss te beperkend zijn

      Een vriend van mij stond voor exact dezelfde keuze en is voor de nieuwe tamron 10-24 HLD gegaan, nu met korting in art&craft voor 500€

      Met macro heb ik zelf geen ervaring

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

        Zelf gebruik ik voor macro de Tamron 90mm DI. Ik vind hem scherper dan de Sigma 105 die ik een paar jaar terug in bezit had. 2e hands kan je soms wel koopjes vinden maar nieuw te vinden voor 399 euro.
        De nieuwere USD versie van Tamron is dan weer boven je opgegeven budget.

        Met breedhoek, richting 10-24 en dergelijke, heb ik geen ervaring mee.
        Sony α7ii
        5OOpx

        Comment


        • #5
          Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

          Denk dat de kitlens (zeker in heb beginstadium) voor landschap wel volstaat ...en redelijke resultaten geeft...
          Je hoort wel dikwijls dat mensen zweren bij een lens men f2,8....ik zie daar eerlijk gezegd voor landschap fotografie niet direct het nut van in....begrijp wel
          dat je dan in donkere omstandigheden lager in iso kunt blijven maar je hebt dan ook wel zeer weinig scherptediepte...dus je kitlens mi goed genoeg..

          Groetjes
          Freddy
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • #6
            Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            Denk dat de kitlens (zeker in heb beginstadium) voor landschap wel volstaat ...en redelijke resultaten geeft...
            Je hoort wel dikwijls dat mensen zweren bij een lens men f2,8....ik zie daar eerlijk gezegd voor landschap fotografie niet direct het nut van in....begrijp wel
            dat je dan in donkere omstandigheden lager in iso kunt blijven maar je hebt dan ook wel zeer weinig scherptediepte...dus je kitlens mi goed genoeg..

            Groetjes
            Freddy
            Idd, voor landschap helemaal geen F2.8 nodig, daar je meestal toch tussen F8 - F16 blijft.
            Ook ISO speelt eigenlijk geen rol, want landschapsfotografie doe je normaal steeds met statief.

            Als die 18mm op je crop camera niet breed genoeg is, kan je steeds een pano schieten.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
              Idd, voor landschap helemaal geen F2.8 nodig, daar je meestal toch tussen F8 - F16 blijft.
              Waarschijnlijk is F16 geen goed idee. Voor optimale scherpte zal het eerder liggen tussen F8 en F11. Hoe dit komt? Dat heeft te maken met hoe klein iedere pixel is, hoe meer megapixels, hoe kleiner en des te sneller ga je te maken krijgen met een niet even eenvoudige uit te leggen natuurkundige verschijnsel.

              Toch interesse:
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Waarschijnlijk is F16 geen goed idee. Voor optimale scherpte zal het eerder liggen tussen F8 en F11. Hoe dit komt? Dat heeft te maken met hoe klein iedere pixel is, hoe meer megapixels, hoe kleiner en des te sneller ga je te maken krijgen met een niet even eenvoudige uit te leggen natuurkundige verschijnsel.

                Toch interesse:
                https://www.cambridgeincolour.com/tu...htm#calculator
                Je begint last te krijgen van diffractie van het licht bij klein diafragma.
                Maar F16 wordt wel gebruikt om een zonnester te creëren.

                Plus dit hangt ook af van de kwaliteit van je lens en diafragma (aantal & vorm bladen).
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: tips voor lenzen landschaps fotografie en macro fotografie

                  Voor landschap op een crop is de tokina 11-16 (I of II speelt geen rol) een zeer goede keuze en betaalbaar. Is een 2.8 dus kan je ook perfect occasioneel binnen gebruiken zonder flits.
                  In v1 zit wel geen scherpstelmoter maar op zo'n ultrawide is dat geen gemis. 2dehands rond de 275 euro te vinden.

                  Comment

                  Working...
                  X