Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

herstellen A77 of nieuwe sony camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • herstellen A77 of nieuwe sony camera

    Hallo,

    Ik zit een beetje met het volgend probleem. Mijn camera, een sony A77 heeft het afgelopen weekend het een beetje begeven. Alles werkt nog goed behalve het scherpstellen. Dan is er helemaal geen reactie meer. Manueel scherpstellen gaat wel nog. Dus ik vermoed een probleem met de scherpstelmotor. Ik heb al eens geïnformeerd bij Sony repair in Deinze maar daar kunnen ze telefonisch moeilijk iets zeggen van wat het zou kosten. Dat kan gaan van 150 tot 300 of eventueel nog meer.
    Maar nu ben ik aan het twijfelen of ik hem zou laten maken of niet. De flitser van de camera was al langer stuk, deze gebruikte ik bijna toch nooit maar soms zou het misschien eens handig zijn of hem te gebruiken om mijn externe flitser aan te sturen. En verder is de camera al een vijftal jaar oud denk ik.
    Ofwel zou ik een nieuwe of tweedehands body kopen. Maar ik heb het de laatste jaren niet meer zo in detail gevolgd dus ik weet niet goed wat een goeie keus zou zijn. Ik heb al eens een beetje rond gekeken en kom bij de volgende uit.
    Een A77 II of een A99, ofwel een A7, A7S of een A7II. Bij de laatste drie moet ik dan een adapter ring bij kopen om mijn huidige lenzen verder kunnen te gebruiken.
    Qua fotografie hou ik me de laatste tijd vooral bezig met de volgende zaken. Sport (vooral MTB en squash dan), op vakantie en dan kan het breed gaan van landschap, architectuur en mensen.

    Gr
    Bert
    I put the sexy in dyslexia


  • #2
    Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera

    Ik heb zelf recent nog een 2dehandse A77II gekocht - zeker als je wat A-mount glas hebt met schroefaandrijving is een A-mount camera nog altijd zinvol. Zelf heb ik ook de A7II - erg leuke camera met E-mount glas - met A-mount is 't zeker ok (met de la-ea4 heb je een oudere AF-module vergelijkbaar met de A55/A57 vooral 't center van de sensor dus) - met de LA-EA3 heb je 't nadeel dat 't met die oude lenzen (zonder AF-motor ingebouwd) manueel werken wordt. Nog een nadeeltje van de A7II - 't is maar 5frames per seconde en de buffer zit relatief snel vol. Wil je iets dat lijkt qua verwerkingssnelheid op de A77 die u gewoon is - ga dan minstens naar de A6300/A6500 voor APS-C en A7III of A7RII in full-frame op E-mount. Als snelheid minder belangrijk is - gaat de A7II zeker meekunnen (ikzelf ben er een tevreden gebruker van trouwens - maar voor sport heb ik toch de A77II gebruikt).
    Kan je kort je lensgamma even beschrijven? Vooral wat zit er in qua lenzen - is't veel mechanisch of al veel met SAM/SMM-motoren?

    Comment


    • #3
      Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera

      Lees ook mijn topicje hier.
      Ik kon nog scherpstellen met alle mechanische lenzen, maar niet via SSM.
      De herstelling heeft me met transport 130€ gekost voor het vervangen van een microfuse.

      Als alternatief had ik al een 2de handse A77 op het oog. Er staat er ééntje aan 250€ op 2dehands.be

      Comment


      • #4
        Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera

        Beiden alvast bedankt voor jullie antwoorden. En ik ga alvast die van 2dehands eens bekijken.
        Een grote buffer vind ik zelf niet zo belangrijk. Ik ben niet echt iemand die verschillende foto's na elkaar trekt. De focussnelheid vind ik wel belangrijk.

        En dit is mijn lenzenpakket.
        Sony zeiss 16-80 3,5-4,45, is eigenlijk mijn meest standaard lens
        Tamron 70-200 2,8 Di SP
        Sigma 10-20 4-5,6 DC
        Minolta 50 1,7
        Sigma 30 1,4 DC
        Minolta 85mm 1,4

        En dan heb ik nog een kitlens 18-55, Minolta 35-70 4, Sigma 24-60 2,8 maar die gebruikt ik eigenlijk nooit nog.
        I put the sexy in dyslexia

        Comment


        • #5
          Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera

          Bert,

          Mijn persoonlijke mening over uw lenzenverzameling en een beschrijving van hoe ik de keuze zou zien (dat geeft mijn mening weer - dat hoeft niet overeen te komen met die van u of die van een andere Sony gebruiker).

          De 16-80, Sigma 10-20, de sigma 30 dc, de kitlens - al die lenzen zijn APS-C lenzen - als je naar de A7 zou overstappen verlies je die (of mag je croppen)

          De rest is full-frame - van die Full Framelenzen zijn er een paar die geen hulpmotor ingebouwd hebben - de Minolta 50 en Minolta 85mm (dus LA-EA4 op e-mount).

          Wat nog overschiet zal wellicht met de LA-EA3 kunnen werken (te testen!) - met de LA-EA4 zal u dus een beperkt aantal AF-punten overhouden, met de LA-EA3 kan de focus trager worden (of u kan kiezen om Manueel te gaan scherpstellen, da's niet evident op f1.7 en f1.4), en krijgt u wellicht wel al de AF-punten (of de speciale functies gaan werken - is te testen, zoals oog-AF) - zelf heb ik daar relatief weinig last mee - maar 't hangt er een beetje van af van wat u wil fotograferen uiteraard.

          Zelf denk ik dat als je al dat glas ten volle wil behouden - dat de A77II het meest voor de hand ligt (dat gaat gewoon zeker werken met al het opgesomde glas) - en op E-mount de A6300 en A6500 - met een LA-EA3 en LA-EA4 (testen in de handel - of afspreken met iemand hier die die convertoren heeft - dat gaat tijd kosten, want elke lens/camera/convertor combo moet je eigenlijk nakijken). Je gaat er op vooruit qua ruis, en 't is een degelijke camera.

          De A68 is een tragere versie van de A77II - ik heb 'm zelf vervangen door de A77II omdat 't scherm en vooral de EVF toch wel aanzienlijk veel beter zijn, en de snelheid van de bursts toch wel hoger ligt. De A68 was net ietsje te traag qua bursts. Qua AF-punten heeft die dezelfde technologie - de sensor zelf is ietsje minder dan de A77II (maar niet zo heel erg veel minder) - en ook het schermpje achteraan is wat minder, de FPS halveren, en de buffer is relatief beperkt. Nu u is de A77 gewoon - dan gaat de A68 misschien iets te veel achteruitgang zijn voor wat u gewoon is (gebruikt u de GPS - dan is ook dat iets om over na te denken - zelf zet ik alle nodeloze stroomverbruikers uit - dus zelfs geen NFC/Wifi/GPS voor mij, herinner u dat bij de A77II geen GPS zit, idem voor de A68). Batterij op de A68+A77II = dezelfde als op de A77.

          De A7-reeks daar is de a7II zeer betaalbaar - met stabilisatie - in uw geval verlies je alle non-full frame lenzen - en moet je naar de la-ea4 om de schroefaangedreven oudere minolta's te blijven gebruiken - en met minder AF-punten. Wie de A77 gewoon is - kan daar misschien wel een probleem mee hebben qua gebruiksgemak. De AF van de A7II met A-mount lenzen is niet vergelijkbaar met de a77II die is gewoon sneller (ik doe geen uitspraken over de A7III die heb ik niet, en ik ga er m'n spaarvarken niet voor slachten) - prima voor landschapjes, en portretwerk - maar als't snel moet, komt de A77II uit de kast.

          Als u tevreden bent verder van de A77 - en u kan 'm voor 250€ aanschaffen met niet te veel shots op de teller (uit te lezen via het web mbv. een jpeg-foto) - dan is ook dat een optie. De A77 is nog altijd een degelijk toestel (de verschillen staan online denk ik beschreven - dat is ergens aan u om te beslissen hoe belangrijk de iets hogere ruis is tegenover de A68/A77II en de a6xxx/a7's).
          groeten

          Comment


          • #6
            Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera

            @ Tommie, vermoedelijk is het bij mij een ander probleem want ik kan met geen enkele lens nog scherpstellen. Zou je de link kunnen doorgeven van die A77 op 2dehands want ik vind die niet ofwel is hij al weg natuurlijk.

            @mutley69, bedankt voor de duidelijke uitleg. Zaken als GPS gebruik ik niet dus dat speelt al geen rol. Momenteel denk ik dat ik ga blijven bij de A77 of de A77II. Op zich is het gebruiksgemak ook wel iets dat ik makkelijk vind dus ik zal niet rap overstappen op een lagere reeks. Dus nu kiezen om hem eventueel te laten herstellen en/of voor een nieuwe / tweedehands te kijken.
            I put the sexy in dyslexia

            Comment


            • #7
              Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera

              Comment


              • #8
                Re: herstellen A77 of nieuwe sony camera



                Op moment van posten staat deze aan 221€, en de veiling loopt nog een dag.

                Comment

                Working...
                X