Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Proximus

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Proximus

    Vooraleer er weer voor de zoveelste keer reply komt van "nete heeft toch altijd problemen": IK HEB GEEN PROBLEEM, de betrokken mensen nu ook niet meer.

    Kennissen van ons hebben een aantal jaren aan de zee gewoond, maar zijn nu verhuisd naar Heusden Oost-Vlaanderen.
    Ze zijn al die jaren klant bij Proximus.
    Zij hebben een desktop PC van een paar jaar oud die aan de kust draadloos connectie had op een Bbox, via uiteraard een kanaal in de 2,4 GHz band.

    Ik wordt gevraagd of ik eens wil komen kijken in hun nieuw appartement want hun internet werkt niet.

    Wat vind ik ter plaatse: een Bbox in de technische ruimte, een TV decoder bij de TV en daarbovenop een "bakje" waar Technicolor op staat en waar enkel een code en netwerk opstaat in de 5GHz band.
    In een naastliggende bergruimte plaats nog zo'n Technicolor geval, weerom in de 5 GHz band.
    Natuurlijk hadden die mensen er geen internet want geen van hun toestellen "kent" de 5 GHz band.
    Ik laat de mensen Proximus bellen en zeggen dat zij met die 5GHz band niks kunnen aanvangen en vragen om de zaak te switchen naar de 2,4 GHz band.
    Gisteren is er een tweede "technieker" geweest, vanmorgen eventjes gaan kijken en wat heeft die nu gedaan: bij de Bbox een Powerline adapter geplaatst op 2,4 GHz en in de living een draadloze Powerline adapter. Nabij de desktop nog een Powerline adapter en daaraan de desktop met een UTP kabel aangesloten. De "technicolorbakjes" 5 GHz hebben ze gewoon laten staan.

    Zijn TV staat in de ene hoek van de living, de eerste "technieker" had daar een telefoonkabel van meters lang verbonden, het telefoontoestel meters verder op de grond geplaatst en dan de voedingsadapter nog eens meters verder in een stopcontact gestoken, TERWIJL er achter de TV nog een stopcontact vrij was. Hij had dan wel een dikke en een minder dikke adapter van plaats moeten wisselen in de daar aanwezige dominostekker.

    Ik denk dat we hier wel het woord "technieker" eerder kunnen vervangen door "robotje". Waarschijnlijk hebben die techniekers iets van bv. 27 minuten en 25 seconden of zo per klant.
    Nu, alles werkt voorlopig bij die mensen, ze hebben wel de "belofte" gekregen dat ze zo'n 90 euro zullen moeten betalen voor die powerline adapters. Terwijl zij enkel een verhuis hebben gevraagd met een indentieke installatie als in Oostende.

    Ziet iemand klaarder in zo'n Proximus installatie, waar een kat op de duur zijn jongen niet meer in vind ? En het waarom ze enkel 5GHz gaan aanbieden, zeker bij oudere mensen en zonder verwittigen ?

    Tot slot: er zullen bij Telenet etc... soms ook wel van die zonderlinge oplossingen uitgedokterd worden, dus ik wil hier zeker niemand de steen werpen.
    Last edited by nete; 19 mei 2018, 15:32.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Proximus

    Die Technicolors, dat zijn toch Wifi-Bridge bakjes voor de Proximus decoder?

    De 2.4gHz moet zowieso uit de BBox komen, en indien niet, eens inloggen op de modem/router en daar eens zien
    Last edited by LesC; 19 mei 2018, 18:35.
    My Aviation-pictures: https://goo.gl/tKqrPg

    Comment


    • #3
      Re: Proximus

      Oorspronkelijk geplaatst door Bottie Bekijk bericht
      Die Technicolors, dat zijn toch Wifi-Bridge bakjes voor de Proximus decoder?
      Ik zou het niet weten. Als die dienen voor de TV dan is het natuurlijk wel OK om die op de 5 GHz band te zetten, die is toch zo goed als leeg.
      Maar dan begrijp ik nog minder dat er ook zo'n Technicolor in de berging staat op een meter of 2 van de living (wel met een muur tussen).

      Die eerste technieker heeft dus ook niets getest, vaste telefoon werkte ook niet (belde 1 keer en ging dan de mist in, maar dat lag aan defecte batterijen in dat toestel), internet totaal niet getest.
      Last edited by nete; 19 mei 2018, 23:01.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Proximus

        De "b-box 3V+" heeft hier 2.4 en 5.0 GHz, en dat is toch de standaard modem van tegenwoordig bij Proximus ?
        Dat is toch zo bij Scarlet, er hangt op de b-box wel een sticker van Proximus, maar ik betaal aan Scarlet (de installatie was hier helemaal gratis, de modem is nog niet zo heel oud, want de vorige (ouder model) had kuren, en die zijn ze toen komen vervangen).
        Last edited by LesC; 19 mei 2018, 18:36.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Proximus

          Mijn Proximus b-box3 creëert inderdaad zowel een 2.4 als een 5.0 GHz netwerk, maar omdat ik doorverbind naar mijn  Time Capsule, gebruik ik doorgaans die banden voor mijn WiFi, omdat de Time Capsule tevens voor een backup zorgt.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Proximus

            De b-box3 van proximus komt in (minstens?) twee versies, een Sagem en een Technicolor, beide hebben zowel de 2,4 als 5Ghz band ... men moet enkel inloggen in de bbox en de Wifi band enabelen of disabelen ... Inloggen kan enkel als "user" en het passwoord staat op de sticker onderkant van de bbox3 ... FWIW

            Comment


            • #7
              Re: Proximus

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
              De b-box3 van proximus komt in (minstens?) twee versies, een Sagem en een Technicolor, beide hebben zowel de 2,4 als 5Ghz band ... men moet enkel inloggen in de bbox en de Wifi band enabelen of disabelen ... Inloggen kan enkel als "user" en het passwoord staat op de sticker onderkant van de bbox3 ... FWIW
              Tja, dat had die technieker misschien kunnen uitleggen tijdens de installatie, alhoewel, dan hadden die mensen ongetwijfeld tilt geslagen. Ik heb ze tenslotte het verschil van de 2,5 en 5 GHz een beetje uitgelegd als een radio met verschillende golflengtes..
              Maar ik dacht dat een technieker toch eventjes mocht testen of telefoon en internet werkt.
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Proximus

                Het is eenvoudig om commentaar te geven zonder te weten waarom alles effectief zo gedaan werd, zonder erbij te zijn en wat vragen te kunnen stellen en zonder dat enig mens hier met uw uitleg weet hoe dat huis er exact uit ziet en wat er afgesproken werd.

                Ik ken er veel die eerst zeggen dat er niet mag geboord worden, genageld, gevezen of wat dan ook en nadien klagen dat alles los ligt.

                Misschien moet je de volgende keer aanwezig zijn tijdens zo een interventie, dan kan je die man wat uitleg geven hoe hij moet werken. [emoji20]

                En trouwens is het belachelijk om te spreken over een identieke installatie ... tenzij ook het huis een identieke kopij is van hun vorig huis met dezelfde indeling, materialen of wat ook.
                WiFi is in elk huis anders te optimaliseren.

                En ik snap nog minder waarom ge hier weer wat kritiek moet komen uiten op die technieker als het niet bij u is, alles ondertussen toch werkt en jij er zelf geen last van hebt.

                Gaat ge ook iets posten als de tuinman van de buur het gras niet gemaaid heeft zoals jij dat wil? [emoji1]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Proximus

                  Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Tja, dat had die technieker misschien kunnen uitleggen tijdens de installatie, alhoewel, dan hadden die mensen ongetwijfeld tilt geslagen. Ik heb ze tenslotte het verschil van de 2,5 en 5 GHz een beetje uitgelegd als een radio met verschillende golflengtes..
                  Maar ik dacht dat een technieker toch eventjes mocht testen of telefoon en internet werkt.
                  Laat ons zeggen dat ik mij verbaas over uw klacht, omdat, voor de zeldzame keren dat ik een interventie nodig heb gehad, alles heel snel, deskundig en correct werd afgehandeld. Ik heb zelfs even meegewerkt als "lijdend voorwerp" van hun eerste "happy house calls" alhoewel ik hun gezegd had dat ik nul komma nul problemen had maar ze bleven aandringen om als voorbeeld te dienen in de training voor hun techniekers. dat werd evenzo correct afgehandeld zoals het waarschijnlijk in hun voorschriften stond, op 20 minuten binnen en buiten (een normale house call zou bij de 2 uur duren als alles moet nagegaan worden dus ...) ... ergo, ik heb ze van de technische kant, en in mijn geval, nog nooit op een probleem kunnen betrappen. ... en ja, ik weet dat het proximus forum bol staat van de klachten. Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij omdat het IMHO niet kan dat ervaringen bijna diagonaal tegenover elkaar kunnen staan. ... Hun normale "klanten" helpdesk daarentegen .. sja .. da's duidelijk een ander verhaal.
                  Wat niet wegneemt dat uw klanten zo een "happy house call" hadden kunnen aanvragen. JMHO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Proximus

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Laat ons zeggen dat ik mij verbaas over uw klacht, omdat, voor de zeldzame keren dat ik een interventie nodig heb gehad, alles heel snel, deskundig en correct werd afgehandeld. Ik heb zelfs even meegewerkt als "lijdend voorwerp" van hun eerste "happy house calls" alhoewel ik hun gezegd had dat ik nul komma nul problemen had maar ze bleven aandringen om als voorbeeld te dienen in de training voor hun techniekers. dat werd evenzo correct afgehandeld zoals het waarschijnlijk in hun voorschriften stond, op 20 minuten binnen en buiten (een normale house call zou bij de 2 uur duren als alles moet nagegaan worden dus ...) ... ergo, ik heb ze van de technische kant, en in mijn geval, nog nooit op een probleem kunnen betrappen. ... en ja, ik weet dat het proximus forum bol staat van de klachten. Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij omdat het IMHO niet kan dat ervaringen bijna diagonaal tegenover elkaar kunnen staan. ... Hun normale "klanten" helpdesk daarentegen .. sja .. da's duidelijk een ander verhaal.
                    Wat niet wegneemt dat uw klanten zo een "happy house call" hadden kunnen aanvragen. JMHO
                    Het zijn mijn klanten niet hé, het zijn kennissen. Ik heb geen echte klacht, heb ik trouwens als verwittiging geschreven in de eerste lijn van de eerste post in dit topic.
                    Maar ik heb intussen al een olifantenvel aangetrokken voor zo'n reacties.
                    Ik begrijp enkel niet de wirwar aan "bakjes" die PX daar geïnstalleerd heeft, met in eerste instantie blijkbaar enkel 5GHz Wifi.
                    Ik ging er normaal bijgeweest zijn als de technieker langskwam, maar ik zou waarschijnlijk al te laat geweest zijn (10 minuutjes rijden) toen die mensen belden dat de "technieker" gearriveerd was (en ik toen echt niet wegkon).

                    De technieker (en ook de tweede hoor ik later) konden echt niet rap genoeg weg zijn volgens die mensen. Wat kabeltjes aangesloten en wegwezen zonder iets te testen, uitgenomen de TV dacht ik.
                    Is het dan zo onlogisch dat ik hier eens informeer wat die 5GHz "Technicolor" bakjes mogen betekenen (nog nooit eerder gezien), vermits ik daar geen enkel bruikbaar 2,4 GHz signaal zag op mijn smartphone.

                    Het enige wat ik echt bekritiseer: de telefoonaansluiting (vaste lijn). Ze gebruiken al jaren een looptelefoon van Philips op hun vorig adres, basisstation werd ergens half de living op de grond gelegd, verbonden via een telefoonkabel van een drietal meter en vandaar uit de stroomkabel naar nog eens een drietal meter verder gelegen stopcontact, terwijl er een vrij stopcontact was op een halve meter van de aansluiting telefonie. Dat was echt degoutant om te zien. Als je zoiets ziet als uitvoering van een "technieker" en je niet bekend bent met PX installaties dan is het misschien logisch dat een mens zich afvraagt (en hier de vraag stel): wat betekent die bakjeswinkel allemaal ?
                    Last edited by nete; 19 mei 2018, 23:10.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Proximus

                      En wie heeft die Philips telefoon geleverd?
                      De technieker die langs kwam?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Proximus

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Het is eenvoudig om commentaar te geven zonder te weten waarom alles effectief zo gedaan werd, zonder erbij te zijn en wat vragen te kunnen stellen en zonder dat enig mens hier met uw uitleg weet hoe dat huis er exact uit ziet en wat er afgesproken werd.

                        Ik ken er veel die eerst zeggen dat er niet mag geboord worden, genageld, gevezen of wat dan ook en nadien klagen dat alles los ligt.

                        Misschien moet je de volgende keer aanwezig zijn tijdens zo een interventie, dan kan je die man wat uitleg geven hoe hij moet werken. [emoji20]

                        En trouwens is het belachelijk om te spreken over een identieke installatie ... tenzij ook het huis een identieke kopij is van hun vorig huis met dezelfde indeling, materialen of wat ook.
                        WiFi is in elk huis anders te optimaliseren.

                        En ik snap nog minder waarom ge hier weer wat kritiek moet komen uiten op die technieker als het niet bij u is, alles ondertussen toch werkt en jij er zelf geen last van hebt.

                        Gaat ge ook iets posten als de tuinman van de buur het gras niet gemaaid heeft zoals jij dat wil? [emoji1]
                        Vooraleer je me weer eens de grond inboort: herlees eens mijn eerste topic, ik stel enkele vragen en heb enkel een opmerking over de werkwijze van de technieker, zeker met de schabouwelijke telefoonaansluiting.

                        Hun TV en de aansluiting van hun telefoon zit in de ene hoek van de living (rechthoekige living) die een meter of zes lang is. Toen ik de eerste keer ging kijken lag er een 3m telefoonkabel bloot op de grond voor hun raam (dat tot aan de vloer reikt) tot aan het basistoestel dat ook gewoon op de grond stond. Van daaruit liep dan de voedingskabel van het basisstation verder bloot op de grond voor het raam naar een stopcontact in de andere hoek van de living. Ik keek even achter hun TV en ja, er zat daar nog een stopcontact vrij. Dus telefoonkabel en voedingskabel opgerold en basisstation op het vrije stopcontact aangesloten. Moeilijk hé ? En ik heb ook niet moeten boren, nagelen of vijzen.
                        Als je dan zoiets ziet (kunst-en vliegwerk) en verder geen 2.4 GHz internetsignaal "ziet" op een smartphone, dan is het misschien logisch dat ik hier eens vraag wat al die bakjes betekenen ?
                        Na een telefoontje 0800-22800 van die mensen is er dan terug een interventie geweest zodat ze nu wel internet hebben op 2.4 Ghz (met nog een serie "bakjes" erbij , ik gebruik hun woorden (=powerlines), de eerste technieker had er dan kennelijk toch een beetje met zijn pet naar gegooid.
                        Met "identieke" installatie bedoel ik uiteraard een zelfde resultaat (fatsoenlijke telefoonaansluiting, TV en internet op een 2.4 GHz kanaal). Net zoals zij jaren hadden in Oostende.
                        En ik hoef toch niet bij eventuele aanwezigheid te zeggen wat de technieker moet doen ?
                        Maar ja, Botte, LesC, Regulus en Black@Bandit geven antwoord op mijn vragen + nuttige tips, gij begint over het gras van de gebuur... Je kan het toch niet laten hé.

                        Tenslotte mijn laatste lijn in het eerste topic niet gelezen ???
                        Deze:
                        Tot slot: er zullen bij Telenet etc... soms ook wel van die zonderlinge oplossingen uitgedokterd worden, dus ik wil hier zeker niemand de steen werpen.
                        Uitgenomen beetje kritisch over het niet testen en die telefoonaansluiting.
                        Last edited by nete; 19 mei 2018, 23:13.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Proximus

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          En wie heeft die Philips telefoon geleverd?
                          De technieker die langs kwam?
                          Die telefoon werkt al jaaaaaaaaren in Oostende op hun Proximus aansluiting, en werkte nu ook, maar aangesloten op een ronduit "schandalige" manier, waar het anders kon als hij 2 seconden had rondgekeken.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment


                          • #14
                            Re: Proximus

                            Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            Laat ons zeggen dat ik mij verbaas over uw klacht, omdat, voor de zeldzame keren dat ik een interventie nodig heb gehad, alles heel snel, deskundig en correct werd afgehandeld. Ik heb zelfs even meegewerkt als "lijdend voorwerp" van hun eerste "happy house calls" alhoewel ik hun gezegd had dat ik nul komma nul problemen had maar ze bleven aandringen om als voorbeeld te dienen in de training voor hun techniekers. dat werd evenzo correct afgehandeld zoals het waarschijnlijk in hun voorschriften stond, op 20 minuten binnen en buiten (een normale house call zou bij de 2 uur duren als alles moet nagegaan worden dus ...) ... ergo, ik heb ze van de technische kant, en in mijn geval, nog nooit op een probleem kunnen betrappen. ... en ja, ik weet dat het proximus forum bol staat van de klachten. Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij omdat het IMHO niet kan dat ervaringen bijna diagonaal tegenover elkaar kunnen staan. ... Hun normale "klanten" helpdesk daarentegen .. sja .. da's duidelijk een ander verhaal.
                            Wat niet wegneemt dat uw klanten zo een "happy house call" hadden kunnen aanvragen. JMHO
                            Ik heb ook vrij goeie ervaringen met de PX techniekers die ik nu en dan ontmoet heb hoor.
                            Ik denk, als de mensen op hun "effen" zitten, ze zijn tenslotte amper 2 dagen geleden verhuisd, toch zo eens een "happy house call" voor te stellen aan die mensen, alleen al om te weten of het huidige "oerwoud" aan "bakjes" bij hen echt we allemaal noodzakelijk zijn.
                            Alvast bedankt voor die tip.
                            Last edited by nete; 19 mei 2018, 23:12.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Proximus

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Die telefoon werkt al jaaaaaaaaren in Oostende op hun Proximus aansluiting, en werkte nu ook, maar aangesloten op een ronduit "schandalige" manier, waar het anders kon als hij 2 seconden had rondgekeken.
                              Sinds wanneer moet een technieker de toestellen van de klant installeren?
                              Dat is normaal voor de klant ... al zal hij die wel willen testen hebben zeker?

                              En ocharme de stekker stak in een verkeerd stopcontact ... ook al klopt dat, ik mag toch veronderstellen dat eender welk mens ter wereld (tenzij medische redenen) ook zelf een stekker kan versteken mocht hij dat willen of tijdens de interventie vragen om een ander stopcontact te gebruiken? [emoji4]

                              Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Vooraleer je me weer eens de grond inboort
                              Ik boor je niet de grond in nete en dat is niet de bedoeling, dat doe jij echter wel met die technieker dat je liever een robot noemt.

                              Ik vind uw beklag wel fors overdreven en ik heb uw eerste post duidelijk gelezen en ook,verstaan ... het is niet bij u, jij hebt geen last en alles werkt ondertussen bij die mensen.

                              Bizar dat van al de verhalen dat je hier over de jaren heen komt vertellen over de slechte service bij kennissen/klanten, er daarvan nooit iemand zelf klaagt.

                              Natuurlijk mag je een vraag stellen, maar kan je die nooit eens stellen zonder iemand verwijten te maken (de technieker/robot)? [emoji6]

                              Mvg,,
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X