Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Private leasing auto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Private leasing auto

    We zijn wat aan het rondkijken voor een nieuwe wagen. Topfavoriet is (voorlopig) een Citroën C4 Cactus Shine.

    Bij verscheidene merken kan je nu ook de auto leasen op bv. 48 maanden (4 jaar). Je betaalt dan een vast bedrag per maand waar alles inzit, behalve banden en brandstof.
    Lijkt me een vrij aantrekkelijke formule met één groot nadeel: na 4 jaar MOET je de auto afgeven aan de verkoper en heb je dus geen restwaarde in handen.
    Langs de andere kant betaal je tijdens de looptijd ongeveer de waarde van de auto in 48 keer, maar bespaar je ongeveer 6000 euro aan kosten die je bij aankoop wél moet ophoesten: BIV, Rijtaks, Omnium verzekering gedurende 4 jaar en alle onderhoud en herstellingen van eventuele defecten.
    En stel dat hij total-loss geraakt in een ongeval waar je in fout bent, dan ben je weer goed af met die formule denk ik.
    Er wordt me ook gemeld door mensen wiens opinie ik vraag dat op het einde van het contract de auto bijna met een microscoop zou onderzocht worden op krasjes of deukjes waarvan de herstelling zou aangerekend worden.
    Ik vermoed dat dit laatste wat overdreven is (de garagehouder zegt natuurlijk dat zo'n eindcontrole vrij oppervlakkig is en dat ze niet de volledige kost van zo'n eventuele reparaties aanrekenen).

    Zijn er lezers die zich al met succes aan zo'n private lease gewaagd hebben ? Of er dik spijt van hebben ?
    Last edited by nete; 15 mei 2018, 21:24.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Private leasing auto

    @ Nete

    Stel je koop je auto op afbetaling op 48 maanden
    Dan ga je eens met je verzekeraar spreken over 48 maanden full omnium.

    Je zullt zien dat je leasing niet zo veel scheelt.

    Maar - ja maar

    kijk dat je naar 48 maanden nog een restwaarde van € 10.000 hebt bij het inwisselen voor een nieuwe

    deel dat ook nog eens over 48 maanden en trek dit van je maandelijkse kosten af die je normaal betaald op je leasingsbedrag.

    Vrij eenvoudig te berekenen op een spreadsheet

    ik weet altijd wat ik moet doen om mijn spaarrekening niet te moetten belasten

    Comment


    • #3
      Re: Private leasing auto

      Bedankt voor je antwoord Grashalm.
      Concreet voor een C4:
      Ik betaal 48 x 367,81 = 17655,88 euro. Ik mag dan 50000 km rijden, ga ik erboven betaal ik 10 cent per km, blijf ik eronder krijg ik 3,07 cent per km.

      Koop ik de auto dan betaal ik hem 20737 euro zonder financiering, bij afbetaling op 48 maand betaal ik 443,51 euro per maand = 21288,48 euro. Ongeveer 500 euro interest op 4 jaar is te verwaarlozen.
      4 jaar omnium met ongeveer dezelfde vrijstelling als met de leasing (450 euro): 1218 euro x 4 = 4872 euro
      4 jaar onderhoud van de wagen: geschat 4 x 250 euro = 1000 euro
      Geschat: 1 herstelling buiten garantie: 500 euro + 250 euro banden =750 euro
      Dan kom ik aan een totale uitgave op 4 jaar van 27910 euro. Stel restwaarde na 4 jaar = 10000 euro, blijft ongeveer 17910 euro, iets méér dan bij leasing.

      Grootste vraagteken blijft voor mij wat men zal aanrekenen bij teruggave van de wagen voor de krasjes die er ongetwijfeld zullen opzitten.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Private leasing auto

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Ik betaal 48 x 367,81 = 17655,88 euro. Ik mag dan 50000 km rijden, ga ik erboven betaal ik 10 cent per km, blijf ik eronder krijg ik 3,07 cent per km.

        Koop ik de auto dan betaal ik hem 20737 euro zonder financiering, bij afbetaling op 48 maand betaal ik 443,51 euro per maand = 21288,48 euro. Ongeveer 500 euro interest op 4 jaar is te verwaarlozen.
        4 jaar omnium met ongeveer dezelfde vrijstelling als met de leasing (450 euro): 1218 euro x 4 = 4872 euro
        4 jaar onderhoud van de wagen: geschat 4 x 250 euro = 1000 euro
        Geschat: 1 herstelling buiten garantie: 500 euro + 250 euro banden =750 euro
        Dan kom ik aan een totale uitgave op 4 jaar van 27910 euro. Stel restwaarde na 4 jaar = 10000 euro, blijft ongeveer 17910 euro, iets méér dan bij leasing.

        Grootste vraagteken blijft voor mij wat men zal aanrekenen bij teruggave van de wagen voor de krasjes die er ongetwijfeld zullen opzitten.
        Je bekijkt de leasing wat te simplistisch denk ik.

        Die controle is heden redelijk streng bij zo goed als alle leasings.
        Men betaalt per schade dat geen normale gebruiksschade is en de prijs hangt af van uw contract.

        Wat ik merk is dat uw verzekering wel heel duur is en je veel onderhoud telt, doe je dan zoveel km per jaar?
        Je geeft aan dat je 50.000km mag rijden, dus schat je 12.500km per jaar als ik het goed heb?
        Dan is die wagen toch niet op na 4 jaar.

        Stel nu in geval van ongeval met totaal verlies ... bij de leasing begin je dan met een nieuw contract en de vrijstelling als je in fout bent.
        Met een eigen wagen betaalt een goede omnium de eerste 24 maand alles terug volgens cataloguswaarde, je kan daarmee gerust een nieuwe kopen.
        Stel dat je dit op 24 maand voor hebt en je koopt dan dezelfde opnieuw, dan heb je wel al 6 jaar gereden voor de prijs van 1 aankoop.
        In geval van leasing heb je wel 6 jaar leasing betaald.

        Ervan uitgaand dat je maar 4 jaar rijdt met je wagen.

        Anderzijds zonder ongeval ... eens de aankoop afbetaald is, dan kan je nog jaren verder rijden zonder afbetaling.
        Met een leasing moet je inleveren of het contract verlengen ... het blijft u geld kosten als je wil blijven rijden.

        Een persoonlijke leasing is vooral interessant als men heel veel kilometers doet en de wagen op vier jaar telkens op is of gegarandeerd vervangen wordt.

        En wat kosten buiten garantie betreft, abnormale slijtage of onjuist gebruik is ook op kosten van de gebruiker hoor.
        Als je een band stuk rijdt tegen een borduur, dan kan je daar zelf voor betalen of een aangifte doen en de vrijstelling betalen.

        Een deuk moet hersteld worden met een vrijstelling, met uw eigen wagen kan je beslissen of je laat maken of niet.

        Als je zoals eerder vermeld 50.000km inschat, dan kan je gerust 8 jaar rijden met die wagen ... dan heb je wel maar 1 keer de aankoop en 4 jaar omnium nodig tegenover 8 jaar leasing.

        Kijk ook eens naar de eventuele verbrekingsvoorwaarden.
        Stel dat je plots niet meer kan of mag rijden, een eigen wagen kan je meteen verkopen ... maar hoe zit het met het verbreken van een leasing?

        Correcte raad gebaseerd op uw situatie kan ik niet volledig geven omdat we te weinig details kennen over hoe lang je met een wagen blijft rijden, de info dat ik geef is dan ook gebaseerd op wat men zou kunnen in overweging nemen.

        Maar leasing is iets waar ze winst op willen, in principe niet goedkoper dan zonder leasing.
        Last edited by VerSeg; 16 mei 2018, 01:58.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Private leasing auto

          Vooral voor jongere bestuurders is die leasing interessant, omdat de verzekering zo duur is. Mijn 24 jarige zoon betaalt 900€ per jaar voor een Polo ZONDER omnium.

          Je koopt met leasing een groot stuk rust.

          En wat de controle op het einde betreft... Ja, een deuk gaan ze je aanrekenen, en dat kan je beter zelf laten herstellen in smartrepair of zo.
          Er is een overeengekomen controlemethode voor einde leasingvoertuigen. Normaal zijn krasjes en deukjes kleiner dan een stuk van 2€ aanvaard.

          Ik weet ook niet waarom je nog een "herstelling" buiten onderhoud van 500€ rekent, onderhoud is inbegrepen, en zal wel iets meer zijn dan 250€ per jaar.
          Je vergeet ook de kosten van de pechverhelping. Dat is bij leasing ook inbegrepen.
          Het verschil is niet enorm, en dat had ik ook niet verwacht.

          Comment


          • #6
            Re: Private leasing auto

            behalve banden ...?
            die zitten er ook bij hoor net als je ruitenwissers.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Private leasing auto

              Verseg, onze huidige wagen is 8 jaar oud. Dat is meestal de termijn dat we eraan denken om te vernieuwen.
              Met een leasing zou dat wel een stuk sneller moeten.
              We hebben in het verleden altijd maar één jaar een full omnium betaald. Kopen we de auto en doen we hetzelfde, dan zou het volgens mij beter zijn om hem ineens te betalen, zodat we geen risico lopen om bij een totaal verlies na bv. anderhalf jaar, nog 2,5 jaar een auto te moeten afbetalen die er niet meer is. Anderzijds betaal je in zo'n geval iets af dat je in het begin toch niet ineens hebt moeten betalen.
              Alvast bedankt voor je heldere uitleg, je maakt de twijfel wel een stukje groter
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Private leasing auto

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                behalve banden ...?
                die zitten er ook bij hoor net als je ruitenwissers.
                grt,bouk.
                Banden kunnen er wel of niet in zitten, hangt van contract af.
                Maar een band stuk rijden tegen een borduur is meestal op eigen kost.
                Leasing is geen liefdadigheidsinstelling.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: Private leasing auto

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik weet ook niet waarom je nog een "herstelling" buiten onderhoud van 500€ rekent, onderhoud is inbegrepen, en zal wel iets meer zijn dan 250€ per jaar.
                  Je vergeet ook de kosten van de pechverhelping. Dat is bij leasing ook inbegrepen.
                  Die kosten zitten bij de alinea waar ik de kosten inschat als ik de auto koop, en dus na de garantie herstellingen aangerekend krijg (en onderhoud altijd betaal).
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Private leasing auto

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Verseg, onze huidige wagen is 8 jaar oud. Dat is meestal de termijn dat we eraan denken om te vernieuwen.
                    Met een leasing zou dat wel een stuk sneller moeten.
                    We hebben in het verleden altijd maar één jaar een full omnium betaald. Kopen we de auto en doen we hetzelfde, dan zou het volgens mij beter zijn om hem ineens te betalen, zodat we geen risico lopen om bij een totaal verlies na bv. anderhalf jaar, nog 2,5 jaar een auto te moeten afbetalen die er niet meer is. Anderzijds betaal je in zo'n geval iets af dat je in het begin toch niet ineens hebt moeten betalen.
                    Alvast bedankt voor je heldere uitleg, je maakt de twijfel wel een stukje groter
                    Als je meestal 8 jaar rijdt, dan betaal je met leasing 2 wagens en met kopen maar één, zelfs zonder ongeval.

                    Wat afbetalen betreft bij ongeval zie je dat verkeerd.
                    Stel je leent op vier jaar en na twee jaar is hij totaal verlies.
                    Een goede omnium betaalt u dan uit ... ofwel koop je daarmee een nieuwe, je blijft de oude nog wel betalen maar je hebt toch een wagen.
                    Ofwel krijg je het geld en koop je niets meer, maar dan kan je de lening meteen afbetalen.

                    Hetgeen je aankaart van blijven betalen doet zich enkel voor als je geen omnium neemt.
                    Maar ook als je cash betaalt heb je dan een probleem, al je geld gegeven aan iets dat je niet meer hebt.

                    Ik ken uw schadeverleden niet en dat moet je ook niet vertellen, maar als jij een goede chauffeur bent, dan zou je toch nog eens kunnen onderhandelen over die premie. [emoji1]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Private leasing auto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                      Vooral voor jongere bestuurders is die leasing interessant, omdat de verzekering zo duur is. Mijn 24 jarige zoon betaalt 900€ per jaar voor een Polo ZONDER omnium.
                      Dan zit uw zoon bij de verkeerde verzekering.
                      Er zijn maatschappijen genoeg die jonge bestuurders zonder schadeverleden een betere kans geven (uitgezonderd brokkenmakers).
                      Anderzijds, als je leasing neemt dan heb je geen verzekering op je naam en dan zakt de premie ook niet na enige tijd omdat men schadevrije jaren opbouwt.

                      Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. [emoji1]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Private leasing auto

                        Enkel ervaring met firmawagens leasing - controle einde contract was altijd redelijk streng, en de reparaties duchtig duur.

                        Bij de auto's die we onlangs privé kochten was leasing financieel geen optie; met een goede verzekering (omnium) en lening ben je goedkoper gesteld, en heb je veel meer vrijheid ivm keuze garage, banden, etc.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Private leasing auto

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Dan zit uw zoon bij de verkeerde verzekering.
                          Er zijn maatschappijen genoeg die jonge bestuurders zonder schadeverleden een betere kans geven (uitgezonderd brokkenmakers).
                          Anderzijds, als je leasing neemt dan heb je geen verzekering op je naam en dan zakt de premie ook niet na enige tijd omdat men schadevrije jaren opbouwt.

                          Er zijn altijd twee kanten aan een verhaal. [emoji1]
                          Hij had geen schadeverleden, maar als je prijs vraagt bij 3 banken, en 2 makelaars, dan heb je alles bekeken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Private leasing auto

                            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                            Verseg, onze huidige wagen is 8 jaar oud. Dat is meestal de termijn dat we eraan denken om te vernieuwen.
                            Met een leasing zou dat wel een stuk sneller moeten.
                            We hebben in het verleden altijd maar één jaar een full omnium betaald. Kopen we de auto en doen we hetzelfde, dan zou het volgens mij beter zijn om hem ineens te betalen, zodat we geen risico lopen om bij een totaal verlies na bv. anderhalf jaar, nog 2,5 jaar een auto te moeten afbetalen die er niet meer is. Anderzijds betaal je in zo'n geval iets af dat je in het begin toch niet ineens hebt moeten betalen.
                            Alvast bedankt voor je heldere uitleg, je maakt de twijfel wel een stukje groter
                            Je krijgt dan ook iets meer zekerheid als je nu 4 jaar met omnium rond rijdt.

                            Zelf zou ik private lease enkel overwegen voor jonge bestuurders en kleine auto's.
                            Als ik de berekening maak voor een Polo aan 220€ per maand, dan weet je dat het echt moeilijk is om voor dat bedrag zelf een auto te kopen, verzekeren en onderhouden.
                            Die 370€ voor een C4 vind ik al relatief hoog.
                            Heb je ook andere maatschappijen bekeken?

                            Kijk eens op de sites van Leasplan en Directlease. Daar staan meestal wel wat aanbiedingen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Private leasing auto

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Hij had geen schadeverleden, maar als je prijs vraagt bij 3 banken, en 2 makelaars, dan heb je alles bekeken.
                              Dan heeft men blijkbaar toch nog onvoldoende bekeken, banken geven bijna nooit een goedkope verzekering.
                              De eerste online berekening dat ik maak voor de duurste polo (strafste benzinemotor) en met een leeftijd van 24 jaar geeft me een prijs van € 572,50/jaar, bij een andere berekening zit ik aan € 373,79/jaar met de voorwaarde schadevrij te zijn.
                              Als 900€ uw goedkoopste berekening was, dan is dat in elk geval nog een heel dure.
                              Voor € 1071,81/jaar lukt het zelfs om een omnium te vinden.
                              En dan heb ik nog geen korting gekregen omdat bijvoorbeeld ouders klant zijn.
                              Maar elke streek heeft ook wat andere prijzen … volgens risico.
                              Men moet zich ook goed voelen bij de makelaar … niet alleen geld telt, ook de service.
                              Last edited by VerSeg; 16 mei 2018, 13:57.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X