Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

    Fotografie bestaat - zeker nu, maar ook vroeger - uit twee delen.

    1. de foto - puur natuur uit de camera

    2. de (na)bewerking

    zou er geen rubriek bestaan waar men zijn foto eerst onbewerkt - al zo OOC

    en dan naar het eindresultaat laat zien.

    Het zou zeker voor geen fotograaf een afbreuk maken wat hem fotografeerde, want zo als vaak, het eindresultaat telt voor een geslaagd foto.

    Dit zou ook jonge en beginnende fotografen zeker helpen om meer en beter inzicht te krijgen, wat nu de fotografie is.

    Het zou een beter beeld geven - " wat krijg ik uit de camera aan beeldmateriaal " en " wat kan ik alles met de fotobewerking verbeteren " om tot een geslaagde eindresultaat te komen.



    just my 2 cent

  • #2
    Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

    Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
    Fotografie bestaat - zeker nu, maar ook vroeger - uit twee delen.

    1. de foto - puur natuur uit de camera

    2. de (na)bewerking

    zou er geen rubriek bestaan waar men zijn foto eerst onbewerkt - al zo OOC

    en dan naar het eindresultaat laat zien.

    Het zou zeker voor geen fotograaf een afbreuk maken wat hem fotografeerde, want zo als vaak, het eindresultaat telt voor een geslaagd foto.

    Dit zou ook jonge en beginnende fotografen zeker helpen om meer en beter inzicht te krijgen, wat nu de fotografie is.

    Het zou een beter beeld geven - " wat krijg ik uit de camera aan beeldmateriaal " en " wat kan ik alles met de fotobewerking verbeteren " om tot een geslaagde eindresultaat te komen.



    just my 2 cent
    Wat je voor stelt bestaat in principe al.
    Volgens de forumregels mag je maar één topic per dag starten.
    Maar je mag tot 3 foto's per topic plaatsen. Dus, waarom niet de foto die afgewerkt is en daaronder de rauwe foto met eventueel de workflow van datgene wat je hebt aangepast.
    We hebben nu wel meer dan genoeg subdelen op het forum. En de methode hierboven beschreven laat toe dat je dit in alle subdelen kan toepassen.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

      Ik ben een totale noob als het op bewerken aankomt. Meer dan een beetje verscherpen, witbalans of belichting en contrast aanpassen zal ik niet snel doen.

      De ruwe foto posten is voor een pro (maar ja, meeste zijn amateurs die toch wat pro willen werken), een beetje als een onafgewerkt gerecht presenteren in een restaurant, of een meubel voorstellen dat niet af is.

      Het is niemand verboden om de onbewerkte foto naast de bewerkte te zetten.

      Comment


      • #4
        Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

        Moderator Note: Je mag dit zeker vragen, maar omdat het een vraag is over fotografie, hoort je vraag niet thuis in ChitChat. Daarom verplaatst naar Algemeen.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

          Het is een beetje zoals een kunstschilder of beeldhouwer naast zijn werk het schetsboek zou laten zien. Denk niet dat dit moet maar als je zoiets zo willen doen heb ik er geen probleem mee.
          Welke reacties dit zou geven als er een vergelijking zal gemaakt worden tussen de twee foto's zou ik wel eens willen lezen. Ik zou zeggen probeer het eens hier op het forum en je zal zien wat wordt.

          Comment


          • #6
            Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

            Alléé, een voorbeeldje.

            Zes foto samengevoegd.



            één onderdeel ervan. :-)



            En nadien bewerkt.

            Met de vriendelijke groeten, Ruud.

            Comment


            • #7
              Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

              Knap clonewerk hoor !
              Hoe wist je hoe die letter eruit zag ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Knap clonewerk hoor !
                Hoe wist je hoe die letter eruit zag ?

                grts
                Sieg
                Hahaha, van een andere foto van die maatschappij. Zo heb ik van twee andere letters de onderdelen kunnen klonen.
                De 1e letter en een klein stukje van de voorlaatste letter.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                Comment


                • #9
                  Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                  Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                  Hahaha, van een andere foto van die maatschappij. Zo heb ik van twee andere letters de onderdelen kunnen klonen.
                  De 1e letter en een klein stukje van de voorlaatste letter.
                  Zal wel een werkje geweest zijn...
                  Je bent wel een lettertje vergeten achteraan 'dreamlin' vermoed ik? Maar die kan je van eerder kopiëren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    Zal wel een werkje geweest zijn...
                    Je bent wel een lettertje vergeten achteraan 'dreamlin' vermoed ik? Maar die kan je van eerder kopiëren.
                    Hahaha, goed gezien.
                    Even aangepast, is op vijf minuten gebeurd. :-)
                    Heb er ook de onderkant van de laatste R bijgezet.
                    Thx.

                    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door rufus1964 Bekijk bericht
                      Hahaha, goed gezien.
                      Even aangepast, is op vijf minuten gebeurd. :-)
                      Heb er ook de onderkant van de laatste R bijgezet.
                      Thx.

                      https://www.flickr.com/photos/981132...7647409122102/
                      Mijn oog viel er toevallig op dus ik dacht ik zeg het maar

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                        Fotografie bestaat - zeker nu, maar ook vroeger - uit twee delen.
                        1. de foto - puur natuur uit de camera
                        2. de (na)bewerking
                        zou er geen rubriek bestaan waar men zijn foto eerst onbewerkt - al zo OOC
                        en dan naar het eindresultaat laat zien.
                        Het zou zeker voor geen fotograaf een afbreuk maken wat hem fotografeerde, want zo als vaak, het eindresultaat telt voor een geslaagd foto.
                        Dit zou ook jonge en beginnende fotografen zeker helpen om meer en beter inzicht te krijgen, wat nu de fotografie is.
                        Het zou een beter beeld geven - " wat krijg ik uit de camera aan beeldmateriaal " en " wat kan ik alles met de fotobewerking verbeteren " om tot een geslaagde eindresultaat te komen.
                        just my 2 cent
                        Ik vind dit een goed idee, het forum "Fotobewerking en Software" zou hiervoor m.i. het meest geschikt zijn.
                        Nu nog fotografen vinden die moedig genoeg zijn om hun bewerkingsstappen te delen en aanschouwelijk voor te stellen. Vooral dat laatste is niet makkelijk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                          @ rufus

                          dit is heel mooi gedaan.

                          zo iets maakt een eindresultaat nog beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door trbt555 Bekijk bericht
                            Ik vind dit een goed idee, het forum "Fotobewerking en Software" zou hiervoor m.i. het meest geschikt zijn.
                            Nu nog fotografen vinden die moedig genoeg zijn om hun bewerkingsstappen te delen en aanschouwelijk voor te stellen. Vooral dat laatste is niet makkelijk.
                            Dacht ik ook...
                            Nu, d'er is daar al zo'n langlopende topic, alleen is daar al enige tijd geen leven te bespeuren: http://forum.belgiumdigital.com/f7/p...to-266444.html
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik weet niet of ik dat mag voorstellen / vragen ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                              @ rufus

                              dit is heel mooi gedaan.

                              zo iets maakt een eindresultaat nog beter.
                              Thx, ik doe graag zo'n dingen. :-)





                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dacht ik ook...
                              Nu, d'er is daar al zo'n langlopende topic, alleen is daar al enige tijd geen leven te bespeuren: http://forum.belgiumdigital.com/f7/p...to-266444.html
                              Zo extreem als de mijne zal TS niet bedoelen. Maar ik denk ook dat "Foto bewerking.... " daar zich het meest voor leent.
                              Nu nog deelnemers. Of vragende partijen. :-)
                              Nadeel is dat er al zoveel Facebook groepen zijn waar je meteen ziet als er iets gebeurt dat dit idd hier minder zijn weg zal vinden.
                              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                              Comment

                              Working...
                              X