Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro fuji

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro fuji

    Hoi,

    Recent gegaan van Canon naar fujifilm, maar de canon bleef voornamelijk omdat ik daar al een lenscollectie heb en met name mijn macrolens (180mm 3.5 van sigma)

    Kan iemand zijn ervaringen delen van macro met een fujifilm? Momenteel zwaar aan het twijfelen ...

    Meiko 85m f2.8
    - pro: goedkoop en macro tot 1.5-1
    - con: manueel en mogelijks flare gevoelig (volgens sommigen) + niet echt geschikt voor portret of landschap

    Samyang 100mm 2.8
    - pro: redelijk goedkoop en 100mm (beter voor insecten)
    - con: manueel

    Fujifilm 80mm 2.8
    - pro: volledig automatisch en stabilisatie
    - con: DUUR! (en maar 80mm)


    Groeten
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: macro fuji

    Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
    Hoi,

    Recent gegaan van Canon naar fujifilm, maar de canon bleef voornamelijk omdat ik daar al een lenscollectie heb en met name mijn macrolens (180mm 3.5 van sigma)

    Kan iemand zijn ervaringen delen van macro met een fujifilm? Momenteel zwaar aan het twijfelen ...

    Meiko 85m f2.8
    - pro: goedkoop en macro tot 1.5-1
    - con: manueel en mogelijks flare gevoelig (volgens sommigen) + niet echt geschikt voor portret of landschap

    Samyang 100mm 2.8
    - pro: redelijk goedkoop en 100mm (beter voor insecten)
    - con: manueel

    Fujifilm 80mm 2.8
    - pro: volledig automatisch en stabilisatie
    - con: DUUR! (en maar 80mm)


    Groeten
    De 80mm fuji is super, deze blaast de anderen van tafel. Zelf ook de samyang nog gehad, maar moet toch onderdoen voor de 80mm. Indien je het budget hebt, niet twijfelen en voor de 80mm gaan

    Comment


    • #3
      Re: macro fuji

      Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
      Hoi,

      Recent gegaan van Canon naar fujifilm, maar de canon bleef voornamelijk omdat ik daar al een lenscollectie heb en met name mijn macrolens (180mm 3.5 van sigma)

      Kan iemand zijn ervaringen delen van macro met een fujifilm? Momenteel zwaar aan het twijfelen ...

      Meiko 85m f2.8
      - pro: goedkoop en macro tot 1.5-1
      - con: manueel en mogelijks flare gevoelig (volgens sommigen) + niet echt geschikt voor portret of landschap

      Samyang 100mm 2.8
      - pro: redelijk goedkoop en 100mm (beter voor insecten)
      - con: manueel

      Fujifilm 80mm 2.8
      - pro: volledig automatisch en stabilisatie
      - con: DUUR! (en maar 80mm)


      Groeten
      surf eens naar "fringeradapter.com" je vindt daar een EF-fuji adapter waardoor je al je canon lenzen met behoud van AF kan gebruiken... heb deze enkele weken geleden aangeschaft en werkt perfect op fuji x-t2 (en x-e2)... mvg
      nikon coolpix s9100

      Comment


      • #4
        Re: macro fuji

        Als je een adaptor koopt, kan je alle lenzen blijven gebruiken, maar een adaptor geeft wel niet de volledige 100% functionaliteit. Ergens boet je in, hoe beperkt dit ook moge zijn. Aan beeldkwaliteit wordt evenwel NIET ingeboet.
        Ik lees dat je de Macro 180mm van Sigma hebt. Op de Fuji heb je nog de impact van de crop. Dus, uiteindelijk krijg je wel een heel kleine dieptescherpte. Is niet een probleem, maar je moet er wel rekening mee houden.
        Deze lens heb ik ook, en ik moet toegeven dat ze goed werk levert, maar wel echt aan de trage kant is wanneer je naar macro over stapt. De manuele scherpstelling is dan aangewezen, maar ik vind de draairing niet echt super soepel. Maar kwalitatief is deze lens top.

        Ik heb de Mcaro 80 mm van Fuji kunnen uittesten en ik heb ze ook. DIt is gewoon een juweel (ook kwa prijs) en ze doet dat je van de macro verlangt. De lens heb ik kort besproken in Shoot 61
        In het begin voel je je onwennig. De lens rammelt wanneer er geen stroom op staat en ze geeft een zoemend geluid wanneer je ze gebruikt. Daarbij is ze wel heel zwaar, maar anders is ze wel snel en handig. Je moet ze wel leren gebruiken.

        Eén gouden raad. Bezint eer je begint en probeer de lens, adapter eerst even uit. Doe dit niet bij de handelaar want daar wordt je op de vingers gekeken en heb je geen rustig moment.
        Indien je wil, ben je welkom. Ik heb wel een Nikon ipv de Canon, maar dan kan je de SIgma evengoed testen op de Fuji. Dezelfde lens, maar andere vatting. En macromateriaal bij overschot en dan nog in een droge omgeving (dus het mag zelfs regenen ...)
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: macro fuji

          Het manueel scherpstellen vind ik momenteel niet echt een probleem (bij macro), wat me het meeste stoort is dat je met een simpele adapter niets kan veranderen aan het diafragma...

          Die fringer ziet er wel interessant uit. Is het deze (of gelijkaardig) die je bezit Wim?

          Groeten
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: macro fuji

            Kijk ook eens naar Laowa.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: macro fuji

              Laowa heeft inderdaad interessante macro objectieven maar ik denk dat 60mm toch echt wel te kort is. Persoonlijk vind ik de 15mm dan wel weer interessant behalve dat je er op een halve cm van moet gaan staan .
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

              Comment


              • #8
                Re: macro fuji

                Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                Laowa heeft inderdaad interessante macro objectieven maar ik denk dat 60mm toch echt wel te kort is. Persoonlijk vind ik de 15mm dan wel weer interessant behalve dat je er op een halve cm van moet gaan staan .
                Dan heb je alvast de aankondiging van de 100mm gemist, nu, ik kan ze nog nergens vinden, net te nieuw vrees ik.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: macro fuji

                  Ik heb geen fringer. Wel heb ik een metabones, en dat doet hetzelfde. Is wel voor een Nikon-Fuji-vatting
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro fuji

                    Op die 80 xf macro lens van Fuji passen ook de teleconverters van Fuji. De 80mm kan dus verlengd worden
                    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                    Comment

                    Working...
                    X