Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag advies - budget compact camera - goede makro mogelijkheden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag advies - budget compact camera - goede makro mogelijkheden

    Hallo ervaren fotografen,
    hopelijk hebben jullie een beetje geduld met dit groentje...

    Groen in de betekenis van onwetend in de fotografie.
    Groen in de betekenis van natuurliefhebber.

    Tot voor kort kon ik met mijn Nikon Coolpix 7900 van 10 jaar oud, foto's maken die meestal aan mijn wensen voldeden.
    Ook al is het een zeer bescheiden toestelletje, het deed trouw zijn ding.

    Vooral bij mijn favoriete foto onderwerpen: makro opnames van plantjes en diertjes in mijn tuin.

    Ik kon echt tot vlakbij mijn onderwerp komen zonder scherpte te verliezen.
    (gegevens op de lens : 7.8 - 23.4mm 1 : 2.8- 4.9)

    Maar het is niet meer...

    Als....
    ik een budget voorzie van 150-250 euro (niet veel, maar mijn mijn vorige toestel bewees dat dit kon)...
    ik ervan uitga dat elk compact fototoestel aanvaardbare kwaliteit levert voor occassioneel gebruik...
    maar vooral :
    als ik weer mooie makro opnames wil maken van diertjes en plantjes...

    op welke waarden moet ik dan vooral letten bij aankoop?

    Mijn eeuwige dank :-)

  • #2
    Re: Graag advies - budget compact camera - goede makro mogelijkheden

    Voor macro moet je minimum scherpstelpunt kort zijn; hoe korter hoe beter dus.
    Een lichtgevoelige lens helpt om een mooie achtergrondscherpte te bekomen; dus een groot diafragma (ofwel maximum lensopening genoemd) zoals f/1.4 - f/2.0 - f/2.8 (klinkt wat raar maar hoe groter de max. lensopening, hoe kleiner het f-getal).

    Als je echt niets van fotografie en zijn termen kent raad ik je aan om eens wat websites te zoeken over basisfotografie dan ga je snel leren wat een en ander betekent en zodoende ga je beter geïnformeerd een compact kunnen kopen.
    Anders raad ik je winkels aan die ook echt foto-winkels zijn (zoals Konijnenberg, Nelissen etc...) ipv de Coolblue/Mediamarkt toestanden. Daar ga je professioneel advies krijgen en meestal zijn ze niet duurder.

    Comment


    • #3
      Re: Graag advies - budget compact camera - goede makro mogelijkheden

      Hello,

      Een tweedehands Panasonic LX7 zit in uw prijsrange en kan macro-opnames van bijna 1:1 leveren.




      Gr.

      Jurgen
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment

      Working...
      X