Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kubisme in de fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kubisme in de fotografie

    Iemand een idee hoe ik dit kan bereiken.
    Ben wat aan het proberen in Lightroom maar is toch niet wat ik verwacht had.
    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Kubisme in de fotografie

    In Affinity kan je met macro's wiskundige formule's op foto's loslaten, bedoel je zoiets?

    [IMG]cirkant by Lieven Lema, on Flickr[/IMG]
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Kubisme in de fotografie

      Ik ben gewoon op zoek naar hoe ik kubisme in de fotografie kan toepassen?
      Weet niet of bovenstaande foto daar toe behoord.Vandaar dat ik wat meer info zoek.

      mvg
      Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
      schitterende maltwhisky op de kast

      Comment


      • #4
        Re: Kubisme in de fotografie

        Ik begrijp niet waar u naartoe wil en ik zal niet de enige zijn
        een beetje duidelijkheid met eventueel een paar voorbeelden geven zou misschien verhelderend werken ...
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Kubisme in de fotografie

          Ik had dus graag geweten hoe je een foto kan maken die tot het kubisme behoord .

          Mvg
          Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
          schitterende maltwhisky op de kast

          Comment


          • #6
            Re: Kubisme in de fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
            Ik had dus graag geweten hoe je een foto kan maken die tot het kubisme behoord .

            Mvg
            Dan heb je de definitie van kubisme al opgezocht?
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Kubisme in de fotografie

              Kubisme was een stroming in de schilderkunst die de werkelijkheid zag in eenvoudige vormen (kubussen-kegels-bollen) en vanuit verschillende standpunten tegelijk.
              Hierdoor kreeg je een zeer verwarrend "perspectief" en werd alles zowat platter dan we gewoon zijn te zien.
              Bv: als je een kubus ziet dan zie je vanuit 1 standpunt max. 3 vlakken ervan (bv: boven-voor-rechter zijkant); bij hen zag je er 4 of 5 vanwege die meerdere standpunten.

              Als je dat met een foto wil bereiken moet je aldus meerdere foto's gaan maken (verschillende standpunten) die je nadien moet gaan samenvoegen. Het gebruik van kleuren (zacht vs fel - donker vs licht) speelde hier ook een grote rol. Bovendien werden alle vormen herleid tot die 3 basis-lichamen.

              Zoiets kan je dus niet in LR, kubisme is niet louter een techniek zoals pointillisme maar een wijze waarop men de werkelijkheid observeerde.
              Je zal PS of dergelijke nodig hebben en imo een stevige kennis ervan om tot zulk resultaat te komen want je gaat die verschillende foto's moeten samenvoegen tot een toonbaar geheel.

              Ik stel voor dat je je eerst maar eens verdiept in wat het kubisme trachtte voor te stellen want het was een meer dan een schilderstechniek, het was een compleet nieuwe manier van voorstelling van de werkelijkheid.

              Comment


              • #8
                Re: Kubisme in de fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Dan heb je de definitie van kubisme al opgezocht?
                Ja hoor, maar ik vind het moeilijk om dit doen.
                Blijkbaar foto's nemen van een object langs alle kanten en dan 1 beeld van maken?

                mvg
                Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                schitterende maltwhisky op de kast

                Comment


                • #9
                  Re: Kubisme in de fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                  Blijkbaar foto's nemen van een object langs alle kanten en dan 1 beeld van maken?

                  mvg
                  Dat is het kubisme herleiden tot "spielerei".
                  Het is niet omdat je verschillende standpunten tegelijk laat zien dat je kubisme hebt hé, dat zou Cézanne en consoorten oneer aandoen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kubisme in de fotografie

                    Het is daarom dat ik hier wat info/hulp vraag.

                    mvg
                    Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                    Dat is het kubisme herleiden tot "spielerei".
                    Het is niet omdat je verschillende standpunten tegelijk laat zien dat je kubisme hebt hé, dat zou Cézanne en consoorten oneer aandoen.
                    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                    schitterende maltwhisky op de kast

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kubisme in de fotografie

                      Is het wat op deze pagina staat wat je wil (?) - klik
                      Indien niet dan kan je misschien wel een voorbeeld geven/tonen van wat je wil bereiken in LR
                      Groeten,
                      Peter
                      mijn website : klik

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kubisme in de fotografie

                        Dat is al iets peter
                        Had ik al tegengekomen.
                        Makkelijk is het zeker niet vind ik
                        Mvg
                        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                        schitterende maltwhisky op de kast

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kubisme in de fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                          Dat is het kubisme herleiden tot "spielerei".
                          Het is niet omdat je verschillende standpunten tegelijk laat zien dat je kubisme hebt hé, dat zou Cézanne en consoorten oneer aandoen.
                          Ja, de opdracht hier gaat niet om copycat te spelen van Picasso, Gris, Braque enz.
                          De opdracht gaat hier waarom men van realistische schilderkunst overging (pure weergave van de realiteit) naar een interpretatie van datgene wat werd waargenomen.
                          Hier gebruikte men verschillende (schilder) technieken, om geometrisch / analytisch/synthestisch kubisme op te bouwen.
                          De opdracht hier is fototechnieken te gebruiken. Kubisme heeft een beetje het voordeel dat het meestal om stillevens ging.
                          Als je dat doet/kan is de opdracht gelukt. Zo moeilijk is dat nu ook weer niet met het softwaregeweld van nu (in 1910 lag dat wat moeilijker)

                          YMMV
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kubisme in de fotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Zo moeilijk is dat nu ook weer niet met het softwaregeweld van nu (in 1910 lag dat wat moeilijker)

                            YMMV
                            Het samenvoegen van laat ons zeggen 2 foto's van een gebouw met verschillend standpunt genomen lijkt mij toch redelijk ingewikkeld.
                            Het gebouw kun je perfect selecteren en "aaneen naaien" maar wat doe je met de omringende elementen zoals lucht, begroeiing, voorgrond etc... om nog maar te zwijgen over de eventuele schaduwen.

                            Ik zei niet dat het niet te doen is maar het "softwaregeweld" gaat je niet helpen zolang je niet weet wat je er mee moet doen.
                            Misschien moet hij maar eens gaan grasduinen op DeviantArt, daar zitten tal van artiesten op dat gebied en kan hij misschien wat inspiratie opdoen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kubisme in de fotografie

                              Vind ik toch ook hoor.
                              En ik werk enkel met Lightroom.
                              Voor 1 opdracht ga ik mij niets anders aanschaffen.
                              Heb idd weinig info, heb dan ook de les gemist.
                              Ach ja.
                              Proberen en zien wat het wordt.

                              mvg
                              Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                              Het samenvoegen van laat ons zeggen 2 foto's van een gebouw met verschillend standpunt genomen lijkt mij toch redelijk ingewikkeld.
                              Het gebouw kun je perfect selecteren en "aaneen naaien" maar wat doe je met de omringende elementen zoals lucht, begroeiing, voorgrond etc... om nog maar te zwijgen over de eventuele schaduwen.

                              Ik zei niet dat het niet te doen is maar het "softwaregeweld" gaat je niet helpen zolang je niet weet wat je er mee moet doen.
                              Misschien moet hij maar eens gaan grasduinen op DeviantArt, daar zitten tal van artiesten op dat gebied en kan hij misschien wat inspiratie opdoen.
                              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                              schitterende maltwhisky op de kast

                              Comment

                              Working...
                              X