Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

volledig beeld scherp fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • volledig beeld scherp fotograferen

    Ik heb de edele taak om op het werk aan productfotografie te doen. Echter moet ik het doen met een Canon EOS 600D.

    Via de zoeker kan ik slechts één AF-zone selecteren, en daarop stelt ie dan scherp. Om een beeld volledig te fotograferen met objecten die niet even diep staan (zie beneden) moet ik 2 foto's trekken, om ze dan achteraf in photoshop samen te voegen met

    Hoe slaag je er in onderstaand beeld volledig scherp te fotograferen met slechts één druk op de knop?


  • #2
    Re: volledig beeld scherp fotograferen

    Google eens op scherptediepte en DOF.
    Dat je slechts 1 scherpstelpunt kan gebruiken heeft er niets mee te maken, ik kan 51 tegelijk gebruiken en dan lichten alleen die op die iets vinden op gelijke afstand.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: volledig beeld scherp fotograferen

      Je kan slechts op 1 punt scherpstellen, en dan krijg je een scherp vlak loodrecht op de as van je lens. Voor en achter dit vlak wordt het beeld steeds onscherper hoe verder je van dit scherpstelvlak gaat. Er bestaat een zone waarbinnen de elementen binnen een aanvaardbare scherpte vallen.

      De mate waarin dat dit afneemt, hangt samen met:
      - de afstand van het scherpstelpunt t.o.v. je lens (hoe dichterbij, hoe kleiner het scherptediepte);
      - hoe langere brandpuntafstand, hoe kleiner je scherptediepte;
      - hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte.

      Dus in jou geval, met foto's op statief, gezien je onderwerp niet beweegt, kan je je diafragma kleiner maken, en dan ga je een stuk diepte winnen.
      Je zal ook winnen met je scherpstelpunt wat dieper te leggen dan op het eerste voorwerp, gezien je zowel voor als achter je scherpstelpunt nog scherp weergegeven delen gaat hebben.
      Je lens ken ik niet, dus daar kan je niet veel uit concluderen.

      Comment


      • #4
        Re: volledig beeld scherp fotograferen

        Een tilt-shift lens kan hierbij helpen.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: volledig beeld scherp fotograferen

          Je kan je opnameafstand vergroten, je onderwerpen wat kleiner in beeld nemen en dan achteraf wat gaan croppen.
          Je gebruikt dan uiteraard minder pixels maar waarschijnlijk heb je aan de helft van je beeld voldoende om een kwalitatief voldoende scherp beeld over te houden.
          Nog een tip, gebruik een DoF-calculator, google maar eens, kost niks
          Last edited by Frakske; 28 april 2018, 07:16. Reden: toevoeging
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: volledig beeld scherp fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            Een tilt-shift lens kan hierbij helpen.
            Voor iemand die deze vraag stelt, lijkt mij dit een uitstekend advies.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: volledig beeld scherp fotograferen

              Een tilt-shift kan inderdaad je scherptediepte vergroten maar werken met een technische lens vereist wel wat ervaring en kennis. Gezien je vraagstelling vermoed ik dat je kennis van fotografie eerder beperkt is en dus gaat dat geen voor de hand liggende oplossing zijn. Een TS-lens komt ook niet echt goedkoop.

              Als je 2 voorwerpen hebt die toch nog relatief kort bij elkaar zitten zou ik voorstellen om met een éénpuntsmetering scherp te stellen op het voorste (is meestal het belangrijkste) en dan gebruik te maken van een klein diafragma (f/11 of f/16) om je DOF groter te maken.
              Gebruik ve statief en een remote control zal ook wonderen doen voor je scherpte.
              Gebruik ook eerder een lens met redelijk wat VOF (field of view) zoals een 50mm ipv een portret alla 135mm. Hoe meer tele, hoe kleiner je DOF wordt.

              Comment


              • #8
                Re: volledig beeld scherp fotograferen

                Oorspronkelijk geplaatst door kleintje Bekijk bericht
                Ik heb de edele taak om op het werk aan productfotografie te doen. Echter moet ik het doen met een Canon EOS 600D.
                Waarom zou dat niet lukken met de 600D, camera is meer dan goed genoeg hoor
                Het is vooral je lens die van belang is
                Dus mss is het wel interessant om hier eens te schrijven welke lens je nu gebruikt

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: volledig beeld scherp fotograferen

                  Gebruik ook de scherptediepte controle knop. Als je die indrukt gaqt het diafragma dicht op de gekozen aarde en zie je wat er scherp gaat zijn. Best ook in diafragma voorkeur werken (A stand).

                  EDIT: Kijk in de handleiding eens naar het gebruik van de A-DEPTH stand. Dan kan je eerst op 1 punt scherpstellen en dan op een 2de punt. Camera stelt zelf in zodat beide punten scherp zijn.

                  Als niets meer helpt RTFM.
                  Last edited by Spanik; 28 april 2018, 17:44.

                  Comment


                  • #10
                    Re: volledig beeld scherp fotograferen

                    Je kan het diafragma verder dicht zetten, maar als je daar te ver in gaat dan wordt de foto terug onscherp door diffractie (f16 gaat meestal nog redelijk, maar als je het diafragma nog verder dicht zet, dan zie je de scherpte verminderen).
                    Met een camera met een kleinere sensor is het gemakkelijker om alles tegelijk scherp op de foto te krijgen, daar heb je met de 600D (1,6x crop) al een voordeel tegenover een full-frame (als je zou willen investeren in ander materiaal, dan kan je daar ook rekening mee houden).
                    Hoe kleiner het onderwerp dat je beeldvullend op de foto wil brengen, hoe dichterbij je zal moeten komen met de camera, daardoor wordt de scherptediepte ook nog kleiner.
                    Dat kan een voordeel zijn bij bijvoorbeeld macrofotografie van vlinders of andere insecten waarbij je geen storende elementen in de achtergrond wil, door de heel kleine scherptediepte (meestal enkele millimeters) wordt alles achter het onderwerp onscherp.
                    Maar bij productfotografie wil je gewoonlijk het hele onderwerp (of meerdere onderwerpen tegelijk) scherp op de foto, en dan is wat je nu doet (meerdere foto's samenvoegen) al zeker geen slecht idee.

                    Hoe groot moeten de foto's worden, probeer eens hoeveel scherptediepte je krijgt als je de foto's maakt met een smartphone met een degelijke camera (of met een compacte camera met een kleinere sensor dan die van je 600D).
                    Als de foto's alleen moeten dienen voor een website, dan is het best mogelijk dat je daarmee wel de gewenste resultaten behaalt zonder dat je foto's moet samenvoegen.
                    Maar als er grote afdrukken van moeten worden gemaakt, dan zal een grotere sensor meestal wel meer kleine details vastleggen.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X