Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

    Wij gaan binnenkort een paar dagen met vakantie naar de Ardennen waar we een logies hebben geboekt in een camping in Rendeux, aan de Ourthe. Dat is niet ver van de grotten van Hotton. Ik heb die nog nooit bezocht, maar die zouden toch echt spectaculair moeten zijn. Nu maak ik mij een beetje zorgen om het licht – ik weet niet of er ook voldoende verlichting is in de grotten, en welke lens ik zou moeten gebruiken. Ik heb totaal geen ervaring met dit soort van foto's. Mijn specialiteit is eerder dieren buiten. Voornamelijk paarden in actie. Dat is iets gans anders. Ik ben echt een zondagse fotoshooter, ik kan alleen zeggen dat ik een kleine lens heb en een telelens. Mijn gerief licht nu bij mijn schoonouders, dus ik kan het zelfs niet nakijken, maar ik had nu tijd om dat te posten op het forum.

  • #2
    Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

    Statief, breedhoek en veel tijd zonder te veel volk rond U, dat ga je nodig hebben.

    Als jij niet weet welke lens je hebt, hoe moeten wij het dan weten....

    Comment


    • #3
      Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

      Ik heb eens zien filmen in grotten, dat was toen ergens in Yoegoslavië (nu Slovenië) en die hadden drie of vier verstralers bij zich.
      Als je een FF camera hebt zou ik hooguit een 24- of een 35mm gebruiken want ik denk dat breder teveel vervorming zal geven.
      Last edited by Red Falcon; 19 april 2018, 09:57.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

        Wat dikwijls een probleem is, flits verboden en statief verboden. Geen idee hoe het deze grotten zit maar je kan er beter rekening mee houden.
        Groot diafragma en groothoek is een plus.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Wat dikwijls een probleem is, flits verboden en statief verboden. Geen idee hoe het deze grotten zit maar je kan er beter rekening mee houden.
          Groot diafragma en groothoek is een plus.
          Basistechniek is: (ik veronderstel dat de grot volledig donker is)
          • Kamera op statief;
          • 30s belichting of langer opzetten;
          • Loop door de grot met een handflits;
          • Laat de flits in verschillende hoeken afgaan terwijl je door de grot loopt;
          • Kun je in een grote zaal of kerk uitproberen;

          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Basistechniek is: (ik veronderstel dat de grot volledig donker is)
            • Kamera op statief;
            • Loop door de grot met een handflits;

            YMMV
            Dikwijls mag je geen statief of flits gebruiken... Flitsen is sowieso al schadelijk in grotten, daarom dat met meestal de verlichting maar aanzet als je een kamer binnen komt en weer uitzet als je de kamer verlaat.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

              waarschijnlijk mag je een gewoon statief niet gebruiken, maar misschien zo oplossen https://wiskerke.home.xs4all.nl/artikelen/touw.html
              en dan wel een lichtsterke lens gebruiken natuurlijk
              Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
              Our English website: www.kaichitravel.com
              Breng eens een bezoekje aan Siberie!

              Comment


              • #8
                Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                Zonder extra verlichting en statief ben je nergens. Toevallige ben ik een keer met de SD Dinant (zoek maar hier in de geschiedenis boek) in een grot geweest. Ik werkte met een 50mm f1.4 op crop. En laatst nog in een grot geweest in Tjechie. Maar hoe dan ook, het resultaat was in beide situaties niet veel soeps. Maar misschien moet je ook een afstand bediening meenemen, camera op bulk en dan met een zaklamp leuke dingen doen. Misschien met kleur filters voor je zaklamp. Succes
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                  De grotten van Hotton zijn (zoals alle grotten) zeer donker.
                  Een statief meenemen mag niet, een flits gebruiken mag ook niet. Je mag ook niet achterblijven, je moet met de groep mee.
                  Enige oplossing is hoog in de iso met een lichtsterke lens.
                  Groetjes,
                  Dominic

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    De grotten van Hotton zijn (zoals alle grotten) zeer donker.
                    Een statief meenemen mag niet, een flits gebruiken mag ook niet. Je mag ook niet achterblijven, je moet met de groep mee.
                    Enige oplossing is hoog in de iso met een lichtsterke lens.
                    Mag een zaklamp wel? Zomaar de ISO omhoog schroeven en een 1.4 lens erop schroeven die je op F1.4 gaat ook niet standaard werken bij heel weinig ligt. De camera heeft erg veel moeite met focussen en dan mooie beelden maken waarbij de scherpte net goed zit is een hele klus. Beperkte dof, te slecht licht om goed te focussen, bewegings onscherpte, lastig met mooie compositie maken, onscherpte door te veel ruis. etc etc.Mij zo het in ieders geval niet lukken.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                      Een zaklamp weet ik niet zeker, maar ik vermoedt van wel.
                      Inderdaad heel lastig, het is mij nog niet gelukt om foto's van grotten te maken die verder reiken dan het 'vakantiekiekje'.
                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                        Ofwel beperk je je inderdaad tot een vakantiefotootje, en dan kan je met de groep mee.

                        Wil je dat professioneel aanpakken, dan heb je uren en een pak speciaal materiaal nodig (flitsers waarschijnlijk) om een paar deftige opnames te maken.
                        Maar dan moet je ook speciale toelatingen krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Ofwel beperk je je inderdaad tot een vakantiefotootje, en dan kan je met de groep mee.

                          Wil je dat professioneel aanpakken, dan heb je uren en een pak speciaal materiaal nodig (flitsers waarschijnlijk) om een paar deftige opnames te maken.
                          Maar dan moet je ook speciale toelatingen krijgen.
                          Inderdaad,
                          Wanneer we SD-DInant hebben ingericht hadden we voorafgaand de Merveilleuze bezocht en de eigenaar gesproken. Uiteindelijk hadden we verkregen dat:
                          1) Statieven mochten gebruikt worden zolang we niemand stoorden
                          2) Flitsen evenzeer mochten gebruikt worden
                          3) We een 120 minuten kregen om in de grot rond te toeren op de voorziene paadjes. Eveneens zou de verlichting blijven op staan
                          4) We (Stefaan Van Slycken en mezelf) als organisator, verantwoordelijk waren voor eventuele inbreuken op de regels
                          5) We een paar flessen Malheur en Karmeliet cadeau deden bij aankomst aan de grot (was eveneens de tol die we betaalden voor het bezoek aan de Collegiale met mogelijkheid de toren te beklimmen)

                          Moraal van het verhaal ? Een neen heb je, een ja kan je steeds krijgen. Informeer bij de grot die je wenst te bezoeken en bespreek eventueel de zaken (doe dit een tijd op voorhand)
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                            Ik heb vrij veel ervaring met fotograferen in grotten maar ik denk dat die hier van geen nut is. Ik heb het hier wel over echte speleogrotten waar je met carburepotten voor je eigen verlichting moet zorgen, waar je soms moet uitademen om er door te geraken, waar je dus niet onbeschadigd door kan met een (D)SLR. Ik herinner me zelfs een moment dat ik mijn helm moest afdoen en voor me uitduwen om er door te geraken....
                            Foto's dateren allemaal uit de analoge periode.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Heeft iemand ervaring met het maken van foto's in grotten?

                              Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                              De grotten van Hotton zijn (zoals alle grotten) zeer donker.
                              Een statief meenemen mag niet, een flits gebruiken mag ook niet. Je mag ook niet achterblijven, je moet met de groep mee.
                              Enige oplossing is hoog in de iso met een lichtsterke lens.
                              Een leuke tocht daar in Hotton. Maar zoals Zibro al zegt, geen statief, geen flits en je moet de groep bijbenen.
                              Hier een paar voorbeelden van Hotton.









                              Info staat erbij.
                              Mss ben je al terug :-)
                              Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                              Comment

                              Working...
                              X